Lycklig och med pengar över i Gästhamn

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Maxi33
Diamantmedlem

Re: Lycklig och med pengar över i Gästhamn

Inlägg av Maxi33 » sön 20 sep 2009, 15:58

Lyckans Slip är helt riktigt en pärla bland gästhamnar, och hela det långa hamninloppet i Fiskebäckskil är hur fint som helst med sina välskötta sjöbodar och alla fina hus med fantastiska trädgårdar därbakom längs berget på västsidan.
Men en liten varning till hugade - gästhamnsdelen är liten, för att uttrycka det milt.
Gissar på totalt cirka 40 båtar, sedan är det fullt.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Lars L
Platinamedlem

Hamnguid

Inlägg av Lars L » sön 20 sep 2009, 16:32

Maringuiden har en Hamnguid där man oxå kan skriva in kommentarer
http://www.maringuiden.se/gasthamnar/;hamn=319

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » sön 20 sep 2009, 16:42

Maxi33 skrev:Lyckans Slip är helt riktigt en pärla bland gästhamnar, och hela det långa hamninloppet i Fiskebäckskil är hur fint som helst med sina välskötta sjöbodar och alla fina hus med fantastiska trädgårdar därbakom längs berget på västsidan.
Men en liten varning till hugade - gästhamnsdelen är liten, för att uttrycka det milt.
Gissar på totalt cirka 40 båtar, sedan är det fullt.

MVH
Håkan
Det finns alltid plats i Fiskebäckskil - alltid! Om gästplatserna skulle vara upptagna, blir man anvisad en ledig permanentplats.
Slipspelet_2.jpg
Det gamla slipspelet
Lyckans slip_2.jpg

Anders
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Anders » sön 20 sep 2009, 21:05

Jag har också levt i tron att det alltid finns plats i Fiskebäckskil, men i år fanns det inte det. Vi kom in vid ca 14.30-tiden en dag i slutet på juli och då fanns det ingen plats enligt hamnkaptenen. Så detta var första året på länge det inte blev ett besök där, tyvärr!

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » mån 21 sep 2009, 08:19

Brendan skrev:....Jag antar att det var utanpå trålaren Sandö på Skaftö-sidan du låg? Det tycker jag var en ynnest, som du ska vara tacksam för!
I somras såg det oftast ut som på bilden - 6 båtar utanpå Sandö och knôkfullt vid kajerna.
...
Stämmer. På vilket sätt är det var en ynnest?
Inte så att jag har något emot att ligga utanpå yrkesfartyg, eller andra farkoster för den delen. Men mängden flugor och det, relativt sett standarden, betydligt högre priset jag fick betala än andra gästbåtar gör att jag undrar vad jag missat.
Elskåp finns, längre ut mot hamninloppet där de ordinariere gärsplatserna på Skaftösidan finns. Det krävdes som sagt 75 m kabel och en Y-sladd då skåpet var fullt. Vattenpost fanns kanske vid skåpet - men det är ganska akademiskt - vem har 75 m slang?

Jag är inte petig när det gäller gästhamnar och deras standard, jösses jag har ju seglat massor på Baltikum redan runt -90. Då fick man perspektiv. Men jag är petig när det gäller betalning. För ju mer jag betalar desto högre krav ställer jag.
Bilagor
AAA.JPG

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » mån 21 sep 2009, 08:50

Maxi33 skrev:.....Nej, jag vet inte hur mycket Lilla Bommen har investerat eller vad de har för driftskostnader, men jag vågar ifrågasätta om det är orimligt med 400 per dygn för att ha gästplats mitt i stan. Jag förutsätter då att man väljer Lilla Bommen just för att det är mitt i stan - vill man inte vara mitt i stan med båten finns det ju alternativ.
Och jag är lika förbannad över skitiga toaletter eller ointresserade hamnvärdar - men varför hela tiden relatera detta till kostnaden?
Jag är lika förbannad över missförhållanden även om de är gratis.....
Du säger ju själv att man får betala extra i Lilla Bommen för att ligga mitt i stan - inte för hög standard, stora investeringar etc.
Mao styr marknadskrafterna - attraktivt läge = högre pris! Och vi är rörande överens!

Här nedan ser du Fårösunds kommunala hamn. Hamnen utgörs av en pir som byggdes på 40-talet och har använts av fisket sedan dess. Som gästande båt kan man få plats vid en av de två kajplatser som kan vara lediga. Annars får man ligga utanpå någon annan, gäst- eller hemmahörannde båt. Det finns ett (1) elluttag, för gästande båtar. Har man otur behövs 50-75 m kabel. Inget vatten på kajen, däremot kan man fylla vatten på annan plats i området. Ingen sophämtning (!) och den toalett och dusch som faktiskt finns används av bilister från färjeköerna till Fårösund. Och är så monumentalt smutsig (läs nerpinkad) att ingen frivillig går in där.
Jag trivs i Fårösund och ligger gärna på den platsen varje gång jag är i krokarna. Men konstaterar samtidigt att inga, absolut inga, noll, nada, investeringar har gjort på decennier, och överhuvudtaget inga som kommer fritidsbåtar till godo. Ändå tar man 180.-/natt samt 30 för el.
Du frågade efter siffror på investeringar Håkan. I det här fallet är det 0.- och då blir en hamnavgift på 180/210 som går direkt i i Gotlands kommuns kassa faktiskt ocker.
Bilagor
AAA.JPG

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » mån 21 sep 2009, 09:11

Eilean skrev:Stämmer. På vilket sätt är det var en ynnest? .
Att få ligga utanpå Sandö, som med sin nuvarande legendariske skeppare och speleman varit på långafiske runt Shetlandsöarna är inte fy skam. Det var på den tiden då Ingemar Johanssons "Ingo" ingick i Grundsunds fiskeflotta. För att peka på ett par historiska vingslag. Det finns mycket, mycket mer.

Jag sympatiserar helt med dig. Man ska ha valuta för sina pengar. Men Saltöeffekten har ställt allt på ända i Grundsund, och man får nog vara glad att Klas ställer upp och, till skillnad från "Atlantic" på Ösö-sidan, upplåter plats för fritidsbåtar.

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » mån 21 sep 2009, 09:22

Lilla Bommens hamn i Göteborg anlades år 1640. Några flytbryggor har sedan dess lagts ut för dagens fritidsbåtar. Kostnaderna torde vara avskrivna för längesedan.

Hamnen är omåttligt populär. Redan innan den intensiva genomfartstrafiken strax intill hade dragits ner under jord, fanns där flera permanentbåtar som var bebodda.
De som hade gjort sig av med sina bostäder iland och bosatt sig i båten valde Lilla Bommens hamn för att det var liv och rörelse och somliga för att det var så vackert där!

Men precis som i Grundsund så är det efterfrågan som driver upp kostnaderna. Take it or leave it!

janne
Diamantmedlem

Inlägg av janne » mån 21 sep 2009, 10:22

Brendan skrev:
Att få ligga utanpå Sandö, som med sin nuvarande legendariske skeppare och speleman varit på långafiske runt Shetlandsöarna är inte fy skam. Det var på den tiden då Ingemar Johanssons "Ingo" ingick i Grundsunds fiskeflotta. För att peka på ett par historiska vingslag. Det finns mycket, mycket mer.

Jag sympatiserar helt med dig. Man ska ha valuta för sina pengar. Men Saltöeffekten har ställt allt på ända i Grundsund, och man får nog vara glad att Klas ställer upp och, till skillnad från "Atlantic" på Ösö-sidan, upplåter plats för fritidsbåtar.
Visst kan man ligga på Atlantic, var har du fått din uppfattning ifrån? Att det oftare är fler båtar på Sandö än Atlantic kan ju bero på att Sandö numer inte bedriver så mycket fiske.

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » mån 21 sep 2009, 10:52

janne skrev:
Brendan skrev:

Visst kan man ligga på Atlantic, var har du fått din uppfattning ifrån? Att det oftare är fler båtar på Sandö än Atlantic kan ju bero på att Sandö numer inte bedriver så mycket fiske.
Enligt min minnesbild (från igår) så finns det inga gästhamnsplatser markerade utanpå Atlantic på den karta som finns anslagen i hamnen i Grundsund. Däremot finns det platser markerade utanpå Sandö, det är jag bergsäker på. Dessutom har jag aldrig sett (råkat se?) några båtar ligga utanpå Atlantic.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » mån 21 sep 2009, 11:54

Om det nu är viktigt - vi låg som sagt utanpå Sandö i somras. När vi fått 6st båtar utanpå oss och ett större ginpalats kom in började jag muttra och tyckte det räckte. Då anvisade hamnkaptenen dem platsen utanpå vad jag tror var Atlantic. Det var en större, rätt modern ståltrålare, mörkblå med vita detaljer som låg på andra sidan. Den natten låg det så småningom ett par, tre båtar utanpå den.
Jag fick en känsla av att Atlantic visst används, men kanske i undantagsfall?

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » mån 21 sep 2009, 16:36

Eilean skrev:Om det nu är viktigt - vi låg som sagt utanpå Sandö i somras. När vi fått 6st båtar utanpå oss och ett större ginpalats kom in började jag muttra och tyckte det räckte. Då anvisade hamnkaptenen dem platsen utanpå vad jag tror var Atlantic. Det var en större, rätt modern ståltrålare, mörkblå med vita detaljer som låg på andra sidan. Den natten låg det så småningom ett par, tre båtar utanpå den.
Jag fick en känsla av att Atlantic visst används, men kanske i undantagsfall?
Du ser själv! Det var först när du muttrade som hamnkaptenen började fördela gracerna. Det här måste förstås utredas ordentligt, även om jag är rätt säker på att det på hamnkartan inte finns några gästplatser angivna utanpå Atlantic, som är ute på fiske i mycket längre perioder än vad Sandö är numera. När Atlantic kommer tillbaka får kajplatsen inte vara ockuperad av gästbåtar.

Å andra sidan får det inte någonstans i hamnen ligga mer än tre båtar i bredd enligt kartan. Det var nog inte många nätter den siffran inte överskreds under högsäsongen. Varför gör man upp tjusiga, detaljerade kartor med gästplatser tydligt angivna, när man sedan helt bortser från dem och proppar hela hamnen full av båtar? 6-7-8 båtar i bredd var det vanliga i somras.

Men jag återkommer efter mitt nästa (nära förestående) besök på Skaftö.

Brendan
För tillfället göteborgare

Skriv svar