Mac gregor 26m?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » lör 15 mar 2008, 15:06

Det är väl en jättekul ide med kombination av segelbar, trailerbar och att den även kan ta sig fram fort för motor. För den som söker en sådan kombination blir det oslagbart. Bra med valmöjligheter!

Sen får man dock hålla med om att utseendet är väl märkligt för min egen smak... Och seglingsförmågan kommer helt naturligt inte att vara riktigt i klass med rena segelbåtar.

Men om den nu var så väldigt populär, varför lades tillverkningen ner år 2003, och varför har inget liknande bygge dykt upp?

Hälsningar
Tommy

tjingeling
Trogen medlem

Inlägg av tjingeling » lör 15 mar 2008, 15:27

nya modellen 26 m ersatte 26 x 2003 och den nya modellen har inte importerats vad jag förstår. Läs tidigare inlägg ang. CE märkning. 26m måste specialtillverkas för att klara CE normen och eftersom det inte verkar finnas någon importör och agent i Sverige finns inga garantier eller CE märkningar om du privatimporterar den,SORRY :(
//Jocke

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » lör 15 mar 2008, 17:41

McG 26 är inte den första med detta koncept, och sannolikt inte den sista heller.

Men det säger sig självt att om man skall ha en segelbåt som skall kunna plana med motor, då krävs det en stark motor, och det blir stora krafter som båten måste dimensioneras efter, alla delar, inte bara motorfästet (tex blir påfrestningarna på riggen betydande).

Det är just denna del som ställer till det mest med de som försökt sig på detta koncept. De övriga egenskaperna, som trailerbar osv är mest vardagsmat och det finns många modeller som fixar det.

Man kan ju göra refektionen att det är en lite av en kontradiktion med att vilja ha en segelbåt (som är ack så långsam) som går mycket fort för motor. Göra pinan kort? Kanske, men pinan blir då så mycket värre!

Om nu båten är trailerbar, då borde man inte behöva köra så långa sträckor för motor? Det blir liksom en kombination för mycket.

Trailerbåtar är också relativt dyra, oavsett märke så långt jag sett. Det blir lätt några hundra tusen, och det för en båt som är relativt liten för att vara båt. För motsvarande insats får man en större båtbåt, med de bekvmligheter som följer därmed.

Anledningarna till att tillverkningen av McG26x lades ner finns det mycket skrivet om på internet, det är bara att googla! Jag betonar igen att båtarna minst sagt är kontroversiella - och det beror inte bara på någon slags allmänn konservatism.

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » mån 17 mar 2008, 10:38

Spider skrev: Svarar man så bestämt så måste man väl ha egen erfarenhet? Berätta mer, jag var sugen på en för några år sedan. Dock tvekade jag just för segelegenskaperna.
Har inte seglat själv men legat bredvid (seglat förbi) och kunnat konstatera att den möjligtvis fixar öppna bogar hjälpligt.
Den "fiffiga" lösningen med rullbom gör ju att en normal kick inte går att använda = på länsen lyfter bommen och tappar därigenom draget.
Under motorgång så vinglar båten som en "drucken" pga den höga tyngdpunkten (mastens tyngd och upphissad köl).
Nej, håller med inlägget om att istället satsa på två båtar: En styrpulpetsbåt och en trailerbar segelbåt. Troligen billigare och mer användbart.

Grisslan
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Grisslan » mån 17 mar 2008, 11:37

De ställde ut en mcgregor på Bella i Köpenhamn härförleden. Utan att veta så mycket om saken så kan jag säga att jag bara stod och gapade åt eländet. En styggelse för ögat är den i alla fall! Bredvid båten fanns en stor platt-tv med en tjusig reklamfilm för båten, och även på denna tillrättalagda film så tyckte jag att det såg väldans vingligt ut.

Användarvisningsbild
blur
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av blur » tis 18 mar 2008, 21:52

Bild

tjingeling
Trogen medlem

Inlägg av tjingeling » ons 19 mar 2008, 08:55

Okey okey okey jag ska inte vara intreserad av macgregor 26 längre! Jag kan nog tycka att detta forum är fyllt av beckbyxor och vega mössor som utan att ens ha varit ombord en ens sett en macgregor 26 uttalar sig kategoriskt negativt om båten bara för att den inte faller inom den gängse ramen. Det kan tyckas småaktigt men det är väl därför alla segelbåtar ser likadana ut i er inskränkta värld. Därmed har jag sagt mitt i ärendet goodbye.Jocke

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » ons 19 mar 2008, 09:20

tjingeling skrev:kategoriskt negativt om båten bara för att den inte faller inom den gängse ramen. Det kan tyckas småaktigt men det är väl därför alla segelbåtar ser likadana ut i er inskränkta värld. Därmed har jag sagt mitt i ärendet goodbye.Jocke
Du anar inte hur rätt du har Jocke! Lycka till med båtletandet. Men som sagt räkna inte med hurrarop från de mest "garvade". Det tar lång tid för de flesta att börja tänka i nya banor. Det du nu känner på har flerskrovsseglare hört i många år. Var båt (ja nästan) har sittanvändningsområde och jag tror en McGregor kan vara rätt, det beror ju helt på vad man förväntar sig och vad man ska ha den till. Alla ska ju inte segla Gotland Runt.

Fördomar finns det gott om, kika gärna på Blurs fördomsprofil: http://www.blur.se/fordomar/

där står en de intressanta ord. Kanske läge att lägga till McGregor på listan?
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

bassace

Inlägg av bassace » ons 19 mar 2008, 09:51

blur skrev:Bild
Jag förstår inte riktigt dem som tycker att den som ut som en balja med för höga fribord ... jag tycker den är riktigt smäcker jag ... :lol: :lol: :lol:

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 19 mar 2008, 13:23

Ja nog finns det beckbyxor. Det värsta är att de nästan aldrig ens tittar ordentligt på någon nymodighet. Här gäller bara sågning direkt! Det är inte så länge sen som saker typ rullfock och vinruta var absolut otillåtna. För att inte tala om vederstyggelser som ratt i båtar under 15 meter.
Macgregor är ett intressant nytänkande. Det är naturligtvis möjligt att utförandet är kanske inte är riktigt bra. Sen kanske man mer ska jämföra sjötålighet med en motorbåt och inte med en havsgående segelbåt. Hur många båtar används i havssjö? Hur många olyckor som beror på dåligt väder till havs drabbar motorbåtar? Kan det vara att de är klyftga nog att hålla sig bort från stora farliga vatten? Eller att de med sin fart hinner hem när det börjar blåsa? Och visst är det lite larvigt när en hel familj sitter hopklämd i en sittbrunn stor som ett badkar när de seglar i tre knop över fjärden med högst 2M till land.
Visst fyller båtar som Macgregor en funktion. När det gäller utseendet är det många som borde akta sin tunga
Tänk vad kul med en segeltrimaran med en V8:a - då skulle man kunna reta beckbyxor!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 23 mar 2008, 10:09

tjingeling skrev:Det kan tyckas småaktigt men det är väl därför alla segelbåtar ser likadana ut i er inskränkta värld.
En alternativ förklaring kanske är är att det är havet som bestämmer?

En segelbåt som skall seglas med och mot vinden, klara av en överraskning eller två när det gäller väderleken och dessutom tåla litet hanteringsmisstag (inte ens beckbyxor är ofelbara) kan ju inte se ut hur som helst. Mycket talar för att traditionella segelbåtar har en rätt optimal form - det diskuteras en hel del hur man kan förbättra dem, men även de mest extrema (enskrovs)båtarna bygger på samma principer som "de alltid gjort". Att man kan tänja på gränserna med speciella material och att man accepterar ett visst risktagande för att höja seglingsprestanda (vinklingsbara kölar, flyttbar barlast etc) är egentligen inget nytt.

Vore jag intresserad av hög absolut fart under segel skulle jag titta på en trailerbar trimaran. En (lätt) sådan pinnar på bra med en halvfet utombordare som hjälpmotor också...
Anders S

Mega
Rookie

Re:

Inlägg av Mega » mån 19 jan 2009, 00:09

Hans skrev:Se till att motorn funkar bra, för att segla med duger de inte till.
Skämt åsido, tyvärr är de miserabelt dåliga segelbåtar. Och om du hissar upp kölen o kör för motor så är de extremt vingliga (antagligen pga att masten ger båten en mycket hög tyngdpunkt).
Det är svårt att kombinera två så olika farkoster som en "monohull" segelbåt med köl och en planande motorbåt - tenderar till det blir en mix av båda båtarnas sämsta egenskaper.
:?:
Förvånad till Hans inlägg!
Jag har både seglat och fört Macgregor för motor i två säsonger och känner inte alls igen det beteendet som Hans beskriver och jag hoppas att jag inte ska behöva höra av Hans som förklaring att dessa upplevelser inte är självupplevda utan rena gissningar.
- Hans,- det vore kul om du beskriver dina upplevelser och vilka förhållanden du var ute i när du upplevde det du skriver om. Jag kan säga att jag har varit ute med Mackan i 18 m/s för motor och gått med en marschfart på 12 knop utan att känna större oro än vad jag upplevt i de andra 14 båtarna som jag ägt eller de andra 15 segelbåtar som jag har haft fårmån att hyra och prova. Motoregenskaperna som jag har haft erfarenhet av har varit att Macken har gått som ett strykgärn stabilt och kraftfullt genom sjön egenskaper som jag definitivt blivit otroligt positivt överaskade till. Jag kanske kan hålla med om att jag var skeptisk INNAN precis som alla andra som INTE har provat Mackan och dess egenskaper. Jag kan berätta att jag var ute och seglade med en kompis som hade en "vanlig" segelbåt och vi skulle gå från Landsort upp mot Nynäshamn, vi ligger jämsides i 6 knop med motvind sjögången är markant och det gungar rejält. Kompisen går för max marschfart - jag säger -vi ses i Nynäshamn och jag gasar på och Mackan går upp i plan Mackan slutar guppa och går som ett strykjärn UTAN att vare sig vingla eller känna av sjögången, gångläget blir helt perfekt. Därför blir jag i likhet med Jocke "lite" trött på de som påstår sig ge sin "erfarenhet" av saker som dem uppenbarligen inte har erfarenhet av. Eller så är det väl kanske så att det är av andra saker som vingligheten upp kommer? :lol:

Mr Q
Diamantmedlem

Re: Mac gregor 26m?

Inlägg av Mr Q » mån 19 jan 2009, 06:42

Vi har vänner som har en sån där båt och de är väldigt nöjda.

Jag tror den passar familjer med litet mer begränsad tid, de kanske inte ligger ute så många dagar i stöten och varvar med dagsturer. Sen att den kan trailas och ställas upp på tomten är ju också ett bonus.

Det beror nog som sagt på ens behov. Detsamma gäller trimaraner som också är optimerade för ett visst ändamål. 90% av seglarmobben skulle väl aldrig kunna tänka sig att sätta sin fot i en trimaran, ännu mindre att köpa en, för den ser ju inte ut som min båt, juh!

Kör på med din McGregor Mega och var nöjd, ett stort plus är att den är tillverkad på 2000-talet, dvs är fräsch. Vilket man kanske inte med gott samvete kan säga om snittsegelbåten (+20år).

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Re:

Inlägg av Eilean » mån 19 jan 2009, 10:25

tjingeling skrev:Okey okey okey jag ska inte vara intreserad av macgregor 26 längre! Jag kan nog tycka att detta forum är fyllt av beckbyxor och vega mössor som utan att ens ha varit ombord en ens sett en macgregor 26 uttalar sig kategoriskt negativt om båten bara för att den inte faller inom den gängse ramen. Det kan tyckas småaktigt men det är väl därför alla segelbåtar ser likadana ut i er inskränkta värld. Därmed har jag sagt mitt i ärendet goodbye.Jocke
Jo du. Välommen till Saiguide!
Har du kikat på ett alternativ, denna:
http://www.balux.se/odin820.htm

bosseh
Diamantmedlem

Re: Mac gregor 26m?

Inlägg av bosseh » mån 19 jan 2009, 11:20

I somras upptäckte jag att det låg en MacGregor 26 på min brygga. Den har ingen stor motor, eller trailas. Ser den ute ibland och den verkar segla som de flesta i samma storleksklass.
Vacker är den dock inte men det är något den har gemensamt med många andra båtar.

Skriv svar