Smutsränder

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Vilse
Platinamedlem

Smutsränder

Inlägg av Vilse » mån 18 maj 2009, 21:48

Hej

På min båt samlas det en del vatten på skarndäck som blir stående. Vidare gillar jag inte smutsränderna. Överväger att montera genomföringar på lägsta punken och dra en slang till självlänsen. Erfarenheter?

bosseh
Diamantmedlem

Re: Smutsränder

Inlägg av bosseh » mån 18 maj 2009, 22:41

Så är det gjort på min båt, det är suveränt. Inga skitränder på skrovet. En grannbåt har utloppen 5 cm ovanför vattenlinjen på sidan. Inte så dumt det heller.

Paddy
Guldmedlem

Inlägg av Paddy » tis 19 maj 2009, 08:22

Svarta ränder brukar vi ta bort med Universal-Stein (http://www.universalstein.com/svenska/page01.html). Funkar jättebra. Har förgäves letat efter hur den fungerar rent tekniskt men misstänker att den sliter lite på plasten. Nån som vet?

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Sailman » mån 25 maj 2009, 23:33

Vilse skrev:Hej

På min båt samlas det en del vatten på skarndäck som blir stående. Vidare gillar jag inte smutsränderna. Överväger att montera genomföringar på lägsta punken och dra en slang till självlänsen. Erfarenheter?
Har det också så på min båt, det är både funktionellt, praktiskt och snyggt. Nackdelen är såklart att det finns fler slangar och slangkopplingar som kan gå sönder och därmed orsaka läckage.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » ons 27 maj 2009, 23:14

Paddy skrev:Svarta ränder brukar vi ta bort med Universal-Stein (http://www.universalstein.com/svenska/page01.html). Funkar jättebra. Har förgäves letat efter hur den fungerar rent tekniskt men misstänker att den sliter lite på plasten. Nån som vet?
Om jag förstår saken rätt är det lite förenklat en blandning av tvål, glycerin och en ultrafin lera.
Så, ja, den sliter något på plasten.
Alla borde ha skägg

cayenne
Erfaren medlem

Inlägg av cayenne » tor 28 maj 2009, 11:23

Hej, jag har funderat på samma sak. Jag vill använda flush-genomföringar för att få bort så mycket vatten som möjligt. Någon som har bra tips på hur man får till en bra avfasning runt hålet för att sänka ner genomföringen.
MVH

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 28 maj 2009, 11:50

Jag tänkte sätta ett par extra dräneringar som funkar när båten står på kärran.
Det lär bli Biltemas modell.
Tanken är att köra ner med hålsåg ett par millimeter motsvarande flänsens ytterdiameter. Sen köra upp det genomgående hålet och därefter slipa bort med Dremel. Fyll ut med glasfiberspackel och trycka ner genomföringen. Ev vaxa genomföringen så den kan plockas upp och få ner lite gegga. Alternativet är att köra ner det stora hålet genom distansmaterialet och sen fylla upp med spackel. Hade jag haft tillgång till svarv så hade jag gjort en formplugg av polyetylen.
Tanken var att detta skulle ha blivit gjort i vintras ...
Under däck tänkte jag nog inte använda slang utan 32 mm vita avloppsrör, de är enklare att hänga upp.
Bild

Skriv svar