Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
Eilean
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
tellblom skrev:...Jag tycker man bör öva på detta ett par gånger per sesång så man får vana på att bärga en livlös person...
Just det.
Och här är min (en av mina?) käpphäst (-ar). Hur få upp denne livlöse i båten? Eller ens den som iofs inte är livlös, men kanske nedkyld och medtagen och inte orkar bidra med så mycket.
Det handlar ju inte bara om att komma intill personen. Denne skall ju upp i båten också!
-
Lasse O
- Guldmedlem
Ta exemplet med olyckan under Gotland runt för några år sen, en fulltalig kappseglings besättning lyckas inte att få upp en medtagen person i båten , att en familj med barn ska klara att få upp en person ur vattnet utomskärs i frisk vind anser jag som mer eller mindre omöjligt .
Själv väger jag närmare 110 kilo och med kläder och sjöställ blir det några kilo till , det blir till att hålla sig ombord helt enkelt.
-
T
- Diamantmedlem
Kanske tur man vanligtvis seglar ensam då...
/T
-
bosseh
- Diamantmedlem
Jag rekommenderar absolut att träna på ombordtagning av nödställd. Vi ägnad en del tid åt att prova olika metorder tex kåldolmemetoden dvs dra ner storseglet i vattnet och dra in den nödställde i det. Det fungerar absolut inte. Skrivbordkonstruktion.
Vi provade att använda taljan till akterstagsträckaren av hanfotsmodell. Fungerade inte. Kanske i hamn men i sjön, båten kommer att misshandla den nödställde.
Det som fungerade: Gå i lä om den nödställde med båten tvärs sjön. Låt den nödställde driva mot båten. Lägga av mantåget. En kort tamp med karbinhake krokas i den nödställdes livsele. Koppla andra ändan av tampen till ett fall, lägg på en vinsch och veva. Det funkar. Förutsättningen är dock att alla flytvästar har inbyggd livsele eller att man har lös livsele. Troligen fungerar det även med någon form av lyftsling.
-
Eilean
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
bosseh skrev:.... Gå i lä om den nödställde med båten tvärs sjön. Låt den nödställde driva mot båten...
Hur kan du få den nödställde att driva snabbare än båten? (Jag tar dig på orden när du skriver "driva" och utgår då från att MOB är medtagen och inte simmar).
Oavsett hur aktiv den nödställde är - till havs i hård vind och grov sjö driver båten så snabbt åt lä att jag tror att även en pigg och stark MOB får problem att ta sig ikapp, särskilt om man varit feg och stoppat en bra bit från den nödställde.
Det är därför jag anser en lifesling vara oerhört viktig, man kan
dra den nödställde till båten
-
SWE54
- Diamantmedlem
Ja båten går ju fortare än en person i vattnet..
Bara exponerad yta mot vinden borde ju säga en del.
Min egen "driver" i ca 0,5 kn i 5 m/s, en del av det är fart framåt så skiten "seglar" ju tom...
Så ramla för guds skull inte av båten oavsett om man seglar solo eller med familjen.
-
bosseh
- Diamantmedlem
Det är naturligtvis inte så att man kan ligga och vänta på att den nödställde ska komma drivande. Det måste gå ganska raskt. Men det funkar.Vad man ska passa sig för att gå lovart om personen i vattnet med båten drivande över den nödställde.
Ett lifesling är säkert bra, jag ska försöka få prova.
Det är ett intressant ämne och där det finns en del att fundera över och framför allt prova.
Hundar har jag fiskat upp några gånger. Deras flytvästar har handtag på ryggen och det har varit ganska enkelt att få upp dem med båtshaken. Små barn i motsvarande viktklass är troligen mycket svårare att få upp.
De flesta dödsolyckor som sker med segelbåtar är just manöverbordsituationer.
Ändå anser många att pappersjökort är viktigare än lifesling

-
bosseh
- Diamantmedlem
SWE54 skrev:Ja båten går ju fortare än en person i vattnet..
Min egen "driver" i ca 0,5 kn i 5 m/s, en del av det är fart framåt så skiten "seglar" ju tom...
Så ramla för guds skull inte av båten oavsett om man seglar solo eller med familjen.
Prova praktiskt, jag tror inte så många kommer att uppskatta att ligga i lä om båten.
Men framförallt, trilla inte överbord.
-
Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
av Guitar Nilsson » ons 10 jun 2009, 10:22
[quote="Eilean"]Just svårigheten att anpassa farten och inte köra över/skada MOB är anledningen till man absolut bör jag en lifesling ombord.
Alltså en boj/sele som kan bogseras efter båten i lång lina och som enkelt plockas upp av den nödställde när man svänger runt denne. Och sedan kan man enkelt och tryggt dra in den badande till den drivande båten.
quote]
Vad har du för sån lifesling? Den fula sönderstekta hästskoboj med fnasigt plastsnöre jag har är en skam för min Hannele. En farlig skam säkerligen.
Fy fan vad jag längtar ut att segla nu.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
-
SWE54
- Diamantmedlem
bosseh skrev:SWE54 skrev:Ja båten går ju fortare än en person i vattnet..
Prova praktiskt, jag tror inte så många kommer att uppskatta att ligga i lä om båten.
Men framförallt, trilla inte överbord.
Vi har provat lite olika sätt, visserligen under kontrollerade former och i badvikar...
Har provat med spinnfall, att använda storbommen som lyftkran, tom släpat upp över akterdäck via en winsch...

Storbommen var faktiskt helt ok att lyfta ombord med, nu har jag ju inte mantåg och en massa annat som är i vägen och ganska låga fribord.
-
Eilean
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
SWE54 skrev:...Storbommen var faktiskt helt ok att lyfta ombord med, nu har jag ju inte mantåg och en massa annat som är i vägen och ganska låga fribord...
På en litet större båt och i sjögång är storbommen inte att leka med om den skall vara "lyftkran". Risken är stor att den skadar eller slår någon överbord om man inte har 100% koll på den hela tiden. Sker manövering utomskärs behövs det inte mycket sjögång för att en båt skall rulla som en besatt när den ligger tvärs utan segel satta.
Dessutom måste man vara förberedd så att man lätt hakar av skotet och ger personen i vattnet möjligheten att i sin tur haka fast det i sin sele eller lifesling. Och man bör nog ha en dirk så att man kommer upp högt nog på båtar med mantåg.
Kort sagt, en bom kan nog fungera. Men inte bara rakt av på alla båtar och under alla förhållanden. Och defintivt inte om man inte har förberett och övat.
-
Lasse O
- Guldmedlem
Hur många av er har testat MOB övningar i frisk vind och sjögång utom eller inomskärs? eller rent utav varit med om ett allvarligt tillbud?.
-
SWE54
- Diamantmedlem
Eilean skrev:
På en litet större båt och i sjögång är storbommen inte att leka med om den skall vara "lyftkran". Risken är stor att den skadar eller slår någon överbord om man inte har 100% koll på den hela tiden. Sker manövering utomskärs behövs det inte mycket sjögång för att en båt skall rulla som en besatt när den ligger tvärs utan segel satta.
Dessutom måste man vara förberedd så att man lätt hakar av skotet och ger personen i vattnet möjligheten att i sin tur haka fast det i sin sele eller lifesling. Och man bör nog ha en dirk så att man kommer upp högt nog på båtar med mantåg.
Kort sagt, en bom kan nog fungera. Men inte bara rakt av på alla båtar och under alla förhållanden. Och defintivt inte om man inte har förberett och övat.
Sant, samma med fall och liknande, masten pendlar rejält eftersom man ofta hamnar med sidan till vinden/vågorna...
Förmodligen skulle jag nog ge mig på att försöka släpa upp på akterdäck med winschen.
-
SWE54
- Diamantmedlem
Lasse O skrev:Hur många av er har testat MOB övningar i frisk vind och sjögång utom eller inomskärs? eller rent utav varit med om ett allvarligt tillbud?.
Vi har ju tappat fördäckaren någon gång men vi har hunnit få tag i honom innan vi seglat förbi så han kom upp i sittbrunnen efter lite slit och släp..

6-8 m/s västligt på Marstrandsfjorden bla.
-
bosseh
- Diamantmedlem
Storbommen är mycket användbar, vi lyfte ur motorn med den. Men att få upp någon i sjön blir nog värre, det ska riggas gajar mm.
Då är det nog bättre med sådana där bommar som amerikanska westcoast trollers brukar ha. En tamp från nock till båt så kan man tråla efter folk i vattnet. Sen kan man lyfta ombord dem med bommen. Bommarna kan dessutom användas som stabilisatorer, både för ankar och under motorgång.