Jag tror att jag förstår vad Fredrik menar, och jag håller med till stora delar. Det finns minst en skillnad, dock: Båtar SKALL man köpa med hjärtat, åtminstone om man har den som hobby. Därmed inte sagt, förstås att man skall vara korkad. Men om man alltför kraftfullt fokuserar på det förståndiga, det rationella och det ekonomiskt fördelaktiga borde man kanske inte hålla på med båtar alls?
Ytterligare en reflektion till det Fredrik ursprungligen frågade (\"Att köpa en Instegsbåt, den första, vad skall jag tänka på\"). Här menar man så många olika saker. Min egen tanke gick direkt till en enkel, billig begagnad båt, men det är ju inte alls självklart att alla ser det så. Marknadsförare brukar ju utan att blinka beskriva t ex Bavarias nya 30-fotare för 0.6 miljoner som en \"instegsbåt\". Allt beror på referensramen, och den är mycket olika beroende på ålder, erfarenhet, tradition etc.
Därför, nästa gång någon frågar efter \"köpråd för nybörjaren\", försök att beskriva förväntningarna och referensramarna - på det att svaren må bli bättre.
Det är ju en förfärlig skillnad om man egentligen menar att fråga \"Är en Finternationell Holkbåt ett bra förstaköp\" jämfört med \"Är en Benetaria 36 en bättre nybörjarbåt än en Berghall 36 och vad skall man tänka på vid köpet och förhandlingarna (och hur slipper man moms och tull)?\"