Revning av storen, när man inte är så stor!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Filip
Platinamedlem

Re: Revning av storen, när man inte är så stor!

Inlägg av Filip » mån 25 jan 2010, 19:48

janne skrev:
För eller emot är kanske inte frågan men man kan ju inte komma ifrån att risken för att skada sej fördubblas om man är uppe på vid masten 2 gånger än en gång...dessutom är knappast proceduren lika snabb och bekväm.
Att ta "vatten över huvudet" om man inte revar vid mast förstår jag inte ..även den erfarne seglaren kan trilla omkull och bryta näsan eller armen....tvärtemot gäller det nog att man ska minimera riskerna ombord och slippa oroa sej för de nära o kära, än så länge har jag inte upptäckt någon nackdel med reef system.....kanske jag har fel.
[/quote][/quote]

Nja, resonemanget gick väl ut på att få en vana av att gå upp på däck och därmed större säkerhet/mindre skaderisk, så att fördubbla risken gäller kanske om man bara räknar 1 kontra 2 ggr och inte har för vana att reva från masten.[/quote]

Jag förstod nog att den "enskilda" risken minskar om man är van, precis som en van bilförare har mindre risk att krocka än en mindre van, men båda bilförararna har väl både bilbälte och krockkuddar??.
Vad jag menade i mitt inlägg var att även en van seglare (revare) dubblerar risken att slå sej om han är uppe vid masten 2 gånger än en gång, liksom han 5 dubblar risken om han uppe 5 gånger.
Finns det ingen stor och uppenbar nackdel att reva från brunnen så bör man inte hålla på den gamla traditionen...dvs reva vid mast och bom.
Om man är rädd för att revlinor etc ska nötas sönder så är det mycket enkelt att ordna ett backup system

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 25 jan 2010, 23:45

Nötning är inget problem.
Om man nu ska ordna ett system så använder man ju såklart moderna prylar och bra linor.
Försumbar nötning.
Hur ofta byter man block och lina på övriga system tex..?
Revet används inte på länga vägar i samma utsträckning.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 26 jan 2010, 00:11

SWE 54 och Filip:
Glömmer ni inte att tråden handlar om långfärdssegling? Då är nötning ett stort problem. Särskilt när linor och mekanismer är dolda inne i bommen - hur kollar man dessa grejor när man kanske seglat revat i hårt väder en vecka ute på Atlanten och börjar få onda aningar om vad som händer i det fördolda?
En enkel resa Sverige - Karibien motsvarar sådär 10-20 normalsomrar i seglad distans. Men med få möjligheter att inspektera, underhållla och byta ut. Och under förhållanden som sliter mer på materielen.

Alla revsystem som dras till sittbrunnen blir naturligtvis mer komplicerade och kräver mer underhåll och större grad av krånglig tillsyn. En långfärdsbåt bör vara enkel och robust och att krångla till det med sittbrunnsrevning och dessutom ett back-upsystem är inte att rekommendera.

Och även om man har en ovilja att gå upp på däck i dåligt väder och kan reva storen från sittbrunnen tvingas man ändå att göra det förr eller senare, om inte annat för förseglens skull när vädre blir riktigt dåligt. Då är det så dags att börja längta efter en bättre placering av livlinan (om den ens finns) och fundera över avsaknaden av grabbräcken framför masten och obefintliga grannybars.

Skilj på en långfärdsbåt och en som seglas sommartid i hemmavatten.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 26 jan 2010, 01:57

Det är väl 3 saker här egentligen...

Först har man redan konstaterat att ett enlinerev blir svårt att fixa till i det här specifika fallet
Sedan måste man inte dra det inne i bommen. Det går att fixa på utsidan.
Och så slits inte revet mer än någon annan utsatt tamp ombord. Det håller om man gör rätt.

Sedan att skilja på långfärdsbåtar och en som seglas sommartid i hemmavatten gör man ju när man konstruerar sakerna.
Man måste inte vara konservativ bara för att man seglar långt, det finns prylar som håller numera.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 26 jan 2010, 10:06

SWE54 skrev:Det är väl 3 saker här egentligen...

Först har man redan konstaterat att ett enlinerev blir svårt att fixa till i det här specifika fallet
Sedan måste man inte dra det inne i bommen. Det går att fixa på utsidan.
Och så slits inte revet mer än någon annan utsatt tamp ombord. Det håller om man gör rätt.

Sedan att skilja på långfärdsbåtar och en som seglas sommartid i hemmavatten gör man ju när man konstruerar sakerna.
Man måste inte vara konservativ bara för att man seglar långt, det finns prylar som håller numera.
Ok. Du tycker tydligen att minst 9 block vid tre rev och måndubbla längen revlinor inte kan vara något problem på en långfärdsbåt. Och att block och revlinor på utsidan av bom och mast inte kan trassla till det, fastna, kinka eller interferera med det revade seglets överskott. För att inte tala om dessa enorma mängder med tamp i sittbrunnen när man tagit in bottenrevet.
Jag delar inte den uppfattningen och ser ingen vinst i att kosta på ett dyrt, friktionsfyllt system (som många långfärdsseglare med erfarenhet av både långfärdssegling ocn enlinerev har förkastat) för att till varje pris slippa kliva ur sittbunnen när jag revar storseglet.
Det vore iofs eftersträvansvärt om man kunde garanteras att man aldrig behövde ge sig upp ur den trygga sittbrunnen på en långfärdsbåt. Men så är det ju inte, man måste upp ideligen och inte minst vid revning - ofta behöver duköverskottet surras och det finns ju fler segel än storseglet. Så det är bättre att inrätta sig efter verkligheten och gör abetet på däck så säkert och smidigt som möjligt.

Angående slitaget har du naturligtvis rätt, slitaget blir inte större - per sjömil och block eller annan friktionspunkt räknat.
Men jag tycker inte att det är oväsentligt att tänka på att hemma plockar man ner grejorna varje vinter, efter sådär 500-1000 sjömils segling. Man har hela vintern på sig att i lugn och ro kolla allt och i god tid byta ut slitna grejor eller justera någon detalj för minsta slitage.
En enda oceankorsning motsvarar 3-6 års segling. Fast i tuffare miljö och utan möjlighet att lätt inspektera, underhålla och springa ner till Waski och shoppa litet lina.

Ditt påstående om långfärdsseglare och deras bristande insikt i att 'det finns prylar som håller numera' tycker jag var litet onödigt.

Nu har jag nog inga fler argument och det återstår bara att säga - KISS - keep it simple sailor!

Filip
Platinamedlem

Inlägg av Filip » tis 26 jan 2010, 19:47

Att ha ett eller 2 revsystem bör väl inte vara nått problem på en längfärdsbåt...många har det..revsystemen hindrar inte att man kan ha bindrev eller revhakar som reserv och detta kan användas till 3dje revet.....att mängden tampar skulle vara nått problem när man kan gå på samma bog i dagar o veckor verkar konstigt ,,att en oceansegling skulle motsvara 3- 6års segling verkar oxå konstigt...snarare är det väl så att skot, segel, rev etc slits mer med antal slag, hur många gånger man sätter segel, hur ofta man måste trimma segel, skot etc
Har seglar ca 4-5 veckor varje sommar i sträck i många år vilket motsvarar många oceanöverfarter och har aldrig behövt uppsöka en båtbutik under tiden ...och det är säkert det normalt.

Sneseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av Sneseglarn » tis 26 jan 2010, 20:19

Filip skrev:Har seglar ca 4-5 veckor varje sommar i sträck i många år vilket motsvarar många oceanöverfarter
Du lyxar aldrig till det med natthamn under tiden månne?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 26 jan 2010, 21:50

Med risk för att låta som en hånfull beckbyxa, så handlar påfrestningarna på revanordningar på havet om något annat än semestersegling. För det första måste alla grejor hålla för 20-25 m/s, dygn efter dygn på havet - det har vi sällan eller aldrig hemmavid. Påfrestningarna i ett skot, ett fall eller ett rev kan dessutom bli mycket stora, eftersom seglet i sig självt lever runt, rycker och drar. För det andra får inte linor ombord skava, någonsin - om de gör så kommer de att gå av. Det är sant att moderna tågvirke tål massor, men jag har själv sett hur ett 12mm spinnakerfall har skavts sönder från juli till september, med mesta tiden i hamn ! Två halva fall, helt oförstörda utom där tampen gick genom chikanen i masttoppen. Dum var jag ! Kan det skava så skaver det.

Men frågan är ju heller inte om detta, utan att det går väl, endast och bara man håller koll. En av de här regelbundna promenaderna man skall ta på däck är ju för att förvissa sig om att skot och tampar inte skaver någonstans.
Anders S

Ivan
Guldmedlem

Inlägg av Ivan » tor 28 jan 2010, 06:48

Härligt med Sailguide! man kan starta på ett ämne och spåra ur totalt till ett annat, det bevisar på något sätt att som det är med båtar och båtägare att det finns 1000 varianter och alla är bäst! :wink:

Måste lägga till en liten sak när det gäller slitning och långsegling, sjön är aningngens anorlunda ute på det stora haven och inne i den vackra skärgården det kränger och lever rörvare bra mycket mera än i skärgården! att det slits mer när man långselgar kan även enkelt motiveras med att antalet timmar när du seglar nonstop i 30 dagar blir aningens fler än när du skärgårdsseglar och gärna vill hinna bada grilla ta en pilsner i godan ro och se solnedgången med båten förtöjd....

Sen dehär med att reva från sittbrunnen som vi redan från början var överens om att man inte i detta fall skulle syssla med så får jag säga att det självklart är ett gångbart sätt att segla på, gamgubbarna som hävdar att masten är bäst har både rätt och fel! men hur som haver så om 10-20 år så revas nog alla båtar man köper från sittbrunnen på ena eller andra viset.
Som det kom på förslag tidigare här så ska jag nog för min flickas armars skull försöka bygga ett smidigt system med en singellinerev bom som revas från masten och kanske div backuppsystem för om skiten pajjar!

// Ivan

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 28 jan 2010, 09:05

"Måste lägga till en liten sak när det gäller slitning och långsegling, sjön är aningngens anorlunda ute på det stora haven och inne i den vackra skärgården det kränger och lever rörvare bra mycket mera än i skärgården! att det slits mer när man långselgar kan även enkelt motiveras med att antalet timmar när du seglar nonstop i 30 dagar blir aningens fler än när du skärgårdsseglar och gärna vill hinna bada grilla ta en pilsner i godan ro och se solnedgången med båten förtöjd.... "
Nejdå....

Skämt åsido, en fråga är hur mycket av din flickas begränsade krafter kommer att gå förlorade för att övervinna den ökade friktionen i ett singellinerev. Här finns en del sansade synpunkter både för och emot i frågan: http://www.cruisersforum.com/forums/f11 ... 28966.html

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 02 feb 2010, 20:08

Jag har singel-line-rev till både första och andra revet, linorna går genom bommen, men det finns inga block där inne.
Första året jag testade var det rejält med friktion, men sen satte jag dit block på seglet framme vid masten. Sen går det mycket lättare att reva. Jag släpper sakta ner storen med bb fallvinsch och sträcker samtidigt revlinan med sb fallvinsch. DEt blir en hel del lina i brunnen, fyrra ggr så lång bit som jag släpper ner seglet. Men tack vare den utväxlingen blir jag väldigt stark när jag revar, seglet blir helt platt om jag vill. Det funkar så bra att jag inte måste gå upp helt i vind för att reva.
Bägge reven sträcks med sb fallvinch, men de ligger på varsin sida om seglet för att inte trassla.
Men...
En annan Vagabondseglare jag träffat ett par ggr, han har seglat långt, även jorden runt i en Maxi 84, han har inga revlinor alls till sittbrunnen fast han byggt om en hel del på båten. Han vill reva vid masten så han samtidigt kan kolla hur masten står. Så det är nog det säkraste ändå. Man får lära sig att klättra säkert på däck, fixa bra vägar att gå, så att man kan vara kopplad hela tiden. Samma tänk som Gunnar S.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Skriv svar