Mac gregor 26m?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
tjingeling
Trogen medlem

Mac gregor 26m?

Inlägg av tjingeling » fre 14 mar 2008, 12:02

Hej alla har snöat in på den amerikanska segelbåten macgregor 26m, men inte hittat någon svensk återförsäljare. Jag vill minnas att den fanns representerad på båtmässan för ett antal år sen och att den omskrevs en del i fackpress. Macgregor har den fördelen att när man tröttnat på att segla eller vädret plötslig slagit om, då fäller man ner en femtiohästare och dånar hem i 20 knops fart, går enligt uppgift till och med att åka vattenskidor efter, enligt tillverkarens hemsida. Dom få begagnade macgregor som finns i sverige kostar uppåt 350-400 kkr vilket är ännu underligare eftersom en sprillans ny kostar 21500 usd (ca 130 kkr) iofs. utan motor men inkl. trailer. Denna båt går att traila efter en hyggligt stor person bil ( läs suv). Någon som vet vad det kan kosta att privat eller genom ombud (inkl. ce märkning) kan kosta att importera en båt, man borde passa på när dollarn är "billig". Vänliga hälsningar Jocke

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » fre 14 mar 2008, 12:23

Firman som säljer heter Balux. http://www.balux.se

Kan ju vara idé att kika här också: http://www.macgregorexport.com/

De ser inte kloka ut de där båtarna. Något säger mig att de passar bäst i skyddade vatten, men det kanske beror på att den enda mcGregor jag sett låg i Siljan. (Om jag nu kommer ihåg rätt förstås).

mvh Sven-Barry

tjingeling
Trogen medlem

Inlägg av tjingeling » fre 14 mar 2008, 12:58

Ok. Tack för snabbt svar. den amerikanska texten rätade ut en del fråge tecken om pris skillnaderna men jag tycker fort farande att det skiljer väl mycket, nån som vet vad dom kostade som nya när dom såldes i sverige? din kommentar om inre vatten kan jag nog hålla med om, jag tycker det är lite jolle varning på alla centerbords båtar, men jag kommer sannolikt bara att hållas i stockholms norra skärgård om man kan klassa det som skyddade vatten. Jag har även ett gott öga till sveriges alla kanaler, finns faktiskt fler än jag trodde, därför är trailingsbarhet och grund gående av intresse och där borde man väl kunna tala om skyddade vatten :lol: lev väl! //Jocke
Edit: Kan absolut hålla med om att den är allt annat än vacker, ser mest ut som en uppblåst tvålkopp, men ack så praktisk. Brukar vara svårt att kombinera, antingen snygg eller praktisk, sällan både och.
Senast redigerad av 1 tjingeling, redigerad totalt 0 gånger.

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » fre 14 mar 2008, 12:59

Se till att motorn funkar bra, för att segla med duger de inte till.
Skämt åsido, tyvärr är de miserabelt dåliga segelbåtar. Och om du hissar upp kölen o kör för motor så är de extremt vingliga (antagligen pga att masten ger båten en mycket hög tyngdpunkt).
Det är svårt att kombinera två så olika farkoster som en "monohull" segelbåt med köl och en planande motorbåt - tenderar till det blir en mix av båda båtarnas sämsta egenskaper.

tjingeling
Trogen medlem

Inlägg av tjingeling » fre 14 mar 2008, 13:04

Hans skrev:Se till att motorn funkar bra, för att segla med duger de inte till.
Skämt åsido, tyvärr är de miserabelt dåliga segelbåtar. Och om du hissar upp kölen o kör för motor så är de extremt vingliga (antagligen pga att masten ger båten en mycket hög tyngdpunkt).
Det är svårt att kombinera två så olika farkoster som en "monohull" segelbåt med köl och en planande motorbåt - tenderar till det blir en mix av båda båtarnas sämsta egenskaper.
Aj aj inget gott omdöme precis, har provat själv?

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » fre 14 mar 2008, 15:37

Hans skrev:Se till att motorn funkar bra, för att segla med duger de inte till.
Svarar man så bestämt så måste man väl ha egen erfarenhet? Berätta mer, jag var sugen på en för några år sedan. Dock tvekade jag just för segelegenskaperna.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » fre 14 mar 2008, 15:45

http://www.youtube.com/watch?v=vA5FYMf2HP4
Verkar kunna "segla" även med rodren uppfällda..?
Å motorn nerfälld.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 14 mar 2008, 16:30

Spider skrev:
Hans skrev:... de miserabelt dåliga segelbåtar....
Svarar man så bestämt så måste man väl ha egen erfarenhet? Berätta mer, jag var sugen på en för några år sedan. Dock tvekade jag just för segelegenskaperna.
I sällsynta fall kan man dra en slutsats bara genom att observera. Det här är med stor säkerhet ett sådant fall.

Jag hade, om jag önskar mig både en motorbåt och en segelbåt som kan trailas utan vidare köpt två båtar: En segelbåt och en motorbåt. En eller båda på trailer.
Anders S

tjingeling
Trogen medlem

Inlägg av tjingeling » fre 14 mar 2008, 22:29

Problemet är att det är svårt att hitta segelbåtar som är både bo bara och trailings bara, dom flesta segelbåtar som vi kan kalla "riktiga" har ju fast köl och är endast i undantags fall sjösättnings bara med bil och trailer, detta rimmar illa med min tanke att hatta runt och åka kanaler. Min plan var att ha en båt i stället för flera olika. En kombination blir alltid en kompromiss, att bygga en full god havskryssare och en vatten skidbåt i ett och samma skrov faller på sin egen orimlighet, men om det i stället blev en acceptabel seglare och en inte helt oduglig motorbåt så får man nog vara ganska nöjd.
Jag tycker att macgregorn har en del fiffiga lösningar som gott andra seglare borde ta till sig. Man använder till exempel bommen som en vidare utvecklad rullrev och rullar upp storseglet på bommen som en rull fock, lattorna sitter paralellt med bommen så dom stretar inte vid upprullning, vidare innehåller standard utrustningen en manick som gör att man fäller och reser masten på en man med nån winch historia, ganska fiffigt eller hur?//Jocke
Senast redigerad av 1 tjingeling, redigerad totalt 0 gånger.

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » fre 14 mar 2008, 22:37

Kollade Misils länk och tyckte inte alls att den var så ful som folk säger. Helt okej... Hur man manövrerar med uppfällda roder väckte min nyfikenhet också.

Rudi

Il Capitano
Trogen medlem

Inlägg av Il Capitano » fre 14 mar 2008, 22:38

Först en kommentar : Brukar inte vara språkpolis, men herregud ! Håll lite koll på särskrivningarna !

Macgregorbåten är ur min ringa åsikt en otäck avart som aldrig kommer att göra någon större succe.

/ Il Capitano

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » fre 14 mar 2008, 22:44

Il Capitano skrev:Brukar inte vara språkpolis, men herregud ! Håll lite koll på särskrivningarna !

Macgregorbåten är ur min ringa åsikt en otäck avvart som aldrig kommer att göra någon större succe.

/ Il Capitano
Nej, språkpoliser göre sig icke besvär här. Förresten, vilket språk inrymmes uttrycket "avvart" i? Är det latin; eller måhända grekiska?

Rudi

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » fre 14 mar 2008, 22:46

Suck... språkpolisen hann rätta stavningen...

Rudi

tjingeling
Trogen medlem

Inlägg av tjingeling » fre 14 mar 2008, 23:03

Har nu också kollat på video snutten och såg det där med rodrena uppfällda men vad kan man vänta sig av "Vi båskojare". Tycker fortfarande om båten!

Språkpoliser, skaffa ett liv!!!

Jocke

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 14 mar 2008, 23:15

Jag träffade en tysk familj med vad jag tror var en Macgregor, det var i alla fall en trailbar segelbåt med fet snurra. Familjen skulle runt på olika svenska sjöar. Det lät ganska kul. Lite sugen blir man. Fast man vil ju gärna ha en riktig segelbåt också så klart.
Klart kul koncept.

Skriv svar