Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
Anders S
- Diamantmedlem
FD-ifseglare skrev: IF-en som är en utmärkt båt i hårt väder.
Man menar så olika saker med hårt väder. En del menar frisk bris, andra menar halv storm.
IF-båtar (och folkbåtar) tål mycket vind, bara de får sjölä. Men både med och mot litet bråkigare sjö blir det inte så roligt och det går väl ändå inte att hävda att IF är torr på kryss i 10 sekundmeter eller mer?
Anders S
-
matsa
BRA anders s. helt rätt! man kan ju undra varför fd IF-seglare är just före detta om han nu tyckar att båten är världsbäst. då borde han ha behållt den kanske? jag kan väl håll med honom om att den kanske är utmärkt i hårt väder INOMSKÄRS!!!
-
Anders S
- Diamantmedlem
Matsa, jag tror att nyckeln till problemet är just vad man menar med \"hårt väder\". Det finns många båtar som passar bättre för skärgårdssegling än på havet, och det finns massor av seglare som hellre gör något annat än seglar när det blåser mer än 10-12 m/s.
IF har självlänsande sittbrunn och är starkt byggd, så det kommer att gå bra med den också, bara man ser till att stanna kvar ombord och anpassa segelytan och taktiken efter omständigheterna. Folkbåtsspekulanter kan gärna tänka på att den båten har öppen sittbrunn, och kräver en viss vaksamhet vid hård segling.
Däremot finns det en ytterst seglivad uppfattning om att Folkbåten/IF är någon sorts ideal för en havsgående, liten båt, och där har man rent allmänt svängt om till fördel för litet lättare båtar. Man kan gott tänka på att IF bygger på ideal från 70 år tillbaka, och omsvängningen till lätta båtar kom på 1950-talet (JOG etc).
Anders S
-
matsa
jajamensan!!! just att stanna kvar ombord i hårt väder är inte helt enkelt. lite överdrivet kan man ju säga, att försöka hålla sej kvar i den lilla grunda sittbrunnen utan något annat att hålla i än winschar och storskotskenan, i ett jävla väder med rejäl sjö. är ju ungefär lika enkelt som att rida på en galopperande häst utan sadel. nja det kanske blev lite överdrivet? men det är inte lätt, när båren lutar som f..n och vågorna går höga och bryter över båten från sidan eller bakifrån.
nu ska jag åka ner och hjälpa en kompis att ta upp en liten träbåt. det blir lugnt o fint/m
-
Gäst
Matsa, man avgör väl själv hur man ska utrusta sin båt. Har man en båt som är rustad för skärgårdssegling när man ger sig ut i hård vind på havet säger det väl mer om seglarens snarare än båtens lämplighet.
IF är en gammal konstruktion som Anders S klokt säger, och den ÄR blöt att segla som många låga tunga båtar. Särskilt på hård kryss. Kanske finns det modeller som är bättre lämpade men att IF fortfarande är populär när det gäller kappsegling, semestersegling och för segling på öppnare vatten visar att den duger.
Börjar man jämföra IF:ens lämplighet med jämförbart stora båtar måste man först definiera vad som är storlek. Båtens längd? Alla inser nog att en IF är mindre än sina jämnlånga systrar. Är volymen relevant? Bredden? Deplacementet? Inte så lätt...
mvh
Nils Nobbing
-
Calle C
Hej
Självklart är det så att segelbåtar konstrueras för olika ändamål, och bör då också användas på det tillägnade sättet.
Hårt väder: Vad är det?
20 m/s, Åskbyar, 4m vågor.
Vind är en föruttsättning för \"hårt väder\", men det som är besvärligt och åstadkommer mycket skador är oftast våghöjden.
Inomskärs får vi ytterst sällan så stora vågor att de blir ett problem, där gäller det endast att trimma segel o rigg för hård vind och reva i tid.
Utomskärs när vågorna tornar upp sig gäller samma sak men lite annorlunda trim. Focus måste här ligga på att ta vågorna på rätt sätt.
Normal bedömning är att höga fribord, breda båtar klarar sig bäst i hög sjö, tvärtom för låga och smala båtar.
Calle
-
matsa
hörrö du nils MOBBING. du vet inte ett jävla skit om seglarens lämplighet! så du kan lägga av med den där besservisserstilen. jag har garanterat seglat både mer och längre än du med små skitbåtar. jag misstänker starkt att du hör till den växande skaran som går för motor om det blåser för mycket, eller på sin höjd seglar med utrullad rullgenua. nu får det va slut på det här IF-tjafset. en gång IF, ALDRIG MER IF. hälsningar från en som tydligen borde hålla sej på land enligt besservissern nils MOBBING. halleluja!!
-
Gäst
Njaae, något vet jag ju om seglaren i fråga. Han har suttit på det stora havet i vindar han inte klarar av och varit rädd för att ramla av. (Gratistips: livsele)
Men jag blir tvungen att ge dig rätt på en punkt. Skitbåtar har jag inte seglat särskilt långt
Jag tillhör den försiktiga skaran seglare som noggrant lyssnar på sjörapporter och planerar min rutt därefter. På så sätt har jag lyckats undvika alltför hårt väder.
Menar inte att mobba dig men lite stryk får man nog ta om man ger sig på en båt som så allmänt är känd som en blöt, trång, obekväm MEN sjövärdig.
Fridens,
Nils N
-
matsa
fel igen! det var båten som inte klarade av vågorna pga aktern utformning som knappast ger nån lyftkraft alls i aktrlig sjö. efter gårdagens påhopp så var jag tvungen att tänka igenom vad jag seglat i och vad jag haft för båtar. jag kom fram till att seglat 68 olika båttyper. har kappseglat i 32 av dom, med hyfsat resultat. och jag har ägt 34 olika båtar. så jag tror att jag har hyfsad koll på läget. bättre än dom flesta faktiskt. jag har ju en del att jämför med. betydligt mer än om man skulle ha suttit å harvat runt i en IF halva livet.

-
Avve
- Trogen medlem
matsa. Du är rätt kul att läsa, men är du inte lite väl kategorisk? På 70-talet seglade vi tillsammans med två familjer som seglade IF. Dom var 4 pers i den ena familjen och 5 i den andra. Seglingarna skedde under flera år i mycket varierande förhållanden och nog måste jag säga att IF:en klarade sig väldigt bra. Naturligtvis en låg tung båt, som blev blöt ibland, men med rätt segelföring är den inte sämre en andra liknande båtar. Jag tror det är mer typen av båt än just IF:en som du anser vara en skitbåt eller?? Den är ju rätt fjärran från det du seglar nu.Sen tror jag inte det spelar så stor roll om du seglat 40, 50 eller 100 olika båttyper, det är mer en fråga om lång erfarenhet än turer i olika båtar. Själv har jag bara seglat sen 1969 och bara ägt 6 eller 7 olika familjebåtar så min erfarenhet är begränsad om man jämför med din. Jag har iof kappseglat mycket men då har det varit mest jollesegling på halvhög nivå och det gåt inte att jämföra.

-
Calle C
Hej
Visst är Mats kul att läsa och enligt min uppfattning har han rätt i mycket.
IF är en bra segelbåt inomskärs den har klara nackdelar att den är trång, lite för låg etc.
Det är detta Mats har sagt och det bör en köpare känna till.
För Mats del är dessa nackdelar så stora att han hellre väljer en annan båt. Är det något fel med en sådan åsikt?
Köp en båt för det du tänker använda den till.
Calle
-
matsa
jag har ju några andra mindre långkölade båtar och dom har ju inte IF:ens beteende i akterlig sjö. dom är ju lättare, så aktern lyfter ju bättre när vågorna kommer bakifrån. så jag håller inte med dej om att det är typen av båt, utan det är just den båten som jag inte gillar. av flera orsaker. favoritbåten av dom jag har för tillfället är just långkölad. den har jag haft i över 10 år. jag kommer antagligen att ha den kvar livet ut. den är så trevlig. lugn å fin, smidig i hamn. lätt att knuffa ut å bara hissa seglen. har inget motorfäste ens på den. ska försöka hinna fixa till en annan som åxå är långkölad till nästa år. den kommer att bli kanon den med. har seglat den en hel del så jag vet. så det är inte typen av båt utan båten i fråga som jag inte gillar. den har sketmånga bra egenskaper men minst lika många extremt dåliga egenskaper åxå. den har bättre rykte än den förtjänar. det verkar som man har fått nåt livstidsstraff som innebär att man måste försvara sej livet ut, för att inte bli dumförklarad av nån besservisser. bara för att man vågar skriva vad man tycker om en populär båttyp. ja, ja, tjööta på bara!! en och en halv vecka till semester. man får väl försöka hålla ut till dess

/m
-
Avve
- Trogen medlem
Är det J11:an du älskar! Det har jag seglat massor.
-
matsa
törs knappt skriva vilken båt det är, för då för man ett hästjobb att försvara sina åsikter igen. den som jag har är lite roligare än en vanlig. 19kvm i krysstället och största spinnakern är på 36kvm. den är trevlig på undanvind i rätt vind. fast det är förvånansvärt hur bra den bär stora spinnakern även när det börjar gå lite gäss på vågtopparna. det blir ju över 50 kvm segelyta. sittbrunnen är ju suverän med högt ryggstöd. man sitter grymt bra. den är som en hörnsoffa. eftersom den inte är självlänsande så sitter man ju så lågt att man kan ha armbågen i vattnet när man sitter i lä, och det gör man ju helst. trevlig båt när man får på lite mer segel än orginal. men det är ingen som kan förstå att den lilla sketbåten är trevlig att segla. det är ju inte farten utan känslan som gör att det känns rätt./m
-
Avve
- Trogen medlem
Håller helt med dig (om du menar J11:an). Jättetrevlig båt även om jag tycker den är väldigt sävlig med orginalrigg. Har bara seglat den öppna varianten och det var på 70-talet när jag arbetade på seglarläger.