Inte är det den sortens krökande du vill diskutera, väl?Brendan skrev:oändliga puerila utläggningar om välsignelsen att berusa sig på whisky och öl
Dubbelkrökt skena till självslående fock
Re: Dubbelkrökt skena till självslående fock
Anders S
Nej, det var bland annat för att slippa det som jag lämnade planket.Anders S skrev:Inte är det den sortens krökande du vill diskutera, väl?Brendan skrev:oändliga puerila utläggningar om välsignelsen att berusa sig på whisky och öl
Planket ja, suck, där dissekerar man mig just nu utan att jag kan svara.
Nåja, där kommer en del lovord också. Och hellre bespottad än behandlad som luft.
Det är ordet dubbelkrökt som förvirrar. Men en cirkelbåge skall det vara likafullt.
Maxi 999 / 33 har en skenkrökning som inte är optimerad för att skotvagnen skall få sin kraft vinkelrätt mot hjulparen. Därför vill vagnen lättare kärva vid stora laster, särskilt när vagnar och skena börjar bli slitna och glappa så vagnen kan kantra lite mot skenan.
Om man skotar för kryss med en orevad självskotande fock med fullt av folk på relingen i kuling så blir krafterna så stora på kullagerhjulen att de i princip tenderar att göra gropar i aluminiumskenans ändlägen. Så seglar sällan familjeseglaren.
Jag har haft andra båtar också med exakt samma problem i hårdvind, och jag skulle tro att problemställningen bara löses med att skaffa betydligt grövre skenor och vagnar (eller tendemvagn) än vad som är vanligt. En skena som är bockad enligt det som benämnes dubbelkrökt är nog lite mindre utsatt för problemet på grund av mera jämnföredelad kraft på vagnshjulen, men gissningsvis hjälper det inte helt om dimensionen inte räcker till.
Maxi 999 / 33 har en skenkrökning som inte är optimerad för att skotvagnen skall få sin kraft vinkelrätt mot hjulparen. Därför vill vagnen lättare kärva vid stora laster, särskilt när vagnar och skena börjar bli slitna och glappa så vagnen kan kantra lite mot skenan.
Om man skotar för kryss med en orevad självskotande fock med fullt av folk på relingen i kuling så blir krafterna så stora på kullagerhjulen att de i princip tenderar att göra gropar i aluminiumskenans ändlägen. Så seglar sällan familjeseglaren.
Jag har haft andra båtar också med exakt samma problem i hårdvind, och jag skulle tro att problemställningen bara löses med att skaffa betydligt grövre skenor och vagnar (eller tendemvagn) än vad som är vanligt. En skena som är bockad enligt det som benämnes dubbelkrökt är nog lite mindre utsatt för problemet på grund av mera jämnföredelad kraft på vagnshjulen, men gissningsvis hjälper det inte helt om dimensionen inte räcker till.
Ett helt stumt skot kan lösa det med om man nu har lite enklare skot som töjer sig lite. Skoten till en ST blir i allmänhet väldigt mycket längre än till en standard maxfock, så det ställer rätt höga krav på ST fockens skot för man seglar den även i högre vindregister. Det är inte säkert man behöver byta skenan men däremot kanske man får se över lager och annat i vagnen då och då.Seawolf skrev: ...
Jodå, stumma skot hjälper en del. Men envar som har självskotskena och nångång frestat på det hela rejält: Stark vind, planskotat, grov sjö som vräks in i nederdelen av focken, kan nog känna eller se de avtryck som hjulen ger i de yttre vagnslägena. Och vid hård skotning, stumt skot eller ej, så måste ju hjulen komma ur groparna ...SWE54 skrev:
Ett helt stumt skot kan lösa det med om man nu har lite enklare skot som töjer sig lite. Skoten till en ST blir i allmänhet väldigt mycket längre än till en standard maxfock, så det ställer rätt höga krav på ST fockens skot för man seglar den även i högre vindregister. Det är inte säkert man behöver byta skenan men däremot kanske man får se över lager och annat i vagnen då och då.
Jag antar att skenorna görs i eloxerad aluminium. Finns det inga som görs i duraluminium som är mycket hårdare, nästan som stål eller varför inte rf stål eller monel, starkare än stål?
Det får vara djupa gropar det..Seawolf skrev:
Jodå, stumma skot hjälper en del. Men envar som har självskotskena och nångång frestat på det hela rejält: Stark vind, planskotat, grov sjö som vräks in i nederdelen av focken, kan nog känna eller se de avtryck som hjulen ger i de yttre vagnslägena. Och vid hård skotning, stumt skot eller ej, så måste ju hjulen komma ur groparna ...
Har seglat en hel del Smaragd och har ju skena på min nuvarande och gropar i skena från hjulen har aldrig varit något problem. Däremot har skenan rätat ut sig lite vid 6-7 grader och skulle behövas fixas till så småningom.
Sen ska man ju såklart ha justering på vagnen från sittbrunnen och inte några fasta stopp, då står inte vagnen i exakt samma läge så ofta, kan ju hjälpa om man nu har en kass skena.
Eftersom jag startade en av trådarna på klotterplanket o inte kunde få några riktiga svar på frågorna...skulle jag vilja fråga detta plank
1. Skenan och vagnen ska monteras vinkelrät mot förstaget....men jag tror inte på att kraften på skotvagnen blir vinkelrät mot förstaget om man ska ha hyfsat trim på focken...kan nån förklara...kanske seawolf?
2 Fick inte kläm på dubbelkrökningen (2 plans krökning) men förstår att den förekommer och som även bevisats av jakans bilder....kan nån förklara hur den andra krökningsradien (2 planet) skall bockas???
....den första bockningen förstår jag...cirkel med 90 gr mot förstaget...
1. Skenan och vagnen ska monteras vinkelrät mot förstaget....men jag tror inte på att kraften på skotvagnen blir vinkelrät mot förstaget om man ska ha hyfsat trim på focken...kan nån förklara...kanske seawolf?
2 Fick inte kläm på dubbelkrökningen (2 plans krökning) men förstår att den förekommer och som även bevisats av jakans bilder....kan nån förklara hur den andra krökningsradien (2 planet) skall bockas???
Vinkelrätt mot förstaget är riktigt, sedan bör skenan vara vinklad upp mot typ 1/2 förlikshöjden, kanske något lägre. En tumregel för skotpunkter gällande försegel är att man drar en linje från 1/2 förlikslängden genom skothornet, då får man en utgångspunkt.Filip skrev: ...
Kanske det ger sig lite med ovanstående. Beroende på hur man böjer så kan man få göra det två ggr, därav "dubbelkrökning". Dels radien som ska motsvara vinkelrätt mot förstaget men även "kantställas" så den riktas upp mot skotdragets riktning. Det är egentligen ingen 2 plans krökning utan man kröker den från 2 håll av praktiska skäl för att få till en "lutande" skena med rätt radie.Filip skrev: 2 Fick inte kläm på dubbelkrökningen (2 plans krökning) men förstår att den förekommer och som även bevisats av jakans bilder....kan nån förklara hur den andra krökningsradien (2 planet) skall bockas???
Mats Brage
- Diamantmedlem
Hej - appropå de stora krafterna och vikten av att ha en skena som är hel noterade jagg under gårdagens Lidingö Runt, där det stundtals i byarna enligt min vindmätare gick upp till 16-17 som max vid något enstaka tillfälle. I botten blåste den 9-11.
Närmare målgång slets båda kullagren bort från vagnen (de överliggande lagren), och när jag närmare inspekterade både avgnen, kullagren och skenan, visade det sig att ett av de kvarvarande lagren hade skurit, det som försvunnit hade deformerat hålen i skotvagnen, samt att skenan vi flera punkter hade grader, och funderar nu som bäst på om jag skall byta ut hela skenan eller bara skotvagnen.
Den nya skotvagnen kommer jag dock att beställa med 6 st kullagrade rullar och inte 4 som det var tidigare.
Nåja trots att det gått ganska bra fram tills det havererade och ingen fick skotvagnen på sig - så konstaterade jag att när det smäller till ovantät är det alltid samma obehagliga känsla.
Vad gäller skotskenan så upplever jag att den är krökt i två plan, förutom att den utgör en del av en cirkel med en tänkt centrumpunkt för om förstaget, så är den även krökt så att de yttre punkterna ligger högre än centrumpunkten.
Utan att tidigare ha studerat andras anordningar så trodde jag att det var standard för att få rätt buk i focken när man släpper ut vagnen helt - är jag ute och cyklar?
Hälsningar
Närmare målgång slets båda kullagren bort från vagnen (de överliggande lagren), och när jag närmare inspekterade både avgnen, kullagren och skenan, visade det sig att ett av de kvarvarande lagren hade skurit, det som försvunnit hade deformerat hålen i skotvagnen, samt att skenan vi flera punkter hade grader, och funderar nu som bäst på om jag skall byta ut hela skenan eller bara skotvagnen.
Den nya skotvagnen kommer jag dock att beställa med 6 st kullagrade rullar och inte 4 som det var tidigare.
Nåja trots att det gått ganska bra fram tills det havererade och ingen fick skotvagnen på sig - så konstaterade jag att när det smäller till ovantät är det alltid samma obehagliga känsla.
Vad gäller skotskenan så upplever jag att den är krökt i två plan, förutom att den utgör en del av en cirkel med en tänkt centrumpunkt för om förstaget, så är den även krökt så att de yttre punkterna ligger högre än centrumpunkten.
Utan att tidigare ha studerat andras anordningar så trodde jag att det var standard för att få rätt buk i focken när man släpper ut vagnen helt - är jag ute och cyklar?
Hälsningar
Scanner 391 nr 142
Jag har också råkat ut för att lager har skurit. På min vagn satt det 2x3 hjul (lager) och det var ju såklart mitt lagren som gick. Skenan är ju böjd så mittlagren tog upp all kraft. Detta hände i 10-12 m/s och jag fick rotat fram maxfocken och skota på vanligt vis. Man kan ju prova att slipa skenan för att få bort graderna och eventuella jack, jag brukar ta ett snabbt svep med en våtslip svamp innan första seglingen på våren, det blir ju lite oxid och annan skit under vintern.
Skulle nog inte rekomendera 2x3 hjul just för att mitthjulen blir överbelastade.
Jag har märkt upp på skenans bakkant 6-8-10 grader så kan man lätt justera vagnen och veta var man befinner sig. Seglar mest runt 6-7 grader skotvinkel. Prova att ta in vagnen gradvis och notera hur båten reagerar, man kan ofta få ha lite mindre skotvinkel än på en överlappande fock för att få någon slags kontakt med storen. Sätt även telltales i akterliket på storen, den stallar ofta lättare med ST fock, särskilt om man har en ganska lång bom.
Skulle nog inte rekomendera 2x3 hjul just för att mitthjulen blir överbelastade.
Jag har märkt upp på skenans bakkant 6-8-10 grader så kan man lätt justera vagnen och veta var man befinner sig. Seglar mest runt 6-7 grader skotvinkel. Prova att ta in vagnen gradvis och notera hur båten reagerar, man kan ofta få ha lite mindre skotvinkel än på en överlappande fock för att få någon slags kontakt med storen. Sätt även telltales i akterliket på storen, den stallar ofta lättare med ST fock, särskilt om man har en ganska lång bom.
Angående travaren (vagnen) på ST-skenan..
En annan, lite större båt, som jag hade förr i världen, var selftackerfocken på drygt 30 kvm. Laremi bockade en Ronstanskena åt mig och den försågs med två fyrhjuliga vagnar som var förbundna med ett 'ok' i vilket skotblocket satt och det krånglade aldrig.
Jag tror också att man ska akta sig för vagnar med fler än fyra hjul. Har man behov av kraftigare grejor är det bättre att dubbla som jag fick gjort.
/T
En annan, lite större båt, som jag hade förr i världen, var selftackerfocken på drygt 30 kvm. Laremi bockade en Ronstanskena åt mig och den försågs med två fyrhjuliga vagnar som var förbundna med ett 'ok' i vilket skotblocket satt och det krånglade aldrig.
Jag tror också att man ska akta sig för vagnar med fler än fyra hjul. Har man behov av kraftigare grejor är det bättre att dubbla som jag fick gjort.
/T
Utan att ha läst hela tråden vill jag påminna om vikten att smörja vagn och skena. Efter att ha provat många olika märken som är klibbfria vill jag rekomendera Slick 50.
Radien ska ju utgå vinkelrätt mot förstaget, en bit upp på förstaget alltså. Det gör ju att skenans ändar automatiskt hamnar högre än centrum, det är ju ett lutande plan som den beskriver. Sen är ju kraftriktningen ännu högre upp på förstag,ca 1/2 förlikslängden, därför "tiltas" ofta skenan upp så att vagnen belastas lika på på undersida som ovansida.Mats Brage skrev: ...
...
Hälsningar
Min skena är inte "dubbelkrökt" utan den är vinklad vinkelrätt mot förstaget. Det går alldeles utmärkt eftersom skotet går föröver till ett block i fören så krafterna balanseras på så vis.
Det här problemet med att de olika rullarna på skotvagnen belastas olika, dvs de har olika anliggning eller ibland någon eller några av dem ingen anliggning alls, blir speciellt tydligt om skenan inte är enkelkrökt.
Detta påpekade jag tidigt i tråden, eller om det var mostsvarande tråd på det där andra planket.
Om man har en skotvagn med tre eller flera rullar i rad krävs det dessutom att dessa är placerade så att deras anliggningspunkter inte utgör en rät linje utan en del av en cirkelbåge, och med just den radie som skenan har. Och denna radie måste vara densamma i skenans hela längd.
Ett inlägg nämnde att radien på hans skena var sådan att den tänkta centrumpunkten ligger för om förstaget. Detta innebär att avståndet från förstaget till skenan minskar från skenans ände till dess mitt, just vad jag tror man eftersträvar för att skotet skall slacka under slaget så vagnen inte fastnar.
Jag blir alltmer övertygad om att det här med dubbelkrökt skena är ett sätt att beskriva tillverkningsprocessen och inte skenans slutliga geometri, och att alla former på skenor utom en enkelkrökt skena med konstant radie riskerar att skapa mer problem än de löser.
Maxi 33 har naturligtvis en sådan enkelkrökt skena med konstant radie.
KISS.
MVH
Håkan
Detta påpekade jag tidigt i tråden, eller om det var mostsvarande tråd på det där andra planket.
Om man har en skotvagn med tre eller flera rullar i rad krävs det dessutom att dessa är placerade så att deras anliggningspunkter inte utgör en rät linje utan en del av en cirkelbåge, och med just den radie som skenan har. Och denna radie måste vara densamma i skenans hela längd.
Ett inlägg nämnde att radien på hans skena var sådan att den tänkta centrumpunkten ligger för om förstaget. Detta innebär att avståndet från förstaget till skenan minskar från skenans ände till dess mitt, just vad jag tror man eftersträvar för att skotet skall slacka under slaget så vagnen inte fastnar.
Jag blir alltmer övertygad om att det här med dubbelkrökt skena är ett sätt att beskriva tillverkningsprocessen och inte skenans slutliga geometri, och att alla former på skenor utom en enkelkrökt skena med konstant radie riskerar att skapa mer problem än de löser.
Maxi 33 har naturligtvis en sådan enkelkrökt skena med konstant radie.
KISS.
MVH
Håkan
En expert i mängden