Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
jason
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Jag vet det är tråkigt att börja prata om sådant här, men säsongen lider ...
Jag vill höra era erfarenhter av minimalistisk vintertäckning. Ökad risk för frostsprängning? Ökat slitage? Smutsigare, ja men hur mycket? Något annat?
Med en minimalistisk appraoch menar jag att bara täcka sittbrunnen, och eventuellt även andra utsatta ställen på överbyggnaden fast då med små preseningar eller byggplast/motsvarande. Detta för att slippa bråka runt med stora presseningar och bygga täckställning mm. Naturligtvis måste man se till att det blir en ryggås på de ställen man täcker, annars blir det ju nederbördssamlingar i preseningen.
/j
-
Eilean
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Tja. Så har jag täckt (båten ligger i sjön) de senaste 17 vintrarna. Träbitar mår inte så bra av detta, inte ens teak. Och naturligtvis inte teakdäck. Men annars händer absolut ingenting mer än att båten blir smutsig. Och gelcoaten mattas ju mer och kräver mer jobb på våren för att bli blank.
Men förmodligen kommer du naturligtvis få höra en massa skräckargument om matt gelcoat i bästa fall och potentiell böldpest i värsta fall från andra är jag rädd för.
-
bosseh
- Diamantmedlem
Visst fungerar partiell täckning. En liten tunn låda i plywood som plastats täckte däcksluckan, plastburkar över vinschar, lite plasttak över nedgång/avlastare. En bit plasttak över teakdurken i sittbrunn. Se fixade jag ett dräneringar precis vid religslisten där båte var som bredast, där ställde det sig alltid vatten. Fungerade hur smidigt som helst, tog inte en timma täcka och inga presenningar som behövde kollas är det blåste.
Plasttak är ett utmärkt material, billigt och UV-beständigt. Även tunn kanalplast (6mm) är användbart, skär halvt igenom, vik och limma eller varmsvetsa.
Väldigt praktiskt om täckmaterialet ka stuvas ombord, så slipper ma leta när det är dags
Matt gelcoat? Patina kallar jag det!
-
Tommy
- Diamantmedlem
Jag tror inte heller på några skräckhistorier om man skippar täckningen, eller bara täcker en del utsatta ställen. Många båtar ligger i sjön och tar ingen direkt skada av det. Andra "glömmer" täckningen, och visst finns båten kvar på våren, kanske något smutsigare än den skulle varit annars.
Diskussionen liknar den om mast på eller mast av. Jag hör till dem som tycker det är lite, lite bättre med mast av. Påfrestningarna blir antagligen mindre (min spekulation). På samma sätt blir antagligen slitage och smuts på däck och beslag aningen större om man skippar täckningen. Ingen ska få mig att tro att det är "bättre" med en skippad täckning. Men det är en helt rimlig trade-off man kan bestämma sig att göra, och kanske inte har så stor betydelse för båtens livslängd på det hela taget.
Själv har jag en så enkel täckning så jag aldrig skulle drömma om att skippa den. Dels för renhållningen och slitagets skull, dels för att jag tycker om att jobba en del nere vid båten på vårvintern, då värmer täckningen gott: Min täckning består av en träkonstruktion vid fören med en lodrät "klyka", d.o vid akterpulpit. Ett stöd som består av en regel som står på ruffgolvet och går upp genom masthålet. En står på storskotsskenan längst fram i sittbrunnen. De två sistnämda stöttas av tvärstag som vilar mot aluminiumlisten längst ut på däck och fästes mot sina lodräta reglar med vanliga skruvtvinnar. Sen takås över alltihop, i tre delar som skruvas ihop med beslag och bult. Tar max 30 minuter att sätta upp, lägg sedan till 15 minuter för att lägga på pressen så är man klar.
Hälsningar
Tommy
-
Anders S
- Diamantmedlem
Att ställa båten utan täckning kan man göra om
a) båten är alldeles tät (det är inte alla båtar, kanske inte ens de flesta) och
b) man inte har teakdäck (det mår bättre av att torka, och många av problemen med teakdäck undvikes då) och
c) Det inte finns risk för besvärande industrinerfall som skadar plasten. Skitig och dammig blir båten ändå, och om a) är uppfyllt är varje regn en gratis sköljning.
Risken för böldpest kan man släppa helt, och UV-degraderingen är hur som helst mindre på vintern. Däremot är risken för vattensamlingar, frysning, igensatta avlopp och annat sådant något att ta fasta på.
Annars är jag på Tommys linje - hur jobbigt är det att täcka och vad vinner/förlorar man? Det är med största sannolikhet så att man sparar ett visst mått av arbete vid täckningen, men får ett mycket drygare jobb med puts och rengöring.
Anders S
-
Seawolf
- Diamantmedlem
Jag har sedan 10 år en presenning som är "figursydd" till att täcka bara däcket och sittbrunnen.
Över den senare har jag en enkel takstol med några plankor som ger en liten takvinkel på presenningen över brunnen. Jag kan krypa in under det hela akterifrån där akterpulpiten är delad, och sen sitta rak i sittbrunnen. Från rufftaket och förut ligger presenningen på däck direkt. Sen finns en fåll runt om med en runtgående snörplina. Det har funkat bra. VIsserligen blir det sämre ventilation, men det har gått bra. Senaste vintern provade jag att lämna alla textilier och segel ombord, tejpade igen alla ventilatorer etc. och placerade en hemgjord mammut-avfuktare (stor murarhink) med vägsalt i ett glest tyg. Det hela var såpass torrt att t.o.m. knäckebröd var krispigt under vintern och på våren.
-
matz
- Diamantmedlem
40 mm:s pemrör på stöttorna
-
Bilagor
-

-
barry
- Diamantmedlem
matz skrev:40 mm:s pemrör på stöttorna
Snygg lösning! Den blir jag sugen på att testa i vinter fast min båt står på land. Väckte massa funderingar det här
För en novis på området, hur styva är pemrör och hur är det med hållfastheten? Finns det annat "rörmaterial" i plast? Mina erfarenheter sträcker sig till småluddiga barndomsminnen av "svärdsbyggen" med gulaktiga "byggrör".
Kan man borra genom dom för att säkra i mantågsstöttorna utan att drastiskt försämra hållfastheten? Iofs borde det gå precis lika bra att säkra genom att låsa fast pressen i relingslisten så det kanske inte är något problem med en väldimensionerad press.
Hur står det pall för vindbyar/höststormar med båten på landbacken, blir ju lite större belastningar om båten kommer ett par meter upp i luften?
-
jason
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Anders S skrev:Annars är jag på Tommys linje - hur jobbigt är det att täcka och vad vinner/förlorar man? Det är med största sannolikhet så att man sparar ett visst mått av arbete vid täckningen, men får ett mycket drygare jobb med puts och rengöring.
I mitt fall beror frågan på ej optimal täckställning, lätta presseningar och dålig förankringslösning i kombination. Jag har därvid tvenned val: 1. Gör om, gör bättre eller 2. byt strategi till något mindre komplicerat.
/j
-
matz
- Diamantmedlem
behöver ej borras..sänk mantågen och träd på rören på stöttorna..rören på bilden var endast ihopknutna längst upp med varandra samt i masten och bak
-
Anders S
- Diamantmedlem
jason skrev:Anders S skrev:Annars är jag på Tommys linje - hur jobbigt är det att täcka och vad vinner/förlorar man? Det är med största sannolikhet så att man sparar ett visst mått av arbete vid täckningen, men får ett mycket drygare jobb med puts och rengöring.
I mitt fall beror frågan på ej optimal täckställning, lätta presseningar och dålig förankringslösning i kombination. Jag har därvid tvenned val: 1. Gör om, gör bättre eller 2. byt strategi till något mindre komplicerat.
/j
Att kunna förankra är viktigt. Jag löser det hela enligt kåldolmsmetoden, med takås, men då kan lätt skrovsidorna fara illa. En skräddarsydd presenning till fotlisten låter inte så dumt, och ett minitak över sittbrunnen kan säkert fungera - det är väl det enklaste av allt. Är man bara med på för- och nackdelar gör man som man vill, det finns liksom ingen gratis lunch i detta sammanhang. En plastbåt utan skador bör kunna tåla vatten - nerfall från industrier och/eller mycket sand, damm och lort är väl i så fall kontraindikationer.
Anders S
-
barry
- Diamantmedlem
matz skrev:behöver ej borras..sänk mantågen och träd på rören på stöttorna..rören på bilden var endast ihopknutna längst upp med varandra samt i masten och bak
Ok, jag missförstod. Tolkade det först som att du körde ner rören i fästena för mantågsstöttorna. Drar man rören över hela stöttan får man förstås en annan stabilitet i bygget. Får se om man orkar snickra ihop en ny ställning i trä eller om man ska köra ett försök med PEM-rör i vinter. Lutar nog åt det senare, gillar konceptet!
-
eriksbo1
- Diamantmedlem
Snö! Det hela beror ju på var man har båten, men är det ingen som är rädd för snön? Slaskig, tung, ömsom is, ömsom vatten. Om det nu blir en vargavinter, alltså. För många år sedan hade jag en massiv isklump i hela sittbrunnen på en illa täckt IF-båt. Klumpen var där i veckor. Vågade inte riktigt ge mig på den med järnspett.Tycker snön är det mest vägande (bokstavligen!) skälet till att ha täckning med tillräcklig ås, så att det hela rinner av. Eller kanske båten inte tar skada av det och hela täckningsbestyret är en ritualhandling som somligt i båtsammanhang? Vad vet jag!
-
Calle C
- Diamantmedlem
eriksbo1 skrev:Snö! Det hela beror ju på var man har båten, men är det ingen som är rädd för snön? Slaskig, tung, ömsom is, ömsom vatten. Om det nu blir en vargavinter, alltså. För många år sedan hade jag en massiv isklump i hela sittbrunnen på en illa täckt IF-båt. Klumpen var där i veckor. Vågade inte riktigt ge mig på den med järnspett.Tycker snön är det mest vägande (bokstavligen!) skälet till att ha täckning med tillräcklig ås, så att det hela rinner av. Eller kanske båten inte tar skada av det och hela täckningsbestyret är en ritualhandling som somligt i båtsammanhang? Vad vet jag!
Javisst vet du, och jag håller med
Det kan bli en ordentlig vikt på båten vid en ogynsam vinter utan tillräklig åshöjd.
även när det är kav lungt förtöjer jag för storm....

Calle
Se gla ut
-
Anders S
- Diamantmedlem
eriksbo1 skrev:Snö! Det hela beror ju på var man har båten, men är det ingen som är rädd för snön? Slaskig, tung, ömsom is, ömsom vatten. Om det nu blir en vargavinter, alltså. För många år sedan hade jag en massiv isklump i hela sittbrunnen på en illa täckt IF-båt. Klumpen var där i veckor. Vågade inte riktigt ge mig på den med järnspett.Tycker snön är det mest vägande (bokstavligen!) skälet till att ha täckning med tillräcklig ås, så att det hela rinner av. Eller kanske båten inte tar skada av det och hela täckningsbestyret är en ritualhandling som somligt i båtsammanhang? Vad vet jag!
Man måste ju täcka sittbrunnen! Självlänsarna kan man aldrig lita på - fryser de inte så kommer det litet höstlöv och gör en propp. Och fryser det inte, så lär det ju rinna in genom ruffluckan - tvi vale. En liten minipresenning och en stadig takås över brunnen behövs, men det stora täckelset kan man nog tänka sig att vara utan. En båt bör bära några hundra kilo snö utan problem - den tål ju att man går på däck, ofta några stycken. Men blir det is av det hela, och bygger på, då kan det gå illa.
En säckig presenning är heller ingen hit i det fallet.
Anders S