Det kan vara impellern, igensatta kylkanaler eller en strulande termostat (inte helt säker på att 2-hästarn har termostat, men det är troligt). Det troligaste är dock impellern! Att byta impeller på din motor är "extra enkelt", eftersom den inte har växel (Ok, inte mer än en växel...

). I ditt fall skulle jag tro att du bara behöver lossa en (ev. flera) bult vid växelhuset och dra bort växelhuset inkl. drivaxel nedåt. Jag vet inte exakt var bulten/bultarna sitter på din motor, men det kan inte finnas så många som sitter på växelhuset, om man direkt sorterar bort oljepluggarna. Impellern sitter sedan i en kapsel längst ner på drivaxeln närmast växelhuset. Lossa skruvarna för kapseln, byt impellern och sätt tillbaka kapseln och växelhuset, och du är klar!
Om impellern ser bra ut/det inte hjälper kan du ju se om du hittar termostaten. Termotstathuset sitter antagligen på sidan av cylindern. Öppna termostathuset och se så det är inte sitter skräp där och byt den när du ändå har det öppet.
Skulle inget av det hjälpa tyder det alltså på att kylvattenkanalerna är igentäppta. Jag har aldrig rengjort kylvattenkanalerna när de varit så igentäppta som du beskriver. Vanligtvis låter man ju bara motorn gå i en tank med rent vatten, vilket naturligtvis förutsätter att vattnet cirkulerar i kanalerna. I ditt fall innebär det troligtvis att du (i så fall, men det skulle jag inte tro att du behöver) får plocka bort toppen och rengöra dem mekaniskt.
Slutligen kan jag rekommendera de sprängskisser som brukar gå att hitta på nätet. Då ser du både hur motorn sitter ihop, samt beteckningen på de delar du ev. behöver beställa.