Rullfock som "blåste upp"
-
Mats Brage
- Diamantmedlem
Rullfock som "blåste upp"
Hej,
Har precis installerat en rullfock (Harken) som fungerar hur bra som helst - fram till igår då jag passerade igenom ett riktigt åskväder med kraftiga vindbyar.
Med tanke på att jag hade med mig en person som inte seglat förut, hade jag valt att gå för motor och rulla in focken, samt halat storen, när vinden började öka.
Helt plötsligt får vinden tag i de övre delarna av rullfocken, och den börjar vira upp sig själv. Riggen slåt bekymmersamt mycket och det tog ett par minuter innan jag lyckades få ned hela focken. Lägg där till att det började regna mycket, temperaturen sjönk så kan jag väl uta överdrift säga att det krävdes en hel del tröst innan läget var under kontroll igen.
Till saken - vad hade jag gjort för fel - har ju ingen lust att råka ut för detta igen när jag segalr ensam.
Tilläggas kan att jag inte hade satt på strumpan.
Är svaret så enkelt att jag inte tagit hem tillräckligt hårt när jag tog in focken?
Hälsningar
Mats
Har precis installerat en rullfock (Harken) som fungerar hur bra som helst - fram till igår då jag passerade igenom ett riktigt åskväder med kraftiga vindbyar.
Med tanke på att jag hade med mig en person som inte seglat förut, hade jag valt att gå för motor och rulla in focken, samt halat storen, när vinden började öka.
Helt plötsligt får vinden tag i de övre delarna av rullfocken, och den börjar vira upp sig själv. Riggen slåt bekymmersamt mycket och det tog ett par minuter innan jag lyckades få ned hela focken. Lägg där till att det började regna mycket, temperaturen sjönk så kan jag väl uta överdrift säga att det krävdes en hel del tröst innan läget var under kontroll igen.
Till saken - vad hade jag gjort för fel - har ju ingen lust att råka ut för detta igen när jag segalr ensam.
Tilläggas kan att jag inte hade satt på strumpan.
Är svaret så enkelt att jag inte tagit hem tillräckligt hårt när jag tog in focken?
Hälsningar
Mats
Scanner 391 nr 142
Har du rullattor?
Har råkat ut för liknande. I mitt fall berodde det på att jag hade "för" fräscha rullattor som är var lite svårrullade som vinden fick tag i.
//Nobbe
//Nobbe
Allt framgår inte av din berättelse, så de blir lite gissning.
- focken skall inte snurra upp sig själv. Har du både skot och inrullningslinan ansatta då skall focken inte kunna rulla upp sig.
- alltid bra att rulla focken hårt, den håller samman bättre och det är lättare att få på strumpan.
- inga onödiga varav med inrullningslinan på trumman; när focken är inrullad (hårt, dvs så många varfv som möjligt) skall det brara vara några få varv kvar på trumman. Är det många, och de sitter löst kan mycket hända.
Man kan säkra focken med en sejsing när den är inrullad. Skall inte behövas, och är lite diskutabelt ur säkerhetssynpunkt, när man är ute.
När focken rullade ut sig , rullade inrullningslinan upp sig på trumman då? I så fall är det enklaste att rulla upp focken igen; det är ju inte alls kul att ta ner focken under gång, speciellt inte när det regnar o blåser.
- focken skall inte snurra upp sig själv. Har du både skot och inrullningslinan ansatta då skall focken inte kunna rulla upp sig.
- alltid bra att rulla focken hårt, den håller samman bättre och det är lättare att få på strumpan.
- inga onödiga varav med inrullningslinan på trumman; när focken är inrullad (hårt, dvs så många varfv som möjligt) skall det brara vara några få varv kvar på trumman. Är det många, och de sitter löst kan mycket hända.
Man kan säkra focken med en sejsing när den är inrullad. Skall inte behövas, och är lite diskutabelt ur säkerhetssynpunkt, när man är ute.
När focken rullade ut sig , rullade inrullningslinan upp sig på trumman då? I så fall är det enklaste att rulla upp focken igen; det är ju inte alls kul att ta ner focken under gång, speciellt inte när det regnar o blåser.
Vad som hände: Jag fäste mig vid att det var en fock! Då kan det bli så här: Man rullar in, med litet lagom spänning i skotet som vanligt. Eftersom en fock ofta har sin skotpunkt längre fram än en genua (och inte har mindre "liksidig triangelform") är det lätt hänt att underliket rullas tight, men inte akterliket. Skotet drar ju inte neråt i någon större omfattning, och håller mindre ordning ju längre du rullar. Då kan det bli "påse" i toppen, och denna påse är förstås mycket lockande för en elak vind. Känner seglet och vindbyn sedan av att du har ovant folk ombord, så... Antagligen tittade du på seglet vid skotet, och där såg det sannolikt bra ut. Kolla upp i toppen nästa gång, så ser du om det är "dåligt rullat". Att den "virade upp sig själv" kan ju helt enkelt bero på att man tappar rull-linan (det har alla gjort, vanligen mycket överraskande) eller på att det varit ojämnt rullat och det varit mycket slack i toppen som kunnat arbeta sig ut.
Jag tror det här löser sig om du bevakar så att akterliket rullas lagom, samma som underliket. Det är ibland så att det blir jämnare rullat om man inte håller emot särskilt mycket i skotet - därmed inte sagt att du dragit för hårt i skotet.
Jag håller med Jaramaz i allt utom att det alltid är bra att rulla knallhårt. Till sjöss, jajamän, men i hamn kan det vara vettigt att ha en aning lösare rullat, så det kan lufta. Också om man revat med rullen skall man rulla ut och sedan rulla in igen, så att det blir jämnt. Drar man med lugn handkraft blir det inte för hårt, tar man i för kung&F. kan det bli för bra.
Jag tror det här löser sig om du bevakar så att akterliket rullas lagom, samma som underliket. Det är ibland så att det blir jämnare rullat om man inte håller emot särskilt mycket i skotet - därmed inte sagt att du dragit för hårt i skotet.
Jag håller med Jaramaz i allt utom att det alltid är bra att rulla knallhårt. Till sjöss, jajamän, men i hamn kan det vara vettigt att ha en aning lösare rullat, så det kan lufta. Också om man revat med rullen skall man rulla ut och sedan rulla in igen, så att det blir jämnt. Drar man med lugn handkraft blir det inte för hårt, tar man i för kung&F. kan det bli för bra.
Anders S
-
Mats Brage
- Diamantmedlem
Tack för svaren!
Nog var det så att jag inte helt hade koll på hur hårt den var inrullad i toppen.
Furlinglinan var fast, men eftersom vinden fick tag i toppen av seglet bildades det en påse, där vinden fick fritt spelrum. Som jag bedömmer det blev rtrycket så stort att även om furlinglinan var fast så fanns det lite slack, och därmed kunde den snurra upp sig runt och utanpå rullen, skotet, som fortfarande var på rullades också runt seglet.
Det var inte helt kul att i kuling stå på fördäck med en förskräckt gast vid rodret och få ordning på redan.
Dålig uppsikt och kunskap av kaptenen är ju slutsatsen, och nu har jag lärt mig ännu en sak!
Hälsn
Mats
Nog var det så att jag inte helt hade koll på hur hårt den var inrullad i toppen.
Furlinglinan var fast, men eftersom vinden fick tag i toppen av seglet bildades det en påse, där vinden fick fritt spelrum. Som jag bedömmer det blev rtrycket så stort att även om furlinglinan var fast så fanns det lite slack, och därmed kunde den snurra upp sig runt och utanpå rullen, skotet, som fortfarande var på rullades också runt seglet.
Det var inte helt kul att i kuling stå på fördäck med en förskräckt gast vid rodret och få ordning på redan.
Dålig uppsikt och kunskap av kaptenen är ju slutsatsen, och nu har jag lärt mig ännu en sak!
Hälsn
Mats
Scanner 391 nr 142
Kan man tycka, men så tycker inte jag! Går man för motor, skall man ha fall-back möjlighet. Det snabbaste är att rulla ut focken, kräver inte att gå upp i vind och går ofta lätt (ibland för lätt). Utföres från sittbrunnen.FredrikW skrev:Alla båtar vid vår brygga som har furling har säkrat upp den med en extra tamp eller rem runt förstaget/seglet där skotet sitter.
Kan ju vara en billig försäkring om man ska gå i 6 knop för motor i hård blåst.
Det kanske var så att Mats hade för många varv snöre på trumman, vilket medförde att snöret kunde tightas åt en del, dvs focken rulla ut. Misstaget är lätt gjort! Kombinerat med att inte ha styräckt upp tampen så ...
Jag står kvar med mitt förslag att alltid rulla hårt. Att seglet kan behöva luftas lite är sant, men jag väljer att vara säker istället. Lufta segel får ske då jag seglar ... när jag nu gör det.
För egen del har jag ingen erfarenhet av att focken skulle rulla ihop sig dåligt, men så har jag mest haft på självslående fockar, de är lite mindre och har skotpunkterna längre fram.
Om detta kan vi vara eniga. Lagom många varv är ca fyra-fem - har man såpass kvar på rullen vid max tight rulle och ett par varv skot också är allt väl. Hänger tampen i "knuthålet" har man för litet. Ibland har man revlina lagom för en stor genua och en smal fock på profilen. Då får man helt enkelt rulla onödigt många varv skot runt seglet, eller så får man se till att trumman lindats vackert och kompakt...Jaramaz skrev: Det kanske var så att Mats hade för många varv snöre på trumman, vilket medförde att snöret kunde tightas åt en del, dvs focken rulla ut. Misstaget är lätt gjort! Kombinerat med att inte ha styräckt upp tampen så
Angående luftning och rullning: Jag skaffade en laminatgenua härom året. Efter några veckors uppehåll med stora båten rullade jag ut en grönmögelodling som hade glatt en ostälskare, ingen annan. Tyvärr kvarstod ett antal svarta prickar i laminatet, allt förklarat med fukt i det täta seglet. Därav min reservation mot att rulla alltför tight. Däremot säkrar jag med en rem eller tamp i hamn och vid oväder och tar bort den vid utgång ur hamnen. Likadant är/var jag närmast religiös med att ta av storsegelkapell och skära i fallet - med rullstor är man alltid "beredd".
Anders S