Volvo Ocean Race leg 5
-
scampimicke
- Silvermedlem
Re: Volvo Ocean Race leg 5
Hej
Nu kommer den svåra valet vilken väg man ska ta om New Zeeland pust. Trodde jag visste men jag har en känsla.
Micke
Nu kommer den svåra valet vilken väg man ska ta om New Zeeland pust. Trodde jag visste men jag har en känsla.
Micke
Ta närmsta vägen - det har jag lär mig av SWE54
.
Om du är osäker på vägen kan du ankra där du är
så seglar jag förbi dig om tre timmar, sen kan du bara hänga på.
Eller så får du läsa igenom hela tråden igen.
tommy
Om du är osäker på vägen kan du ankra där du är
Eller så får du läsa igenom hela tråden igen.
tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com
-
scampimicke
- Silvermedlem
Hej Toaen
Var faktiskt helt säker på att gå utsidan om New zeeland som är den kortast vägen i de här läget men misstänker att insidan träffar den hårdare vindn först något som kan var en fördel. Men oftast bättre att gå i rätt vinkel och hårdvind. Tänk på det är det nordliga gänget som leder race inte de som har segla kortast väg.
Micke
Var faktiskt helt säker på att gå utsidan om New zeeland som är den kortast vägen i de här läget men misstänker att insidan träffar den hårdare vindn först något som kan var en fördel. Men oftast bättre att gå i rätt vinkel och hårdvind. Tänk på det är det nordliga gänget som leder race inte de som har segla kortast väg.
Micke
Närmsta vägen från start gick ju genom Australien, nu är den en helt annan. Men visst har vi kommit till ett vägval. Jag har redan innan start bestämt mig för väst om NZ, jag ska bara hitta en bra passage mellan öarna norr om nu snart.
Från min positon är närmsta vägen norr on NZ just nu, men jag satsar på att komma ner till hårdvinden som prio 1 och hoppas på snabbare resa till Kap Horn. Det blir en lite småtuff vecka först i lättvinden nu bara.
Från min positon är närmsta vägen norr on NZ just nu, men jag satsar på att komma ner till hårdvinden som prio 1 och hoppas på snabbare resa till Kap Horn. Det blir en lite småtuff vecka först i lättvinden nu bara.
Det är ju bara att testa. Gå du väster om så går jag öster om så träffas vi om några dygn och fikar.
tommy
tommy
Jo visst det kan vi väl göra ..
Men inte om några dygn, 10-12 kanske... då har jag väl kommit syd om NZ och forsar förhoppningsvis fram i 20 kn igen
Men inte om några dygn, 10-12 kanske... då har jag väl kommit syd om NZ och forsar förhoppningsvis fram i 20 kn igen
Valde väster för ett par dagar sedan, då såg det väldigt bra ut sedan såg det uselt ut... nu är det OK igen och så får man förhoppningsvis tillslut bättre vindar. För sent att ändra sig iallafall så det är bara att gilla läget och tuffa på...
Ja nu är ju passagen av Solomon öarna i full gång. Jag gick igenom "ett hack" österut än jag hade planerat från början. Dom är rätt stabila och pålitliga dom där "trade winds" ( vad dom nu heter på ren svenska ). Såg att Spackel ligger som just spackel på akterspegeln..
nästan i alla fall.
Man kan ju nu börja inse hur långt det egentligen är. Nu är det ju bara att ta sig ner till södra breddgrader så fort det bara går, det kan vara helt avgörande.. å andra sidan har vi meckiga Atlanten kvar...
Man kan ju nu börja inse hur långt det egentligen är. Nu är det ju bara att ta sig ner till södra breddgrader så fort det bara går, det kan vara helt avgörande.. å andra sidan har vi meckiga Atlanten kvar...
SWE54, tänker du gå västerut och passera söder om indien/afrika? Jag trodde racet gick huvudsakligen åt andra hållet, runt Kap Horn? Iallafall finns det ju ingen väderdata för Indiska Oceanen? Men ni ledare ligger och smyger så tätt utanför Australiens ostkust så man kan börja undra?
//Tommy
Just nu 493 efter att ha startat som 1200 efter ett par förlorade dygn...
//Tommy
Just nu 493 efter att ha startat som 1200 efter ett par förlorade dygn...
Nej katten..
Ska ner till hårdvinden på sydligare breddgrader bara.
Det ser ju säkert lite märkligt ut pga projektionen. Jag är nästan på rhumbline och "raka" spåret mot Hornet går precis söder om NZ just nu. Men det är inte sträckan utan tiden som är det viktiga. Det går väldigt fort nere i Södra Oceanen, det borde löna sig, det har det gjort varenda gång jag varit här förut i alla fall. Det är ju även mycket kortare att segla.
Kolla i Google Earth så ser man direkt.
http://www.sailonline.org/googleearth/race_125.kml
Kanske inte så nära rhumbline men i alla fall norr om...
Ska ner till hårdvinden på sydligare breddgrader bara.
Det ser ju säkert lite märkligt ut pga projektionen. Jag är nästan på rhumbline och "raka" spåret mot Hornet går precis söder om NZ just nu. Men det är inte sträckan utan tiden som är det viktiga. Det går väldigt fort nere i Södra Oceanen, det borde löna sig, det har det gjort varenda gång jag varit här förut i alla fall. Det är ju även mycket kortare att segla.
Kolla i Google Earth så ser man direkt.
http://www.sailonline.org/googleearth/race_125.kml
Kanske inte så nära rhumbline men i alla fall norr om...
Ahhh.. Då förstår även jag
Ser kallt ut därnere, akta isbergen!
Ser kallt ut därnere, akta isbergen!
Tänkte bara påminna...toaen skrev:Det är ju bara att testa. Gå du väster om så går jag öster om så träffas vi om några dygn och fikar.
tommy
Är ju snart söder om NZ så nu går det undan..
Nu var det dessvärre inte till dig jag skrev dom citerade raderna utan till Scampimicke. Tänkte inte på att cittera och så hann du emellan med ett inläggSWE54 skrev:Tänkte bara påminna...toaen skrev:Det är ju bara att testa. Gå du väster om så går jag öster om så träffas vi om några dygn och fikar.
tommy![]()
Är ju snart söder om NZ så nu går det undan..
Å andra sidan ligger han väl inte så hemskt långt efter dig om man jämför med mig.
Jag seglade in i ett bälte av ganska svaga vindar och började vela hit och dit för att få lite fart och har sjunkit långt bak i fältet. Ligger nog på den platsen som passar för en sån kappseglare som mig.
Å andra sidan får man väl tänka som jag brukar göra när andra seglar från mig i verkliga livet. När du ligger i Rios hamn och inte vet vad du skall fördriva tiden med
tommy
på efterkälken - fast i betydligt varmare seglingsvatten
För min del så ser det nästan ut som jag kommer att försöka mig på att passera mellan Nord och Sydön på NZ. Ser ut att blåsa ganska gynnsamt där om ca 2 dygn då jag kommer dit...
Jaha...toaen skrev: Nu var det dessvärre inte till dig jag skrev dom citerade raderna utan till Scampimicke. Tänkte inte på att cittera och så hann du emellan med ett inlägg
Hade man nu verkligen kommit till Rio så hade nog inte jag haft så svårt att roa mig...toaen skrev: ... När du ligger i Rios hamn och inte vet vad du skall fördriva tiden medså har jag många härliga seglingsdygn kvar
Visserligen bara virtuellt men ändå.
...
Ska å andra sidan bli rätt skönt när den här etappen är över oavsett...
Den är rätt lång, etappen alltså.