Solpanel - Fast eller portabel?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Solpanel - Fast eller portabel?

Inlägg av Håkan » tis 01 sep 2009, 12:08

Hej på er...
Jag hoppas ju på båt nästa år och nu börjar jag fundera på solpanel.
Syftet är framförallt att slippa ligga på landström i hemmahamn för att slippa galvaniska strömmar.
(Jag vet att man koppla in en skiljetrafo men det känns dyrt och klumpigt)

Jag är lite inne på att skaffa en 28W portabel solpanel som man kan sätta på bommen då man lämnar båten.
Kabeln drar jag in genom luckan till sittbrunnen och slipper på så sätt hål i båten.
Tanken är sedan att koppla den direkt till 12V uttaget och ladda baklänges.

Nu uppstår dock snabbt några frågor:
Går det?
Behöver jag ha en diod? Kan man bygga in det i 12V-uttaget?
Är 28W för litet för ett stort batteripaket på 400-600Ah?
Hur bra är dessa rullbara solpaneler?

Ett annat alternativ är givetvis att montera en fast solpanel på rufftaket men då uppstår andra problem/jobb:
Den är i vägen för gastar som skall kliva över ruffen i slagen (kappsegling)
Den kan skadas under segling
Den skuggas av bommen
Jag behöver göra hål i båten (fult, läckage?)
Jag behöver montera en diod i båten (pris, jobb, platsbrist, fult?)

Har någon nån erfarenhet av dessa rullbara solpanel som denna nedan tex?
http://www.ecokraft.se/Shop/Index.php
http://www.powerfilmsolar.com/downloads ... LOWRES.pdf

Finns det något bättre? Billigare?

Mvh /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Mr Q
Diamantmedlem

Re: Solpanel - Fast eller portabel?

Inlägg av Mr Q » tis 01 sep 2009, 12:13

Monterar du en lätt böjbar marinpanel på ruffluckegaraget så kan du både gå på den och dessutom behöver du inte borra hål i sandwichkonstruktionen förutom ett hål till kabelgenomföringen in i båten.

Maxpower regulator rekommenderas. Alternativet är riktbar panel på stolpe, men det rimmar nog dåligt med HP1030. :lol:

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tis 01 sep 2009, 12:20

Mr Q skrev:Monterar du en lätt böjbar marinpanel på ruffluckegaraget så kan du både gå på den och dessutom behöver du inte borra hål i sandwichkonstruktionen förutom ett hål till kabelgenomföringen in i båten.

Maxpower regulator rekommenderas. Alternativet är riktbar panel på stolpe, men det rimmar nog dåligt med HP1030. :lol:
Jag har funderat på det men då måste jag som sagt borra hål i båten till kabeln vilket känns synd på en ny båt.
Sen måste kabeln gömmas snyggt bakom någon panel och sedan måste det bli en snygg installation i elskåpet dessutom.

Visst en riktbar panel på stolpe är nog de bästa men det rimmar som sagt dåligt...
Om man inte kan bygga den som ett segel, en mesansolpanel :?:

Men åter till frågan, är det ens lönt att ha en portabel eller kommer det att funka så dåligt så den inte kommer användas alls?

Mvh /
Håkan

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tis 01 sep 2009, 14:35

Jag monterade ju upp en på stolpe i våras. 54 W tror jag att den var på. Maxpower ska man absolut ha, den sägs öka laddeffekten ganska rejält. Jag är väldigt nöjd, en solig dag (då batterierna vill äta) så kan jag lätt komma upp i över 4 A. Det är mumma och vi tog inte landström en enda gång på 5 veckor i somras. Trots att vi använde motorn ganska lite. 5 dagar stilla i Mariehamns gästhamn, och när vi åkte därifrån så var batterierna helt fulladdade (det var rätt soligt den perioden 8) )

Men: Jag märker att om den skuggas aldrig så lite så sjunker effekten markant. Mindre än hälften om bara en pytteliten del av panelen är i skugga. Så därför undrar jag hur det funkar med en fast som man inte kan rikta in mot solen, och som kanske skyms?

En fördel till med panelen på stolpe är som sagt att man kan ha den som mesan.

Hälsningar
Tommy

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 01 sep 2009, 15:44

Visst gör en solpanel nytta.
Satsa på en hård mono/polykristalin solpanel. Den ger mer effekt per m2 och den har betydlig bättre livslängd.
Sätt den där det passar men så att den absolut inte skuggas, skuggning är döden för effekten.
Som du tänker använda den så duger det med en Schottkydiod. Maxpower kan klämma ut mellan 20-30% mer effekt under idealiska förhållanden men genomsnittet är betydligt lägre. Handlar det om större panel och som är uppe för jämnan så ska man absolut köpa en Maxpower.
Behöver du mer effekt så köper du fler paneler. Flera mindre är nästan alltid bättre än en stor.
SolarLab är ett bra ställe att handla. Bra priser och han som har det är mycket kunnig. Det finns en massa bra texter att läsa på deras hemsida.

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tis 01 sep 2009, 18:25

Nu börjar vi komma långt ifrån kärnfrågan...
Jag kommer inte köpa en fast installerad solpanel innan 2011...
Så frågan är mer om de rullbara solpanelerna är nåt att ha eller om jag lika väl kan vara utan?

Nån som vet?

Mvh /
Håkan

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » tis 01 sep 2009, 19:56

Det är väl inget fel på rullbara paneler, de är tex lättare samt enklare att stuva undan.

Men att investera i solpaneler som man gömmer undan i skuggan på luckgarage o dyl är snudd på meningslöst. Som tidigare talare påpekat så är vinkeln mot solen viktig, samt att panelen inte skuggas. Även partiell skuggning tar död på laddström. Sedan bör man använda en regulator som ger batterierna den spänning och ström de för tillfället behöver (vilket beror på deras laddtillstånd). Endast småpaneler klarar sig utan regulator, men då pratar vi strömmar under 1A. Diod skall då användas istället, vilket ändå omöjliggör inkoppling via 12V-uttag.

I min mening så är stolpe på pushpit överlägset bäst. Den är oftast ej skuggad, vinkeln kan ställas in optimalt i förhållande till den breddgrad man befinner sig på och dessutom kan man följa efter under segling genom att vrida panelerna mot solen.

I hamn vrider man stolpen mot söder och sedan har man alltid fulladdade batterier när man kommer till båten nästa gång.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tis 01 sep 2009, 20:06

Ungefär som humlan som inte borde kunna flyga, fungerar en 65w panel på ruffluckan utomordentligt bra. Skuggningen är inget jätteproblem på sommaren när solen står högt. Och vad gäller laddstatus när man kommer till båten: -så hög spänning att man är orolig för överladdning. Med maxpower reglering förstås. Visst borde en panel på stolpe funka bättre, men då är man bra nära husvagnsvarning. :mrgreen:

Och INTE på en HP1030, särskilt inte på race. :wink:

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 01 sep 2009, 21:49

Visst sjutton funkar en mjuk tunnfilmspanel. En hård är mera prisvärd men också otympligare. Men den ihoprullbara är oerhört smidig och kommer i snitt ge dig drygt 100 W per dygn.
Tunnfilmpanelen har en fördel, den är mindre känslig för skuggning.
Med 4-600 Ah batteri och 28 W panel som lämnar 15,2 V och 1,8 A är en Maxpower regulator helt bortkastat. Dioden duger väl och du kan ansluta med cigguttag.

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » ons 02 sep 2009, 10:50

bosseh skrev:Visst sjutton funkar en mjuk tunnfilmspanel. En hård är mera prisvärd men också otympligare. Men den ihoprullbara är oerhört smidig och kommer i snitt ge dig drygt 100 W per dygn.
Tunnfilmpanelen har en fördel, den är mindre känslig för skuggning.
Med 4-600 Ah batteri och 28 W panel som lämnar 15,2 V och 1,8 A är en Maxpower regulator helt bortkastat. Dioden duger väl och du kan ansluta med cigguttag.
Tack, det var det jag ville veta...
De har en 32W komplett på bryggan för 4000:- inkl diod + kabel

Mvh / Håkan
Håkan

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » ons 02 sep 2009, 11:09

Jag funderar på en liknande lösning pga att jag har ungefär samma inställning till däcksmontage och pinne.
Har du tänkt flytta den runt på bommen eller köper du stå stor att du alltid har en sida mot solen eller sätter man fast och intgrerar den med storsegelkapellet så att man inte fuskar med varesig kapellet eller solpanelen. Sedan kunde man dra ned sladden efter skotet och ansluta skyddat vid autopiloten. En annan sak som jag funderar över är om själva plasten håller efter några säsonger på bommen och många ihoprullningar.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 02 sep 2009, 11:41

Man vinner ju väldigt mycket laddning på att kunna rikta solcellen efter solen under hela dagen, så fort solen gått upp börjar det ladda, är solpanelen riktad fel då öaddar det nästan inte alls. Med en förlängningskabel måste ju det gå bra att flytta runt även en mjuk solpanel utan stolpe så den har rätt vinkel mot solen när man ligger i naturhamn. Lite krångligare än Noa-stolpe, men säkert får man ut mycket mer än att bara ha den på ett ställe. Kanske små "bläckfiskarmar" gör att man få fast den på bra ställen.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » ons 02 sep 2009, 11:51

Till Schvidja:
Jag är väl bara i startgroparna än så länge, vi skall få en båt först...

Tanken är att främst använda den i hemmahamn för att slippa ligga på landström och galvaniska strömmar.
En helt annan sak:
Vad skulle hända om man tog bort jorden till batteriladdaren?
Ett jordfel i laddaren är väl osannolikt och sedan är det bara 12VDC...

Tanken är att sätta den så att solpanelen är uppåt och då fäst över segelkapellet.
Enda som skuggar är mast + vant men de är svåra att få bort...
Sedan dra sladden genom ventilationen i ruffluckan så slipper jag ett hål i båten

Livslängd kan man fundera på såklart :x

Mvh / Håkan
Håkan

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » ons 02 sep 2009, 12:15

Håkan

Du har ju alla möjligheter att slippa mast och vant som ev skuggar solcellspanelen - köp en motorbåt nu när du har möjlighet :mrgreen:

Nej förlåt - det menade jag ju naturligtvis inte.

En tanke som kom upp när jag läste de senaste inläggen;

Nån stans läste jag att en solcellspanel som hänger lodrätt i tex mantåget får nytta av reflektionen från vattnet och därmed en viss ökad laddning. Nu är det väl ingen bra lösning för de flesta pga våra trånga hamnar, utom då möjligen för mig, som har yttersta platsen på pontonbryggan med det fria mantåget i söderläge. Det kan ju finnas varianter på temat.

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » ons 02 sep 2009, 12:23

Håkan skrev:Hej på er...
Jag hoppas ju på båt nästa år och nu börjar jag fundera på solpanel.
Syftet är framförallt att slippa ligga på landström i hemmahamn för att slippa galvaniska strömmar.
(Jag vet att man koppla in en skiljetrafo men det känns dyrt och klumpigt)

<snip>
Finns det något bättre? Billigare?

Mvh /
Galvaniska strömmar via landströmsanslutningen får du bara om du kopplar samman landströmmens jord med minus (eller motorn) i båten.

Normalt sett ansluter du INTE jord till båtens minus och använder en batteriladdare med "flytande utgång" dvs inte kopplad till jord. Undantag är om du har varmvattenberedare eller annan utrustning som inte har s.k. förstärkt isolering - då behöver du skiljetransformator.

Jord skall stanna på land - inte i havet.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Skriv svar