Borde du inte ha funderat över det lite tidigare?Tommy skrev:... Nu blir det till att fundera på vad man skriver...
Kanske 1261 inlägg tidigare..?
/T
Borde du inte ha funderat över det lite tidigare?Tommy skrev:... Nu blir det till att fundera på vad man skriver...
Man ska väl se Anders L som ansvarig utgivare medans respektive forummedlem har upphovsrätten till sin text. Att återge en text i sin helhet kallas normalt inte citat, utan plagiat. Men det kan ju vara lite annorlunda med korta foruminlägg kanske? Jag vet inte hur praxis är.jason skrev:Eftersom källan anges och det klart och tydligt talas om att det är citat - till och med med citattecken - så är det nog inget "brott" begånget. Allt som är utgivet, och det får man väl anse att texterna på forumet är, kan användas av andra under förutsättning att källan och upphovsman/-kvinna anges. Möjligen kan man invända att citeringarna är något i längsta laget för att återges utan utgivarens tillstånd. Men det vet vi ju int om det har inhämtats. Och kanske skulle signaturerna tagits bort?
Formellt är väl Anders utgivare av det som skrivs på forumet. Jag tror inte att den enskilde forumisten kan ses som utgivare av sina inlägg. Jämför insändare i tidningar. Och du behöver inte fråga utgivaren/rättighetsägaren om lov att citera eller referera till text så länge källan tydligt anges. Annat är det med bilder; där måste du ha explicit tillstånd av rättighetsägaren om du vill återge bilden.
Så har i alla fall jag uppfattat det ...
/j
Jag har roat mig att snoka runt litet, och det verkar som att den vanligaste uppfattningen är att upphovsrätten för inlägget ligger på den enskilde forumförfattaren.jason skrev:Eftersom källan anges och det klart och tydligt talas om att det är citat - till och med med citattecken - så är det nog inget "brott" begånget. Allt som är utgivet, och det får man väl anse att texterna på forumet är, kan användas av andra under förutsättning att källan och upphovsman/-kvinna anges. Möjligen kan man invända att citeringarna är något i längsta laget för att återges utan utgivarens tillstånd. Men det vet vi ju int om det har inhämtats. Och kanske skulle signaturerna tagits bort?
Formellt är väl Anders utgivare av det som skrivs på forumet. Jag tror inte att den enskilde forumisten kan ses som utgivare av sina inlägg. Jämför insändare i tidningar. Och du behöver inte fråga utgivaren/rättighetsägaren om lov att citera eller referera till text så länge källan tydligt anges. Annat är det med bilder; där måste du ha explicit tillstånd av rättighetsägaren om du vill återge bilden.
Så har i alla fall jag uppfattat det ...
/j
Oja. Kolla här: http://www.google.com/custom?q=verksh%C ... h=lagen.nuS-B A-son skrev: ytterst tveksamt om ens någor inlägg på sailguide är så präglat av originalitet, individualitet och självständighet att någon verkshöjd uppnås. Jag och signaturen seglaren har alltså motsatta åsikter om verkshöjd. Vad är egentligen originalitet? Individualitet och självständighet då? Har någon domstol någonsin prövat detta?
1) Hur vet du att den enskilde forummedlemmen har kvar sin upphovsrätt?Seglaren skrev:
Man ska väl se Anders L som ansvarig utgivare medans respektive forummedlem har upphovsrätten till sin text. Att återge en text i sin helhet kallas normalt inte citat, utan plagiat. Men det kan ju vara lite annorlunda med korta foruminlägg kanske? Jag vet inte hur praxis är.
(jag har lagt till index)Anders S skrev: a) Upphovsrätten till en insändare i en tidning kvarstår alltid hos ursprungsförfattaren
b) Inget av de citerade inläggen ligger heller (såvitt jag kan förstå) under sk "verkshöjd"
c) Men nog har PK tagit sig friheter med Sailguide och några av oss som de aldrig skulle tagit med en tidningskollega...
Jag tror mig veta det av det jag lärt mig en gång i tiden, men det kan ha färgats av mina egna synpunkter och ett vikande minne. Det har inget med Anders S att göra. Min tro (det som jag tror mig veta) är dock den att det är skribenten som äger rättigheten till sin text om inget annat avtalats.Dehler38 skrev: 1) Hur vet du att den enskilde forummedlemmen har kvar sin upphovsrätt?
Anders S framför att det är en vanlig uppfattning. Kan så vara, men det är inte detsamma som faktum.
Allmänt tillgängligt för beskådan, ja! Precis som olåsta båtar vid en brygga - se men inte röra. Naturligtvis är det inte samma sak, en text är ju immateriell till skillnad från en båt. Men för att hårdra din syn på det gör jag den jämförelsen. Din båt är ju (antar jag) knappast unik (seriebygge?) och ligger säkert för allmän beskådan vid en för allmänheten tillgänglig brygga ibland då får man också acceptera att den används utom din kontroll, eller?Dehler38 skrev: Men jag har lite svårt att förstå era invändningar. Den som skriver en text bör vara beredd på att den sprids utanför författarens kontroll. Det som skrivs på ett öppet forum får anses vara allmännt tillgängligt.
Jag syftar på om du (i allmänn mening) kontrollerade villkoren när du registrerade dig på detta forum. Det brukar man inte göra, utan ger sig in i debatten.Seglaren skrev:
Jag tror mig veta det av det jag lärt mig en gång i tiden, men det kan ha färgats av mina egna synpunkter och ett vikande minne. Det har inget med Anders S att göra. Min tro (det som jag tror mig veta) är dock den att det är skribenten som äger rättigheten till sin text om inget annat avtalats.
Mja, för egendom finns tydligare lagar. Svårigheten är just med det immateriella. Regelverken är helt olika. En enkel text "det är vackert väder idag" blir inte min (upphovsrättsligt) bara för att jag skriver den. Det krävs mer! Annars skulle snart alla uttryck vara ägda.Seglaren skrev:
Allmänt tillgängligt för beskådan, ja! Precis som olåsta båtar vid en brygga - se men inte röra. Naturligtvis är det inte samma sak, en text är ju immateriell till skillnad från en båt. Men för att hårdra din syn på det gör jag den jämförelsen. Din båt är ju (antar jag) knappast unik (seriebygge?) och ligger säkert för allmän beskådan vid en för allmänheten tillgänglig brygga ibland då får man också acceptera att den används utom din kontroll, eller?![]()
Klart man ska vara beredd men man behöver ju inte acceptera det och det behöver ju inte vara tillåtet bara för att det sker.
Jag låg litet i periferin i den aktuella tråden med ett inlägg om den egentligen helt irrelevanta frågan om hur man ska kunna avgöra om en båt seglas för bröd eller nöje. Inlägget var i form av ett minikåseri om 3 006 tecken (510) ord. Vete fåglarna om jag hade blivit mer glad och stolt än upprörd om På Kryss hade publicerat det inlägget i sin helhet utan att fråga mig om tillåtelse och storlek på arvode.Dehler38 skrev:
Men den stora frågan kvarstår: Varför denna upprördhet? Inte räknar väl någon på allvar med att få någon typ av ersättning för de texter som skrivs på Sailguide? Är inte Forumet ett sätt att uttrycka sina åsikter, och gärna få stor spridning?
Borde inte skribenterna vara glada över att frågan tas upp igen i PX?