[/quote][/quote]janne skrev:
För eller emot är kanske inte frågan men man kan ju inte komma ifrån att risken för att skada sej fördubblas om man är uppe på vid masten 2 gånger än en gång...dessutom är knappast proceduren lika snabb och bekväm.
Att ta "vatten över huvudet" om man inte revar vid mast förstår jag inte ..även den erfarne seglaren kan trilla omkull och bryta näsan eller armen....tvärtemot gäller det nog att man ska minimera riskerna ombord och slippa oroa sej för de nära o kära, än så länge har jag inte upptäckt någon nackdel med reef system.....kanske jag har fel.
Nja, resonemanget gick väl ut på att få en vana av att gå upp på däck och därmed större säkerhet/mindre skaderisk, så att fördubbla risken gäller kanske om man bara räknar 1 kontra 2 ggr och inte har för vana att reva från masten.[/quote]
Jag förstod nog att den "enskilda" risken minskar om man är van, precis som en van bilförare har mindre risk att krocka än en mindre van, men båda bilförararna har väl både bilbälte och krockkuddar??.
Vad jag menade i mitt inlägg var att även en van seglare (revare) dubblerar risken att slå sej om han är uppe vid masten 2 gånger än en gång, liksom han 5 dubblar risken om han uppe 5 gånger.
Finns det ingen stor och uppenbar nackdel att reva från brunnen så bör man inte hålla på den gamla traditionen...dvs reva vid mast och bom.
Om man är rädd för att revlinor etc ska nötas sönder så är det mycket enkelt att ordna ett backup system