Det våldtagna Bohuslän?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Brendan
Diamantmedlem

Dravel

Inlägg av Brendan » tis 29 apr 2008, 16:55

fredrikk skrev:Brendan, du använder en obehaglig och hotfull retorik full av nedlåtande och förminskande uttryck. Jag tror inte att du vinner över någon till din sida på detta sätt, snarare tvärtom.

Jag tror att denna tråd skulle vinna på att låsas i några dagar så att folk fick lugna ned sig lite.

Brendan, lagen om upphovsrätt låter dig inte klippa och klistra hur du vill bland inläggen. Du får citera, du får länka, men du får inte kopiera. Tänk på det.
Jaha, och det är fullt i sin ordning att Tommy kallar mina väl underbyggda åsikter för "dravel"? Är det inte honom du borde mästra istället för mig? Tycker inte du att han borde be mig om ursäkt för sitt respektlösa uttalande?

Beträffande vad jag får och inte får göra på vår hemsida, så har jag den saken helt klar för mig och behöver inga som helst goda råd.

fredrikk
Diamantmedlem

Inlägg av fredrikk » tis 29 apr 2008, 16:57

Brendan skrev: Förklara gärna vad du menar med dina svepande formuleringar?

Man vinner över folk till sin sida med sakskäl. Det är vad jag gör till skillnad från Draveltommy.
Du använder tilltalet "lille vän" på ett allt annat än vänligt sätt. Du hotar Tommy med den klassiska maffiaretoriken "inte hot utan löfte". Du talar om att du skall publicera andras inlägg (uppenbarligen utan deras medgivande, i vissa fall mot deras uttryckliga önskan) på din webbsida.

Du verkar heligt förbannad, och det kan jag förstå, men jag tycker att du går över gränsen rejält i dina inlägg.

Sakskälen skyms effektivt av dammet dina retoriska rallarsvingar river upp.

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » tis 29 apr 2008, 17:09

En fråga Brendan, om någon har en annan åsikt än du, kan den då ändå vara väl underbyggd?
Eller inte?

MVH
Håkan
En expert i mängden

Brendan
Diamantmedlem

Dravel

Inlägg av Brendan » tis 29 apr 2008, 17:13

fredrikk skrev:
Brendan skrev: Förklara gärna vad du menar med dina svepande formuleringar?

Man vinner över folk till sin sida med sakskäl. Det är vad jag gör till skillnad från Tommy.
Du använder tilltalet "lille vän" på ett allt annat än vänligt sätt. Du hotar Tommy med den klassiska maffiaretoriken "inte hot utan löfte". Du talar om att du skall publicera andras inlägg (uppenbarligen utan deras medgivande, i vissa fall mot deras uttryckliga önskan) på din webbsida.

Du verkar heligt förbannad, och det kan jag förstå, men jag tycker att du går över gränsen rejält i dina inlägg.

Sakskälen skyms effektivt av dammet dina retoriska rallarsvingar river upp.
Ja, jag är heligt förbannad över att beskyllas för att skriva dravel och jag frågar omigen: Varför kritiseras inte Tommy för att han använder ett sådant språkbruk? Varför accepteras hans obetänksamma rallarsvingar men inte mina försvarsjabbar?

Det är väl inget hot att lova honom att han får ytterligare publicitet av det han skriver. Han säger sig ju stå för sitt språkbruk och för sina åsikter. Då kan det väl inte vara annat än en fördel att texterna sprids? Jag har verkligen ingen som helst anledning att respektera en person som hoppar på mig som han har gjort med sparkar mot underlivet bildligt talat.

Än en gång, nog borde Tommy be mig om ursäkt?

Brendan
Diamantmedlem

Väl underbyggd

Inlägg av Brendan » tis 29 apr 2008, 17:16

Maxi33 skrev:En fråga Brendan, om någon har en annan åsikt än du, kan den då ändå vara väl underbyggd?
Eller inte?

MVH
Håkan
Ja, framför allt om min åsikt inte skulle vara väl underbyggd (hemska tanke!)

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » tis 29 apr 2008, 17:20

Hoppas du fortsätter att tänka då Brendan, hur hemskt det än kan bli.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Brendan
Diamantmedlem

Hemska tankar

Inlägg av Brendan » tis 29 apr 2008, 17:39

Hittills har det nog aldrig hänt, jag tänker intensivt. Så det var rent hypotetiskt.

fredrikk
Diamantmedlem

Inlägg av fredrikk » tis 29 apr 2008, 17:53

Dravel är ett ganska starkt ord. Jag kräver inte att någon skall be någon om ursäkt, och jag vill inte ta på mig någon moderator/medlar/domarroll.

Angående de goda råden om upphovsrätt verkade det som om du behövde dem.

Jag tycker fortfarande att det vore bra om tråden låstes något dygn.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tis 29 apr 2008, 17:58

Innan man spinner loss i visioner om vindkraft bör man föreställa sig detta scenarium:

Det är i början av februari. Ett mäktigt lågtryck ligger över moskva. Ett lika mäktigt högryck ligger vid sydnorge och det är vindstilla i hela mellan- och sydsverige.

Vädersystemen suger ned arktisk luft ner över hela Sverige, det är minst 20 grader minus i hela landet.

På grund av kylan räcker inte de allmänt förekommande värmepumparna till, så hus med sånt måste stödvärma med direktverkande el.

Var produceras elen i det läget?

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » tis 29 apr 2008, 18:12

På väg hem från mitt arbete lyssnade jag alldels nyss som vanligt på P1.

Där försvarade Vattenfalls VD sitt planerade brunkolskraftverk utanför Hamburg. Han kunde inte svara på frågan om när de två av den tyska motsvarigheten till svenska kärnkraftsinspektionen stängda kärnkraftverken åter skulle öppnas. VD'n talade också om hur det svenska sättet att "utvecklas" genom consensus kontrasterade mot det tyska och europeiska sättet att "utvecklas" genom konflikt. Det var VD'ns sätt att ta udden av den massiva kritik Vattenfall blivit utsatt för i Tyskland.

Många i den här tråden anlägger ett helikopterperspektiv på energiproduktion. Man tycker sig förstå att klimatkatastrofen kan undvikas genom utbyggd vindkraft. Man tycker sig förstå att man gör en god gärning för det allmännas bästa. Helt i enlighet med den svenska consensusmodellen.

I själva verket kommer samförståndsmodellen att innebära att man att bli fullständigt överkörda av energibolagen. (Jämför resultatet av samförståndslösningen runt den ryska gasledningen förbi Gotland!) Tror någon på fullt allvar att exploateringen av Bohuslän eller någon annan bevaransvärd miljö, kan ens begränsas om Vattenfall och de andra jättarna anser att vindkraften bör byggas ut i full skala, när kommunerna inte ens kan eller vill hävda strandskydd idag? Vindkraftverken kommer att ägas av samma bolag som förstör miljön genom energiproduktion genom att elda upp brunkol!

Det är en gåta för mig att normalt begåvade människor inte ser de enkla sambanden. Det är också en gåta för mig att man uppmuntrar förstörande anläggningar i havs- och kust-miljö när man inte med ett ord nämner de ur CO2- och resurssynpunkt fullständigt katastrofala brunkolskraftverken i Tyskland.

Vill man att våra kuster skall översvämmas av vindkraftverk, för det är just översvämmas det kommer att handla om, om vindkraftverken skall ge ett signifikant bidrag till enregiproduktionen, så köper man argumenten om klimathot och utbyggd vindkraft utan att reflektera vidare.

För det första: Inte ETT enda vindkraftverk ägt av någon energijätte får byggas och brukas. Det handlar om omoral i och ohöljd rovdrift i dess allra mest vidriga form. Har alla glömt "Staten och kapitalet"?

För det andra: Om dessa snurror skall byggas MÅSTE det ske i regi av helt andra aktörer än energibolagen. De bör dessutom byggas där exploatering av redan skett! Begriper människan i gemen, och många skribenter på sailguide, inte att naturen är den mest begränsade och trånga sektor vi har? Låt den inte förstöras än mer och framförallt inte av profitörer som ger fullständigt f-n i om Bohuslän eller någon annan landsända förstörs!

På 70-talet var jag djupt engagerad i det lyckosamma motståndet mot planerna på den vettlösa utbyggnaden av då (och nu) orörda norrlandsälvar. Idag har jag långt större möjligheter att hjälpa till och driva ett sådant motstånd mot den lika vettlösa och exempellösa utbyggnaden av vindkraften.

Låt oss som älskar livskraftig skärgård och den obrutna horisonten förenas i vårt motstånd mot den exempellösa rovdrift som manifesteras i kraven på förstörande vindkraftparker med många tusen vindkraftverk runt våra kuster!

mvh Sven-Barry

Brendan
Diamantmedlem

Dravel

Inlägg av Brendan » tis 29 apr 2008, 18:28

fredrikk skrev:Dravel är ett ganska starkt ord. Jag kräver inte att någon skall be någon om ursäkt, och jag vill inte ta på mig någon moderator/medlar/domarroll.

Angående de goda råden om upphovsrätt verkade det som om du behövde dem.

Jag tycker fortfarande att det vore bra om tråden låstes något dygn.
Du var väldigt snabb att kritisera mig för mina ordval. Men Tommy, som var den som startade ordkriget kritiserar du inte. Varför denna särbehandling?

Jag är webbmaster och webbredaktör för Seniorseglarnas hemsida och vet precis vilka regler som gäller ifråga om upphovsrätt. Om du har några frågor så vänd dig med förtroende till mig, så ska jag gärna lära dig grundläggande regler.

Brendan
Diamantmedlem

Jordvärme

Inlägg av Brendan » tis 29 apr 2008, 18:33

Seawolf skrev:Innan man spinner loss i visioner om vindkraft bör man föreställa sig detta scenarium:

Det är i början av februari. Ett mäktigt lågtryck ligger över Moskva. Ett lika mäktigt högryck ligger vid sydnorge och det är vindstilla i hela mellan-och sydsverige.

Vädersystemen suger ned arktisk luft ner över hela Sverige, det är minst 20 grader minus i hela landet.

På grund av kylan räcker inte de allmänt förekommande värmepumparna till, så hus med sånt måste stödvärma med direktverkande el.

Var produceras elen i det läget?

Jordvärme? Kärnkraft? Barsebäck bör återstartas!

Jag har börjat titta på hustaken i Bohuslän och frapperas av hur ytterst sällsynt det är med solpaneler. Varför? Är det en prisfråga, eller är de inte effektiva nog? Svårt att lagra överskott från soliga dagar?

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Re: Dravel

Inlägg av Tommy » tis 29 apr 2008, 18:39

Brendan skrev:Du har visat mig total ringaktning och jag kommer att ta in allt du har skrivit på vår hemsida för att stötas och blötas även där. Var så säker!
[...]
Och du kryper under och vågar inte stå för dina åsikter. Ynkligt är bara förnamnet.
[...]
Det är väl inget hot att lova honom att han får ytterligare publicitet av det han skriver. Han säger sig ju stå för sitt språkbruk och för sina åsikter. Då kan det väl inte vara annat än en fördel att texterna sprids? Jag har verkligen ingen som helst anledning att respektera en person som hoppar på mig som han har gjort med sparkar mot underlivet bildligt talat.

Än en gång, nog borde Tommy be mig om ursäkt?
Det är helt sanslöst. Är det så otroligt upprörande om inte alla håller med dig. OK, Brendan, jag ber om ursäkt för att jag skrev att din sida var Dravel. Om det ordet nu var så fruktansvärt hemskt.

Är det OK att jag vidhåller att jag inte håller med om det som står på sidan? För det gör jag inte, och jag tycker fortfarande det är fel att hänga ut enskilda fastighetsägare, som inte vet att de är uthängda, och mycket väl kan ha handlat helt och hållet i god tro. Det tycker jag är fel. Lika fel är det att ondgöra sig över musselodlingar och vindkraftverk på ett så kategoriskt sätt som du gör. Jag tycker att de har en alldeles naturlig plats, och olika intressen behöver prioriteras och samexistera. Är det överhuvudtaget OK för en människa att ha en annan åsikt än dig?

Jag har bett om ursäkt för att jag kallade din sida för Dravel. Det är inte för att jag är en "ynkrygg" och "DravelTommy" och allt annat svavelosande du kallat mig. Kanske snarare tvärt om. Och en väldigt stor skillnad är att jag har kritiserat dina åsikter, inte dig som person. Och jag har inte gjort några utfall mot dig som person eller kallat dig för öknamn. En väldigt stor skillnad är det.

Brendan; nu är det din tur.

Hälsningar
Tommy

p.s. Tänker du fortfarande publicera inlägg på din hemsida mot min uppenbara önskan och vilja? :wink:

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 29 apr 2008, 18:48

Herrar Seawolf, Cruisaren och Sven-Barry.
Jag fortsätter gärna diskussionen om vindkraft längs våra kuster och jag skulle gärna vilja få en litet mer begriplig och för mina ringa fattningsförmågor anpassad version av Sven Barrys senaste inlägg.

Men jag vill inte fortsätta i denna tråd. Den har spårat ut något monumentalt och känns rätt obehaglig.

Vem vet - kanske blir man utlagd på någons hemsida om man uttrycker sig för drastiskt.

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » tis 29 apr 2008, 18:52

Sven-Barry, finns det någon som har skrivit att de vill ha en massa vindkraftverk i skärgården?

MVH
Håkan
En expert i mängden

Skriv svar