Ett märkligt fenomen, som förbryllar mig. Jag tycker nämligen att det borde vara tvärtom, kanske någon på forumet kan ge en förklaring:
I vår vår Vagabond 31:a har vi en VP 2003 -85 med VP sötvattenkylning monterad. Vi har i vinter renoverat och gått igenom värmeväxlare, samtliga gummi-tätningar och O-ringar (gummidetaljerna börjar falla för ålders-strecket) i sötvattenkylningen. Stödlager, motortassar och axeltätning byttes också. Allt utfördes av fackman.
Efter ett par timmars gång noterade jag att motorns arbetstemperatur var blott 60 grader, och låg så konstant de resterande 3 timmarna av färden . Den har tidigare pålitligt legat på strax över 80 grader.
Några dagar senare noterades vatten i hål-kölen, samt att detta steg vid motorgång. Vi fann att kylvattenslangen som går från sjövattenfiltret till impellerpumpen vid kraftigt gaspådrag kom för nära fläktremmen. Denna hade då ”sågat” hål på slangen. Detta lagades elegant med själv-vulkande tape, silvertape och buntband
Nu var kylvattentemperaturen åter normal, strax över 80 grader, och höll sig så de resterande dagarna?!
Fråga till forumet: Borde det inte vara tvärtom? Vid sämre kylning till följd av läckaget, borde väl motorn gått varmare än normalt? Någon som sitter inne på förklaringen?
Mycket nöje
Miguel i Vagabond 31:an Vattenvind