Sailguide, väjningsregler och På Kryss

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Re: Sailguide, väjningsregler och På Kryss

Inlägg av T » ons 25 feb 2009, 20:03

Tommy skrev:... Nu blir det till att fundera på vad man skriver...
Borde du inte ha funderat över det lite tidigare?
Kanske 1261 inlägg tidigare..?

8)
/T

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » ons 25 feb 2009, 21:50

Eftersom källan anges och det klart och tydligt talas om att det är citat - till och med med citattecken - så är det nog inget "brott" begånget. Allt som är utgivet, och det får man väl anse att texterna på forumet är, kan användas av andra under förutsättning att källan och upphovsman/-kvinna anges. Möjligen kan man invända att citeringarna är något i längsta laget för att återges utan utgivarens tillstånd. Men det vet vi ju int om det har inhämtats. Och kanske skulle signaturerna tagits bort?

Formellt är väl Anders utgivare av det som skrivs på forumet. Jag tror inte att den enskilde forumisten kan ses som utgivare av sina inlägg. Jämför insändare i tidningar. Och du behöver inte fråga utgivaren/rättighetsägaren om lov att citera eller referera till text så länge källan tydligt anges. Annat är det med bilder; där måste du ha explicit tillstånd av rättighetsägaren om du vill återge bilden.

Så har i alla fall jag uppfattat det ...

/j

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » ons 25 feb 2009, 22:13

jason skrev:Eftersom källan anges och det klart och tydligt talas om att det är citat - till och med med citattecken - så är det nog inget "brott" begånget. Allt som är utgivet, och det får man väl anse att texterna på forumet är, kan användas av andra under förutsättning att källan och upphovsman/-kvinna anges. Möjligen kan man invända att citeringarna är något i längsta laget för att återges utan utgivarens tillstånd. Men det vet vi ju int om det har inhämtats. Och kanske skulle signaturerna tagits bort?

Formellt är väl Anders utgivare av det som skrivs på forumet. Jag tror inte att den enskilde forumisten kan ses som utgivare av sina inlägg. Jämför insändare i tidningar. Och du behöver inte fråga utgivaren/rättighetsägaren om lov att citera eller referera till text så länge källan tydligt anges. Annat är det med bilder; där måste du ha explicit tillstånd av rättighetsägaren om du vill återge bilden.

/j
Man ska väl se Anders L som ansvarig utgivare medans respektive forummedlem har upphovsrätten till sin text. Att återge en text i sin helhet kallas normalt inte citat, utan plagiat. Men det kan ju vara lite annorlunda med korta foruminlägg kanske? Jag vet inte hur praxis är.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » ons 25 feb 2009, 22:23

Även om det här är ett modererat forum, och modererat på ett alldeles utmärkt sätt, kan jag tänka mig att Anders på något sätt ändå friskrivit sig för vad som publiceras på sailguide. Om inte annat lär det finnas en tid, måhända kort, innan ett inlägg kan tas bort. Under denna tid kan ett inlägg exempelvis bryta mot lagen om hets mot folkgrupp

Några tankar om verkshöjd. Oaktat många är väldigt duktiga på att formulera sina tankar i språk, så är det enligt mitt sätt att se ändå ytterst tveksamt om ens någor inlägg på sailguide är så präglat av originalitet, individualitet och självständighet att någon verkshöjd uppnås. Jag och signaturen seglaren har alltså motsatta åsikter om verkshöjd. Vad är egentligen originalitet? Individualitet och självständighet då? Har någon domstol någonsin prövat detta?

Jag tycker att ni som blivit citerade av PX kan och bör känna er uppskattade och en aning stolta. Men något mer än ett erkännande tycker jag inte att ni skall förvänta er. Att tala om verkshöjd och att vilja bli tillfrågad innan publicering. Jojo! Det enda skälet till att PX citerat er är att åsikterna är samlade under sailguidehatten.

Sen kan man tycka att det är lite andefattigt, men jag känner mig kluven inför detta, av PX att behöva gå till ett internetforum för att få input till sin artikel. Nog borde man väl kunna skapa ett eget livskraftigt fora inom de egna leden. Försök har gjorts med tyvärr liten framgång. Nu senast VK's forum där några regulars på sailguide, liksom jag själv, också finns registrerade.

Och som slutkläm, jag tyckte numret var mycket bra, ett av de bättre.

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 25 feb 2009, 22:34

jason skrev:Eftersom källan anges och det klart och tydligt talas om att det är citat - till och med med citattecken - så är det nog inget "brott" begånget. Allt som är utgivet, och det får man väl anse att texterna på forumet är, kan användas av andra under förutsättning att källan och upphovsman/-kvinna anges. Möjligen kan man invända att citeringarna är något i längsta laget för att återges utan utgivarens tillstånd. Men det vet vi ju int om det har inhämtats. Och kanske skulle signaturerna tagits bort?

/j
Jag har roat mig att snoka runt litet, och det verkar som att den vanligaste uppfattningen är att upphovsrätten för inlägget ligger på den enskilde forumförfattaren.
Nu kompliceras det ytterligare av att detta är ett anonymt forum, så det finns inte någon att fråga om lov annat än via Anders L, och så har det inte gått till, det vet jag. Upphovsrätten till en insändare i en tidning kvarstår alltid hos ursprungsförfattaren (om man med det exemplet vill göra ett sk analogislut). Inget av de citerade inläggen ligger heller (såvitt jag kan förstå) under sk "verkshöjd", kraven för verkshöjd är inte särskilt höga. Plagiat är det inte frågan om, man har varit tydlig nog med upphovsrätten. Aktuellt lagrum är "Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk", https://lagen.nu/1960:729 Notera gärna 1Kap, 5par (det är vad Jonas E har gjort) och 7Kap 53par.

Jag är litet kluven. Å ena sidan är det bra att diskussionen följs upp, och Jonas E. framhåller också att han borde varit tydligare med brödseglarregeln. Skulle det sedan resultera i en god artikel om rätt tillämpning av sjövägsreglerna bör det väl också vara bra? Och visst skulle det vara OK om Anders L fick ett bidrag till driften av Sailguide :-)

Men nog har PK tagit sig friheter med Sailguide och några av oss som de aldrig skulle tagit med en tidningskollega... :-)
Anders S

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » ons 25 feb 2009, 22:52

Anonyma är vi till viss del, men bara för att skribenter här inte träder fram med sitt riktiga namn innebär det inte att de inte kan tillfrågas. Det vore en smal sak att be Anders L skicka ett PM till berörd signatur, eller själv regga sig på forumet och göra det samma. Men med deadline att passa och med hänsyn till vems info man "lånar" ansågs kanske det inte nödvändigt. Det som skrivs på internet är ju inte på "riktigt" enligt vissa redaktörer och det kan nog smitta av sig på hela redaktioner. Precis som sjövägsregler är det intressant och relevant med upphovsrättsliga frågor och regler. För det blir lätt fel och kaos när man lämnar till varje individ att döma efter eget förnuft. Det finns regelverk och de bör man följa i möjligsta mån eller vara beredd på att ta konsekvenserna av sitt handlande om man inte gör det.

Att citera ett forum rakt av utan att göra någon ytterligare research och utan att kontakta skribenten (erna) kan kännas lite koka soppa på en spik. Men det är ju kul att Sailguide uppmärksammas. Jag har inte läst PK ännu så jag kan ha fel, det kanske är riktigt bra gjort. Men vad jag menar är att det låter som en "sammanställning" av åsikter man funnit här och där snarare än en bearbetad artikel?

Varför har inte jag fått tidningen ännu, är det för att jag inte är citerad :roll:

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » ons 25 feb 2009, 22:58

Om det var webmaster på den här sajten som reproducerade våra vilda och kanske inte alltid så knivskarpa spekulationer (jag talar för mig själv! :mrgreen: ) på detta forum utan att fråga om lov (jag har då inte fått PM eller liknande :roll: ), så kanske Anders vill vara så bussig och lägga ut ett scannat ex av artikeln, alternativ copy/paste från originalet?

Kul att man blir rikskändis! :D (frågan är om det är positivt i detta sammanhang?)
Och extra skoj om mina foton reproducerats. Då kommer jag ju tjäna en massa pengar på upphovsrätten juh, jippi! 8)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 25 feb 2009, 22:59

S-B A-son skrev: ytterst tveksamt om ens någor inlägg på sailguide är så präglat av originalitet, individualitet och självständighet att någon verkshöjd uppnås. Jag och signaturen seglaren har alltså motsatta åsikter om verkshöjd. Vad är egentligen originalitet? Individualitet och självständighet då? Har någon domstol någonsin prövat detta?
Oja. Kolla här: http://www.google.com/custom?q=verksh%C ... h=lagen.nu

Sedan kan väl den här domen vara tänkbar som jämförelse (jag har inte plöjt alla): https://lagen.nu/dom/nja/1993s390
Anders S

Dehler38
Guldmedlem

Inlägg av Dehler38 » ons 25 feb 2009, 23:09

Seglaren skrev:
Man ska väl se Anders L som ansvarig utgivare medans respektive forummedlem har upphovsrätten till sin text. Att återge en text i sin helhet kallas normalt inte citat, utan plagiat. Men det kan ju vara lite annorlunda med korta foruminlägg kanske? Jag vet inte hur praxis är.
1) Hur vet du att den enskilde forummedlemmen har kvar sin upphovsrätt?
Anders S framför att det är en vanlig uppfattning. Kan så vara, men det är inte detsamma som faktum.

2) "Texten", dvs varje inlägg (antar jag att du avser) är så korta att de mycket väl kan anses falla inom tidningars (OBS!) citaträtt.
Anders S skrev: a) Upphovsrätten till en insändare i en tidning kvarstår alltid hos ursprungsförfattaren

b) Inget av de citerade inläggen ligger heller (såvitt jag kan förstå) under sk "verkshöjd"

c) Men nog har PK tagit sig friheter med Sailguide och några av oss som de aldrig skulle tagit med en tidningskollega...
(jag har lagt till index)

a) inte alls. Det kan vara så i många tidningar, men inte alls "alltid". Många tidningar skriver att de förbehåller sig rätten ... osv, och många andra deklarerar tydligt att inkomna bidrag äger tidningen rätten till.

b) Instämmer inte alls. Verkshöjd är förvisso subjektivt (med försök till att göra objektivt). Som jag ser det är inläggen sedvanliga inlägg i en debatt, och inget nytt eller orginellt framläggs egentligen (och det är vad de flesta inläggen också framför explicit, "så här är reglerna").

c) Joho, det ser man ganska ofta. DVS att tidning A har en originalnyhet som sedan andra tidningar citerar rakt av, och framför som en nyhet (angivande av källan osv). Särskilt tydligt är det i de tidiga TV-nyheterna, som brukar citera DN och SvD, utan att ha ett eget material.
Är tillåtet.

Men jag har lite svårt att förstå era invändningar. Den som skriver en text bör vara beredd på att den sprids utanför författarens kontroll. Det som skrivs på ett öppet forum får anses vara allmännt tillgängligt.
I PX är Sailguide en del av nyheten, som visar frågans ställning (i gruppen seglare) och som också visar hur svårhanterlig frågan är. PX använder ju inte texten som direkt utfyllnad, PX har gjort ett urval av vad man anser vara representativt (alla fick inte vara med).

Däremot är det lite svagt av PX att inte gå djupare i frågan, artiklen för inte resonemanget mycket framåt, utan är mest en allmänn beskrivning av omständigheterna kring artiklen och efterskörden (och inte av den faktiska frågan).

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » ons 25 feb 2009, 23:34

Dehler38 skrev: 1) Hur vet du att den enskilde forummedlemmen har kvar sin upphovsrätt?
Anders S framför att det är en vanlig uppfattning. Kan så vara, men det är inte detsamma som faktum.
Jag tror mig veta det av det jag lärt mig en gång i tiden, men det kan ha färgats av mina egna synpunkter och ett vikande minne. Det har inget med Anders S att göra. Min tro (det som jag tror mig veta) är dock den att det är skribenten som äger rättigheten till sin text om inget annat avtalats.

Dehler38 skrev: Men jag har lite svårt att förstå era invändningar. Den som skriver en text bör vara beredd på att den sprids utanför författarens kontroll. Det som skrivs på ett öppet forum får anses vara allmännt tillgängligt.
Allmänt tillgängligt för beskådan, ja! Precis som olåsta båtar vid en brygga - se men inte röra. Naturligtvis är det inte samma sak, en text är ju immateriell till skillnad från en båt. Men för att hårdra din syn på det gör jag den jämförelsen. Din båt är ju (antar jag) knappast unik (seriebygge?) och ligger säkert för allmän beskådan vid en för allmänheten tillgänglig brygga ibland då får man också acceptera att den används utom din kontroll, eller? :wink:

Klart man ska vara beredd men man behöver ju inte acceptera det och det behöver ju inte vara tillåtet bara för att det sker.

Dehler38
Guldmedlem

Inlägg av Dehler38 » tor 26 feb 2009, 00:09

Seglaren skrev:
Jag tror mig veta det av det jag lärt mig en gång i tiden, men det kan ha färgats av mina egna synpunkter och ett vikande minne. Det har inget med Anders S att göra. Min tro (det som jag tror mig veta) är dock den att det är skribenten som äger rättigheten till sin text om inget annat avtalats.
Jag syftar på om du (i allmänn mening) kontrollerade villkoren när du registrerade dig på detta forum. Det brukar man inte göra, utan ger sig in i debatten.

Seglaren skrev:
Allmänt tillgängligt för beskådan, ja! Precis som olåsta båtar vid en brygga - se men inte röra. Naturligtvis är det inte samma sak, en text är ju immateriell till skillnad från en båt. Men för att hårdra din syn på det gör jag den jämförelsen. Din båt är ju (antar jag) knappast unik (seriebygge?) och ligger säkert för allmän beskådan vid en för allmänheten tillgänglig brygga ibland då får man också acceptera att den används utom din kontroll, eller? :wink:

Klart man ska vara beredd men man behöver ju inte acceptera det och det behöver ju inte vara tillåtet bara för att det sker.
Mja, för egendom finns tydligare lagar. Svårigheten är just med det immateriella. Regelverken är helt olika. En enkel text "det är vackert väder idag" blir inte min (upphovsrättsligt) bara för att jag skriver den. Det krävs mer! Annars skulle snart alla uttryck vara ägda.
Med foton är det en anann femma, men såvitt jag kommer ihåg så tog PX inga foton med från Sailguide.

Men den stora frågan kvarstår: Varför denna upprördhet? Inte räknar väl någon på allvar med att få någon typ av ersättning för de texter som skrivs på Sailguide? Är inte Forumet ett sätt att uttrycka sina åsikter, och gärna få stor spridning?
Borde inte slribenterna vara glada över att frågan tas upp igen i PX? Som jag läste tråden så var det en underström, men det är min tolkning.

PS: Håller med om "Klart man ska vara beredd men man behöver ju inte acceptera det och det behöver ju inte vara tillåtet bara för att det sker."

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » tor 26 feb 2009, 00:54

Grattis till er sex utvalda sailguidister som blev citerade i tidningen På Kryss (bättre än någonsin, går från klarhet till klarhet).

Den nya chefredaktören har till skillnad från sin föregångare förstått att utnyttja de enorma heltäckande kunskapsbanker som erbjuder sig i form av diskussionsfora på nätet. Jag är helt övertygad om att seglingstidningarnas redaktioner lusläser de största seglingsforumen och sedan länge hämtar idéer och inspiration därifrån (härifrån). Men detta är kanske första gången någon tidning tagit steget fullt ut och öppet hämtar material från ett forum. På Planket och här diskuteras ju vissa frågor igenom betydligt mer ingående, brett och väl så seriöst som i tidningarna. Ta bara 24-timmarshaveriet på västkusten för ett par år sedan. Det var skandal att inte På Kryss i samarbete med 24-timmarskommittéerna analyserade den händelsen i detalj.

Det är symptomatiskt att publiceringen av Sailguidesynpunkter sker i samma nummer som dödsrunan över den fine seglaren och författaren Ebbe Gustafsson stod att läsa. Vi var några plankister som för 4-5 år sedan försökte övertyga Ebbe om att SXK borde satsa målmedvetet på att få igång ett seglingsforum värt namnet för att försöka konkurrera ut det då riktigt sunkiga segelbåtsplanket. Men han slog dövörat till liksom de flesta andra inflytelserika SXK-funktionärer. Det verkar som om sanningen börjar komma ikapp dem.

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » tor 26 feb 2009, 01:06

Dehler38 skrev:
Men den stora frågan kvarstår: Varför denna upprördhet? Inte räknar väl någon på allvar med att få någon typ av ersättning för de texter som skrivs på Sailguide? Är inte Forumet ett sätt att uttrycka sina åsikter, och gärna få stor spridning?
Borde inte skribenterna vara glada över att frågan tas upp igen i PX?
Jag låg litet i periferin i den aktuella tråden med ett inlägg om den egentligen helt irrelevanta frågan om hur man ska kunna avgöra om en båt seglas för bröd eller nöje. Inlägget var i form av ett minikåseri om 3 006 tecken (510) ord. Vete fåglarna om jag hade blivit mer glad och stolt än upprörd om På Kryss hade publicerat det inlägget i sin helhet utan att fråga mig om tillåtelse och storlek på arvode.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tor 26 feb 2009, 06:41

Jag känner mig iallafall inte alls upprörd, mer nyfiken över hur det kan gå till. En tänkvärd historia helt enkelt. Faktiskt ganska kul att se sina ord där uppslagna i tidningen. Det var som sagt ganska lågmälda och resonerande inlägg som hade kopierats in, undertecknad "drabbades" ju hårdast av alla med ca 30 % av all text som återgavs! :P

Men det står inget som jag inte står för, och jag antar att det är likadant för alla. Så då är det mest en kul grej.

Kanske blir återkommande: "Månadens klipp från sailguide".

För övrigt håller jag med om att det var ett fantastiskt, ofattbart bra nummer. Något som alla sanna seglare bör ta till sig. Vad är Strindberg i jämförelse? Varje gång jag tar i detta nummer så känner jag min kropp fyllas av värme, en inre glöd kommer till mig. Detta är seglingens innersta väsen, dess äkta natur.
(det hade ju artiklar om mitt kära ostkusten) :lol:

Hälsningar
Tommy

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tor 26 feb 2009, 07:05

Finns På kryss i vanliga butiker?

Apropå debatten om upphovsrätt, en cd-rom med Microsoft Vista kan installeras på en hel rad med datorer. Frågan är om man får det bara för att det går? Den du och en kopp kaffe!

Fast givetvis känner jag mig hedrad att en tidning vill trycka mina fövirrade tankar.

Skriv svar