S-B A-son skrev:
Tråkigt att Österby inte föll er på läppen. Du kanske vet att man har byggt en ny servicebyggnad i fiskhamnen där det finns både dusch och toalett? Var den verkligen stängd? Kollade du restaurangerna i själva byn. Och bussen till huvudstan Byrum och Västerö är gratis.
Frågade ni den utmärkte hamnkaptenen Erik Möller Sörenssen om hjälp. Han svarar gärna!
mvh Sven-Barry
Österby har inte "fallit mig på läppen" heller. Jag har varit där två gånger. Att i detta sammanhanget använda ordet katastrof är väl egentligen inte rätt. Jag uppskattade inte besöken där alls, mer än att det var en bra hamn att ligga i. Att det blev så är ju inte "hamnens" fel. Jag hade vid bägge besöken mycket besvärligt med ryggen/ischias.
Första gången låg jag längs en av träbryggorna. Hur jag fick förtöjt förstår jag inte än idag, men jag hade på något vis lyckats smyga på både för och akterände. Om nån försökte ta upp hamnavgift har jag ingen aning om. I mitt av värktabletter mm neddrogade tillstånd och utan hörapparat var det nog inte möjligt att få kontakt med mig. Det positiva med besöket var när jag efter nåt dygn vaknade till dragspelsmusik från en båt som låg akter om. Nån Taubelåt.
Nästa besök var lika illa. Hamnen var full med båt. Jag lyckades förtöja längs en gammal norsk stålbåt, av Spray/Colin Archer-typ, längst in i hamnen. Stålbåten hade nog sett sina bästa dagar. Var tvungen att ta mig ombord på båten för att få nåt fäste för mina tampar, hur det nu gick till. Ett senare försök att ta mig iland misslyckades helt. Inte heller denna gång blev jag krävd på nån hamnavgift.
Kanske ett tredje besök skulle bli mera lyckat. Hur är det? Finns det kantareller att plocka? Jag har för mig att jag läste det nånstans. Jag plockade för övrigt kantareller till ett par smörgåsar på Nordlångön för ett par veckor sen.
Grebbestad är ingen alternativ hamn för mig. Jag har varit där en gång - för mycket länge .80-talet. Om jag kommer innervägen brukar jag gå strax norr om Otterön, mot Pinnön eller Tjurpannan. Har vid några tillfällen använt mig av gästhamnen vid Tanum Strand för att hämta eller lämna besättningsmedlemmar.
Kan konstatera att man har börjat "få vett" att ta betalt i de bohuslänska gästhamnarna. Jag har ju inte seglat i Bohuslän i nån större omfattning på många år. Men det är väl egentligen helt ok att de tar bra betalt. Det är ju till övervägande delen norrmän som ligger i de nordbohuslänska gästhamnarna.
En annan sak som slog mig var användandet av SXK´s bojar. Inte en enda båt av de jag såg var berättigade att ligga i bojarna.
tommy