Smakråd
Smakråd
Jag är i full färd att lacka överbyggnaden på min Lotus. I samband med detta rev jag bort gammal ful och sprucken teak på sittbrunnssarg och vinchplan som jag nu tänkt att ersätta. Original har det legat massiva 12mm teakplank på winchplanen. Jag funderar på att lägga nåtad ribb istället. Har sett att b.l.a Wasa 55 och Wasa 30 har samma lösning med hela brädor. Om man räknar arbets och penningkostnad är ju säkert detta att föredra.
Vad tycker ni vad blir snyggast ?
Vad tycker ni vad blir snyggast ?
/ Jojje
Helt riktigt och jag tycker inte det blir lika fint heller, men det är ju en smaksakbosseh skrev:Det är klart man ska ha massivt. Då syns det om arbetet är väl utfört och underhållet skött. Nåtat har man på däck.
Ser jag nåtat under vinschar så misstänker jag alltid fusk dvs teakplywood med svarta streck.
En riktigt tjock-konservativ uppfattning!
Mariage
"Jag är för dödstraff. De som har begått fruktansvärda brott måste få ett passande straff. Så de lär sig till nästa gång".
Britney Spears
"Jag är för dödstraff. De som har begått fruktansvärda brott måste få ett passande straff. Så de lär sig till nästa gång".
Britney Spears
Jag håller inte alls med Bosseh:)
Nej, ja tycker helt klart det överlag är snyggare med ribb, speciellt när man gör det snyggt med karmträ runt vinchar och annat. Så kommer jag göra på min Wasa 55a en dag, om det blir teakdäck.
Jag tycker att det ser fördj*vligt ut med en massiv planka, ser totalt hemmabygge ut, på de Wasa 55or som har det så, fan va det ser ut...
Tycker jag då, det finns ju inget rätt eller fel, bara smak och tycke.
Har man inget annat ribbat teak på däck, ja då kanske att det kan passa in bättre med massivt, men i mitt tycke är det extremt otroligt att det skulle se bra ut. Hellre då ingen teak alls, skulle jag säga, bara lacka sargarna snyggt istället.
//Robin
Nej, ja tycker helt klart det överlag är snyggare med ribb, speciellt när man gör det snyggt med karmträ runt vinchar och annat. Så kommer jag göra på min Wasa 55a en dag, om det blir teakdäck.
Jag tycker att det ser fördj*vligt ut med en massiv planka, ser totalt hemmabygge ut, på de Wasa 55or som har det så, fan va det ser ut...
Tycker jag då, det finns ju inget rätt eller fel, bara smak och tycke.
Har man inget annat ribbat teak på däck, ja då kanske att det kan passa in bättre med massivt, men i mitt tycke är det extremt otroligt att det skulle se bra ut. Hellre då ingen teak alls, skulle jag säga, bara lacka sargarna snyggt istället.
//Robin
Tack, liksom åsikterna så är jag fortvarande kluven. Vad enkelt det hade varit om vi tyckte samma allihop
. Lackat blir det inte då hela poängen är att få en halkfri yta.
När jag väl har bestämt mig har jag tänkt att lägga teaken i epoxi, skruva fast. När det härdat drar jag ur skruven, kletar epoxi i hålen och pluggar.
Tänker jag rätt ?
När jag väl har bestämt mig har jag tänkt att lägga teaken i epoxi, skruva fast. När det härdat drar jag ur skruven, kletar epoxi i hålen och pluggar.
Tänker jag rätt ?
/ Jojje
Vill du arbeta fram något snyggt, så tycker jag att runda, något upphöjda plattor under wincharna och ramad däcksribb kan bli bra. Principen är att blottat ändträ är en styggelse.
Det finns ett stort problem med breda, tunna massiva plank lagda stumt ovapå glasfiber, och det är sprickor och böjning. Du kan heller inte gärna få stående årsringar - den stabilaste lägg-riktningen. Därför tycker jag inte att du bör epoxylimma utan vidare, särskilt inte en bred planka.
Om du håller dig traditionellt nåtning-utseende kan man däremot epoxylimma tunna ribbor med skruvar mellan ribborna (West och Gougeon Brothers har en bra metod).
Det finns ett stort problem med breda, tunna massiva plank lagda stumt ovapå glasfiber, och det är sprickor och böjning. Du kan heller inte gärna få stående årsringar - den stabilaste lägg-riktningen. Därför tycker jag inte att du bör epoxylimma utan vidare, särskilt inte en bred planka.
Om du håller dig traditionellt nåtning-utseende kan man däremot epoxylimma tunna ribbor med skruvar mellan ribborna (West och Gougeon Brothers har en bra metod).
Anders S
Under vintern har jag bla renoverat en 40 år gammal sittbrunnsdurk. Den är gjord av 70-100 mm breda brädor, ca 18 mm tjocka som limmats ihop utan några förstärkningar. Jag har fräst ut och notlimmat en skarv där limmet delvis släppt. I övrigt har jag bara slipat. Träet är hur fint som helst även i ändarna. Nu är det nyskick. En omgång olja per år är det enda som behövs.
Tack för alla tips. Hade faktiskt tänkt mig hela plank. Men när jag var iväg och handlade hittade jag inga tillräckligt breda. Jag klöv därför ribb med cirkelssågen och körde nåtat. Det blev helt OK.
http://bp3.blogger.com/_nmptwsoUW84/SEv ... CN2569.JPG
http://bp3.blogger.com/_nmptwsoUW84/SEv ... CN2569.JPG
/ Jojje