Hitta snabb seglare, lågt lys.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Svante
Diamantmedlem

Re: Hitta snabb seglare, lågt lys.

Inlägg av Svante » fre 20 feb 2009, 11:32

Varför vänta ända tills i vår...

http://www.blocket.se/vi/20358796.htm?ca=20_s

så hinner du optimera/pimpa 8) hela våren i stället... :twisted:

Svante

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » fre 20 feb 2009, 13:13

Ja, hrmmm: http://rorkappen.se/2004/resultat.htm

Men allvarligt talat, hur kul är det att vinna när alla andra gått i mål?

mvh Sven-Barry

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » fre 20 feb 2009, 16:32

jag tror inte det spelar så stor roll vad du har för båt, ja cb66 är väl hopplös att lys-rejsa med, men för övrigt. med schyssta segel och jävligt mycket tid i båten ihop med den/dom du ska segla med så löser det sej alla fall.
det räcker inte att hotta upp båten eller köpa en häftig båt och sen tro att man ska vinna.
du måste ha tid att segla åxå. 2007 seglade jag 183 dagar. då börjar man kunna båten och vet vad som bör göras i alla vindstyrkor och under dom flesta förhållanden.
så se till att byta jobb åxå. nattjobb rekommenderas för att få mycket tid på sjön. :D
tvåmansbåt rekommenderas om du ska få till mycket träning. ju fler ombord desto sämre samkörda blir ni. alla kommer nästan aldrig att ha tid att vara med samtidigt och träna. men en mindre båt fixar du mycket av träningen på egen hand. fast gasten måste ju ha en del timmar ombord åxå.

lycka till
Senast redigerad av 1 matsa, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
blur
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av blur » fre 20 feb 2009, 17:20

matsa skrev:tvåmansbåt rekommenderas om du ska få till mycket träning. ju fler ombord desto sämre samkörda blir ni
Alternativt tar man en större båt som aldrig blivit kappseglad med tillräckligt många på kanten, utan där LYS-talet sattes när det var 4 gubbar i skepparkavaj som seglade i sittbrunnen :D

Som sagt. Det handlar mer om er som seglar än vilken båt ni väljer.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » fre 20 feb 2009, 19:12

Även om det tar emot, instämmer jag i Blurs inlägg att besättningen är viktigare än båten. Nr 1 är att ha en samseglad besättning där alla håller sams och ingen sabbar för de andra genom att sura eller köra eget race. Nr 2 är att alla kan sina poster och att manövrarna sitter. Nr 3 att man har många race i ryggen med den båten så att både taktik och segelval och trim blir rätt.

Bara mina 2 cent.

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » fre 20 feb 2009, 22:23

det va ju för 17 jag som tyckte det, eller har jag fel som vanligt igen??? :lol:

asdf
Silvermedlem

Inlägg av asdf » sön 22 feb 2009, 10:51

albin 78 cirrus, fenix, cumulus, Scan-kap 99, A22.

Skriv svar