Takrenovering "klar" [Se sida 3]

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
JonasComfort26
Trogen medlem
Kontakt:

Re: Takrenoveringen går vidare [var hitta ett slätare material?]

Inlägg av JonasComfort26 » sön 13 dec 2009, 19:06

Vanlig plastfilm, det är just det att den är genomskinlig som är så praktiskt. http://www.cheapy.se/templates/DT_InfoP ... 29766.aspx
Med lite dubbelhäftande tejp och en tuschpenna så fixar man även att jobba underifrån.

Användarvisningsbild
Eirisch
Platinamedlem

Re: Takrenoveringen går vidare [hur sjutton limmar jag nu då?]

Inlägg av Eirisch » lör 06 feb 2010, 08:56

Sådär ja, då var det dags att börja limma duk på skivor, hemma såklart.
Jag har både vattenbaserat och kontaktlim. Någon rekommenderade att även använda rostfria häftklammrar på baksidan, men det har jag inte skaffat.
Det blev trots allt Seaseas vitaste duk, som jag tror har bytt struktur sedan sedan jag såg en sämre på rean i höstas. Nu var den billigare också, från ca 230kr/m till ca 185/m. Skönt o spara 500kr.

Min nya fråga är: Hur fördelar jag lättast limmet på mina ytor? Pensel eller någon skrapa? Jag kommer ju börja med vattenbaserat nästan ända ut i kanten. Applicerar ni på båda ytorna? Det låter för mig enklast med lim bara på plywoodsidan för att undvika drabbel. Självklart kommer jag börja med de minsta bitarna. Men senare kommer stora bitar på ca 130*80 cm. Luftbubblor måste ju pressas ut också, kanske även de med en lämplig skrapa?

Jag beslutade mig för att montera skivor tvärs i båten. Det blir lättast att få snygg båge på dem, samt att jag i princip bara behöver skruva fast dem i mitten i en fastlimmad+skruvad list i rufftaket. Dessutom kommer grabbräckena att hålla upp dem lite. Jag hade svårt att placera skarven pga grabbräckena, men nu kommer den att möta den mittersta armen av ett grabbräcke. Får se hur det ser ut.

Ivan
Guldmedlem

Re: Takrenoveringen går vidare [hur limmar jag nu då?]

Inlägg av Ivan » lör 06 feb 2010, 09:52

Limspridare är det du bör använda om du limmar med Caskoflex eller liknande, vi limmade våra skivor till taket med Caskoflex och använde limspridare både till att sprida ut lim och dra bort luftbubblorna.

Användarvisningsbild
Eirisch
Platinamedlem

Inlägg av Eirisch » lör 06 feb 2010, 10:30

Med limspridare menar du en tandad spackel va?

JonasComfort26
Trogen medlem
Kontakt:

Inlägg av JonasComfort26 » lör 06 feb 2010, 10:59

Kontaktlimmet jag tänker använda ska jag lägga på med slit-och-slängpenslar. Båda ytorna, låt torka ett tag (allt enligt burken). Sen ska det fästa direkt så det gäller att få till det från början - börja från ena sidan och sträck ut. Ska du häfta fast så kan du ju fästa ordentligt i ena änden först i lugn och ro och sen limma klart. Min erfarenhet är att man ändå har lite utrymme för att klämma bort eventuella bubblor och anpassa lite.

Som alltid kommer du att få 3-5 olika varianter på svar och alla funkar nog ungefär lika bra. :) Lägg upp lite bilder också!

Ivan
Guldmedlem

Inlägg av Ivan » lör 06 feb 2010, 11:20

Japps limspridare är en tandad spackel, men det förutsätter ju att du inte använder kontaktlim som du säkert med fördel penslar på.
Vi valde bort kontaktlimmet på många rekomendationer att Caskoflex (golvlim) skulle vara lika bra och otroligt mer lättarbetat då det inte fäster direkt...

hedgehog
Diamantmedlem

Inlägg av hedgehog » lör 06 feb 2010, 12:11

När jag limmade matta på våra takskivor så gjorde jag det i två steg.
Steg 1: Efter att mattan klippts till med ca 5 cm överlapp runt om så strök jag skivan med Cascoflex. Jag använde roller men en tandspackel hade nog gett ett jämnare limlager. Mattan lades sedan på golvet med baksidan uppåt, då var det lätt att placera den limbestrukna skivan ovanpå och få den i rätt läge.
Limmet hugger inte så det är inga problem att finjustera och få bort ev. bubblor. Låt torka ett dygn eller så.

Steg 2: Stryk kontaktlim på de överskjutande mattkanterna samt på motsvarande yta på skivan. När limmet fått torka en stund är det lätt att "sträcka runt" mattan och fästa den på baksidan.

Har gjort samtliga takskivor i vår Allegro 33 med denna metod och det har funkat perfekt och blivit väldigt snyggt!
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Användarvisningsbild
Eirisch
Platinamedlem

Inlägg av Eirisch » lör 06 feb 2010, 17:34

Tack för solida tips

Var hos mannenisjön idag och köpte lite lämpliga hjälpmedel. Främst limspridare och en mjuk tapetserarspackel, helt underbara hjälpmedel må jag säga.

Ni bad om bilder, håll tillgodo!
Bild
Bild
Bild

Nu är jag äntligen på gång! Som jag beskrivit tidigare blir den större utmaningen att limma kontaktlim direkt mot däckets enkellaminat... bävar för det...

Användarvisningsbild
Eirisch
Platinamedlem

Inlägg av Eirisch » lör 06 feb 2010, 17:38

förutom att allt nu även är fastlimmat i min byggpapp... så är jag lycklig :)

Användarvisningsbild
Eirisch
Platinamedlem

Re: Takrenoveringen går vidare [hur sprida kontaktlim?]

Inlägg av Eirisch » ons 17 mar 2010, 09:44

Då är det äntligen dags.
I helgen ska kontaktlimmas på enkellaminatet och de färdiga skivorna skruvas upp.

MEN, att sprida ut kontaktlim är inte helt enkelt. Det klumpar sig snabbt och det är svårt att få en jämn yta. Visst, ytan jag limmar på är också ojämn.

Har ni några appliceringstips? Hittils har jag kört med Sika 590... tror jag den heter.

Användarvisningsbild
pellew
Guldmedlem

Re: Takrenoveringen går vidare [Nu med lite limbilder]

Inlägg av pellew » ons 17 mar 2010, 10:13

Hej,
Nu är jag egentligen lite sent ute i den här tråden, men kanske kan mitt tips hjälpa någon som inte kommit lika långt:
Jag fixade taket på vår båt för några år sedan. Det var galon limmad på demonterbara plywoodskivor.
I stället för kontaktlim använde jag vattenbaserat våtrumslim. Sånt som man använder till "tapeter" i badrum.
Fördelen var att det inte hugger, utan man kan finjustera galonen. Man riskerar inga luftbubblor eller veck.
När galonen låg rätt var det bara att ta en stålroller (Sån som man använder vid plastarbeten) och rolla ut luftbubblor och ev. ojämnt limskikt.
Då limmet torkat vänder man på skivan, viker limmar och rollar fast kanten. Jag sköt även fast klammer med jämna mellanrum för säkerhetsskull.
Det funkade t.o.m. att limma på lodräta ytor, dvs direkt mot skrovsidan. Å andra sidan, varför skulle det inte göra det. Badrumsväggar är ju mestadels lodräta!!
Fukttåligheten bör det inte heller vara något bekymmer med då limmet ju är avsett för våtutrymmen.
Största fördelen tycker jag ändå var att man i lugn och ro kunde passa in bitarna och att man slapp ha bekymmer med att ta bort lim från allt och alla runtomkring!
Hälsn
/Pelle

Användarvisningsbild
Eirisch
Platinamedlem

Re: Takrenoveringen går vidare [Hur sprida kontaktlim]

Inlägg av Eirisch » ons 17 mar 2010, 11:04

Tjena!

Jag har kört med vattenbaserat som du kan se ovan. Dock vill jag att det på enkellaminatet ska hugga bättre på kompicerade ytor. Vattenbaserat behöver högre temperatur för att härda, och med sjösättning 12e april (!!!) kan jag inte vänta på behagliga 15 grader. Visst, det finns kupévärmare men ytor är trots allt svår att hålla varma tillräckligt länge när strömmen bryts i Hinsholmen...

Användarvisningsbild
pellew
Guldmedlem

Re: Takrenoveringen går vidare [Hur sprida kontaktlim]

Inlägg av pellew » ons 17 mar 2010, 11:12

Hej Eirich,
Jag läser lika vårdslöst som en politiker handskas med vallöften!!
När jag kom till Casco..... slutade jag läsa och bestämde mig för att det var kontaktlim du använde!
Sorry ! :oops:

/Pelle

Användarvisningsbild
Eirisch
Platinamedlem

Re: Takrenoveringen går vidare [Nu tusan har jag limmat!]

Inlägg av Eirisch » mån 22 mar 2010, 10:11

Lite resultat från helgen!

Bild
Bild
Bild
Bild

Vid ruffnedgången är ett nytt skott på gång. Fack på babord, elpanel på styrbord.

JonasComfort26
Trogen medlem
Kontakt:

Re: Takrenoveringen går vidare [Nu tusan har jag limmat!]

Inlägg av JonasComfort26 » tis 23 mar 2010, 22:39

Oj! Det börjar bli riktigt snyggt! :D

Skriv svar