Smutsränder
Smutsränder
Hej
På min båt samlas det en del vatten på skarndäck som blir stående. Vidare gillar jag inte smutsränderna. Överväger att montera genomföringar på lägsta punken och dra en slang till självlänsen. Erfarenheter?
På min båt samlas det en del vatten på skarndäck som blir stående. Vidare gillar jag inte smutsränderna. Överväger att montera genomföringar på lägsta punken och dra en slang till självlänsen. Erfarenheter?
Re: Smutsränder
Så är det gjort på min båt, det är suveränt. Inga skitränder på skrovet. En grannbåt har utloppen 5 cm ovanför vattenlinjen på sidan. Inte så dumt det heller.
Svarta ränder brukar vi ta bort med Universal-Stein (http://www.universalstein.com/svenska/page01.html). Funkar jättebra. Har förgäves letat efter hur den fungerar rent tekniskt men misstänker att den sliter lite på plasten. Nån som vet?
- Mr Sailman
- Diamantmedlem
Har det också så på min båt, det är både funktionellt, praktiskt och snyggt. Nackdelen är såklart att det finns fler slangar och slangkopplingar som kan gå sönder och därmed orsaka läckage.Vilse skrev:Hej
Om jag förstår saken rätt är det lite förenklat en blandning av tvål, glycerin och en ultrafin lera.Paddy skrev:Svarta ränder brukar vi ta bort med Universal-Stein (http://www.universalstein.com/svenska/page01.html). Funkar jättebra. Har förgäves letat efter hur den fungerar rent tekniskt men misstänker att den sliter lite på plasten. Nån som vet?
Så, ja, den sliter något på plasten.
Alla borde ha skägg
Hej, jag har funderat på samma sak. Jag vill använda flush-genomföringar för att få bort så mycket vatten som möjligt. Någon som har bra tips på hur man får till en bra avfasning runt hålet för att sänka ner genomföringen.
MVH
MVH
Jag tänkte sätta ett par extra dräneringar som funkar när båten står på kärran.
Det lär bli Biltemas modell.
Tanken är att köra ner med hålsåg ett par millimeter motsvarande flänsens ytterdiameter. Sen köra upp det genomgående hålet och därefter slipa bort med Dremel. Fyll ut med glasfiberspackel och trycka ner genomföringen. Ev vaxa genomföringen så den kan plockas upp och få ner lite gegga. Alternativet är att köra ner det stora hålet genom distansmaterialet och sen fylla upp med spackel. Hade jag haft tillgång till svarv så hade jag gjort en formplugg av polyetylen.
Tanken var att detta skulle ha blivit gjort i vintras ...
Under däck tänkte jag nog inte använda slang utan 32 mm vita avloppsrör, de är enklare att hänga upp.

Det lär bli Biltemas modell.
Tanken är att köra ner med hålsåg ett par millimeter motsvarande flänsens ytterdiameter. Sen köra upp det genomgående hålet och därefter slipa bort med Dremel. Fyll ut med glasfiberspackel och trycka ner genomföringen. Ev vaxa genomföringen så den kan plockas upp och få ner lite gegga. Alternativet är att köra ner det stora hålet genom distansmaterialet och sen fylla upp med spackel. Hade jag haft tillgång till svarv så hade jag gjort en formplugg av polyetylen.
Tanken var att detta skulle ha blivit gjort i vintras ...
Under däck tänkte jag nog inte använda slang utan 32 mm vita avloppsrör, de är enklare att hänga upp.