Seglar ställ -vilket märke?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Re: Seglar ställ -vilket märke?

Inlägg av stangen » fre 07 nov 2008, 23:54

Anders S skrev:
stangen skrev: Någon pratade om tvättning/ej tvätta sjökläder.
GoreTex (och andra membran för att uppnå andasfunktion) skall hållas rent, annars stoppas andasfunktionen upp. Det skall därför tvättas och man rekomenderar faktiskt impregnering för detta också. Kika in på lokala sportaffären och hör efter (Nikwax har en range för tvätt- impregnering av 'tekniska' kläder).
Annat sätt att uppnå "andasfunktion" är att via kemisk väg preparera ett tyg (billigare än membran, därför vanligt i billigare regnkläder och sjöställ). Denna lösning blir troligen med tiden 'urvattnad' (ursäkta!) och förlorar sin funktion som både 'andas' och vattentät.
Skölja, inte tvätta ! Tvättmedel är ett otyg, i alla fall vissa sorter. Fläckar kan man försöka ta med litet mild yttvätt, och absolut inte tvätta i högre temp än 30 grader. Kolla noga vad tillverkaren rekommenderar för tvättmedel.

Att impregnera sjöstället kan man säkert ha nytta av (tycker jag också - förstärker vattentåligheten), men det är ju alldeles klart att man då impregnerar yttertyget. Smeta(spraya/pensla inte på något på insidan!
Ett GoreTex membran tar inte skada av att tvättas; däremot sömmar, blixlås och yttertyget som membranet är laminerat mot slits i tvättmaskinen. Efter tvätt kan ditt plagg kännas blött, men det är i så fall yttertyget som är blött. Men stället är säkert vattentätt. OM det är blött inuti ändå får du kolla efter skador (tex revor). Prova gärna impregnera/torktumla enligt nedan.

För den som är intresserad av tvättråd till 'tekniska' kläder med membran (tex GoreTex) står en del tips att finna på Utsidan.se, tex
http://www.utsidan.se/forum/showthread. ... t=tv%E4tta
Du kan också kolla på tillverkarens hemsida. GoreTex har ju faktiskt en garanti som man kan låta dem leva upp till...
- Följ råden om tvätt som står i kläderna
- Använd ett milt tvättmedel. Skölj gärna två gånger.
- Använd inte på några villkor sköljmedel (mjukmedel). Det kloggar igen porerna i membranet.
- Du kan också torktumla försiktigt på låg värme för att återaktivera impregneringen.

Tänk på att det är viktigt att hålla goretex -kläder rena. Annars slutar det att andas.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

speed295
Platinamedlem

Inlägg av speed295 » lör 08 nov 2008, 02:36

Här sätter du fingret på pudelns kärna tycker jag. Vad är syftet?
- Handlar det mest om cruising sitter du kanske mycket still och ställets värmande egenskaper kan premieras
Hmm då jag gärna vill vara en stor och erfaren seglare , så är jag tyvär en ganska oerfaren seglare med en hydra som jag haft i 3år.

Jag hoppas att kunna köpa ett ställ som jag finner hållbart, smidigt och "andas". Det behöver inte vara billigt bara man känner sig nöjd även efter en säsong..

Exempel jag köpte en torrdräkt från en dykfirma efter nyligen taget padi, efter X antal dyk och jämförelser med andras utrustningar så kommer man på att en del saker saknas eller inte funkar som man tänkt sig. Det är det jag vill slippa med eran hjälp.
Många svar fick jag också av er och det tackar jag för :)

Dock till " quotet " Jag seglar inte tävlingsmässigt men vill kunna ha stället en tidig vår eller höst dag och även en blåsing/regning dag på sommaren.Jag behöver inte ha den trendigaste jackan.. funktion och pris går före. Jag seglar mest ensam i mälaren men vill gärna segla längre resor i framtiden som till Gotland,Åland, dock hellst i en större båt.... :o

Hoppas att jag lyckades att ge Andvändnings området :? Varmt, smidigt och gärna med en vattentät ficka på vänster arm med genomskinig plast så man kan ringa SOS utan att plocka ut den ur fickan om man trillar i plurret när man seglar ensam. Det skulle alla seglar ställ ha tycker jag .....( pik till tillverkare )

Ang Sailperformance - Jag kollade in länken men dom har ju bara små jackor kvar och med informationen som finns på sidan så står det ingenting om att dom kommer in med nya Ställ!?
Stället i övrigt så ju fint ut, sen hur kvaliten är och vilket ställ som det inköps vet jag inte än..

Ska läsa alla era inlägg Ordentlig en gång till och sen fråga mer.
Kanske besöka båtmässan så man får klämma och prova era rekomenderingar Ingen från Västerås som Ska till Båtmässan?

Mvh T
Mvh Thommy Fortissimo NR 6.
4 års renovering och ändå kan man inte se slutet... man kan dock njuta av resultatet av det som är klart.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 08 nov 2008, 10:22

stangen skrev:
Tänk på att det är viktigt att hålla goretex -kläder rena. Annars slutar det att andas.
De allra flesta (jag vill egentligen säga "alla", men det kan ju finnas något tänkbart undantag) lågpris sjökläder är inte gjorda med ett Gore-texmembran, utan med andra typer av hydrofila laminat laminerat på på yttertyget och med fodret som mekaniskt skydd. Så vad som rekommenderas för Gore-tex (som jag inte betvivlar) behöver inte vara rätt. Kolla och dubbelkolla innan tvätt, och (jag vidhåller!) tvätta inte i maskin utan anledning utan skölj med rent vatten.

De enklare (=billiga) plaggen har sitt låga pris därför att de inte är lika arbetade, noggrant sydda, inte synade på samma sätt osv. Dessutom sparar tillverkaren pengar på ett enklare, tunnare foder, och fodret skyddar det hydrofila skiktet från insidan. Det räcker med vassa saker i innerfickan (nycklar) hängslebeslag, dragkedjor etc etc för att skava på innersidans skikt, och då kan det snabbt bli störande skador. Landregn eller blötsnö är ett intet jämfört med sjöbruk, så tips från vandrare och skidåkare (aldrig så välmenta och dugliga) har inte riktigt bäring på vad ett sjöställ skall klara av. En liten brista i innerbeläggningen blir jobbig på sjön när det är vått, men kanske bara litet störande på skidkläder.

Till Tommy med Hydran: I ditt läge hade jag absolut börjat med ett "kinaställ". Det duger bra till det mesta, och visar det sig att du vill ha eller behöver ett bättre ställ, så skall du veta att det är bara de dyraste ställen från de stora tillverkarna som kommer att göra riktig skillnad. Det beror på hur man seglar. Sitter, står, kryper och kravlar man 8 timmar i ur och skur och arbetar hela tiden med skot, styrning och segel (typ, VOR) duger inte ens de dyra standardprodukterna i längden. Seglar man som folk, dvs man uppsöker inte de djupaste lågtrycken och värsta stormarna för att få bra fart och ligger i hamn när det regnar som värst, så räcker kinaställen länge. Man får förstås ta det som en man (eller kvinna) om man blir litet fuktig i ett riktigt oväder, men då vet man ju också bättre om det behövs bättre grejor.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » lör 08 nov 2008, 11:44

Ett bra "startpaket" är ett kinaställ och en Fladen-overall. Då klarar man sig bra oavsett väder och det är inga dåliga grejer.
Sailperformance brukar vara slutsålda denna årstid, Fladen brukar vara på rea nu men tydligen inte i år. Gick väl åt i somras ....
Båtmässorna brukar annars vara ett bra tillfälle att kolla och ev handla.
Till telefonen köper du en AquaPac och hänger runt halsen, man kan ju trilla i även när man inte har seglarstället på sig.

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » lör 08 nov 2008, 21:34

som startpaket skulle jag tycka att en fladenjacka från öb (finns 2 delat där ibland) och ett par gillbrallor eller motsvarende skulle kunna vara enbra kombination. brallorna får du för ca 1000-1100 spänn på rea, finns billigare åxå ibland om det är okej med nån hemsk gul färg (ca 700:-), och jackan ca 800 på öb. jackan är varm och skön och har STOR luva, och är det inte ett jäkla väder så behöver man oftast inte ens knäppa den. är det varmt som på sommaren så kan man ha bara nåt tunnt under. den kommer att funka även vintertid med tillräckligt mycket under. vänd den ut-och-in när den ska torka, så torkar kondensen i fordet snabbt
lägg gärna lite mer pengar på supersköna andande stövlar. det känns lite surt när dom ska betalas, men det finns inget så skönt som såna. vanliga gummistövlar är vidrigt!!!! dom andande kan du ha i alla väder. jätte-jätte-skönt!!!!!

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » mån 10 nov 2008, 09:38

Tillverkarna av sjökläder tittar på tillverkare av kläder till andra utomhussporter (re: gore-tex, förböjda knän, stretschdetaljer mm.) Kläderna är ofta uppbyggda på i stort sätt samma sätt, men med rejälare tyg och specialanpassade detaljer i sjökläderna. Andra exempel på hur båtfolk kopierar från andra utomhussorter är tunneltält som blir konverterade till supstugor eller säkringar som används för klättring kompletterar dubb. För att nämna några.
Så för mig är det en självklarhet att man även kan rådfråga utövare av andra utomhussporter om skötseln av kläderna.

Jag tycker du fått många bra förslag, Tommy. Har du möjlighet så besök gärna en båtmässa och sätt av en 1/2 dag till att prova kläder. Sträck armarna upp (är ärmarna långa nog?), sitt på huk (sträcker det någonstans, är byxbenen långa nog?), rulla upp huvan med jackan på och rör på huvudet (går det, följer huvan med?) etc.
Mitt huvudtips är att titta på kläder som inte är fodrade med värmelager. Värmen kan du reglera med kläder undertill istället tex underställ och långkallingar i fleece. Naturligvis - skall du vara ute sen höst/tidig vår och sitta mkt still - satsa på scooteroverall eller fladenoverall.
För segling är det viktigare att kunna vara rörlig tycker jag. Och att ha varma fötter/huvud/händer.
Senast redigerad av 1 stangen, redigerad totalt 0 gånger.
__________________/)___
Mvh
Niclas

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » mån 10 nov 2008, 19:53

Vi väljer Fladen räddningsoveraller framför Gills delade sjöställ. Vi tycker att vi är mer rörliga i overallen samt att man slipper flytvästen. Framför allt hustrun tycker att det är bättre när man ska på toan - overallen går snabbare. Har haft overallen några år och den verkar hålla. Massor med fina fickor mm.

Har provat räddningsoverallen - som Anders skrev - man flyter som en kork, ungefär som med en vattenmadrass. Ser klara fördelar om man nu skulle ramla i, särskilt om det är lite kallt.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 10 nov 2008, 20:09

Kjelle skrev:Vi väljer Fladen räddningsoveraller framför Gills delade sjöställ. Vi tycker att vi är mer rörliga i overallen samt att man slipper flytvästen. Framför allt hustrun tycker att det är bättre när man ska på toan - overallen går snabbare. Har haft overallen några år och den verkar hålla. Massor med fina fickor mm.

Har provat räddningsoverallen - som Anders skrev - man flyter som en kork, ungefär som med en vattenmadrass. Ser klara fördelar om man nu skulle ramla i, särskilt om det är lite kallt.
Det var nog Gunnar som berättade det! Men jag håller med - vi presentade förre ägaren till min båt med en dylik flytoverall på hans 80-årsdag, just för att man flyter som en kork och tål kallt vatten rätt bra vid hummerfiske och andra våta höstexkursioner. Däremot tycker jag inte att en sådan overall ersätter ett sjöställ, men den kan vara ett bra komplement. Framförallt blir den för varm när det är varmt, blåsigt och vått.
Anders S

Mats Brage
Diamantmedlem

Inlägg av Mats Brage » mån 10 nov 2008, 23:39

Hej,

Tänkte nog vara lite motvalls när det gäller sjökläder, framförallt vad gäller byxor. Jag tycker att de flesta jag haft (Gill Helly Hnasen m fl) inte varit bra. Har sedan något år ett par hederliga oljeställsbyxor, och har inga problem med att sitta en hel dag i regn utan att vattenpelaren som bildas i "sittvecket" så sakteliga gör att jag blir blöt i i veka livet.

Som jacka har jag haft både Gill och HH, bra båda två, men efter ett par år dör de.

Eftersom jag också åker MC är de intresant att göra en jämförelse med hur de flesta klär sig för långturer - jo gortex ställ (allvädersställ) för all åkning uton i hällregna då oljeställ (motsvarande) åker på. Just av den anledningen att inget ställ jag hittils hört talas om som andas klarar sig en hel dag - tilläggas kan att jag har kåpa på min MC så jag sitter inte i direkt regn.

Så min rekommendation är köp ett ordentlgit oljeställ för riktigt regn och ett ok gortex ställ för allt annat väder.

Hälsningar
Mats
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » tis 11 nov 2008, 10:12

Bland olika bra-å-ha kläder som klarar stormar och vinterkyla plussar jag på i andra ändan:
Ett enklare regnställ typ Tenson MPC. Dessa sortens kläder klarar inte sjöoväder som poängterats - ingen som påstått det heller kanske.
Men för en lättare sommarskur och/eller lite kylig vind eller om du måste meka lite i duggregn eller ta promenad med hunden är denna sortens kläder mycket användbara.
__________________/)___
Mvh
Niclas

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tis 11 nov 2008, 11:02

Mats Brage skrev:Hej,

Tänkte nog vara lite motvalls när det gäller sjökläder, framförallt vad gäller byxor. Jag tycker att de flesta jag haft (Gill Helly Hnasen m fl) inte varit bra. Har sedan något år ett par hederliga oljeställsbyxor, och har inga problem med att sitta en hel dag i regn utan att vattenpelaren som bildas i "sittvecket" så sakteliga gör att jag blir blöt i i veka livet.

Som jacka har jag haft både Gill och HH, bra båda två, men efter ett par år dör de.

Eftersom jag också åker MC är de intresant att göra en jämförelse med hur de flesta klär sig för långturer - jo gortex ställ (allvädersställ) för all åkning uton i hällregna då oljeställ (motsvarande) åker på. Just av den anledningen att inget ställ jag hittils hört talas om som andas klarar sig en hel dag - tilläggas kan att jag har kåpa på min MC så jag sitter inte i direkt regn.

Så min rekommendation är köp ett ordentlgit oljeställ för riktigt regn och ett ok gortex ställ för allt annat väder.

Hälsningar
Mats
Intressant, jag har inte alls samma erfarenhet som du... :?
Jag har använt Gore-tex kläder sedan 1987? och aldrig varit missnöjd...
Min första jacka är iofs utsliten men de övriga har jag kvar.
Jag har även haft några MC (MC ställ nu sålt)
Bla en Dr Big och en BMW 1100 S utan särskilt höga kåpor och då kört med enbart Gore-Tex ställ i vått och torrt
Nu får jag väl säga att jag inte var på MC semester men ett tag var det mitt enda transportmedel och då fick man gott köra en regning novemberdag vare sig man vill eller inte.
Och då även längre turer på 20-40mil

Mvh /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

hanse
Trogen medlem

Inlägg av hanse » ons 12 nov 2008, 00:10

Har provat många ställ ex gill och ett antal musto.
Men har nu hittat det bästa av alla,torr och varm hela tiden.
Det är Pelle P ocen ställ,helt klart bästa jag haft

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » tor 13 nov 2008, 08:54

Jag är väldigt nöjd med mitt Musto Offshore-ställ och även Mustos Gore-Tex stövlar. Fullständigt torr och varm! Seglade 30 M i ösregn och +5 grader för en vecka sedan och frös bara om händerna pga dåliga handskar som blev blöta. Nu har jag köpt vattentäta handskar också, så nu skall här vinterseglas!
---
Bosse
Monsun 31, #116

speed295
Platinamedlem

Inlägg av speed295 » tor 13 nov 2008, 18:04

vilken fladen model ska man ha då?
Den som öb säljer har inte hängslen och tätnings muffar har jag för mig då jag var och provade i våras? tror den låg på under 1000:-
är det FLADEN 848 R som gäller då? hos berras eller outdoor för 1680:-
Vill gärna ha muffar o hänglsen....
:o

Har inte tagit upp båten än så man kan testa sina kläder :-)
Mvh Thommy Fortissimo NR 6.
4 års renovering och ändå kan man inte se slutet... man kan dock njuta av resultatet av det som är klart.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 13 nov 2008, 18:30

speed295 skrev:vilken fladen model ska man ha då?
Rusta/ÖB har sålt Fladen model 845 enl. experterna. Som billigast kostade de 595 häromåret. Jag vet några som köpte och är klart nöjd men att det lätt blir för varmt. De hade fö muddar i ärmarna men inte i benen.

Skriv svar