Smakråd

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Jojje
Platinamedlem

Smakråd

Inlägg av Jojje » ons 09 apr 2008, 07:35

Jag är i full färd att lacka överbyggnaden på min Lotus. I samband med detta rev jag bort gammal ful och sprucken teak på sittbrunnssarg och vinchplan som jag nu tänkt att ersätta. Original har det legat massiva 12mm teakplank på winchplanen. Jag funderar på att lägga nåtad ribb istället. Har sett att b.l.a Wasa 55 och Wasa 30 har samma lösning med hela brädor. Om man räknar arbets och penningkostnad är ju säkert detta att föredra.

Vad tycker ni vad blir snyggast ?
/ Jojje

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 09 apr 2008, 12:48

Det är klart man ska ha massivt. Då syns det om arbetet är väl utfört och underhållet skött. Nåtat har man på däck.
Ser jag nåtat under vinschar så misstänker jag alltid fusk dvs teakplywood med svarta streck.
En riktigt tjock-konservativ uppfattning! :D

Mariage
Silvermedlem

Inlägg av Mariage » ons 09 apr 2008, 13:02

bosseh skrev:Det är klart man ska ha massivt. Då syns det om arbetet är väl utfört och underhållet skött. Nåtat har man på däck.
Ser jag nåtat under vinschar så misstänker jag alltid fusk dvs teakplywood med svarta streck.
En riktigt tjock-konservativ uppfattning! :D
Helt riktigt och jag tycker inte det blir lika fint heller, men det är ju en smaksak :wink:
Mariage
"Jag är för dödstraff. De som har begått fruktansvärda brott måste få ett passande straff. Så de lär sig till nästa gång".
Britney Spears

Robin
Diamantmedlem

Inlägg av Robin » ons 09 apr 2008, 13:05

Jag håller inte alls med Bosseh:)

Nej, ja tycker helt klart det överlag är snyggare med ribb, speciellt när man gör det snyggt med karmträ runt vinchar och annat. Så kommer jag göra på min Wasa 55a en dag, om det blir teakdäck.

Jag tycker att det ser fördj*vligt ut med en massiv planka, ser totalt hemmabygge ut, på de Wasa 55or som har det så, fan va det ser ut...
Tycker jag då, det finns ju inget rätt eller fel, bara smak och tycke.

Har man inget annat ribbat teak på däck, ja då kanske att det kan passa in bättre med massivt, men i mitt tycke är det extremt otroligt att det skulle se bra ut. Hellre då ingen teak alls, skulle jag säga, bara lacka sargarna snyggt istället.

//Robin

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 09 apr 2008, 17:30

Som sagt, smaksak men klassikt används massivt trä utom när ytorna blir stora då är det ribbat av praktiska skäl.
Ribbat överallt blir ofta lite "över-mycket" :D

Användarvisningsbild
Jojje
Platinamedlem

Inlägg av Jojje » tor 10 apr 2008, 07:59

Tack, liksom åsikterna så är jag fortvarande kluven. Vad enkelt det hade varit om vi tyckte samma allihop :wink: . Lackat blir det inte då hela poängen är att få en halkfri yta.

När jag väl har bestämt mig har jag tänkt att lägga teaken i epoxi, skruva fast. När det härdat drar jag ur skruven, kletar epoxi i hålen och pluggar.

Tänker jag rätt ?
/ Jojje

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 10 apr 2008, 10:11

Om jag byggde nytt tror jag att jag skulle laminera teaken med epoxi på baksidan och sen dra fast alltihop med vagnsbult. Efter ett antal år brukar man uppskatta att saker kan demonteras!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 10 apr 2008, 11:14

Vill du arbeta fram något snyggt, så tycker jag att runda, något upphöjda plattor under wincharna och ramad däcksribb kan bli bra. Principen är att blottat ändträ är en styggelse.

Det finns ett stort problem med breda, tunna massiva plank lagda stumt ovapå glasfiber, och det är sprickor och böjning. Du kan heller inte gärna få stående årsringar - den stabilaste lägg-riktningen. Därför tycker jag inte att du bör epoxylimma utan vidare, särskilt inte en bred planka.

Om du håller dig traditionellt nåtning-utseende kan man däremot epoxylimma tunna ribbor med skruvar mellan ribborna (West och Gougeon Brothers har en bra metod).
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 10 apr 2008, 17:10

Under vintern har jag bla renoverat en 40 år gammal sittbrunnsdurk. Den är gjord av 70-100 mm breda brädor, ca 18 mm tjocka som limmats ihop utan några förstärkningar. Jag har fräst ut och notlimmat en skarv där limmet delvis släppt. I övrigt har jag bara slipat. Träet är hur fint som helst även i ändarna. Nu är det nyskick. En omgång olja per år är det enda som behövs.

Användarvisningsbild
Jojje
Platinamedlem

Inlägg av Jojje » lör 14 jun 2008, 22:13

Tack för alla tips. Hade faktiskt tänkt mig hela plank. Men när jag var iväg och handlade hittade jag inga tillräckligt breda. Jag klöv därför ribb med cirkelssågen och körde nåtat. Det blev helt OK.

http://bp3.blogger.com/_nmptwsoUW84/SEv ... CN2569.JPG
/ Jojje

PC
Platinamedlem

Inlägg av PC » lör 14 jun 2008, 23:36

Helt OK?
Det ser sk-tsnyggt ut. Här får man gratulera!

Finns det fler bilder på båten?

Skriv svar