IF=nybörjarbåt??
-
Adam
-
matsa
ja den tål mycket vind INOMSKÄRS. ska man utomskärs i lite akerlig sjögång och lite blåsigare väder typ 10-15 meter, så får du räkna med att du får in en hel del vatten i sittbrunn bakifrån. ska inte plåga er med en berättelse från min tid som IF-ägare. men det var allt annat än kul. vatten till midjan hör inte till ovanligheterna. jag köpte den för 50 och sålde den 3 veckor senare för 35 till dom i strömstad som fixar iordning IF:ar och säljer dom för en hiskligt massa pengar. jag var spyfärdig på den. den är inte så välbyggd som man tror. rodersprickor, röstjärnsinfästningar, spridare måste fixas till och sittbrunnen är ju en katastrof. man sitter bra på skarndäck men i brunn sitter man INTE bra. och vill man sitta lutad mot ruffen å jäsa lite i solen, så är ruffskottet för rakt, och sittbänkarna så smala att halva arslet hamnar utanför. ska man försöka lägga sej ner är det både för smalt och för kort. en IF passar bäst på kryss med fock inomskärs. då är den trevlig och smidig. och den är enkel att manövrera utan motor i hamnar. den står bra på land åxå. kölen håller. frågan är om inte just placering på land är det rätta för den båttypen. den är ju rätt snygg på land åxå. men för lite mer havssegling är den slingrig, bångstyrig. och tar över sej enormt mycket sjö. från alla håll. jag tycker att det är en överreklamerad skitbåt. nu får man väl faan för man tycker det. men jag TYCKER faktiskt det. och jag har väldigt mycket att jämföra med. /m
-
carlnilsjonas
- Silvermedlem
- Kontakt:
Tja,
jag skulle nog anse att IF:en är en bra förstabåt, trots matsas generalsågning. Nu har jag emellertid aldrig ägt en själv utan bara varit anlitad för att transportsegla under någon vecka och sedan disponerat en lånat IF någon gång. Ta därför inte detta alltför blodigt – men jag tycker att IF:en går att bo i på ett acceptabelt sätt, att den seglar ganska bra särskilt på bogar med vinden något för om tvärs, att den är lätt att begripa sig på, att den är milt talat väl beprövad så att det finns väldigt många att fråga om råd när man undrar något. Tidigare har det nämnts att den är lättsåld – det törs jag inte hävda, men det finns uppenbarligen en stor andrahandsmarknad.
Det för mig över till poäng nummer två: jag undrar om inte frågan om vad som är en bra förstabåt faktiskt till stor del handlar om ekonomi. När min styvfar var i medelåldern bestämde han sig för att skaffa segelbåt. Han köpte en Accent och han har vad jag vet aldrig ångrat den som sin nybörjarbåt.
När min flickvän bestämde sig för att skaffa segelbåt köpte hon en ovanlig, extremt långkölad och knubbig liten holländsk båt från mitten av 60-talet för en spottstyver av sin farfar. Hon har inte heller ångrat sig.
Både min flickvän och min styvfar har seglat sina båtar i lite hårdare väder än de varit säkra på att klara av, gått på grund och någon gång okontrollerat gått in i hamn enligt principen ”sikta på något billigt”. Så småningom har det blivit ganska erfarna och sansade seglare av dem bägge två.
Jag vill hävda att de båda valde rätt förstabåt – nämligen en som inte var för dyr/fin för att de verkligen skulle våga SEGLA. Att båtarna är så olika sinsemellan beror mer på att de befann sig i helt olika faser i livet med helt olika ekonomiska förutsättningar och krav på bekvämlighet.
Vad detta innebär för dig, Pelle, vet bara du. Mina tips är: köp en båt som verkar segla bra, gärna som du tycker är vacker att titta på, och en som inte är för dyr/tidskrävande, utan som du i stället verkligen kan vara ute och segla större delen av semesterdagarna.
Om du har 50-70' som du kan avvara kan IF vara ett bra val. Kanske även H-båt eller ett välbyggt ex av RJ 85 kan passa om du tilltalas av IF.
Lycka till!
/Jonas
jag skulle nog anse att IF:en är en bra förstabåt, trots matsas generalsågning. Nu har jag emellertid aldrig ägt en själv utan bara varit anlitad för att transportsegla under någon vecka och sedan disponerat en lånat IF någon gång. Ta därför inte detta alltför blodigt – men jag tycker att IF:en går att bo i på ett acceptabelt sätt, att den seglar ganska bra särskilt på bogar med vinden något för om tvärs, att den är lätt att begripa sig på, att den är milt talat väl beprövad så att det finns väldigt många att fråga om råd när man undrar något. Tidigare har det nämnts att den är lättsåld – det törs jag inte hävda, men det finns uppenbarligen en stor andrahandsmarknad.
Det för mig över till poäng nummer två: jag undrar om inte frågan om vad som är en bra förstabåt faktiskt till stor del handlar om ekonomi. När min styvfar var i medelåldern bestämde han sig för att skaffa segelbåt. Han köpte en Accent och han har vad jag vet aldrig ångrat den som sin nybörjarbåt.
När min flickvän bestämde sig för att skaffa segelbåt köpte hon en ovanlig, extremt långkölad och knubbig liten holländsk båt från mitten av 60-talet för en spottstyver av sin farfar. Hon har inte heller ångrat sig.
Både min flickvän och min styvfar har seglat sina båtar i lite hårdare väder än de varit säkra på att klara av, gått på grund och någon gång okontrollerat gått in i hamn enligt principen ”sikta på något billigt”. Så småningom har det blivit ganska erfarna och sansade seglare av dem bägge två.
Jag vill hävda att de båda valde rätt förstabåt – nämligen en som inte var för dyr/fin för att de verkligen skulle våga SEGLA. Att båtarna är så olika sinsemellan beror mer på att de befann sig i helt olika faser i livet med helt olika ekonomiska förutsättningar och krav på bekvämlighet.
Vad detta innebär för dig, Pelle, vet bara du. Mina tips är: köp en båt som verkar segla bra, gärna som du tycker är vacker att titta på, och en som inte är för dyr/tidskrävande, utan som du i stället verkligen kan vara ute och segla större delen av semesterdagarna.
Om du har 50-70' som du kan avvara kan IF vara ett bra val. Kanske även H-båt eller ett välbyggt ex av RJ 85 kan passa om du tilltalas av IF.
Lycka till!
/Jonas
-
Calle C
Hej
Både Matsa och Jonas har sina poänger, begrunda dessa.
Jag tycker att du skall ställa dig själv ett antal frågor, ex.
Öppet vatten eller inomskärs.
Dagseglare, weekendseglare eller semesterseglare.
Ensamsegling eller ej.
Racing eller crusing.
Komfort eller tältstandard.
djup eller grund.
Långköl eller fenköl osv.
När du har svar på dina frågor så gå ut med dom här så kommer du att få mängder av alternativ.
IF är en bra båt, men inte på öppet vatten.
Calle
Både Matsa och Jonas har sina poänger, begrunda dessa.
Jag tycker att du skall ställa dig själv ett antal frågor, ex.
Öppet vatten eller inomskärs.
Dagseglare, weekendseglare eller semesterseglare.
Ensamsegling eller ej.
Racing eller crusing.
Komfort eller tältstandard.
djup eller grund.
Långköl eller fenköl osv.
När du har svar på dina frågor så gå ut med dom här så kommer du att få mängder av alternativ.
IF är en bra båt, men inte på öppet vatten.
Calle
-
ole
köp den båt du gillar
köp den båt du gillar
Har du läst den här?
http://www.segling.nakterhuset.se/96_08/if.asp
lycka till
Har du läst den här?
http://www.segling.nakterhuset.se/96_08/if.asp
lycka till
-
matsa
det hade du inte tyckt om du hade varit med på gotlandsseglingen i 17 sekundmeter. och det var vad smhi rapporterade på observationerna på sjörapporten. så stundtals var det mer än så. så kom inte här och tro att jag inte vet vad jag snackar om. du kan ju ringa oxelösundarna som seglade över nordsjön med sin och fråga om dom tyckte att den gick torrt i sjön till havs. åt mej sa dom att man får räkna med att rätt va det är så sitter man med vatten till midjan. så den tar över sej sjö. även om du inbillar dej nåt annat. det rätta elementet för en IF är inomskärs eller på land
-
Jens K
Nu har jag inte haft någon IF, men däremot en folkbåt och det är ju i stort sett samma skrov på dem så de borde ju bete sig likartade i sjön. Jag kan inte påstå att jag seglat folkbåten utomskärs i så hårt väder, så jag ska inte kommentera huruvida den tar över sig vatten bakifrån (vilket jag inte råkat ut för), däremot gör den ju det lätt framifrån i kryssen.
Däremot vill jag kommentera frågan huvuvida det är en bra förstabåt. Enligt mitt förmenade beror det väldigt mycket på om man avser att segla mycket själv eller inte. Visserligen är folkbåten (och IF:en) en stabil båt som inte i första hand gör något galet och som förlåter många misstag. Men det är ändå ganska tunga båtar (runt två ton) och har ganska mycket segelyta. Dessutom revas de i stort sett aldrig (vilket inte är ett beteende man ska vänja sig vid som nybörjare för att det kan bli ödesdigert i andra båtar).
Det är inte helt trivialt att lägga till själv med en så pass tung båt och om man har utombordaren placerat på det sättet som dessa båtar har det så är det ganska lätt att få ankarlinan i propeller.
Har man däremot alltid besättning kanske de här synpunkterna är av mindre betydelse.
Däremot vill jag kommentera frågan huvuvida det är en bra förstabåt. Enligt mitt förmenade beror det väldigt mycket på om man avser att segla mycket själv eller inte. Visserligen är folkbåten (och IF:en) en stabil båt som inte i första hand gör något galet och som förlåter många misstag. Men det är ändå ganska tunga båtar (runt två ton) och har ganska mycket segelyta. Dessutom revas de i stort sett aldrig (vilket inte är ett beteende man ska vänja sig vid som nybörjare för att det kan bli ödesdigert i andra båtar).
Det är inte helt trivialt att lägga till själv med en så pass tung båt och om man har utombordaren placerat på det sättet som dessa båtar har det så är det ganska lätt att få ankarlinan i propeller.
Har man däremot alltid besättning kanske de här synpunkterna är av mindre betydelse.
-
matsa
-
Jens K
-
Nils Nobbing
Att IF är en trygg bått även på öppnare vatten är väl välkänt. Kanske handlar det o hur man seglar? Att IF är en av de få mindre båtar som väljs för längre färder ger väl en fingervisning om attt den duger för segling på öppnare vatten. Båtmodellen har korsat Atlanten, seglat otaliga gånger kors och tvärs över nordsjön, seglats till och i Medelhavet o s v.
Några referenser:
- Seglings artiklar om IF-båten Röde orm (mitten av 90-talet)
- BjörnLarsson skriver i någon bok om seglingar till Frankrike och England
- Med Galejan till Medelhavet, bok av Torsten Nylander
Själv seglar jag min längs norrlandskusten och har aldrig upplevt den som otrygg. Erkännas ska att jag inte haft den så länge, 4 säsonger. Men en kölviktsandel på 58% skvallrar om att det ska mycket till innan det går riktigt illa. Håller dock med om att den kan vara blöt att segla, det är ju trots allt en låg båt. Främst på hård kryss.
Allt är inte bra med IF:en. Man ska inte glömma att det är en massproducerad båt och inget hantverksmässigt varvsbygge. Det var klart mer engagemang nerlagt på bygget av min förra båt, en Amigo 23.
Till sist en hälsning till Carlnilsjonas! Tror bestämt jag seglade med på den där mycket trevliga leveransseglingen
mvh
Nils Nobbing
nilsnobbing@hotmail.com
Några referenser:
- Seglings artiklar om IF-båten Röde orm (mitten av 90-talet)
- BjörnLarsson skriver i någon bok om seglingar till Frankrike och England
- Med Galejan till Medelhavet, bok av Torsten Nylander
Själv seglar jag min längs norrlandskusten och har aldrig upplevt den som otrygg. Erkännas ska att jag inte haft den så länge, 4 säsonger. Men en kölviktsandel på 58% skvallrar om att det ska mycket till innan det går riktigt illa. Håller dock med om att den kan vara blöt att segla, det är ju trots allt en låg båt. Främst på hård kryss.
Allt är inte bra med IF:en. Man ska inte glömma att det är en massproducerad båt och inget hantverksmässigt varvsbygge. Det var klart mer engagemang nerlagt på bygget av min förra båt, en Amigo 23.
Till sist en hälsning till Carlnilsjonas! Tror bestämt jag seglade med på den där mycket trevliga leveransseglingen
mvh
Nils Nobbing
nilsnobbing@hotmail.com
http://www.ellennet.com/
IF verkar funka på Östersjön iallafall...
IF verkar funka på Östersjön iallafall...
Besök gärna http://www.misil1.tk/
-
Gäst
Man sätter sig väl fan inte i en IF och seglar till gotland i 17 sekundmeter, då får man nog skylla sig själv.matsa skrev:det hade du inte tyckt om du hade varit med på gotlandsseglingen i 17 sekundmeter. och det var vad smhi rapporterade på observationerna på sjörapporten. så stundtals var det mer än så. så kom inte här och tro att jag inte vet vad jag snackar om. du kan ju ringa oxelösundarna som seglade över nordsjön med sin och fråga om dom tyckte att den gick torrt i sjön till havs. åt mej sa dom att man får räkna med att rätt va det är så sitter man med vatten till midjan. så den tar över sej sjö. även om du inbillar dej nåt annat. det rätta elementet för en IF är inomskärs eller på land
-
matsa
OJ OJ DÅ!!
man sätter sej väl för FAN inte i en IF bla bla bla...............
det kanske inte blåste 17 meter när jag stack? om det blåser upp så är det ju inget fel om båten sköter sej bra. vilket jag tycker att den verkligen INTE gjorde. har seglat rock 20 med spinnaker, från gotska sandön in till fastlandet under aningen bättre förhållanden. den gick kanonbra. inga problem att styra och den surfade grymt bra på vågorna. loggen gick i botten (12 knop) under långa stunder. no problems, bara skitläckert. så med bland annat såna tidigare upplevelser var det knappast underligt att man fick lust att sänka IF:en för gott i visbys hamn
man sätter sej väl för FAN inte i en IF bla bla bla...............
det kanske inte blåste 17 meter när jag stack? om det blåser upp så är det ju inget fel om båten sköter sej bra. vilket jag tycker att den verkligen INTE gjorde. har seglat rock 20 med spinnaker, från gotska sandön in till fastlandet under aningen bättre förhållanden. den gick kanonbra. inga problem att styra och den surfade grymt bra på vågorna. loggen gick i botten (12 knop) under långa stunder. no problems, bara skitläckert. så med bland annat såna tidigare upplevelser var det knappast underligt att man fick lust att sänka IF:en för gott i visbys hamn