Har ni alltid pappersjökort till hela rutten?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Brendan
Diamantmedlem

Re: Irrläror

Inlägg av Brendan » ons 03 jun 2009, 16:56

Eilean skrev:Jag håller naturligtvis med dig i just denna sak, Brendan.
Men jag respekterar Bosseh och hans gedigna kunskaper allt för mycket för att kunna ställa upp på ditt påstående: ...."De vet så väl att de har i grunden fel men av dunkla motiv måste de till varje pris hävda sin hasardmetod...."

Tråden kan vara intressant om vi håller oss till sakargument och inte implicerar dolda agendor och sår frön till påhopp.

...liksom du i sak håller med mig (och jag med dig) i det mesta när det kommer till kritan!

Vad har det med saken att göra om Bosseh eventuellt skulle ha gedigna kunskaper i andra sakfrågor? Här och i åtminstone en
annan tråd visar han en skrämmande brist på sunt förnuft och omdöme.

Och förresten, om nybörjare också skulle uppfatta honom som gediget kunnig, är det ännu värre. Hans irrläror har då ännu större utsikter att accepteras med hull och hår.

En sak till Gunnar S: Väjningsdebatten du för med Håkan på Planket. Vad är problemet? Om färjan signalerar "jag girar styrbord" borde väl segelbåtarna
hörsammat detta och stått på? Färja A kunde ju inte komma in i färjeläget förrän färja B hade lämnat det. Det var väl bara för Håkan och folkan att
gå antingen framför eller tätt bakom färja B?

bosseh
Diamantmedlem

Re: Har ni alltid pappersjökort till hela rutten?

Inlägg av bosseh » ons 03 jun 2009, 17:50

Irrläror? Det är ett ord som ofta används emot allt som är nytt. Att man har en viss skepsis mot nymodigheter eller komplicerade tekniska lösningar som kan fallera är sunt. Sunt förnuft gäller dock alltid.
De flesta nya båtägare äger två sjökort. Det ena är över lokala vatten, det har någon bryggranne övertalat dem att köpa. Det andra är ett övningskort från förarbeviskursen. Att lägga ut kurser och sätta ut positioner kommer de aldrig att göra utanför kurslokalen. I båten kör de med plottern. Nu kommer de kanske inte att åka över Östersjön så där direkt (90% av kursdeltagarna har snabba motorbåtar enl. de kursledare jag känner). Men om de gör det, kan de hantera papperskort då?

Den riktigt springande punkten är ändå, kan man lita på elektroniken med tillhörande sub-system?
Sen bör man kanske fråga sig, klarar jag mig med papperskorten oavsett om det beror på okunskap eller ovana.
En del seglar med en enkel GPS och papperskort. Om den GPSen lägger av, då blir det kanske aktuellt med pejlningar etc.

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » ons 03 jun 2009, 18:10

bosseh skrev:Irrläror? Det är ett ord som ofta används emot allt som är nytt. Att man har en viss skepsis mot nymodigheter eller komplicerade tekniska lösningar som kan fallera är sunt. Sunt förnuft gäller dock alltid.
De flesta nya båtägare äger två sjökort. Det ena är över lokala vatten, det har någon bryggranne övertalat dem att köpa. Det andra är ett övningskort från förarbeviskursen. Att lägga ut kurser och sätta ut positioner kommer de aldrig att göra utanför kurslokalen. I båten kör de med plottern. Nu kommer de kanske inte att åka över Östersjön så där direkt (90% av kursdeltagarna har snabba motorbåtar enl. de kursledare jag känner). Men om de gör det, kan de hantera papperskort då?

Den riktigt springande punkten är ändå, kan man lita på elektroniken med tillhörande sub-system?
Sen bör man kanske fråga sig, klarar jag mig med papperskorten oavsett om det beror på okunskap eller ovana.
En del seglar med en enkel GPS och papperskort. Om den GPSen lägger av, då blir det kanske aktuellt med pejlningar etc.
Det du förfäktar är just farliga irrläror. Och då menar jag inte att jag är principiellt skeptisk mot nymodigheter som GPS, plotter och PC.
Jag har själv GPS kopplad till PC och använder ibland systemet när jag navigerar i svåra vatten. Men i första hand navigerar jag efter papperskort,
självklart.

Om elektroniken slås ut får man gå över till papperskort. Det är jag övertygad om att alla klarar. Mer eller mindre bra.
Nog präntas vikten av papperskort i kursdeltagarna! Det kan du vara övertygad om.

Naturligtvis är det viktigt att veta om man kan lita på elektroniken. Svaret är tyvärr att man inte kan det. Hur många svåra olyckor har
inte skett just på grund av att båtförarna har haft en övertro på elektroniska sjökort? För tre år sedan gick jag själv på grund med dunder och brak
för första gången på många, många år, när jag satt djupt försjunken framför PC-n och försökte få de elektroniska sjökorten att fungera.

Lasse O
Guldmedlem

Inlägg av Lasse O » ons 03 jun 2009, 18:13

Det ena beöver inte eller ska inte utesluta det andra! , använd både papperskort samt modern teknik! , enligt ett befäl på kustbevakningen jag träffade har dom alltid tre system parallellt och det är papperskort plotter samt radar.
Personligen är det alltid papperskort och plotter parallellt.

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem

Inlägg av mariatherese » ons 03 jun 2009, 18:57

Det handlar väl inte om präktighet? Man är van vid det ena eller det andra. Man bör ha ett backup-system oavsett vad man använder. Jag har nämligen en gång lyckats tappa ett papperskort i vattnet, det var vinden som tog det. Bör man då ha två papper?

För mig är den huvudsakliga navigeringen via papperskort det självklara eftersom vi i vår tidigare båt inte hade batterikrut nog, och vi även i nästa båt har valt att inte installera fast GPS. Jag kan helt enkelt pappersmetoden bättre. Jag har absolut inga problem att lägga ut GPS punkter i sjökortet, något jag gjort många gånger då vi i början hade ett armbandsur med GPS funktion som stöd. Det har inte blivit fel hittils...
Vill man istället ha dubbla digitala hjälpmedel som har egen batterikraft att ta en säkert i land vid behov så har man åtminstonde tänkt tanken "tänk om". Det ena är väl inte "präktigare" än det andra.

Jag har en gps och en uppsättning sjökort (inte två). Navigering via sjökort är ju inte så svårt. Exakt deviationstabell är väl få som har men de flesta har nog följt en enslinje både lite då och då och har en ganska god uppfattning. I vår förra båt hade vi en som gick att montera loss och använda som pejl. Det var svårt att läsa av kompassen så noga så att det gick att uppfatta någon deviation. GPS är naturligtvis ett bra hjälpmedel, men personligen förlitar jag mig huvudsakligen på pappret. Dessutom är det enda sättet att hålla kunskapen a jour. Bara såhär över vintern känner jag mig lite ringrostig. :)

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » ons 03 jun 2009, 19:18

bosseh skrev:... De flesta nya båtägare äger två sjökort. Det ena är över lokala vatten, det har någon bryggranne övertalat dem att köpa. Det andra är ett övningskort från förarbeviskursen. Att lägga ut kurser och sätta ut positioner kommer de aldrig att göra utanför kurslokalen. I båten kör de med plottern. Nu kommer de kanske inte att åka över Östersjön så där direkt (90% av kursdeltagarna har snabba motorbåtar enl. de kursledare jag känner). Men om de gör det, kan de hantera papperskort då?...
Utan att igen halka in på olika debattörers eventuella präktighet undrar jag vad du baserar ovanstående generaliseringar på? Vilka erfarenheter har du som säjer att det är på det viset du beskriver? Eller som du tidigare påstått, att avdrift, deviation och missvisning är okända begrepp, eller åtminstone så pass avlägsna i minnet att ingen kommer ihåg vilket som var vilket och än mindre hur man använder alla olika värden? Är du sjöpolis eller kustbevakare? Eller kanske sjöräddare? Eller är det praktiska erfarenheter från ditt eget båtliv?
Det är säkert så att några få nya båtägare bara äger två papperskort, men jag är övertygad om att de flesta har fler än två kort, även om dom i första hand inte använder papperskort utan en plotter eller motsvarande. Dina kursledarkompisar träffar för övrigt bara sina elever under några få kurstimmar och kan knappast veta hur deras elever beter sig i verkliga livet ett halvår senare.

:o
/T

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 03 jun 2009, 19:41

Om man går på grund därför att man är försjunken i tekniska problem kan man inte belasta elektroniken för. I datavärlden kallas det BDU problem.
Jobbar man vanligtvis med papperskort så är det helt ok. Det finns en tjusning i det också. Då är man också rutinerad. Men jobbar man nästan uteslutande med tex plotter så är det inte säkert man lyckas så bra med enbart papperskort.

Mina kursledarkompisar träffar sina elever en hel del, vissa fortsätter senare med kustskepparen eller Fartygsbefäl klass 8.

Kan man lita på elektroniken?

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 03 jun 2009, 19:57

Brendan skrev:
En sak till Gunnar S: Väjningsdebatten du för med Håkan på Planket. Vad är problemet? Om färjan signalerar "jag girar styrbord" borde väl segelbåtarna
hörsammat detta och stått på? Färja A kunde ju inte komma in i färjeläget förrän färja B hade lämnat det. Det var väl bara för Håkan och folkan att
gå antingen framför eller tätt bakom färja B?
Man skall alltså kalla alla som inte delar ens åsikter som spridare av "irrläror"? Ja, så kan många goda argument lätt avfärdas och istället för att diskutera sakfrågan och utbyta intressanta argument blir det återigen pajkastning och semantik.

Brendan. Om du vill diskutera det jag skriver och tycker på Planket - gör det där. Det går säkert bra att registrera sig där igen. Jag är inte intresserad av att spela med i ditt spel.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » ons 03 jun 2009, 19:59

T skrev: ...
Utan att igen halka in på olika debattörers eventuella präktighet undrar jag vad du baserar ovanstående generaliseringar på?
...
:o
/T
På sig själv känner man andra heter det ju iof.. :wink:

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » ons 03 jun 2009, 19:59

bosseh skrev:Om man går på grund därför att man är försjunken i tekniska problem kan man inte belasta elektroniken för.
Om jag hade navigerat som vanligt efter båtsportkortet hade grundstötningen aldrig skett. Att vi gick på grund berodde på att
jag blev fördröjd vid navigationsbordet mycket längre än beräknat beroende på mycket komplicerad teknik som jag i och för sig kanske
borde ha förutsett. Komplicerad elektronik är ett otyg ombord. Det blir mindre tid över för att njuta av segling.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » ons 03 jun 2009, 20:01

bosseh skrev: ...
Kan man lita på elektroniken?
Nej.
Det är ett bra hjälpmedel men inte just mycket mer än ett bra hjälpmedel.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » ons 03 jun 2009, 20:06

Brendan skrev:
bosseh skrev:Om man går på grund därför att man är försjunken i tekniska problem kan man inte belasta elektroniken för.
Om jag hade navigerat som vanligt efter båtsportkortet hade grundstötningen aldrig skett. Att vi gick på grund berodde på att
jag blev fördröjd vid navigationsbordet mycket längre än beräknat beroende på mycket komplicerad teknik som jag i och för sig kanske
borde ha förutsett. Komplicerad elektronik är ett otyg ombord. Det blir mindre tid över för att njuta av segling.
Framför allt inger det ofta en falsk säkerhet vilket avspeglas ganska tydligt i statistiken för grundstötningar pga plotternavigering.
Det blir nästan som när digtalklockorna dök upp, alla trodde dom hade exakt rätt tid bara för att det stod i siffror istället.

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » ons 03 jun 2009, 20:14

Eilean skrev:Man skall alltså kalla alla som inte delar ens åsikter som spridare av "irrläror"? Ja, så kan många goda argument lätt avfärdas och istället för att diskutera sakfrågan och utbyta intressanta argument blir det återigen pajkastning och semantik.
Inte alls. Varför drar du den slutsatsen. Men faktum är att det ibland sprids irrläror. Det här är ett skolexempel på den saken,
och det bör påtalas. Bosseh får massiv kritik från så gott som alla. Jag tror bara han har en enda hasardspelarkompis - Janne.

Sakfrågan har väl diskuterats igenom ordentligt i den här tråden, inte minst av mig? Jag avfärdar sannerligen ingenting utan
motargument. Vad är det för struntprat?

Pajkastning har jag inte sett någon. Och semantik? Förklara dig!

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » ons 03 jun 2009, 20:24

Eilean skrev:Brendan. Om du vill diskutera det jag skriver och tycker på Planket - gör det där. Det går säkert bra att registrera sig där igen. Jag är inte intresserad av att spela med i ditt spel.
Nej, Planket sköts inte seriöst och alltför stor andel av inläggen är oseriösa/andefattiga. Det är inte aktuellt för mig att registrera mig där igen. Icke förty diskuteras där enstaka intressanta ämnen.
Maxi 33-Håkans ystra tango med de gula färjorna är ett som inte borde undanhållas Sailguideläsarna. Hans ilska är verkligen underhållande.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 03 jun 2009, 20:27

Brendan skrev: Nej, Planket sköts inte seriöst och alltför stor andel av inläggen är oseriösa/andefattiga. Det är inte aktuellt för mig att registrera mig där igen. Icke förty diskuteras där enstaka intressanta ämnen.
Maxi 33-Håkans ystra tango med de gula färjorna är ett som inte borde undanhållas Sailguideläsarna. Hans ilska är verkligen underhållande.
Brendan, du är makalös och upphör aldrig att förvåna!
End of discussion.

Skriv svar