Volvo Ocean Race leg 5

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Re: Volvo Ocean Race leg 5

Inlägg av T » sön 15 feb 2009, 18:25

bryggarn skrev:Visst ser rankingen lite underlig ut. En hyfsad förklaring kan man få från bilden Swe54 bifogade. Där ser du ju kortaste vägen.... Vad heter din båt T? Alltid kul att hålla koll på andra sailguidare i SOL-världen (min heter filika, efter katten)...
SWE54-kartan förklarar ju en hel del.. att man skulle långt söderut förstod jag redan innan.. men att det var så pass mycket hade jag ingen aaaning om...
Eftersom jag, trots att jag dröjde mig kvar allt för länge i seglarbaren, ändå inte ligger sist och formkurvan än så länge pekar uppåt så får jag väl erkänna att min båt är SWE8068...

:o
/T

hedgehog
Diamantmedlem

Inlägg av hedgehog » sön 15 feb 2009, 18:48

Starten var lite röjig men vindar som dog och snurrade runt. Nu är det bra fart, strax under 24 knop.
Intressant det här med storcirkelkurs, synd att Australien ligger i vägen... Känns lite avigt i början, när man seglar själv brukar en rak linje vara närmaste vägen.
Ser att jag ligger längst söderut av Sailguidarna med SWE8068 strax norr om. Att SWE54 och Brainaid ligger mycket längre norrut är inget bra tecken men det är ju en bit kvar.
Kör utan routingmjukvara, tycker det är intressant att se om och hur väl man lyckas bedöma förhållandena manuellt.
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » sön 15 feb 2009, 21:38

Det är lätt att lura sig lite på "platta" sjökort och kartor, en gammal hederlig glob hade ju varit lite kul att ha nu en stund...
Ska man dessutom vara riktigt noga så är ju faktiskt närmsta vägen åt andra hållet! Alltså genom Kina, södra Ryssland, genom Medelhavet och ner till Rio...:)
Vi startar på 120E och ska i mål på 43W, det ger ca 197 grader, dvs mer än halva globen runt!
Säger väl en del om sträckan och Stilla Havet....

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 16 feb 2009, 11:44

Ett sätt att se "verkligheten" är ju i Google Earth.

brainaid har samlat lite information på sin site
http://team-yacht-treff.de

Leg 5 och båtarna finns utlagda, det är ju då även möjligt att följa spektaklet utan att vara inloggad på Sailonline.
direktlänk till filen
http://team-yacht-treff.de/vor/vor_leg5.kml

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » mån 16 feb 2009, 19:26

Norrmän i topp och jag själv på plats 55....
Undrar om nån hackat Sailonline? Är det nån som har nån bättre förklaring?

/T

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » mån 16 feb 2009, 20:07

Lungn T.

Jag låg själv på 3 plats efter nån dag seglande i ett lopp. Vette katten om jag inte var nere på andra plats en stund. Jag hade varit i Göteborg och hälsat må min gamle far. Under tiden skötte båten sig själv och seglade upp sig från en ganska hög ranking. Det tog inte lång tid efter att jag kommit hem och i närheten av datorn som jag sjönk rejält i rankingen och men seglade upp mig på slutet och slutade på 463 plats när vi väl kom i mål.

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 16 feb 2009, 21:12

Alltför tidiga topp placeringar brukar få det ganska passande uttrycket "the kiss of death"..:)
Bortsett från korta drag race så brukar det vara behäftat med en inte alltför framskjuten slutplacering om man ligger i topp tidigt. Men visst finns det undantag, i det här racet beror det just nu på att man seglar nära rhumbline, alltså "närmsta vägen" och kommer sannolikt att rasa i rankningen allteftersom. Det är fruktansvärt långt kvar alltså...:)
Bilagor
GoogleEarth_20090216.jpg

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » mån 16 feb 2009, 22:04

SWE54 skrev:Alltför tidiga topp placeringar brukar få det ganska passande uttrycket "the kiss of death"..:)
Bortsett från korta drag race så brukar det vara behäftat med en inte alltför framskjuten slutplacering om man ligger i topp tidigt. Men visst finns det undantag, i det här racet beror det just nu på att man seglar nära rhumbline, alltså "närmsta vägen" och kommer sannolikt att rasa i rankningen allteftersom. Det är fruktansvärt långt kvar alltså...:)
Visst är det så... och jag kommer inte att ha ork till nåt finlir. Jag har egentligen redan gett upp. Tills nyss har jag kört TWA och maxfart och t.o.m lagt in lite fördröjda ändringar för nätterna. Men nu kör jag kompasskurs neråt NZ, så får jag se sen...
Men ändå.. från en placering på över 900 efter en 'något' sen start, till nr 55 på bara ett par dagar... får se om det går lika fort åt andra hållet nu?

/T

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tis 17 feb 2009, 14:53

Vad har hänt med Sailonline under dagen. Nyss hemkommen kollade jag båten. När jag gick i morse var jag rankad strax under 1000. När gick in på Sailonline var jag rankad 13 och sjönk till 14 under tiden jag tog fram skärmklippverktyget, och sjunker sakta men säkert efter hand. En båt som ligger strax norr om mig är rankad 1;a medan den båten som ligger strax norr om är 891. Nu har ju inte detta någon praktisk betydelse, men det ser ju onekligen uppseendeväckande ut.

tommy
Bilagor
VOR 5.JPG

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 17 feb 2009, 15:13

Jag såg att något inte var som det borde nu när jag tittade in.
toaen #28 ligger grafiskt efter Sambaqui som är på plats #29...hmm
Dom kanske håller på med databasen, vem vet.
Ja något är ju på tok just nu.
Kanske är på 180 graders gränsen?
Kanske rättar upp sig om en stund när vi har mindre än halva globen kvar...
Kan inte komma på någon annan naturlig förklaring.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tis 17 feb 2009, 15:37

Man får ju glädja sig åt det lilla, :? även om det beror på en bugg i datasystemet.

Jag har trots allt lärt mig lite under de senaste dagarna. Tack SWE54 för din vägledning beträffande navigation över klotet.

tommy

spackel
Guldmedlem

Inlägg av spackel » tis 17 feb 2009, 15:45

jag hoppade upp från 848 till 3, nu 35. Dessutom så såg jag att de som låg cirka 20 mil söder om mig ansågs vara 500 mil närmare mål. Så någon form av brytpunkt där vi hade ett rejält räknefel fanns det. Sedan får väl framtiden visa om felet var innan eller efter ;-)

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 17 feb 2009, 15:58

Såg nu att det finns en wp på Kap Horn men vet inte om den räknas...
Man kan ju roa sig med att mäta baklänges.
Alltså mäta från Rio till några båtar längs "frontlinjen", det blir ju lite intressanta resultat...:)

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tis 17 feb 2009, 19:07

Jag gjorde som du sa SWE 54, och fann att om man mäter från Rio så ligger min båt nästan rakt i väster. För vissa båtar längre söderut, vid ungefär den possitionen där man låg rankade 1 till att börja med mäst via Atlanten och Indiska oceanen. Det är nog nån form av bugg eller nåt man inte tänkt på. Det blir bättre när vi passert Kap Horn.

Det skall bli intresant - där har jag heller aldrig seglat i verkilga livet - bara i literaturens värld

tommy

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 17 feb 2009, 20:51

Ja precis...:)
Det blir väl så när en del båtar ligger närmre Rio åt andra hållet liksom. Det rättar nog till sig när vi alla är på samma klothalva.

Skriv svar