jag tycker inte att alla accenter är speciellt snabba. det beror väl i så fall på vem som seglar båten. oskarssons accent i stenungsund brukar väl gå bra, men hur länge har dom haft båten och hur mycket har dom seglat den genom åren? dom har seglat den grymt mycket och dom är ju desutom bra mycket duktigare seglare än dom flesta och det bör väl märkas på nåt sätt? t.ex genom att dom vinner lite mer än vanliga semesterseglare. självklart sticker det i ögonen på vissa, och så har plötsligt accenten för lågt lys.
det verkar vara en allmänt utbredd missuppfattning bland "storbåtsägare" att mindre båter har så himla lätt att segla upp till sitt lystal. det är bara att sätta sej i båten och så vinner man. -ha!!! låna en accent och prova själv så får du se hur "enkelt" det är att segla bra med den. det krävs nog en hel del timmar i båten innan du får fart på den och får till nåt resultat.
jag skulle tro att dom allra flesta seglar så otroligt lite per säsong, så dom hinner inte ens lära sej båten ordentligt, och då är det ju inte speciellt enkelt heller att segla den skitbra. det räcker inte speciellt långt att vara ute kanske 15-25ggr på sommaren för att man ska få till det. har man stor båt så är väl risken överhängande att man vrider på nyckeln och kör med motorn så fort det är kryss, och det gör ju knappast att man blir bättre på att kryssa med båten den dag man ska kappsegla.
annars kan du kan ju testa att låna en 606 från nån klubb och se om du vinner hur lätt som helst med den
sen kan du ju ta en funderare till om det verkligen va så enkelt som du trodde bara för att det var en liten båt
jag har förresten en bekant som ofta behöver gast till sin accent, så varför inte ta chansen att komma och vinna lite
men visst, en del större nya båtar har säkert lite högt lys, men det borde väl ha rättats till när dom funnits med i lystabellen lika många år som alla "gamla" väl beprövade båtar.
vad du än har för båt så krävs det timmar i båten för att få till det på kappseglingarna.
och har man inte den tiden så kan man ju köpa en accent om man tror man kan vinna allt med den
men det räcker inte.....