TackTommy skrev:Hoppar över kommentarer om "Bröderna duktig"och vill också gratulera Håkan till en jättefin och spännande båt, som det ser ut!
Jag skrev ju detta lite för att provocera och fundera hur olika ert synsätt egentligen är?Tommy skrev: Men som du också skriver, "Det enda intressanta är att man kan betala sina räkningar vid månadens slut och att man har lite marginaler om räntan går upp eller bilen krånglar." Det är detta som tyvärr många missar att tänka på. Tror inte detta om någon på detta forum, men jag antar att skuldsanering, lyxfällan, bankakut mm inte gått spårlöst förbi. Som ett direkt svar på frågan så tror jag inte att 95% skuldsättning är att rekommendera för någon. Då lär man per automatik be om problem längre fram.
Jag tror ingen tycker man skall belåna sig upp till 95%
MEN jag tror ingen heller tycker att man måste vara skuldfri för att få köpa båt dvs två ytterligheter...
Hamnar man sedan på en belåning runt 40-60% så är väl det OK om man i övrigt inte har billån, båtlån, studieskuld mm mm
Här börjar det svåra...Tommy skrev: Frågeställningen är lite som om det ska vara fri fart på motorvägen eller ej. Man kan argumentera för att det är var mans eget val, och det drabbar ingen annan osv. Men det gör det ju, i motorvägsfallet i form av sjukvårdskostnader och lidande, och i lånefallet så drabbar det ju alla i form av bankakuter och skuldsaneringar. Och lidande, för alla de otaliga barn i familjer som skuldsatt sig upp över öronen och sedan krashar hårt.
Vi är själv barnfamilj som köpte hus i somras
När man talade med banken fick man låna hur mycket som helst så de gick ju inte att prata med...
Det vi gjorde var att se hur vår ekonomi såg ut innan husköpet och vad maxpriset skulle vara på ett nytt hus för att få samma utgifter och på så sett samma levnadsstandard.
Jag tror banken var villig att låna 40% mer än vi själva tyckte vi hade råd med vilket hade varit tungt lass att dra...
Tänk då på alla de som litar på banken och går på deras kalkyler
Kalkylerna är det säkert inget fel på men jag tror väldigt många skulle få ändra sitt levnadssätt om räntorna stigit mer.
Tex ställt in skidresa, byta till mindre bil, sälja båten, åka buss till jobbet mm mm
Vi hoppas slippa detta trots att vi har lån på vårt hus och även köpt en båt
Vi är tyvärr inte skuldfria men vi är långt från belånade till 95% som tur är...
Mvh /