Vad skall jag tänka på när jag köper en begagnad båt?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Fredrik

Vad skall jag tänka på när jag köper en begagnad båt?

Inlägg av Fredrik » sön 05 jun 2005, 10:47

Att köpa en Instegsbåt, den första, vad skall jag tänka på.
Vilka är fallgroparna, var brukar bristerna finnas?
Ni - alla som vet och har erfarenhet, hjälp oss som kanske köper med ögat och inte med hjärnan.

Tacksam för 1000 svar :o :o :roll:
Hälsningar Fredrik

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 05 jun 2005, 21:41

Om du skall köpa en Riktigt Billig Båt tycker jag att du skall kolla efter:

1. Bra segel. Segel är dyrt att köpa nytt, och kan inte behållas om man byter båt.

2. Användbar, direkt. Prylar, typ ankare, tampar, fendrar, lampor, fungerande motor (förmodligen utombordare) osv osv kostar pengar. Är båten komplett är det värdefullt.

Sedan är det en fråga om preferenser. Vill du ha lägsta pris, köp en uddabåt. Vill du kunna sälja lätt, köp en känd båt. Vill du mest segla omkring, köp en lätt, smal båt med mycket mast och segel - vill du bo i båten, köp en bred båt med stor ruff.

3. När du hittat en båt du vill ha, tänk igenom hur mycket pengar du VILL lägga på båt respektive KAN lägga på båt. Finns där en skillnad, hejda dig i tid.
Anders S

matrix
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av matrix » mån 13 jun 2005, 11:34

Med tanke på hur det ser ut på båtplats-marknaden idag i olika delar av landet så bör man kanske förvissa sig om att man får en båtplats innan man slår till..

Det är knappast roligt att köpa en båt som man sedan inte kan lägga någonstans :)

Sen är det nog inte helt fel att anlita en besiktningsman om man inte har bra koll själv. Om båten är såpass billig att man anser besiktning vara för dyr - ta med någon bekant som är duktig på båtar och låt honom/henne ägna någon timme med att gå igenom allt..
Påstår Pelle
http://www.pmi.nu / http://blog.zefyros.se
mail: pelle@pmi.nu.spam (ta bort .spam)
Bavaria 36/2 -04 "Zefyros Edition"

Peter Claus

Inlägg av Peter Claus » mån 13 jun 2005, 12:15

Har just studerat hur du gjorde din bogpropeller, väldigt bra o intressant att se!

Calle C

Inlägg av Calle C » mån 13 jun 2005, 14:17

Hej

Detta kan vara lite nyttig läsning.
http://www.sailguide.com/forum/viewtopi ... highlight=

Calle

Sandra

Inlägg av Sandra » mån 13 jun 2005, 15:59

Calle C: Hehe....ja, lång tråd med många synpunkter blev det tillslut. Så där kan man hämta mycket information :P

Fredrik

Inlägg av Fredrik » mån 13 jun 2005, 22:12

All typ av investering kräver kunskap.
Har arbetat som fastighets- och byggnadsvärderare och funnit otroooliga misstag i personer handlande. Flertalet av oss köper ju med ögat, att det som ser vackert ut är nog bra. Att köpa en båt som ligger i vattnet - aldrig. Hur skall jag kunna se olika infärstningar, eventuella läckage, kunna avgöra olika dofter. Hur skall jag kunna se om båten varit utsatt för grundkänningar med mera.
Så jag väntar således till i höst med detta förvärv.
Så den som väntar på något gott den kan ju vänta ett tag till. Så tack till er alla som bidrar till denna information till fördel för oss alla...

Hälsningar Fredrik

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 14 jun 2005, 07:28

Jag tror att jag förstår vad Fredrik menar, och jag håller med till stora delar. Det finns minst en skillnad, dock: Båtar SKALL man köpa med hjärtat, åtminstone om man har den som hobby. Därmed inte sagt, förstås att man skall vara korkad. Men om man alltför kraftfullt fokuserar på det förståndiga, det rationella och det ekonomiskt fördelaktiga borde man kanske inte hålla på med båtar alls?

Ytterligare en reflektion till det Fredrik ursprungligen frågade (\"Att köpa en Instegsbåt, den första, vad skall jag tänka på\"). Här menar man så många olika saker. Min egen tanke gick direkt till en enkel, billig begagnad båt, men det är ju inte alls självklart att alla ser det så. Marknadsförare brukar ju utan att blinka beskriva t ex Bavarias nya 30-fotare för 0.6 miljoner som en \"instegsbåt\". Allt beror på referensramen, och den är mycket olika beroende på ålder, erfarenhet, tradition etc.

Därför, nästa gång någon frågar efter \"köpråd för nybörjaren\", försök att beskriva förväntningarna och referensramarna - på det att svaren må bli bättre.

Det är ju en förfärlig skillnad om man egentligen menar att fråga \"Är en Finternationell Holkbåt ett bra förstaköp\" jämfört med \"Är en Benetaria 36 en bättre nybörjarbåt än en Berghall 36 och vad skall man tänka på vid köpet och förhandlingarna (och hur slipper man moms och tull)?\" :-)
Anders S

Fredrik

Inlägg av Fredrik » sön 19 jun 2005, 19:24

Hej Anders S m.fl.
Ditt resonemang är så okej som det kan vara.
Jag har besökt husköpare som i tron att man köpt den \"röda stugan med vita knutar\" har förvärvat ett hus med arsenikbehandlade telefonstolpar i nocken. Jo visst var det vackert men det gick inte att bo i kåken då ett av barnen drabbades av allergier.
Detsamma gäller även båtar av diverse slag där man finner \"lurade köpare\" som förvärvat båten i vattnet. Där bottenfägen saknas och okunskapen om diverse köl infästningar inte visar sig.
Hur många av oss skulle egentligen besiktiga en bil eller ett hus när mörkret lag sig, där det saknas belysning, etc...

matrix
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av matrix » tis 21 jun 2005, 07:57

Peter Claus skrev:Har just studerat hur du gjorde din bogpropeller, väldigt bra o intressant att se!
Kul att det "uppskattas" :D Det är ju själva syftet med att publicera bilder och text :wink:

Det var aningen nervöst att sätta fräsen i ett nästan nytt skrov, men den håller tätt än så länge, och funktionen är mkt bra. Och bara för att man har en, så behöver man ju inte nöta runt med den hela tiden, men det underlättar i trånga lägen...

Off topic, men ändå..
Påstår Pelle
http://www.pmi.nu / http://blog.zefyros.se
mail: pelle@pmi.nu.spam (ta bort .spam)
Bavaria 36/2 -04 "Zefyros Edition"

Skriv svar