Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
paddelnisse
- Trogen medlem
-
Kontakt:
matz skrev:40 mm:s pemrör på stöttorna
Jag provade en variant på samma koncept,men pem rören gav vika lite här och där av värmen under pressen,så på slutet blev det lite knöligt att ta sig ner i sittbrunnen?
Jag prövar nog en trä pinne som takås med pem rör i vinter.
-
bosseh
- Diamantmedlem
paddelnisse skrev:matz skrev:40 mm:s pemrör på stöttorna
Jag provade en variant på samma koncept,men pem rören gav vika lite här och där av värmen under pressen,så på slutet blev det lite knöligt att ta sig ner i sittbrunnen?
När amatörradionissarna bygger stora antenner av diverse plaströr brukar de blåsa i PU-skum vilket styvar upp rejält. Kan vara var en variant för "PEM-ställning".
Sen finns det ju glasfiberrör, tex imexfiber.se
-
Ingemar
- Guldmedlem
Det här med att binda fast pressen eller vatten dunkar typ.
Så är min erfarenhet att det funkar bäst med dunkar så att det kan följa med lite när vinden tar i
Är det fast monterat så töjer det sig lit och sen fladrar och rycker sönder öljetter och pressening.
Senare vintrar har jag monterat fast bräder på sidorna på presseningen och vatten dunkar i snören
på den alt för att fördela ut fäst punkterna, har haft samma lättvikts presänning två vintrar.
-
GoranA
- Platinamedlem
Köpte stativ hos Press och Son i Stockholm, ca 1500 - 2000 om jag minns rätt. Det tar ca 1-2 timmar att sätta upp dem. Tror som flera andra att jag totalt sett sparar arbete med det, plus att det är skönt när man ska fixa saker på våren, både varmt och torrt.
Den enda orsak till att inte täcka ser jag som en kostnadsfråga, men utslaget på 10 år eller mer så blir det inte så dyrt. Bra stativ håller ju i "evigheter".
-
Mr Q
- Diamantmedlem
Ett tips jag kan bidra med är att köpa liggunderlag på Clasolsson för 79kr. Det kan klippas i lagom stora bitar och klämmas eller tejpas fast över skarvar som annars skulle riskera pressen.
-
Glad_seglare
- Platinamedlem
Hej på Er
Jag kan tänka mig följande strategier:
- Bygga hus
- Bygga tak
- Packa in med eller utan ås
- Täcka delvis/partiellt på känsliga ställen
Bygga hus innebär att man bygger en husliknande konstruktion av stöttor och takstolar med presseningar för att bilda väggar och tak.
Bygga tak innebär att man bygger en ås och sätter "takstolar" för att få presseningen att ligga som ett tak över båten men att man skippar väggarna och knyter presseningen runt stöttorna eller runt skrovet.
Packa in innebär att man bygger en ås av en lång balk med stöttning i för och akter och eventuellt på mitten. Man skippar "takstolarna" och låter presseningen ligga an mot relingen och skrovet.
Täcka delvis innebär att man täcker exempelvis sittbrunn, masthål, förpikslucka mm och låter resten ligga under bar himmel.
Jag har valt att packa in båten men en balk för att bilda en ås. Jag har gjort extrahål med extra öljetter i presseningen och bundit den så tätt runt skrovet jag kunnat. Det ger litet vinfång, lite fladder och mindre materiel att släpa på när man träcker. Mantågsstöttor och skarpa kanter runt relingen måste täckas med något mjukt så de inte går igenom presseningen.
Har förut prövat trategin att bygga tak med det har givit en massa flader i bygget när det blåst. Jag tycker ofta att man ser takbyggen där delar har lossnat eller att presseningen gått sönder.
Vad anser ni övtiga om "inpackningsstrategin" ??
Ha det bra
Glad Seglare
-
Anders S
- Diamantmedlem
Glad_seglare skrev:Hej på Er
Har förut prövat trategin att bygga tak med det har givit en massa flader i bygget när det blåst. Jag tycker ofta att man ser takbyggen där delar har lossnat eller att presseningen gått sönder.
Vad anser ni övtiga om "inpackningsstrategin" ??
Ha det bra
Jag använder en blandstrategi. Jag bygger en ganska låg takås och sätter upp strävor till relingen, och sedan lägger jag täckelset och binder det tight runt båten. Genom att låta takåsen bli lägre åt fören får jag litet mindre vindfladder, men för att slippa elände drar jag linor runt hela paketet. Jag fick en del onödigt fladder därför att jag (mot bättre vetande) lade skarvarna omlott åt fel håll. Ligger skarven rätt tar vinden inte tag lika lätt. Om en väl spänd presenning tål 35 m/s på motorvägen skall det gå att göra det ordentligt på båten också. "Vad är fel på en rejäl kåldolm?"
Anders S
-
Grisslan
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Jag bygger båthus på 9x4 m och 4 m höjd varje år. Stommen är 45x95-reglar. Bäsa resultat får man med rejält tunga pressar som man skruvar fast med läkt. Ett j-a jobb att få upp och ned. Men värt besväret då man kan jobba med båten i vilket väder som helst.
-
gvs
- Diamantmedlem
Anders S:
Vad är rätt håll när man lägger pressarna omlott?
-
jason
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Jag dristar mej att svara.
Pressen närmast förhärskande vindriktning över och läpressen under.
/j
-
Anders S
- Diamantmedlem
jason skrev:Jag dristar mej att svara.
Pressen närmast förhärskande vindriktning över och läpressen under.
/j
Precis så. Jag lade pressenningarna åt andra hållet (av lathet) och det innebar helt onödiga bekymmer med att säkra framkanten på presenningarna. Det är ju den förhärskande vindriktningen man får gå efter, så man måste knyta ordentligt i alla fall - vinden är lömsk och får den en chans så tar den vilka falska tag som helst.
Det bästa ur den synvinkel är antagligen en hel presenning, i ett stycke.
Anders S
-
Seawolf
- Diamantmedlem
Man kan göra sig en engångssatsning och ordna en figursydd presenning. I mitt fall kom jag turligt nog över en transportpressenning orginal från Maxi.
I kombination med en enkel hopskuvad takåskonstruktion blir det som bilden visar. De hängande vattenfyllda plastdukarna håller ständigt pressen lagom spänd så det inte bildas fickor där vatten kan frysa till is. Båtens ventilöppningar är stängda alt. igentejpade, och ett par jättelika vägsaltsavfuktare håller torrt inuti. Man kan krypa in från aktern med det hela på. Går man in i ruffen bör man stänga luckorna efter sig så det inte luftväxlas in för mycket fuktig luft. Men det kan man ju enkelt kompensera med en extra liten dos vägsalt. Under pressen på däck ligger storbom och spinnbom, nånstans skall de ju vara.
Hela monteringsproceduren inkl. att skruva samman ryggåsdelen och att montera pressen ordnar jag ensam på c:a en-två timmar. Rivning på våren, c:a halva den tiden.
Enda nackdelen är att man inte kan skruva på däck under vintern. Men i sittbrunnen är det sitt- och skruvbart.

-
jason
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Nu har jag själv erfarenhet av Clas i sjöns presseningsklämmor. De fungerar mycket bra IMHO. Lätta att applicera och sitter som berget. Men hyffsat lättat att få loss igen trots det. Enklare att hantera än Biltemas, men greppar inte över kraftigare lik i presseningskanten.
Jag har dessutom valt ttäckningsstrategi för året
Jag har en av Biltemas mindre (2,5x3m) pressar av den kraftigare sorten (650g/kvm?). Den täcker sittbrunnen precis. Ungefär halva täckställningen monterad som ryggås bara över sittbrunnen. Biltemas kapellsträckare i alla fästpunkter gör underverk för den som varit dum nog att inte införskaffa dylika tidigare

. En japanpress täcker badbryggans teak i aktern. Totalt sett mycket lite vindfång och fladder vilket känns skönt i mitt vindutsatta läge. Teoretisk nackdel naturligtvis att inte fribord och däck är täckt, men vi får se i vår om det är en nackdel också praktiskt.
/j
-
SWE54
- Diamantmedlem
Jag brukar göra öglor av lite grövre gummikord som sätts mellan pressöljetten och själva linan. Lättare att tajta åt och man får en ryckdämpning. Om man nu inte orkar hålla på med vikter...