Vad är det som hänt?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
fjollberg
Silvermedlem

Inlägg av fjollberg » mån 11 aug 2008, 07:56

SWE54 skrev:Och Grisslan, visst finns det väl tjejer som är ute med.
Man ska bara veta vart dom är..:)
Jag trodde att det var det han hade listat ut. Skämt åsido, jag är själv 37 år och relativt nybliven båtägare, även om jag har varit ute och seglat i olika omgångar sedan jag var barn. Jag kan inte säga att jag upplever någon dramatisk skillnad i båtlivet när man kommer ut en bit i skärgården.

Det jag upplever som nytt är den stora mängd daycruisers och liknande som far ut ur och in i stan (Stockholm), framförallt på helgerna, i jakt på badstränder och sjökrogar eller bara för att sno omkring en stund. De lite mer hänsynslösa av dem gör de sista en-två timmarnas färd till en ganska otrevlig upplevelse för mig i liten båt om jag råkar vara på väg in eller ut på helgen, så jag försöker undvika det. Annars tycker jag att det är ganska lugnt. Jag undviker också mest intensiva perioden i juli, men det sker automatiskt pga prioriteringar i familjen.

Jag har aldrig upplevt att det har varit något jätteumgänge mellan båtar som inte redan tidigare känner varandra, även om det ibland uppstått, och fortfarande gör det, spontant. Jag har inte heller upplevt att man skulle vara otrevlig eller låta bli att hjälpa till. Jag seglar iofs ganska ofta på egenhand för närvarande och då kanske det känns mer naturligt att hjälpa till. I de fall umgänge inte uppstår så beror det nog minst lika mycket på mig själv, det är inte det jag söker mest just nu. Är man dålig på att ta kontakt själv hjälper det ju att ha en uppseendeväckande båt, dock inte om det är i kraft av sin storlek. Halvannan meter höga fribord verkar ofta lite avskräckande på något sätt. Träbåt är en given konversationsstartare. Att som jag kajka omkring i en båt som är drygt fem meter lång väcker också en del uppmärksamhet när jag nu smyger in i en gästhamn.

Däremot håller jag nog med Grisslan om att i synnerhet klubbarna domineras ganska mycket av lite äldre män och deras synsätt och att det inte alltid är så lätt att känna sig inbjuden. Jag kan bara tala för den klubb jag själv har gått med i. Med erfarenhet ifrån annat föreningsarbete kan jag känna att det saknas en mekanism för att ta in nya medlemmar. Man verkar se dem lite som att de bara går med för att få en båtplats, men kruxet är att om man behandlar dem så så blir det också på det viset. Jag har tittat på att engagera mig på olika vis, men för det mesta förväntas man ställa upp med så mycket tid att det i realiteten är oförenligt med annat som familj och jobb, utan det får nog vänta till jag blir pensionär i så fall.

Det är någonting där som inte fungerar riktigt, så att de yngre medlemmar som trots allt finns sällan syns till när det händer något i klubben, men jag har svårt att sätta fingret på exakt vad det är. De som jag var ute med när jag var liten umgicks med andra klubbmedlemmar (en annan klubb) och det är fortfarande den generationen som gör det. De yngre syns inte till. Jag får fundera lite mer på den saken.

fjollberg
Silvermedlem

Inlägg av fjollberg » mån 11 aug 2008, 08:13

Jaramaz skrev: Enklast att detektera är Bav-mobbningen: de har en sån där, den seglar inte så bra, och kvaliteten är inte som den vi har.
Håller med om det, även om jag tycker att den är mest uppenbar just i sådana här forum. Oj, vad svårt jag har haft att hålla mig när jag har sett trådar om att någon svenskbyggd båt har fått problem med kölen efter grundstötning...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 11 aug 2008, 10:08

fjollberg skrev:
Jaramaz skrev: Enklast att detektera är Bav-mobbningen: de har en sån där, den seglar inte så bra, och kvaliteten är inte som den vi har.
Håller med om det, även om jag tycker att den är mest uppenbar just i sådana här forum. Oj, vad svårt jag har haft att hålla mig när jag har sett trådar om att någon svenskbyggd båt har fått problem med kölen efter grundstötning...
Problemet med "Bav-mobbning" finns överallt, inte bara på forum.

Om en nybörjare direkt köper en sprillans ny, större båt, billigare än "mr X", som arbetat sig upp från tjärad eka till en begagnad Monsun via 11 invecklade uppgraderingar löser man lätt konflikten (har jag valt rätt båtstrategi & verkar inte den där Bav37:an ganska OK, kanske... ?) via litet rationalisering och/eller projektion. Vi är nu en gång sådana, vi människor - man håller på sig och sitt, och det finns dessutom fullt tillräckligt med fakta för att väva ihop en rejäl ridå. Men fullt så illa är det nog inte för alla som ser en Bavaria.

Däremot kan man gärna tänka på att 'den stora båten' kan indirekt skapa en tveksamhet mot att ta kontakt. Svensken i allmänhet är en prestige- och konventionsbunden person som tar sig uttryck i frågor som "Vågar vi bjuda över de i den lilla träbåten på litet fika i regnet - de måtte väl inte tro att vi tycker synd om dem?" och den riktiga svensk-klassikern "usch, vi känner dem ju inte, då kan man inte bjuda hem dem".

Jag har ju hängt i hamnar och vikar i snart 40 år och jag har faktiskt inget minne av att spontansammankomster var vanliga förr (heller). Jag undrar om det egentligen ändrats.

Det betyder inte att det kunde vara trevligt om detta ändras litet grand.
Anders S

Grisslan
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Grisslan » mån 11 aug 2008, 10:17

Anders S skrev:
Grisslan skrev:[ och att tjejer skall man inte förvänta sig att träffa på sjön -de skall man ha med sig själv. Hujedamej så trist.
Nu må du tycka att världen är trist och tråkig - det är din rätt (och du kan till viss del också ha rätt om klientelet i uthamnarna). Gillar man naturhamnar, naturen, stillheten och valfriheten att ta kontakt (eller inte) är ju stök&stoj-hamnar inte platsen, lika litet som tvärtom.

Hur skulle det vara annars?
Eftersom jag är uppväxt i skärgården och ättling till sådana som levt av den och haft den som arbetsplats, så är jag inte fullt så religiöst inställd till den. Det finns andra saker att göra i skärgårdarna än att andäktigt beundra utsikten... Men nåväl -klart jag vet skillnaden mellan partyhamn och naturhamn. Och återigen -jag förespråkar ju som sagt inte fylleskråldunkadunka på Utfredlarna.
Mvh Niklas

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » mån 11 aug 2008, 10:42

Mitt hemma område är Höga Kusten men i somras seglade jag ned till Stockholms skärgård och drog runt där i en månad. Jag träffade många trevliga människor i skärgården hjälpsamheten är stor och trivselfaktorn hög. Låg mest i naturhamnar men låg även i Vaxholm, Wasahamnen, Sandhamn mm.
Det stora problemet med dessa hamnar är att de som arbetar där mest käkar glass istället för att hjälpa till. De har en stor potential att få in mer båtar om de var mer aktiva och anvisade platser efter storlek, nu verkar de mest vara intresserad av att ta betalt. Öregrund däremot har fixat nya fina bryggor med fina uttag och ett intressant mooringsystem ala Kroatien.
Wasahamnen stoltserar med vinkeljärn i kanten som slog sönder en del av fören på vår båt när en gubbe i en Storö brc 50+ plogar förbi med 2 meters svall. Grannen på utsidan höll på att torrsätta sin 15tons stålbåt på bryggan.
Men i övrigt så får skärgården och umgänget många ++++

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 11 aug 2008, 10:45

Schvidja skrev: ...
Öregrund däremot har fixat nya fina bryggor med fina uttag och ett intressant mooringsystem ala Kroatien.
...
Och hur ser det ut...?

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » mån 11 aug 2008, 14:06

Anders S skrev:
Jag har ju hängt i hamnar och vikar i snart 40 år och jag har faktiskt inget minne av att spontansammankomster var vanliga förr (heller). Jag undrar om det egentligen ändrats.

.
Då, någon gång för länge länge sedan, innan båtexplosionerna, då var det få båtar, och inte så mycket till segelbåtshamnar. Det var en annan kultur, bla av nödvändighet - båtarna krävde mer underhåll, de var i reella termer dyrare osv.
Då kände man till många längs kusten, och träffade på varandra lite oftare.
Nu försvinner man i mängden, sas.

Inget jag idylliserar, men det är klar att en mindre grupp lättare håller kontakten. Så spontant kanske det inte var, men mer kontakt båtar emellan var det.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 11 aug 2008, 18:33

Jaramaz skrev: Nu försvinner man i mängden, sas.
Jag kan tänka mig antalet båtvänner är konstant (ungefär som förr) men att antalet 'okändisar' är ju förfärligt mycket större. Men gott om båtar har det väl ändå varit sedan 70-talets början, egentligen ?

Kanske är det så att den nu så vanliga 'stora båten' blir en sorts elfenbenstorn? Kan det vara så illa?
Anders S

friseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av friseglarn » tis 12 aug 2008, 07:00

Jag tror nog att den som har en ny båt med höga fribord och litet lateralplan är mer nervös i trånga situationer... Förutom att det är svårt att hantera är det också dyrt om det går snett... om båtägaren dessutom inte seglat så mycket är stressnivån extra hög... det är vidare svårt att hantera sådan båt själv.. kräver samarbete.. om ägaren dessutom är ovan vid samarbete höjer det stressnivån ytterligare

Stressade människor tenderar att vara mer otrevliga än vad de hade varit om de slappnat av lite...

Förutom teorierna har jag också märkt att det blivit lite mer "svårpratat" med båtfolk man inte känner sen tidigare och som har stor relativt ny båt.. tror det är stress.. mer än nåt annat..

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » tis 12 aug 2008, 10:24

SWE54 skrev:
Schvidja skrev: ...
Öregrund däremot har fixat nya fina bryggor med fina uttag och ett intressant mooringsystem ala Kroatien.
...
Och hur ser det ut...?
De har fäst sjunktampar i botten som de slackt fäst i bryggan. När du svänger in med båten så bromsar du in mot bryggan (med motor), fiskar upp tampen med båtsake vid fören och drar den efter båtkanten och sedan fäster i aktern. När du ska iväg drar du dig bakåt med tampen, slänger i den i vattnet, väntar tills den sjunkit och sedan gasar du iväg. Problemet nu är att många inte ser skyltarna, att ankring är förbjuden (på sep boj) och den lilla där det står att det finns fasta tampar. En del slänger ankar och kan då fastna i bottentamparna.

bassace

Inlägg av bassace » tis 12 aug 2008, 10:44

Det systemet har de även tillämpat i Marstrand ett antal år.

Grisslan
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Grisslan » tis 12 aug 2008, 10:58

Och även på Idö i Västerviks skärgård. Det funkar ganska bra, men är en smula omständigt. Dessutom är linorna rejält äckliga så här långt framme på säsongen.

fredrikk
Diamantmedlem

Inlägg av fredrikk » tis 12 aug 2008, 12:22

... och Hunnebostrand, Lysekil....

Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Nubben » tis 12 aug 2008, 12:38

Samt Sandhamns inre brygga...

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tis 12 aug 2008, 13:45

å Hellerup
å Bullandö
å ....

inget ovanligt med snören som ligger i vattnet således.

Skriv svar