Dynor

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
heavy
Silvermedlem

Dynor

Inlägg av heavy » fre 19 aug 2005, 19:37

Tänkte klär om dynor i båten någon som vet var man kan köpa billigt tyg?

Calle C

Inlägg av Calle C » fre 19 aug 2005, 20:34

Hej

Du får vad du betalar för.
Välj det du tycker om och som är lättskött tex. plych.

Calle

Användarvisningsbild
August
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av August » lör 20 aug 2005, 05:29

Eftersom du inte skrivit i din profil var du är från så kan det ju vara långt bort, men OD:s i Nyköping (en tygaffär) får in en packe möbeltyg då och då som de säljer från ca100:- och uppåt. Vissa tyger håller mycket bra kvalité. :)
Bär av, bär av, BÄR AV

Gäst

Inlägg av Gäst » lör 20 aug 2005, 14:36

Tack för svaren!
men jag hade mer tänkt mig om det finns någon butik på nätet som man kan beställa i från det lär hamna på ca 15m2 så det gör ju en del på priset om det kostar 100 eller 200kr m2 eller mer.Det du skriver calle stämmer inte alltid men oftast.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 20 aug 2005, 14:58

Inte jag, men hustrun har vid olika tillfällen gjort fynd på möbelplysch till båten. Det brukar finnas möbeltygaffärer litet varstans, och det verkar som just de färger som passar i båtar (ofta något i blå nyans, svagt melerat för fläckarnas skull) inte så efterfrågade av landkrabborna. Ifall man tar reklamen på allvar kanske det är svårt att hitta blåa katter?

När vi gjort nya dynor har vi använt nytt dynmaterial också. Dels blir det mycket fräschare, dels kan man ta tid på sig för tillpassning och arbete, för man har ju (visserligen fula) dynor i båten.

JAg kan inte adressen men senast handlade vi på nåot tyglager i Bunkeflo utanför Malmö. De jobbar med restpartier från välkända tillverkare. Sådana handlare kan nog finnas på många håll.
Anders S

matsa

Inlägg av matsa » mån 29 aug 2005, 22:52

www.tygmarknaden.com såg jag på lite anslagstavlor nere i stenungsund, när vi var där o försökte segla tjörn runt i 0-0,1 sekundmeters vind. SUCK!!!!

Calle C

Inlägg av Calle C » mån 29 aug 2005, 22:56

Hallå Mats

Låg i halsfluss när TR-anmälningen gick ut. Seglade ändå ner till åstol-dyrön för att se på.
Tur att jag var sjuk.

Calle

Sarne
Erfaren medlem

Inlägg av Sarne » tis 30 aug 2005, 05:54

Vill delge mina erfarenheter. Köpte möbelplysch till husbussbygge för 25 år sedan. Hittade en annons i tidningen Land (!). Priset var mycket lågt. Ett tygprov övertygade :lol: mig. Fick bli mörkröd plysch. Min gode vän, ortens tapetserare som arbetat ett helt yrkesliv med möbler, var imponerad. Han sa när han sydde dynorna åt mig att jag köpt tyget under inköpspris. Det var förresten han som rådde mig att använda plysch. Hållbart, tåligt. Det stämde, jag sålde husbusen ifjol, efter 24 år. Dynorna var fortfarnade nästan i nyskick, efter mer än 1000 övernattningar.
Alltså, leta efter möbelplysch till rätt pris. Firman som jag köpte från, Bror Bengtsson i Hjortsberga, finns tyvärr ej längre kvar.
Sarne
Seglar Triss Magnum

Snedseglaren

Inlägg av Snedseglaren » tis 30 aug 2005, 07:17

Det finns vissa kommuner/Arbetsförmedlingen som har möbeltapeterarkurser, där de även kan klä om dynor. Det enda man betalar är tyg och kaffepengar.

Man får lämna bort dem ett antal månader för det tar TID men det gör ju inget.

TA Gäst

Inlägg av TA Gäst » tis 06 sep 2005, 22:25

Kolla i dom \"lokala\" lantbutikerna, t ex Göksäter på Orust, där köpte vi en hel rulle för strax över 2000 och det vart en del över, kanonkvalite´kan jag konstatera så här tre år senare .

Skriv svar