Lycklig och med pengar över i Gästhamn
Re: Lycklig och med pengar över i Gästhamn
Nej, nu skall inte du bara ropa på källor!
Berätta du istället vad det kostade att bygga Lilla Bommen. Och varför sophämtningen, containertömningen, elräkningen blir så mycket högre där än i Nynäshamn. Där de galvade beslagen, impregnerade virket och bottenarbetena är mångdubbelt fler än i L Bommen.
Håkan, hela din argumentation bygger på att gästhamnarna dras med stora, initiala investeringskostnader, muddring, kajer, pålar, bojar, bryggor, bommar, el- och vatteninstallationer m.m.m.m.
I de fallen har din argumentation grund. Men också du måste ha beökt några av de hamnarna jag nämner, och säkert många andra, där investeringarna är små eller ibland obefintliga då hamnarna är gamla och ursprungligt byggda för något helt annat. Och avskrivna för länge, länge sedan.
Berätta du istället vad det kostade att bygga Lilla Bommen. Och varför sophämtningen, containertömningen, elräkningen blir så mycket högre där än i Nynäshamn. Där de galvade beslagen, impregnerade virket och bottenarbetena är mångdubbelt fler än i L Bommen.
Håkan, hela din argumentation bygger på att gästhamnarna dras med stora, initiala investeringskostnader, muddring, kajer, pålar, bojar, bryggor, bommar, el- och vatteninstallationer m.m.m.m.
I de fallen har din argumentation grund. Men också du måste ha beökt några av de hamnarna jag nämner, och säkert många andra, där investeringarna är små eller ibland obefintliga då hamnarna är gamla och ursprungligt byggda för något helt annat. Och avskrivna för länge, länge sedan.
Håkan, du som brukar tänka så! Inte tror du väl på allvar att gästhamnsavgift sätts utgående från kostnaderna? Självklart är det en marknadsprissättning. Vi behöver inte fundera över gubbar hit eller dit (de är för övrigt billiga sett under hela avskrivningsperioden), det som är det viktiga här är faktiskt vilken strategi som hamnägarna vill tillämpa.Maxi33 skrev:Till Eilean och Jaramaz och andra, jag ser ännu inga siffror på vad de totala inkomsterna via hamnavgifterna blir på dessa ställen.
När sådana siffror kommer fram, och vi börjar fundera över vad en gubbe med grävmaskin (Ljusne...) eller en gubbe med flytande pålkran, eller en gubbe med firmabil och elinstallationslogga, eller en gubbe på byggfirma med impregnerat virke och galvade beslag, eller en gubbe med lastbil med lyft för sopcontainers osv osv, skall ha i timmen - då får vi se...
Nu skall jag ut och bli bjuden på saker här i Rovaniemi, hotellet kostar mig inget heller.
Håll er vakna...
MVH
Håkan
Var tror man att man får in mest pengar från gästande båtar?
- tja, Göteborgs kommuns budskap till gästande är tydligt: ni får betala så mycket att ni blir så sura att ni inte vill köpa loss i det skitfula Nordstan.
Jag måste nog tillstå att jag nyttjade Fiskebäcks hamn två dygn under stormen i somras. Men såvitt jag förstår kan man göra detta om hemmahamnen är med i den sk "frihamnsförordningen". Såvitt jag vet går detta genom Fiskebäcks hamnförening och inte via Grefab. Om du är med i Fiskebäcks hamnförening (eller motsvarande) är du i din tur varmt välkommen att låna min plats i utbyte mot din - en trevlig princip, tycker jag. Nu vet jag inte vad du menar med "gästhamn", men menar du en hamn som Lilla Bommen, fläskigt mycket betalt och trångt, så är det alldeles riktigt - Fiskebäck liknar inte för fem öre.Lars L skrev:
Fiskebäck och GREFABS övriga hamnar ÄR INTE gästhamnar!
Jag blir så förb.... trött på alla utbölingar som bara går in och lägger sej, pluggar i elkabeln, låser båten och går på Liseberg.
Har fått flytta på "gäster" flera ggr i år för att komma åt min plats.
Än en gång Grefabs hamnar: Saltholmen, Hinsholmen, Fiskebäck, Torslanda, Björlanda, Hovås, Killingholmen, med flera är inga gästhamnar.
http://www.grefab.se/
Håkan, det är klart att det är marknadspris som styr Lilla Bommen.
Anders S
det är en dj-a skillnad att tillhandahålla en parkeringsplats för båt med tillhörande skitiga toalett ochMaxi33 skrev:Den som råkar ut för sunkiga bryggor eller skitiga toaletter har naturligtvis all rätt att tycka detta är dåligt av de som ställer gästhamnen till förfogande, men relatera inte detta till storleken på hamnavgiften.
Till och med om det är gratis vill jag ha toaletten ren och bryggorna i god kondition.
Tycker andra det är OK med en skitig gratistoalett? Skulle ni hellre ta den än en ren och fin bredvid för en femma?
De som tycker gästhamnsavgifterna är för höga, några tycks se dem som rena ockret, har uppenbarligen ingen insikt i vad det kostar att bygga och driva en gästhamn.
Räkna på en hamn ni känner till, hur många båtnätter den har under en typisk säsong och multiplicera med avgiften så ser ni att det inte blir några fantastiska summor.
Gästhamnsverksamheten drivs som en del i ett större sammanhang av kommunderna, där de räknar med spin-offeffekter av alla dessa spendersamma båtfolk som det som ger ett netto.
Många av de som har båt betalar ofta utan att klaga ett par tusen för att få använda en säng på ett hotell över natten, men då är det ju en annan sak...
MVH
Håkan
att tillhandahålla ett rum med mjuka bäddade sängar och en regjord toalett. Dessutom brukar frukost
ingå !
Räkna istället med en båtplatshyra ( 4000/säsong ?) dividera med 100 ( dagar per säsong) och du
har en jämförande siffra vad det kostar att driva en hamn.
Nej, lilla bommen är ett bomskott avsett att skinna korkade turister. Avrådes bestämt !
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
[quote="Anders S"][quote="Lars L"]
"frihamnsförordningen". Såvitt jag vet går detta genom Fiskebäcks hamnförening och inte via Grefab. Om du är med i Fiskebäcks hamnförening (eller motsvarande) är du i din tur varmt välkommen att låna min plats i utbyte mot din - en trevlig princip, tycker jag. Nu vet jag inte vad du menar med "gästhamn", men menar du en hamn som Lilla Bommen, fläskigt mycket betalt och trångt, så är det alldeles riktigt - Fiskebäck liknar inte för fem öre. quote]
Att utnytja "frihamnsförordningen" förutsätter att båtplatsen är grönskyltad. Flera "gäster" jag talat med tror att det bara är att ta en plats och åberopa frihamnsförordningen.
Det är inte lätt att i stora hamnar >1000 platser hitta gröna platser. I Hinsholmen finns ingen som vet vilka platser (ca 30 av 1500) som för tillfället är "gröna".
Frihamnsförordningen fungerar bäst i små klubbhamnar. Grefab har inget med Frih. att göra. Det sköter båtklubbarna om.
Gästhamn = hamn som har hamnkapten som anvisar platser för gästande båtar och tar betalt för servicen.
Det är marknaden som styr priset.
De hamnar som tar betalt (dagtid) när jag skall stanna någon timma för att proviantera mm. bojkottar jag.
"frihamnsförordningen". Såvitt jag vet går detta genom Fiskebäcks hamnförening och inte via Grefab. Om du är med i Fiskebäcks hamnförening (eller motsvarande) är du i din tur varmt välkommen att låna min plats i utbyte mot din - en trevlig princip, tycker jag. Nu vet jag inte vad du menar med "gästhamn", men menar du en hamn som Lilla Bommen, fläskigt mycket betalt och trångt, så är det alldeles riktigt - Fiskebäck liknar inte för fem öre. quote]
Att utnytja "frihamnsförordningen" förutsätter att båtplatsen är grönskyltad. Flera "gäster" jag talat med tror att det bara är att ta en plats och åberopa frihamnsförordningen.
Det är inte lätt att i stora hamnar >1000 platser hitta gröna platser. I Hinsholmen finns ingen som vet vilka platser (ca 30 av 1500) som för tillfället är "gröna".
Frihamnsförordningen fungerar bäst i små klubbhamnar. Grefab har inget med Frih. att göra. Det sköter båtklubbarna om.
Gästhamn = hamn som har hamnkapten som anvisar platser för gästande båtar och tar betalt för servicen.
Det är marknaden som styr priset.
De hamnar som tar betalt (dagtid) när jag skall stanna någon timma för att proviantera mm. bojkottar jag.
Jag talar om Fiskebäck, du verkar tala om Hinsholmskilen.Lars L skrev: Att utnytja "frihamnsförordningen" förutsätter att båtplatsen är grönskyltad.
Men javisst, Frihamnsordningen har jag bra koll på - vi seglar ju en del i Danmark emellanåt. Har man inget bra signalsystem för lediga platser blir det ju litet arbetsamt med gäster, men det får man ju ta som en man (eller kvinna) i så fall. Är klubben/föreningen med, så kan man inte muttra för mycket när det kommer gäster. Bättre då att ha markeringar till platserna.
Anders S
Men alla Grefabs båtplatskunder är inte med i hamnföreningarna och än mindre i Frihavnsförordningen. De ska inte behöva finna sig att få sina platser ockuperade.Anders S skrev:Jag talar om Fiskebäck, du verkar tala om Hinsholmskilen.Lars L skrev: Att utnytja "frihamnsförordningen" förutsätter att båtplatsen är grönskyltad.
Men javisst, Frihamnsordningen har jag bra koll på - vi seglar ju en del i Danmark emellanåt. Har man inget bra signalsystem för lediga platser blir det ju litet arbetsamt med gäster, men det får man ju ta som en man (eller kvinna) i så fall. Är klubben/föreningen med, så kan man inte muttra för mycket när det kommer gäster. Bättre då att ha markeringar till platserna.
Fiskebäck eller Hinsholmen, samma regler gäller, jag är väl insatt i hur det fungerar Fiskebäck. Ca hälften av båtägarna är med i båtklubbarna Fisk, Hins. Dom som inte är medlemmar skall inte "lida" för att föreningen förmedlar Frihamnsf. Förstår att dom "muttrar". Hur kul tycker du att det är att finna båtplatsen upptagen av en "övergiven" båt när du kommer hem. Frågan är om det är reko att vara med i Frifö. när det inte kan skötas på ett för "gäster" korrekt ocg smidigt sätt. Vi vill att hamnarna skyltas upp tydligt att de inte är gästhamnar. Detta har från Hinsholmen framförts till GREFAB.Anders S skrev:Jag talar om Fiskebäck, du verkar tala om Hinsholmskilen.Lars L skrev: Att utnytja "frihamnsförordningen" förutsätter att båtplatsen är grönskyltad.
Du får gärna komma med ett realistiskt förslag hur man "Bättre markerar platserna" vi i Hinsholmsklubben har ingen bra lösning på detta. Hamnen är för stor och opersonlig.
Jag skulle nog vilja utsträcka defintionen något, eftersom det är ytterst sällan en hamnkapten anvisar plats i våra vatten, till hamnar där det finns en hamnkapten som alternativt sitter på sitt hamnkontor, ser på TV/surfar på internet eller kommer ner till hamnen vid 8-tiden på kvällen/8-tiden på morgonen, bankar på pulpit och vill ha betalt.Lars L skrev:....Gästhamn = hamn som har hamnkapten som anvisar platser för gästande båtar och tar betalt för servicen....
Men det var nog det du menade.
Fler här talar om marknadspris som om det vore mantrat som gör att en usel gästhamn kan ta hur mycket betalt som helst.
I min bok landar alltid ett tydligt ansvar för en vara eller tjänst hos en eller flera personer. Hur stolt är man över sin egen insats om man levererar kissluktande och illaluktande toaletter och duschar? Känner man sig nöjd i Grebbestad när odören sprids? Är man kanske till och med stolt?
Ett problem är att du först i efterskott vet hur en gästhamn fungerar. Och om du anser den vara värd pengen. SXK skulle kunna vara en instans som via sina medlemmar skapar en sorts "Gästhamnarnas kavlitetsindex". Men tack vare den olyckliga sammankopplingen med Gästhamnsguiden lär inte detta vara aktuellt.
Aldrig mera Grebbestad.
mvh Sven-Barry
I min bok landar alltid ett tydligt ansvar för en vara eller tjänst hos en eller flera personer. Hur stolt är man över sin egen insats om man levererar kissluktande och illaluktande toaletter och duschar? Känner man sig nöjd i Grebbestad när odören sprids? Är man kanske till och med stolt?
Ett problem är att du först i efterskott vet hur en gästhamn fungerar. Och om du anser den vara värd pengen. SXK skulle kunna vara en instans som via sina medlemmar skapar en sorts "Gästhamnarnas kavlitetsindex". Men tack vare den olyckliga sammankopplingen med Gästhamnsguiden lär inte detta vara aktuellt.
Aldrig mera Grebbestad.
mvh Sven-Barry
Utmärkt tänkt. Alltför ofta har jag efteråt ångrat ett besök. Och tyvärr alltför sällan glatt mig...S-B A-son skrev:...Ett problem är att du först i efterskott vet hur en gästhamn fungerar. Och om du anser den vara värd pengen. SXK skulle kunna vara en instans som via sina medlemmar skapar en sorts "Gästhamnarnas kavlitetsindex". Men tack vare den olyckliga sammankopplingen med Gästhamnsguiden lär inte detta vara aktuellt...
Det finns allsköns konsumentsidor där man kan "hänga ut" dåliga leverantörer och skojare. Kanske läge för en sådan som behandlar gästhamnar.
Det är inte så att jag är ovillig att betala för gästhamnsplats. Men det finns få andra varor eller tjänster där man kan bli lika uppkörd som i en dålig och dyr gästhamn.
Det finns sällan någon som helst koppling mellan pris och kvalité på produkten. Och klagomålen till den sommarjobbande studenten leder vanligen bara till en axelryckning. Eller en kommentar i efterskott - det är frivilligt att besöka oss...
Och ett annat fenomen som är alltför vanligt uppstår när man har en litet större båt. Då blir man alltför ofta förvisad från de ordinarie platserna med bommar eller bojar, med el och vatten inom räckhåll och dusch/toalett alldeles intill.
Istället hamnar man i en annan ända av hamnen, många gånger långt till el och vatten, ja ibland ens utan tillgång till dessa bekvämligheter. Och som salt i såren får man betala betala 50-100% mer än de mindre båtarna som har plats i den "riktiga" gästhamnsdelen.
Jfr Grundsund i somras. Vi blev förvisade utanpå en trålare som dagen innan varit ute och trålat räka - en miljard flugor! Dessutom var det 75 m till elstolpen, vilket jag klarade tack vare massor av kabel och en hygglig norrman som tillät mig y-koppla. Vatten var bara att glömma. Hamnavgift - 75 kr mer än de som var 60 cm kortare än oss och som kunde ligga bekvämt, utan flugor och klättring på ett skitigt trålardäck och hade vatten och el 5 m från fören. Hade jag inte haft så lång kabel hade jag också sluppit betala 40.- för elen.
Och så vill man att jag skall ha förståelse för investeringarna i hamnen - jo tjena!
Vad gäller GÖTEBORG så skulle det helt visst gå att arrangera gästhamn norr om nuvaraande frihamnen. Det området verkar i stort bara ligga och vänta på någon vetting användning. Tricken går intill, och frikort gällande centralare Gbg på den borde ingå i hamnavgiften...
Äntligen hemma i gästhamnstaden Göteborg, efter en som vanligt visserligen mycket trevlig och fakturerbar resa till Rovaniemi, men internätet strulade på hotellet då jag kom tillbaka efter gårdagens finfina Ceasarsallad och efterföljande fileer på insjöfisk med maffig sås, föregånget av en ginåtonic och uppföljt med kaffeåkonjak.
Vad svårt man har det.
Och jag noterar, inte förvånande om jag skall vara ärlig, att ännu ingen har brytt sig om att ge några siffror på vad en gästhamn kan tänkas få in på en säsong, men desto fler tvärsäkra upprepningar om att de tar ohemult för mycket betalt och uteslutande med exempel från extremfall åt det negativa hållet- är ni rädda att förlora argumentationen?
Nej, jag vet inte hur mycket Lilla Bommen har investerat eller vad de har för driftskostnader, men jag vågar ifrågasätta om det är orimligt med 400 per dygn för att ha gästplats mitt i stan. Jag förutsätter då att man väljer Lilla Bommen just för att det är mitt i stan - vill man inte vara mitt i stan med båten finns det ju alternativ.
Och jag är lika förbannad över skitiga toaletter eller ointresserade hamnvärdar - men varför hela tiden relatera detta till kostnaden?
Jag är lika förbannad över missförhållanden även om de är gratis.
Seså, räkna nu ut vad en gästhamn med 100 platser får in på en säsong, om vi väldans optimistiskt tänker oss att de genomsnittligt har 50 betalande båtar var dag och att säsongen är fem månader dvs 150 dagar.
Använd lite olika hamnavgifter och se vad som händer.
Och kom sedan ihåg vad hantverkare och material kostar. Plus moms. Plus försäkringar.
Plus sugtömning av hålltankar som väl inte skall belasta oss båtägare? Eller hur?
MVH
Håkan
Vad svårt man har det.
Och jag noterar, inte förvånande om jag skall vara ärlig, att ännu ingen har brytt sig om att ge några siffror på vad en gästhamn kan tänkas få in på en säsong, men desto fler tvärsäkra upprepningar om att de tar ohemult för mycket betalt och uteslutande med exempel från extremfall åt det negativa hållet- är ni rädda att förlora argumentationen?
Nej, jag vet inte hur mycket Lilla Bommen har investerat eller vad de har för driftskostnader, men jag vågar ifrågasätta om det är orimligt med 400 per dygn för att ha gästplats mitt i stan. Jag förutsätter då att man väljer Lilla Bommen just för att det är mitt i stan - vill man inte vara mitt i stan med båten finns det ju alternativ.
Och jag är lika förbannad över skitiga toaletter eller ointresserade hamnvärdar - men varför hela tiden relatera detta till kostnaden?
Jag är lika förbannad över missförhållanden även om de är gratis.
Seså, räkna nu ut vad en gästhamn med 100 platser får in på en säsong, om vi väldans optimistiskt tänker oss att de genomsnittligt har 50 betalande båtar var dag och att säsongen är fem månader dvs 150 dagar.
Använd lite olika hamnavgifter och se vad som händer.
Och kom sedan ihåg vad hantverkare och material kostar. Plus moms. Plus försäkringar.
Plus sugtömning av hålltankar som väl inte skall belasta oss båtägare? Eller hur?
MVH
Håkan
En expert i mängden
Håkan, vi lider alla med dig, och de svåra umbäranden du får utstå.
När det gäller gästhamnar anser en överväligande majoritet att det är marknadsprissättning - kostnaderna är då faktiskt underordnade. Det är faktiskt OINTRESSANT att diskutera kostnaderna. Iaf i första omgången; kostnadsanalysen är en fråga för den som driver anläggningen.
I en sedvanlig marknadsprissättning gäller att kunderna betalar det pris som anses vara värt. Sven-Barry har rapporterat om att han anser att priset i Grebbestad har varit orimligt i förhållande till kvaliteten, Gunnar på motsvarande sätt för Lilla Bommen. Faktum är, bägge har i första hand anmärkt på den i stort sett obefintliga kvaliteten i respektive hamn.
Menar du att du vill försvara dessa gästhamnar med ett resonemang om kostnader?
Sven-Barrys förslag om att göra en kvalitetslista för gästhamnar är alldels utmärkt. Sådant brukar snabbt få effekt! Nu går det ju ingte med SXK (surprice!) men kanske kan vi övertala SailGuide-Anders? Det finns ju redan ett hamnregister, så om vi kunde komplettera lite ...
När det gäller gästhamnar anser en överväligande majoritet att det är marknadsprissättning - kostnaderna är då faktiskt underordnade. Det är faktiskt OINTRESSANT att diskutera kostnaderna. Iaf i första omgången; kostnadsanalysen är en fråga för den som driver anläggningen.
I en sedvanlig marknadsprissättning gäller att kunderna betalar det pris som anses vara värt. Sven-Barry har rapporterat om att han anser att priset i Grebbestad har varit orimligt i förhållande till kvaliteten, Gunnar på motsvarande sätt för Lilla Bommen. Faktum är, bägge har i första hand anmärkt på den i stort sett obefintliga kvaliteten i respektive hamn.
Menar du att du vill försvara dessa gästhamnar med ett resonemang om kostnader?
Sven-Barrys förslag om att göra en kvalitetslista för gästhamnar är alldels utmärkt. Sådant brukar snabbt få effekt! Nu går det ju ingte med SXK (surprice!) men kanske kan vi övertala SailGuide-Anders? Det finns ju redan ett hamnregister, så om vi kunde komplettera lite ...
"Menar du att du vill försvara dessa gästhamnar med ett resonemang om kostnader? "
Skrev Jaramaz.
Efter att jag skrivit:
"Och jag är lika förbannad över skitiga toaletter eller ointresserade hamnvärdar - men varför hela tiden relatera detta till kostnaden?
Jag är lika förbannad över missförhållanden även om de är gratis."
Som Seawolf skrev i ett annat sammanhang nyss, det är enormt svårt att uttrycka sig så att ingen missförstår.
Beträffande den epokgörande tanken att det är ointressant att kalkylera kostnader när man skall bedöma hur priset bör vara måste jag fundera ett tag, jag är inte lika smart som ni.
MVH
Håkan
Skrev Jaramaz.
Efter att jag skrivit:
"Och jag är lika förbannad över skitiga toaletter eller ointresserade hamnvärdar - men varför hela tiden relatera detta till kostnaden?
Jag är lika förbannad över missförhållanden även om de är gratis."
Som Seawolf skrev i ett annat sammanhang nyss, det är enormt svårt att uttrycka sig så att ingen missförstår.
Beträffande den epokgörande tanken att det är ointressant att kalkylera kostnader när man skall bedöma hur priset bör vara måste jag fundera ett tag, jag är inte lika smart som ni.
MVH
Håkan
En expert i mängden