Solpanel - Fast eller portabel?
Re: Solpanel - Fast eller portabel?
Jag seglade Sthlm -Västervik TR utan solpanel i somras. Jag kände mig tvungen att uppsöka gästhamn var tredje-fjärde dygn för att tanka el. Det kändes som att det förstörde mycket av glädjen med seglatsen. Hur kul är det att ligga vid Fyrudden och tanka el på en skala???
Har haft funderingar länge på att skaffa en panel på luckgaraget men tyckte att den största jag kunde hitta och som passade var för liten. 33 watt
Jag hade sett en panel hos bryggan för överkomligt pris. Men det var med Noastång och det vill jag ju egentligen inte ha. Tycker att det är fult och dessutom är den i vägen. Men oron för sjunkande Voltmätare fick mig att kuta in i varenda båtsportbutik längs sjö4:an och leta efter solpaneler. Men det var tjii. Ett tag drömde jag om solpaneler. I drömmen hade jag kommit på en färg som fungerade som solfångare. Det vara bara att måla mast och hela ovansidan av båten med "solfångarfärgen" ansluta till en maxpower och sen bara bada i ström. Kan inte någon göra verklighet av min idé? Jag skänker patentet.
Väl tillbaka i hemmahamnen kröp jag till korset och investerade i en 50w (hård) panel, noastång och maxpower för en rimlig peng. Strax under 6 lappar med väl tilltagna kablar( 6mm2).
Ja inte är det snyggt och panelen skakar ordentligt i lite kraftigare vindar. Men ström det behöver jag nog inte vara orolig för längre.
Jag har inte tankat el någon gång sen inköpet och kan lungt ligga kvar ute i naturhamnarna. Oron för sjunkande Voltmätare är som bortblåst.
Visst det är en kompromiss men möjligheten att hela tiden rikta in panelen mot solen och se vilket fint utslag voltmätaren visar uppväger nackdelarna enligt min mening.
Jag tyckte Noastången var väl lång och tog av en halvmeter. Jag ska ta av en bit till när jag känner mig säker på var maxhöjden ligger för att inte slå i de vassa kanterna. Hur lång noastång har ni (som valt det alternativet)? I hemmahamnen lyfter jag ned panelen och lägger den i sittbrunnen (mot söder) så att jag slipper oroa mig för att en kuling ska blåsa hela härligheten i sjön.
Har haft funderingar länge på att skaffa en panel på luckgaraget men tyckte att den största jag kunde hitta och som passade var för liten. 33 watt
Jag hade sett en panel hos bryggan för överkomligt pris. Men det var med Noastång och det vill jag ju egentligen inte ha. Tycker att det är fult och dessutom är den i vägen. Men oron för sjunkande Voltmätare fick mig att kuta in i varenda båtsportbutik längs sjö4:an och leta efter solpaneler. Men det var tjii. Ett tag drömde jag om solpaneler. I drömmen hade jag kommit på en färg som fungerade som solfångare. Det vara bara att måla mast och hela ovansidan av båten med "solfångarfärgen" ansluta till en maxpower och sen bara bada i ström. Kan inte någon göra verklighet av min idé? Jag skänker patentet.
Väl tillbaka i hemmahamnen kröp jag till korset och investerade i en 50w (hård) panel, noastång och maxpower för en rimlig peng. Strax under 6 lappar med väl tilltagna kablar( 6mm2).
Ja inte är det snyggt och panelen skakar ordentligt i lite kraftigare vindar. Men ström det behöver jag nog inte vara orolig för längre.
Jag har inte tankat el någon gång sen inköpet och kan lungt ligga kvar ute i naturhamnarna. Oron för sjunkande Voltmätare är som bortblåst.
Visst det är en kompromiss men möjligheten att hela tiden rikta in panelen mot solen och se vilket fint utslag voltmätaren visar uppväger nackdelarna enligt min mening.
Jag tyckte Noastången var väl lång och tog av en halvmeter. Jag ska ta av en bit till när jag känner mig säker på var maxhöjden ligger för att inte slå i de vassa kanterna. Hur lång noastång har ni (som valt det alternativet)? I hemmahamnen lyfter jag ned panelen och lägger den i sittbrunnen (mot söder) så att jag slipper oroa mig för att en kuling ska blåsa hela härligheten i sjön.
Jag tror du är lite sent ute där, tyvärr.Monsun 31 skrev: I drömmen hade jag kommit på en färg som fungerade som solfångare. Det vara bara att måla mast och hela ovansidan av båten med "solfångarfärgen" ansluta till en maxpower och sen bara bada i ström. Kan inte någon göra verklighet av min idé? Jag skänker patentet.
Königsegg håller på att utveckla en eldriven supersportbil god för över 200km/h tillsammans med ett schweiziskt batteriföretag (minns inte namnet)
Hela karossen är täckt av solceller som ligger inbakade i klarlacken.
Tänk att ha det i stället för gelcoat!
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p
/p
Det räcker inte med ytan av en bilkaross. Königsägg är egentligen ute efter våra (skatte)pengarhedgehog skrev:Jag tror du är lite sent ute där, tyvärr.Monsun 31 skrev: I drömmen hade jag kommit på en färg som fungerade som solfångare. Det vara bara att måla mast och hela ovansidan av båten med "solfångarfärgen" ansluta till en maxpower och sen bara bada i ström. Kan inte någon göra verklighet av min idé? Jag skänker patentet.
Königsegg håller på att utveckla en eldriven supersportbil god för över 200km/h tillsammans med ett schweiziskt batteriföretag (minns inte namnet)
Hela karossen är täckt av solceller som ligger inbakade i klarlacken.
Tänk att ha det i stället för gelcoat!
och använder diverse spektakulära utspel för att få napp.
Men till en segelbåt skulle mastens yta räcka. Iden är god!
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Monsun 31:
-Det var en riktig solskenshistoria!
Pinnar i häcken är fult och det är husvagnsvarning. Två pinnar är snyggare (Toan hade?). Men med alltid fulla batterier kan man nog stå ut.
Själv närmar jag mig Targamaffian, något som en gång i tiden tyckte var det fulaste jag kunde tänka mig på en segelbåt!
Pinnar i häcken är fult och det är husvagnsvarning. Två pinnar är snyggare (Toan hade?). Men med alltid fulla batterier kan man nog stå ut.
Själv närmar jag mig Targamaffian, något som en gång i tiden tyckte var det fulaste jag kunde tänka mig på en segelbåt!
125x125 mm solcell och 2,66 W/st. 2 x100 st skulle i teorin ge 2,5 kWh per dygn. Typ 20 tkr.peterh skrev: Men till en segelbåt skulle mastens yta räcka. Iden är god!
Inte helt fel!
http://solarlab.se/handla/catalog/produ ... ucts_id=55
Hur tänker du nu? Den där prototypen presenterades långt innan Saab-projektet kom på tal. Eller menar du ngt slags miljöbilspremie?peterh skrev:Det räcker inte med ytan av en bilkaross. Königsägg är egentligen ute efter våra (skatte)pengar
Det lär väl vara ganska betydelselöst i det prissegment Königsegg agerar.
Hur stor del av bilens energibehov som solcellskarossen skulle täcka vet jag faktiskt inte. Men tekniken som sådan är intressant. Snyggt också!
/p
/p
Måste bara säga att vi är väldigt nöjda med den 54W panel med MaxPower vi installerade i våras. Tror vi haft landström 6 eller 7 dygn totalt under säsongen fram tills nu. Kylen är på hela tiden och navigator, radar etc under färd. Klockrent!
Panelen ligger på luckgaraget och i hamn fäster vi storskotet i den reling som ger minst skugga på panelen.
Stolpmontage är säkert mer effektivt, i alla fall teoretiskt men jag resonerade som så att det är bättre att ha panelen hyfsat riktad (horisontellt) hela tiden än att har den perfekt en stund varje dygn. Det blir ju effekten om man glömmer rikta om den. Trots allt ligger båten i hemmahamnen mesta tiden och man vill inte ta sig dit ett par gånger om dagen för att rikta om.
Enda nackdelen är att jag börjar känna mej tvingad att köpa en batterimonitor också för att riktigt kunna se hur bra panelen är!
Panelen ligger på luckgaraget och i hamn fäster vi storskotet i den reling som ger minst skugga på panelen.
Stolpmontage är säkert mer effektivt, i alla fall teoretiskt men jag resonerade som så att det är bättre att ha panelen hyfsat riktad (horisontellt) hela tiden än att har den perfekt en stund varje dygn. Det blir ju effekten om man glömmer rikta om den. Trots allt ligger båten i hemmahamnen mesta tiden och man vill inte ta sig dit ett par gånger om dagen för att rikta om.
Enda nackdelen är att jag börjar känna mej tvingad att köpa en batterimonitor också för att riktigt kunna se hur bra panelen är!
/p
/p
Man säger ju ibland att "skönheten sitter i betraktarens ögon".bosseh skrev:Monsun 31:
Jag störs aldrig av skavanker, däremot av ett dåligt utfört hantverk. En Noastång i aktern eller två som nån enstaka har skulle jag aldrig störa mig, enbart därför att det har en bra funktion.
Jag kapade av mina stänger en halvmeter, då jag tyckte att det blev en aning svajigt med full längd - det ångrade jag i viss mån. Det visade sig att vindrodrets "vindflöjel" tog i panelerna, så jag var tvungen att vinkla ut dom när jag seglade med vindrodret. Har seglat med mina stänger i upp till 25 m/sek utan några problem. Annars har jag aldrig upplevt att de är i vägen. Detta kan ju bero på att jag tycker att det är en bra och praktisk lösning och därmed är possitiv och tycker att utseendet är helt ok. Jag är heller aldrig rädd för att borra hål om det behövs - det är ju bara en båt och det finns fabriker som tillverkar plast i oerhörda mängder.
På min "nya" båt är det inte helt enkelt att montera stänger - ännu. Jag har monterat mina solcellspaneler tillfälligt på däcksalongens tak fastsatt med noafäste i handräcket. Kablarna har jag dragit provisoriskt utmed handräcket och in i en motorummsventilation. Jag gjorde faktiskt likadant på storfidran. Behövde alltså inte borra några hål, fast jag inte skulle dra mig för det om det var nödvändigt.
Man skulle kunna ha en smal rad med paneler, som en "snobbrand" runt hela skrovet strax under däcksnivå. http://www.ozmarine.se/OZsolar/Swe/IndexOZsolarSwe.html Jag har funderat på det på den "nya" båten. Dessvärre är det inte gratis. Dels ger ju en sån statisk placering relativt bra laddning, som ju Bosseh bekräftade att han också läst nånstans, och dels är det ju en fördel på en båt med höga fribord att ha en längsgående linje som ger ett intryck att båten inte ser så hög ut.
Men som sagt så bryr jag mig inte så mycket om utseende. Allt ombord på min båt är vackert - om man jämför med skepparn.
tommy
- Bilagor
-
- dubbelmontage solcellspaneler.jpg (6.13 KiB) Visad 4414 gånger
thallatha(alfakrull)hotmail.com
Det här duger utmärkt för mig. Kan regleras steglöst i ett plan 180°.
Skulle inte kunna tänka mig en stång, även om det ger fler inställnings-
möjligheter.
Skulle inte kunna tänka mig en stång, även om det ger fler inställnings-
möjligheter.
en bra solpanel kan komma upp i 800w/m2 . En bil drar 15kw vid 90km/h Man får alltså ladda > 12 h för atthedgehog skrev:Hur tänker du nu? Den där prototypen presenterades långt innan Saab-projektet kom på tal. Eller menar du ngt slags miljöbilspremie?peterh skrev:Det räcker inte med ytan av en bilkaross. Königsägg är egentligen ute efter våra (skatte)pengar
Hur stor del av bilens energibehov som solcellskarossen skulle täcka vet jag faktiskt inte. Men tekniken som sådan är intressant. Snyggt också!
köra 1 timme i "smygfart". Mycket användbart!
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Monterade en 55w solpanel på stolpe nu i våras, stolpen kapades till ca 1,5m vilket fungerar bra utan några nämnvärd svajighet och inte är det så besvärligt att vrida på den då o då.
Panelen räcker om solen skiner och man vinklar den hyffsat efter solen, men mulna /regninga dagar ger den inte mycket...
men det är ett enormt lyft jämfört med tidigare och man vet att båten alltid är "fulltankad" när man ska ut på helgerna.
800w /m2 tror jag inte en elpanel kan ge...solinstrålningen är 1000w/m2....en bra köppanel har max 12-15% verkningsgrad...vilket ger 120-150W /m2....nån superteknologi på labbstadiet kan kanske ge över 25% verkningsgrad.
men 150W /m2 är ju hyffsat.....några kvadratmil kan då försörja hela sverige med el en solig sommardag
Panelen räcker om solen skiner och man vinklar den hyffsat efter solen, men mulna /regninga dagar ger den inte mycket...
men det är ett enormt lyft jämfört med tidigare och man vet att båten alltid är "fulltankad" när man ska ut på helgerna.
800w /m2 tror jag inte en elpanel kan ge...solinstrålningen är 1000w/m2....en bra köppanel har max 12-15% verkningsgrad...vilket ger 120-150W /m2....nån superteknologi på labbstadiet kan kanske ge över 25% verkningsgrad.
men 150W /m2 är ju hyffsat.....några kvadratmil kan då försörja hela sverige med el en solig sommardag
Solinstrålningen är ca 1000 W/m2 och en normal solpanel har max 20-25% verkningsgrad. I laboratoriemiljö har man fått ut mer än 40% och tror att man ska komma till 50%. För mjuka paneler är verkningsgraden väsentligt lägre. En praktisk siffra brukar vara att man i snitt får ut 4-5 ggr panelens märkeffekt per dygn.peterh skrev: en bra solpanel kan komma upp i 800w/m2 . En bil drar 15kw vid 90km/h Man får alltså ladda > 12 h för att
Att bli omkörd av en soldriven Koenigsegg kommer nog att dröja!
Det har väl inget med "våra skattepengar" att göra?peterh skrev:en bra solpanel kan komma upp i 800w/m2 . En bil drar 15kw vid 90km/h Man får alltså ladda > 12 h för atthedgehog skrev:Hur tänker du nu? Den där prototypen presenterades långt innan Saab-projektet kom på tal. Eller menar du ngt slags miljöbilspremie?peterh skrev:Det räcker inte med ytan av en bilkaross. Königsägg är egentligen ute efter våra (skatte)pengar
Tycket inte det är något spektakulärt utspel att visa en ny teknik att förpacka solceller.
Tänk dej en hel båt täckt av dessa. Även med normala solcellsprestanda vore ju en normal segelbåts elbehov täckt många gånger om.
/p
/p
Tillbaka till ämnet dårå...
Personligen skulle jag vara rädd för stöld av en löst liggande pryl som passar på i stort alla båtar och kostar 4000 kr. Fast är liksom fast, och passar det inte med en panel på luckgaraget, varför inte satsa på två mindre?
Personligen skulle jag vara rädd för stöld av en löst liggande pryl som passar på i stort alla båtar och kostar 4000 kr. Fast är liksom fast, och passar det inte med en panel på luckgaraget, varför inte satsa på två mindre?
Alla borde ha skägg
Ok, tillbaka till ämnetPeter_K skrev:Tillbaka till ämnet dårå...
Jag valde fast panel framför flexibel med liknande resonemang som i valet mellan placering på luckgarage vs vridbar stolpe.
Bättre att ha en fast monterad panel som alltid laddar mer eller mindre än en flexibel som bygger på att jag kommer ihåg (eller giter) sätta upp den när den ska användas.
Bättre att ha panelen monterad fast horisontellt och få hyfsad laddning hela tiden än vridbart och få perfekt laddning en stund och sedan riktigt dålig delar av dagen bara för att jag glömt eller inte haft möjlighet att rikta om.
/p
/p