Kylproblem Yamaha 2B

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem

Kylproblem Yamaha 2B

Inlägg av styrman » tis 11 aug 2009, 17:08

Jag får inte kylning på jollemotorn, den överhettas. Det kommer inget ur svallerhålet heller.
Är det någon impeller eller hur transporteras vattnet upp i motorn?

I den medlevererade manualen finns ingen info förutom den vanliga :o

Någon som har lite info eller erfarenheter?
Peter
S/Y Calypso

dax
Silvermedlem

Re: Kylproblem Yamaha 2B

Inlägg av dax » ons 12 aug 2009, 16:57

Det kan vara impellern, igensatta kylkanaler eller en strulande termostat (inte helt säker på att 2-hästarn har termostat, men det är troligt). Det troligaste är dock impellern! Att byta impeller på din motor är "extra enkelt", eftersom den inte har växel (Ok, inte mer än en växel... :-) ). I ditt fall skulle jag tro att du bara behöver lossa en (ev. flera) bult vid växelhuset och dra bort växelhuset inkl. drivaxel nedåt. Jag vet inte exakt var bulten/bultarna sitter på din motor, men det kan inte finnas så många som sitter på växelhuset, om man direkt sorterar bort oljepluggarna. Impellern sitter sedan i en kapsel längst ner på drivaxeln närmast växelhuset. Lossa skruvarna för kapseln, byt impellern och sätt tillbaka kapseln och växelhuset, och du är klar!

Om impellern ser bra ut/det inte hjälper kan du ju se om du hittar termostaten. Termotstathuset sitter antagligen på sidan av cylindern. Öppna termostathuset och se så det är inte sitter skräp där och byt den när du ändå har det öppet.

Skulle inget av det hjälpa tyder det alltså på att kylvattenkanalerna är igentäppta. Jag har aldrig rengjort kylvattenkanalerna när de varit så igentäppta som du beskriver. Vanligtvis låter man ju bara motorn gå i en tank med rent vatten, vilket naturligtvis förutsätter att vattnet cirkulerar i kanalerna. I ditt fall innebär det troligtvis att du (i så fall, men det skulle jag inte tro att du behöver) får plocka bort toppen och rengöra dem mekaniskt.

Slutligen kan jag rekommendera de sprängskisser som brukar gå att hitta på nätet. Då ser du både hur motorn sitter ihop, samt beteckningen på de delar du ev. behöver beställa.

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem

Inlägg av styrman » tor 13 aug 2009, 20:16

Tack dax!
Sprängskisser har jag letat efter på nätet, googlat det mesta tror jag.

Jag skall ta isär som du sa i helgen så får vi se.
Peter
S/Y Calypso

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem

Inlägg av styrman » sön 16 aug 2009, 17:39

P1030387 (Small).JPG
Tack för tipset.
Precis där fanns den och visst var den trasig.
Nu återstår bara att knäcka gåtan med hur jag skall få loss det "rör" som går från snäckväxeln upp till motorn?
Det begränsar impellerhuset från att lyftas och att få av impellern och på med ny.
Fler tips, snälla?
Peter
S/Y Calypso

Skriv svar