Lys.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
sMagnus
Erfaren medlem

Lys.

Inlägg av sMagnus » fre 12 dec 2008, 21:19

Lys diskutionen är livlig, mitt inlägg till denna debatt är att lys är bra, men föränderligt, mitt exempel
är albin accent med lys 1,03 den måste vara låg, och nya båtar får atomatiskt högt lys,
tråkit, men jag hoppas att lys komiten bevakar nya båtar så de sänks på lys skalan
om det är befogat, även höjer båtar som accenten som är raketer vid lys tävlingar.
Magnus :mrgreen:

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Re: Lys.

Inlägg av Seawolf » fre 12 dec 2008, 22:20

Glöm det . Svenska LYS är i praktiken saligt avsomnad och förstenad.

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » fre 12 dec 2008, 22:47

jag tycker inte att alla accenter är speciellt snabba. det beror väl i så fall på vem som seglar båten. oskarssons accent i stenungsund brukar väl gå bra, men hur länge har dom haft båten och hur mycket har dom seglat den genom åren? dom har seglat den grymt mycket och dom är ju desutom bra mycket duktigare seglare än dom flesta och det bör väl märkas på nåt sätt? t.ex genom att dom vinner lite mer än vanliga semesterseglare. självklart sticker det i ögonen på vissa, och så har plötsligt accenten för lågt lys.
det verkar vara en allmänt utbredd missuppfattning bland "storbåtsägare" att mindre båter har så himla lätt att segla upp till sitt lystal. det är bara att sätta sej i båten och så vinner man. -ha!!! låna en accent och prova själv så får du se hur "enkelt" det är att segla bra med den. det krävs nog en hel del timmar i båten innan du får fart på den och får till nåt resultat.

jag skulle tro att dom allra flesta seglar så otroligt lite per säsong, så dom hinner inte ens lära sej båten ordentligt, och då är det ju inte speciellt enkelt heller att segla den skitbra. det räcker inte speciellt långt att vara ute kanske 15-25ggr på sommaren för att man ska få till det. har man stor båt så är väl risken överhängande att man vrider på nyckeln och kör med motorn så fort det är kryss, och det gör ju knappast att man blir bättre på att kryssa med båten den dag man ska kappsegla.

annars kan du kan ju testa att låna en 606 från nån klubb och se om du vinner hur lätt som helst med den :lol:
sen kan du ju ta en funderare till om det verkligen va så enkelt som du trodde bara för att det var en liten båt :lol:

jag har förresten en bekant som ofta behöver gast till sin accent, så varför inte ta chansen att komma och vinna lite :lol:

men visst, en del större nya båtar har säkert lite högt lys, men det borde väl ha rättats till när dom funnits med i lystabellen lika många år som alla "gamla" väl beprövade båtar.

vad du än har för båt så krävs det timmar i båten för att få till det på kappseglingarna.
och har man inte den tiden så kan man ju köpa en accent om man tror man kan vinna allt med den :lol:
men det räcker inte.....

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » fre 12 dec 2008, 22:50

Att någon annan seglare, ev i en Accent, är en bättre seglare och skickligare taktiker än jag själv, är naturligtvis helt otänkbart.

:o
/T

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » fre 12 dec 2008, 23:08

jo :D

sMagnus
Erfaren medlem

Inlägg av sMagnus » lör 13 dec 2008, 21:06

Jo visst är det hur duktiga seglarna är som betyder mycket, Men, ta en titt på de fem första
placeringarna i årets tjörn runt, start grupp 10, jag tror att accenten kan seglas bättre
än sitt lys på 1,03.
Är din vän som behöver gast bland de fem :roll: ?
Magnus :mrgreen:

Dehler38
Guldmedlem

Inlägg av Dehler38 » lör 13 dec 2008, 21:17

Det är välkänt att -precis som Seawolf skrev- LYS-kommitten är insomnad, iallafall när det gäller ädlre båtar. De ädre båtarna får så småningom ett relativt sett lågt LYS. Medan nya båtar får (för) högt LYS, så att de verkligen får ligga i för att hävda sig. Det kan vara lönsamt ur "vinnar"-perspektiv att satsa på en äldre båttyp, och hotta upp den ordentligt (med vissa undantag).

Hur det är med just Accenten - det har jag inte följt.

I kappseglingssammanhang är detta inget okänt fenomen, alltså att det aldrig går att göra helt perfekta regler om olika båttyper skall omfattas.

/D

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » lör 13 dec 2008, 21:20

LYS är dock inte insomnad vad gäller användning, den används mycket på olika seglingar. Exempelvis vår egen klubb kör LYS-tävlingar varje tisdag.

Problemet med LYS är ju att det krävs tillräckligt med data för att sätta ett korrekt tal. Därför är man försiktig och sätter höga siffror på nya båtar. Och sen har vi det att LYS ska avspegla ett snitt av alla bogar, vilket ger felaktigheter på långa sträckor på en viss bog eftersom olika båtar har olika favoritbogar.. Försök slå Sophina på en hård halvvind/slör så förstår ni vad jag menar :wink:

Hälsningar
Tommy

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » lör 13 dec 2008, 21:37

Beror ju på vad ni menar med insomnat...
Mitt LYS tal har förändrats de senaste åren så visst händer det något även med dom äldre båtarna.
Det är i alla fall inte statiskt.
Sen kan man inte ta årets Tjörn Runt som en måttstock på hur LYS fungerar, det blåste ju inte särskilt mycket och man kortade ju även banan.
Seglar man LYS ska man ju ha lite flyt med vädret så det passar sin egen båt. Och så är det ju inte alltid. I år gick ju Starbåtarna bra. Andra år går andra båttyper bra.
Men visst kan man ha åsikter om hur rättvist och smidigt systemet är men man får nog se det ur ett mycket större perspektiv.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » lör 13 dec 2008, 21:39

Tommy skrev: ...
Försök slå Sophina på en hård halvvind/slör så förstår ni vad jag menar :wink:

Hälsningar
Tommy
Ska väl inte vara några större problem...:)

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » sön 14 dec 2008, 14:15

jo årets tjörn runt är väl inget bra exempel. det blåste ju inte ett skit utan var nästan lika illa som 2005. ju mer stillaliggande det blir desto större fördel har man ju av att starta sist med lågt lystal.

nej min accentpolare seglar inte tjörn runt :D

å jag åkte inte ens dit med tanke på vindutsikterna. jag låg och drev i 10 timmar 2005 och det räcker bra för min del

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » sön 14 dec 2008, 22:51

Vad konstigt diskussion... det är väl alltid så att den som vinner vinner pga för lågt LYS, tur med vinden ...., eller hur??? Sticker en båttyp ut så blir det säkerligen ändring på LYS-tal. Iår råkade det vara bl.a. Cumulus och Aphrodite 22 som åkte upp och några andra åkte ner.
Sen ska man inte glömma att LYS-tal ska representera båtens prestanda på en cirkelbana med bästa besättning bäst utrustad under de mest gynnsamma förhållanden i ett vindregister mellan 3-8 m/s. Tjörn runt iår är knappast representativt i så fall. Sedan kommer det till att på en del kappseglingar med många startgrupper är det nästan alltid någon startgrupp som får mer gynnsamma vindar att segla i.
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 14 dec 2008, 23:04

SWE54 skrev: I år gick ju Starbåtarna bra.
De går alltid bra.
Anders S

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » sön 14 dec 2008, 23:21

... det är väl alltid så att den som vinner vinner pga för lågt LYS

den va bra! :lol: men så är det ju i mångas ögon

tänk att man har lyckats så bra när man köpt sina nuvarande båtar.
minst 5-6 stycken av dom har för långt lys = perfekt för kappsegling :lol: :lol: :lol:

nån som vill låna en å vinna nåra rejs??? :D

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » mån 15 dec 2008, 07:57

MiniMe skrev:Sticker en båttyp ut så blir det säkerligen ändring på LYS-tal. Iår råkade det vara bl.a. Cumulus och Aphrodite 22 som åkte upp och några andra åkte ner.
LYS-ande! Alla kappseglare har känt till Cumulus' iögonenfallande låga LYS-tal men det tog kommittén 25 år att börja närma sig sanningen och höja en pinne.

Skriv svar