Jag trodde att det var det han hade listat ut. Skämt åsido, jag är själv 37 år och relativt nybliven båtägare, även om jag har varit ute och seglat i olika omgångar sedan jag var barn. Jag kan inte säga att jag upplever någon dramatisk skillnad i båtlivet när man kommer ut en bit i skärgården.SWE54 skrev:Och Grisslan, visst finns det väl tjejer som är ute med.
Man ska bara veta vart dom är..
Det jag upplever som nytt är den stora mängd daycruisers och liknande som far ut ur och in i stan (Stockholm), framförallt på helgerna, i jakt på badstränder och sjökrogar eller bara för att sno omkring en stund. De lite mer hänsynslösa av dem gör de sista en-två timmarnas färd till en ganska otrevlig upplevelse för mig i liten båt om jag råkar vara på väg in eller ut på helgen, så jag försöker undvika det. Annars tycker jag att det är ganska lugnt. Jag undviker också mest intensiva perioden i juli, men det sker automatiskt pga prioriteringar i familjen.
Jag har aldrig upplevt att det har varit något jätteumgänge mellan båtar som inte redan tidigare känner varandra, även om det ibland uppstått, och fortfarande gör det, spontant. Jag har inte heller upplevt att man skulle vara otrevlig eller låta bli att hjälpa till. Jag seglar iofs ganska ofta på egenhand för närvarande och då kanske det känns mer naturligt att hjälpa till. I de fall umgänge inte uppstår så beror det nog minst lika mycket på mig själv, det är inte det jag söker mest just nu. Är man dålig på att ta kontakt själv hjälper det ju att ha en uppseendeväckande båt, dock inte om det är i kraft av sin storlek. Halvannan meter höga fribord verkar ofta lite avskräckande på något sätt. Träbåt är en given konversationsstartare. Att som jag kajka omkring i en båt som är drygt fem meter lång väcker också en del uppmärksamhet när jag nu smyger in i en gästhamn.
Däremot håller jag nog med Grisslan om att i synnerhet klubbarna domineras ganska mycket av lite äldre män och deras synsätt och att det inte alltid är så lätt att känna sig inbjuden. Jag kan bara tala för den klubb jag själv har gått med i. Med erfarenhet ifrån annat föreningsarbete kan jag känna att det saknas en mekanism för att ta in nya medlemmar. Man verkar se dem lite som att de bara går med för att få en båtplats, men kruxet är att om man behandlar dem så så blir det också på det viset. Jag har tittat på att engagera mig på olika vis, men för det mesta förväntas man ställa upp med så mycket tid att det i realiteten är oförenligt med annat som familj och jobb, utan det får nog vänta till jag blir pensionär i så fall.
Det är någonting där som inte fungerar riktigt, så att de yngre medlemmar som trots allt finns sällan syns till när det händer något i klubben, men jag har svårt att sätta fingret på exakt vad det är. De som jag var ute med när jag var liten umgicks med andra klubbmedlemmar (en annan klubb) och det är fortfarande den generationen som gör det. De yngre syns inte till. Jag får fundera lite mer på den saken.