Tips till manövreringsövningar
Tips till manövreringsövningar
Jag har bjudit in till manövreringsövningar i min båtklubb. Tanken är att var och en ska få möjlighet att utföra önskad övning i egen båt, med den assistans som önskas/behövs. Är man nybörjare kanske man vill öva tillägg på egna båtplatsen eller vid någon kaj. Är man mer erfaren kanske man vill öva på lite finlir som man inte vågar sig på när man är ensam. För hur många gånger har man inte tänkt att man ska passa på att öva på någon manöver när förutsättningarna är de rätta....
Nu skulle jag gärna vilja att ni delar med er dels av idéer på olika slags övningar och dels ger lite tips på vad man ska tänka särskilt på när man utför dem.
Vår klubb ligger i en fjärd som nästan är att likna vid en sjö med ett utfartssund i söder, där vinden alltid ligger på ifrån. Vi har både Y-bomsplatser, bojplatser och svajplatser, kajer och bryggor där vi kan öva tilläggningar. Vad mer kan man göra?
Annika
Nu skulle jag gärna vilja att ni delar med er dels av idéer på olika slags övningar och dels ger lite tips på vad man ska tänka särskilt på när man utför dem.
Vår klubb ligger i en fjärd som nästan är att likna vid en sjö med ett utfartssund i söder, där vinden alltid ligger på ifrån. Vi har både Y-bomsplatser, bojplatser och svajplatser, kajer och bryggor där vi kan öva tilläggningar. Vad mer kan man göra?
Annika
Re: Tips till manövreringsövningar
Manöverbord med en fender?
Gärna med satta segel och "enligt boken" manöver (”Botakoffs dubbla gir” (risk för stavfel))
Helst skall man ha en docka á 75kg så man får öva på att få dockan ombord igen också.
Gärna med satta segel och "enligt boken" manöver (”Botakoffs dubbla gir” (risk för stavfel))
Helst skall man ha en docka á 75kg så man får öva på att få dockan ombord igen också.
Peter
S/Y Calypso
S/Y Calypso
Med risk för att framstå som en megatråkig torrboll, så vill jag påstå att Botakofs gir är till för motorbåtar, primärt örlogsfartyg. Så vitt jag kommer ihåg de gamla flottankunskaperna går den ut på att man först girar nära 90 grader åt ena hållet, därefter en full 270 graders sväng åt motsatt håll. Om gud låter sitt ansikte skina mot en då, så kommer man tillbaks till samma punkt som när man påbörjade manövern.
Med segelbåt, om man prompt ska försöka sig på en uppdragning av nödställd med segel uppe, beror ju helt och hållet på vilken bog man ligger på. Men kan man närma sig den nödställde på ett sådant vis att man kan lova upp mot vindögat lagom länge för att tappa all styrfart, därefter med full slackade segel försöka få den nödställde till aktern av båten och där försöka dra upp samtidigt som man driver med vinden. Under uppdragning måste det till en skicklig seglare för att inte fylla seglen och sticka iväg. Även i mycket låg fart är det svårt eller omöjligt att få upp någon som är nedkyld och trött.
Med segelbåt, om man prompt ska försöka sig på en uppdragning av nödställd med segel uppe, beror ju helt och hållet på vilken bog man ligger på. Men kan man närma sig den nödställde på ett sådant vis att man kan lova upp mot vindögat lagom länge för att tappa all styrfart, därefter med full slackade segel försöka få den nödställde till aktern av båten och där försöka dra upp samtidigt som man driver med vinden. Under uppdragning måste det till en skicklig seglare för att inte fylla seglen och sticka iväg. Även i mycket låg fart är det svårt eller omöjligt att få upp någon som är nedkyld och trött.
Man behöver inte ha satta segel vid bärgningen men att få ner seglen snabbt och komma tillbaka till den nödställde kan man träna.Mr Q skrev:Med risk för att framstå som en megatråkig torrboll, så vill jag påstå att Botakofs gir är till för motorbåtar, primärt örlogsfartyg. Så vitt jag kommer ihåg de gamla flottankunskaperna går den ut på att man först girar nära 90 grader åt ena hållet, därefter en full 270 graders sväng åt motsatt håll. Om gud låter sitt ansikte skina mot en då, så kommer man tillbaks till samma punkt som när man påbörjade manövern.
Peter
S/Y Calypso
S/Y Calypso
Williamsons turn? Även kallat Butakovs manöver:
Fullt roder åt det håll som personen trillade. SB ror om personen trillade på SB sida. Fortsätt till 60-80° ur kurs sen skifta ror. Rodret midskepps när man är ca 20° från den ursprungliga kursens kontrakurs.
Om man hela tiden ser personen som gått overbord är det snabbare att gå runt i en åtta.
Detta fungerar också bra under segel.
Lämpliga övningsobjekt är kanelbullar, försök manövrera tillbaka och plocka upp. Ju sämre man är desto fler bullar förlora man vilket märks när man ska fika. Fendrar är alldeles för dyrt.
Fullt roder åt det håll som personen trillade. SB ror om personen trillade på SB sida. Fortsätt till 60-80° ur kurs sen skifta ror. Rodret midskepps när man är ca 20° från den ursprungliga kursens kontrakurs.
Om man hela tiden ser personen som gått overbord är det snabbare att gå runt i en åtta.
Detta fungerar också bra under segel.
Lämpliga övningsobjekt är kanelbullar, försök manövrera tillbaka och plocka upp. Ju sämre man är desto fler bullar förlora man vilket märks när man ska fika. Fendrar är alldeles för dyrt.
Det finns några varianter på manövrar för att komma tbx på kontrakurs:
http://en.wikipedia.org/wiki/Man_overboard_rescue_turn
Kanske ni kan prova de olika och recensera dessa på forat senare?
Vilken passar segelbåt under segel bäst.
Har själv praktiserat Butakovs med segelfartyg (HMS Gladan) och det gick utmärkt
http://en.wikipedia.org/wiki/Man_overboard_rescue_turn
Kanske ni kan prova de olika och recensera dessa på forat senare?
Vilken passar segelbåt under segel bäst.
Har själv praktiserat Butakovs med segelfartyg (HMS Gladan) och det gick utmärkt
Peter
S/Y Calypso
S/Y Calypso
Fendrar kan användas med stor framgång för dessa övningar.
En viktig sak är att mannen i familjen ska vara inlåst i förpiken, för det är alltför ofta som det är bara mannen i familjen som fixar denna precisionsmanövrering.
Lås in honom i förpiken och öva!
En viktig sak är att mannen i familjen ska vara inlåst i förpiken, för det är alltför ofta som det är bara mannen i familjen som fixar denna precisionsmanövrering.
Jag brukar tappa kepsen lite då och då, gasten tappar ofta hinken...
Det håller en "mob" manöver i liv i alla fall.
Men visst är det väl bra att öva på manövrar. Jag seglar ju i stort sett alltid solo, även om man har en "gast" med.
Inte så ofta man lyckas få med en redan seglar kunnig ombord alltid.
Det håller en "mob" manöver i liv i alla fall.
Men visst är det väl bra att öva på manövrar. Jag seglar ju i stort sett alltid solo, även om man har en "gast" med.
Inte så ofta man lyckas få med en redan seglar kunnig ombord alltid.
Mycket bra poängTommy skrev: En viktig sak är att mannen i familjen ska vara inlåst i förpiken, för det är alltför ofta som det är bara mannen i familjen som fixar denna precisionsmanövrering.
Silvertejp över munnen.
Jätteviktigt att man är minst två som klarar att hantera båten.
Skepparens försäkring.
Peter
S/Y Calypso
S/Y Calypso
- mariatherese
- Diamantmedlem
Jag tycker inte det svåraste är att komma tillbaka i rätt position, utan att i rätt tidpunkt få ner farten. (Nu pratar vi MOB övning med segel, jag vill helst kunna detta utan motor) Jag tyckte att antingen så fick vi inte stopp i tid (det gick för fort förbi det vi skulle plocka upp) eller så tog det stopp för tidigt och man har ingen kontroll på båten. Nåväl, övning ger väl färdighet. Men det är en viktig poäng att så många som möjligt ombord skall kunna en MOB manöver (på ett eller annat sätt).
Ytterligare ett skäl att ta för vana att lägga till för segel så ofta som möjligt. Den färdigheten var en självklarhet förr menmariatherese skrev:Jag tycker inte det svåraste är att komma tillbaka i rätt position, utan att i rätt tidpunkt få ner farten. (Nu pratar vi MOB övning med segel, jag vill helst kunna detta utan motor) Jag tyckte att antingen så fick vi inte stopp i tid (det gick för fort förbi det vi skulle plocka upp) eller så tog det stopp för tidigt och man har ingen kontroll på båten. Nåväl, övning ger väl färdighet. Men det är en viktig poäng att så många som möjligt ombord skall kunna en MOB manöver (på ett eller annat sätt).
tittas det numera ofta snett på, vilket är ytterst beklagligt. Motorer är inte att lita på.
En lång, kraftig huggkrok för havsfiske underlättar när vågorna går höga. 
Just svårigheten att anpassa farten och inte köra över/skada MOB är anledningen till man absolut bör jag en lifesling ombord.
Alltså en boj/sele som kan bogseras efter båten i lång lina och som enkelt plockas upp av den nödställde när man svänger runt denne. Och sedan kan man enkelt och tryggt dra in den badande till den drivande båten.
Att hålla på att köra runt med snurrande propellrar och kanske piskande segel i närheten av en person i vattnet är inte att leka med.
Har man tilförlitlig motor skall den användas och seglen ner - att plocka upp folk under segel är i de allra flesta fall dumheter och förbehållet ruskigt samtrimmade stora besättningar, inget för en panikslagen semesterseglare.
Til Bosseh och andra som förespråkar som förespråkar Williamsons sväng - om man utgår i från att man i gemen inte klarar av att sätta ut sin position i sjökortet, handskas med bäringar och deviation/missvisning skall man nog inte räkna med att samma personer klarar av att hålla huvudet kallt och gira vid rätt gradtal.
Hur många kollar ens vilken kurs de hade innan manövern påbörjas och sedan skal de dessutom göra nödvändiga beräkningar? Samtidigt som man håller ett öga på MOB, ropar upp ev. andra på däck, kastar i livboj och känner paniken stiga...
Sådana manövrar är lika mycket skrivbordskonstruktioner som tron att man lyfter upp folk ur vattnet med hjälp av ett segel.
Alltså en boj/sele som kan bogseras efter båten i lång lina och som enkelt plockas upp av den nödställde när man svänger runt denne. Och sedan kan man enkelt och tryggt dra in den badande till den drivande båten.
Att hålla på att köra runt med snurrande propellrar och kanske piskande segel i närheten av en person i vattnet är inte att leka med.
Har man tilförlitlig motor skall den användas och seglen ner - att plocka upp folk under segel är i de allra flesta fall dumheter och förbehållet ruskigt samtrimmade stora besättningar, inget för en panikslagen semesterseglare.
Til Bosseh och andra som förespråkar som förespråkar Williamsons sväng - om man utgår i från att man i gemen inte klarar av att sätta ut sin position i sjökortet, handskas med bäringar och deviation/missvisning skall man nog inte räkna med att samma personer klarar av att hålla huvudet kallt och gira vid rätt gradtal.
Hur många kollar ens vilken kurs de hade innan manövern påbörjas och sedan skal de dessutom göra nödvändiga beräkningar? Samtidigt som man håller ett öga på MOB, ropar upp ev. andra på däck, kastar i livboj och känner paniken stiga...
Sådana manövrar är lika mycket skrivbordskonstruktioner som tron att man lyfter upp folk ur vattnet med hjälp av ett segel.
Nej, nej, jag förespråkar inte Williamsons turn mm. Trots att det står i vissa läroböcker. Men det kan vara kul att prova. Att manövrera sig tillbaka till tex en person i vattnet brukar vara den mindre delen av problemet.
Det riktigt svåra är att få ombord en person som kanske inte kan hjälpa till själv.
Ska man göra riktigt bra övningar ska man ha något som kan simulera en livlös person och försöka ta ombord den. För min del är det genuafall som gäller.
Det här är vettigt att träna på och betydligt viktigare än de präktiga segla-till-kaj övningarna.
Det riktigt svåra är att få ombord en person som kanske inte kan hjälpa till själv.
Ska man göra riktigt bra övningar ska man ha något som kan simulera en livlös person och försöka ta ombord den. För min del är det genuafall som gäller.
Det här är vettigt att träna på och betydligt viktigare än de präktiga segla-till-kaj övningarna.
Vi tappade en winch och fick öva mycket på att slå och försöka få upp den, inte så lätt man kan tro. Vi höll på ett bra tag med segel innan vi fick i motorn så det gav lite övning. Eftersom vi skulle sälja båten hade vi tömt den på allt bra-å-ha såsom håv och dyligt.
Fånga en flytande winch med en båtshake gåendes med segel, testa det och ni har skoj ett par timmar jag lovar...... men vi fick övning iallefall...
Man kan inte heller förutsätta att personen i vattnet kan hantera att greppa om en lina efter att ha fått en bom i huvudet och ramlat i.
Jag tycker man bör öva på detta ett par gånger per sesång så man får vana på att bärga en livlös person.
Det är iallafall vad jag tycker.....
/Martin
Fånga en flytande winch med en båtshake gåendes med segel, testa det och ni har skoj ett par timmar jag lovar...... men vi fick övning iallefall...
Man kan inte heller förutsätta att personen i vattnet kan hantera att greppa om en lina efter att ha fått en bom i huvudet och ramlat i.
Jag tycker man bör öva på detta ett par gånger per sesång så man får vana på att bärga en livlös person.
Det är iallafall vad jag tycker.....
/Martin