SWE54 skrev:
Ja att blint bara följa är ju ett vågspel i sig..

Särskilt om man väljer min akterspegel, finns inga som helst garantier att jag har tänkarmössan på alltid..

har stora koncentrations svårigheter, sömnrubbningar, är orkeslös, minnes problem mm sedan ett tag när jag hamnade på akuten med hjärtfel pga stress.
Men som sagt, det är ju kul terapi och ibland går det ju bättre och ibland sämre...
Den nya skalan på båten är ju lite kul, dels att den böjer men också att den visar fartförändringar i vindstyrkan.
Det är ju som sagt rena snurren just nu och det går ganska sakta, frågan är kanske var den nya vinden kommer först..?
En kille som jag hade mycket att göra med för många år sen brukade alltid säga; " allt skämt åsido - sa kärringen när hon sorterade äpple i Småland"
Nej så taskig är jag inte att jag för söker sabba för dig. Annars är det ju, som jag skrivit nån gång tidigare, ditt fel att jag hemfallit åt denna sysselsättning - så det kanske hade funnits själ. Jag läste ett av dina inlägg och kunde inte låta bli att klicka på länken. Sen var jag fast. Dessutom är jag from igår ännu mera fast i långt mer än överskådlig tid, då jag betalade in 250 kr som Sailonline vill ha som stöd till verksamheten.
Hur lång överskådlig tid är har jag lärt mig av bitter erfarenhet. Jag byggde en 27 fots segelbåt efter höststormen 1969. 1986 var jag ute 1 tim och 15 minuter. Anledningen till att den enda turen blev så kort är en historia för sig. En kompis som såg vår båt från sitt vardagsrum började låna den för att senare köpa in sig. Vi var betydligt mer ute med båten efter det, ofta tillsammans med den andra familjen. Delat arbete och delade kostnader. Dessutom hade kompisen en sjöbod med båtplats där vi hade båten.
Efter ca 10 år hade barna blivit så stora att de inte ville följa med, så vi använde nästan inte båten alls. Kompisen seglade däremot mer och mer. Jag ville att han skulle ta över båten helt, men det ville inte han. Jag tvingade igenom en försäljning. Kompisen köpte en Maxi 77 tillsammans med en kusin.
När min fru förstod att jag skulle sälja båten började hon kolla på mindre båtar och hittade en havsfidra som hon tvingade mig att följa med och titta på. Jag var inte ett dugg intresserad. Jag lämnade båten till köparen och tänkte ; "nu skall jag inte ha nån båt på överskådlig tid" .När min fru kom hem från jobbet två timmar efter att jag lämnat båten fick jag order att ringa och köpa havsfidran. Jag var fortfarande inte intresserad, varpå min fru kontrade; "Då köper jag den". Och så blev det.
Överskådlig tid är alltså två timmar. Havsfidran hade vi i 10 år och jag seglade med den mer än jag gjort med någon annan båt - hittills.
På något sätt har vi likartad problematik, bortsett från att mitt hjärta aldrig har krånglat - som tur är. Nått som dessvärre heller aldrig har krånglat är matlusten - med väl synligt resultat.
tommy