Mac gregor 26m?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Anders
Site Admin
Kontakt:

Mac Gregor

Inlägg av Anders » fre 14 mar 2008, 23:16

Du hittar prisuppgifter mm under båtfakta här på sailguide. Länken är http://www.sailguide.com/search/infopag ... oat_id=836

tjingeling
Trogen medlem

Re: Mac Gregor

Inlägg av tjingeling » fre 14 mar 2008, 23:36

Anders skrev:Du hittar prisuppgifter mm under båtfakta här på sailguide. Länken är http://www.sailguide.com/search/infopag ... oat_id=836
Super tack Anders! Vaddå dålig seglare? lys=1.04 så dåligt var det väl inte, ruff höjd på 180 cm, man tackar! (jag är 177)//Jocke

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 15 mar 2008, 00:06

tjingeling skrev:En kombination blir alltid en kompromiss, att bygga en full god havskryssare och en vatten skidbåt i ett och samma skrov faller på sin egen orimlighet, men om det i stället blev en acceptabel seglare och en inte helt oduglig motorbåt så får man nog vara ganska nöjd
Ifall man accepterar svagheterna med MacGregor-26:an och tycker att man tål utseendet, så får man väl visst köpa en sådan! Baksidan (den är uppenbar!) är naturligtvis att man får acceptera att den inte tål så mycket väder - det är väl det enda som man behöver ta ställning till som inte syns direkt.

Vad gäller de fiffiga lösningarna, så finns de rätt allmänt på båtar som skall klara av samma sak - fällbar mast i tabernakel, rullbom och genomgående lattor är det många som har. Men motorbåtkapaciteten är den rätt ensam om :-) En variant på temat är den gamla klassikern Albin 57 - en trailerbar segelbåt med bomöjligheter. Men 20 knop kunde den ju inte göra.

Lystalet låter som det kan bli litet tungt att kappsegla med - du skall nog inte tro att det är alldeles rättvist.
Anders S

tjingeling
Trogen medlem

Inlägg av tjingeling » lör 15 mar 2008, 00:24

Hej Anders. Du/ni får ha lite översende med mina segelbåts kunskaper, jag har inte seglat på många år och heller inte följt med i "seglarsvängen", jag är nog ett tvåtakts svin som börjar tycka soppan har blivit för dyr och sneglar nu på segelbåtarnas mystiska värld. Jag HAR faktiskt seglat i min ungdom,jag låg på seglarläger vid finnhamn och jag är uppvuxen i en Avanti från mcb. och mina bröder hadde en Markant som jag brukade tjyvlåna på 80 talet. Med dessa fakta för handen kanske ni förstår min kärlek för macgregorn, den är fortfarande liiite motorbåt i mina ögon. HaHaHa låter som en syndabekännelse, så är inte fallet bara en förklaring.
Vem sätter lystalen?
//Jocke

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » lör 15 mar 2008, 08:51

tjingeling skrev: Vem sätter lystalen?
//Jocke
Nu kastar du dig in i hetluften direkt, lystal är en känslig fråga och alltid ämne för många synpunkter :D

Svenska Seglarförbundets Lyskommitté ansvarar för SWE-LYS. Rent generellt är det ett problem (anser jag) med nya båtar, många nya båtar idag, ex Bavaria och liknande får inte ens ett lystal, vilket jag anser är en liten skandal. Och då snackar vi ändå renodlade segelbåtar om man jämför med en hybrid som McGregor. Men 1.04 låter för bra för att vara sant tycker jag men naturligtvis kul om det stämmer.

Kul koncept är det i alla fall. Kan också tänka mig att en del trimaraner går att få upp i rätt bra fart för motor och så seglar de bra, särskilt på öppna bogar och bär det emot och man är otålig kan man ju dra igång snurran.

Kika gärna på Dragonfly - de är jag svag för.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 15 mar 2008, 08:53

tjingeling skrev: //Jocke
I det här fallet gissar jag på att leverantören har ansökt om ett lystal.

Då beräknas det efter en (litet småhemlig= inte publicerad) formel, och så jämför man med båtar med ungefär samma huvudsakliga mått. Sen gissar man litet, och så yxar en lyskommite till med något som man i vart fall slipper höja - ett "försiktighetslys". Så (rent gissningsvis) så får MacGregor ett lystal huvudsakligen på vikt, segelyta och längd/bredd, och det kan ju bli litet orättvist. I medvind kasar den nog på rätt bra, kanske inte lika bra på kryss.
Anders S

tjingeling
Trogen medlem

Inlägg av tjingeling » lör 15 mar 2008, 09:38

Hmmm va knasigt, man skulle tro att en ny segelbåt fick segla ett par år och sen få sitt lystal så att det var kopplat till verkligheten, och inte som nu en skrivbords produkt :roll:

Ser nu efter att nogrannare läst länken från sven-barry att jag kan glömma en ny mac gregor 26m. Enligt tillverkaren måste dom redan i formen tillverkas på ett annorlunda sätt för att kunna CE godkännas!!?? Så om du köper en "america båt" så kan den aldrig CE godkännas, låter absurt men det står faktiskt så (om jag förstått rätt) //Jocke

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 15 mar 2008, 10:07

tjingeling skrev:Hmmm va knasigt, man skulle tro att en ny segelbåt fick segla ett par år och sen få sitt lystal så att det var kopplat till verkligheten, och inte som nu en skrivbords produkt :roll:
Tja, för att få vara med krävs ju ett Lystal att ha som ingångsvärde. Nya eller okända båtar skulle aldrig kunna vara med om man inte ordnar en "inträdesbiljett". Sedan gör man den biljetten "dyr" - man menar nog att ett onödigt högt lystal gör uddabåtar mer välkomna och minskar snack om "mygel".

Får man sedan ett "för högt" Lystal används det rätt så ofta som "säljargument" - "Kolla så snabb den är...". HR342 fick ett högt Lystal direkt, och när det anpassas går det sannolikt ner ordentligt. Men inte tvekade HR att påtala hur "snabb" den nya båten blivit jämfört med den gamla just med hänvisning till Lystalet.
Anders S

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » lör 15 mar 2008, 10:51

De här båtarna (McG 26, i olika varianter) är mycket omdiskuterade i US. En av världens längsta forum-trådar handlar, iaf initialt, just om denna.

En otäck olycka, med en McG26 som kapsejsade under motorgång, förmodligen pga av fel balansering (den skall balanseras med vatten som ballast) och också inslag av alkohol. Hela debatten, fel och rätt, går inte att återge här, summan av den kardemmumman blev att föraren fick straffpåföljd. Minst en känd båtkontruktör hävdade att grundläggande felet finns i båtens design - den är för rank om inte alla instruktioner följts.

Varvets kvalitet är också omdiskuterad, både på 26-fotarna och större båtar. För köpare i USA så är det ur ekonomisk synpunkt kanske inte så farligt, priserna lokalt är låga.

Tid efter annan har varvet lagt ner tillverkningen, med divese förklaringar.

I allt är största försiktighet att rekommendera, både vid inköp och vid eventuellt användande.

tjingeling
Trogen medlem

Inlägg av tjingeling » lör 15 mar 2008, 11:00

Verkar som det får bli en Vega i alla fall :D //Jocke

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » lör 15 mar 2008, 12:09

- verkligen skillnad! Från en trailerbar, lätt, planande, uddabåt med verkligt udda konstruktion till .... storserie, kan inte dras efter bil med framgång, tung, ...

Finns mycket att läsa om Vega, gör så innan du köper. Allt är inte vad det ser ut att vara.

tjingeling
Trogen medlem

Inlägg av tjingeling » lör 15 mar 2008, 12:25

Kan verkligen hålla med dig om att gå från ytterlighetens mac gregor till skärgådens "volvo", men jag har sedan en arbets kamrat på sent 80 tal köpte en vega varit imponerad av den. Det enda negativa jag kan se utan att ha seglat båten är den uråldriga motorn som satt i tidiga vegor. Den låter iofs. mysigt Töff Töff Töff men att ha en bensin motor inne i ruffen vet jag inte om det känns tryggt, börjar väl bli svårt med reservdelar till dessa "Albyler" numera. Samtidigt ligger jag kvar lite i mitt segment motor/segelbåt, det skapades en ny typ av segling när vegan kom, man seglade i undan och sid vind men gick för motor i motvind, kallades för att "vegla". Vegan känns som en rymlig säker på gränsen till tråkig, men det är bara jag i familjen som vill segla så då får man börja lite försiktigt, så man inte skrämmer slag på familjen når det börjar luta he he he!
//Jocke

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » lör 15 mar 2008, 13:06

tjingeling skrev: Vegan känns som en rymlig säker på gränsen till tråkig, men det är bara jag i familjen som vill segla så då får man börja lite försiktigt, så man inte skrämmer slag på familjen når det börjar luta he he he!
//Jocke
det är just detta som ifrågasatts ("säker"). I kombination med gammal båt, högt pris, och at det finns modernare, nyare båtar med samma föregivna egenskaper så ...

fö vill jag mena att det kommer att finnas reservdelar till Albin i alla tider. Och att det faktiskt inte är specellt osäkert med bensinmotor i segelbåt, men driftsäkerheten hos Albin har jag många åsikter om ...

tjingeling
Trogen medlem

Inlägg av tjingeling » lör 15 mar 2008, 13:39

Farsan höll på att bryta arm med en albin o41 en hel jäxxxxla sommar, den gick som en klocka sen tvärslocknade den bara när man sen tryckte på start knappen hoppade den igång direkt och så höll den på. Farsan höll på att få fnatt, det slutade med att den fick lämna plats åt en yanmar disel i stället. Så det där med driftsäkerhet och Albin vet jag inte vad jag tycker om, men yanmaren gick fin fint.
Vad sen gäller Vega och prislapp tycker jag att man får ganska mycket båt för pengarna, många är tilläggs utrustade med rullfock och andra finesser som är ganska dyra och dom verkar ligga i spannet 50 till 100 kkr. vad får man för ny båt för dom pengarna?
Det är ju till slut alltid plånboken som styr, liten plånbok =gammal båt

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » lör 15 mar 2008, 14:47

Själv ägnade jag förra sommaren åt att titta på Vegor mfl i samma storleksklass. Storleken är ganska lagom, det är lätt att hantera den själv och samtidigt har man ganska anständiga boutrymmen. Vi tittade också mycket på TUR 80 men avsaknaden av ståhöjd fixar inte jag. Andra i klassen är FinGal, Nord 80, Amigo 27, Bianca 27.
Vegan är inte vacker, visst, men det finns ganska många fula båtar. Det är bevisligen en bra båt. Den "produktionsvänliga" inredningen har fördelen att den är enkle at demontera.
Jag hade gärna tagit en med en Yanmar, bullrig men bra motor, men orginal O21 är också en bra motor. Visst är en diesel säkrare men inte så mycket säkrare som många tror. Tänker man behålla båten en längre tid kan det vara ide att sätta i en ny motor, tex Lombardini men då ska man inte betalt för mycket för befintlig motor. Som reserv eller till nöds klarar man en säsong med snurra!
Tänk på att bland seglare finns det mycket konservatism och många förståsigpåare som kommer med alla möjliga påståenden om båtar mm. Trots att de helt saknar egen erfarenhet. Det märks väl lite i diskussionerna om Macgregor ...
Jag pratade framförallt med folk som har haft Vegor. En enkel fråga "Skulle du kunna tänka dig att äga en Vega igen" - alla sa ja. Ok, det var stor, vetenskaplig undersökning men alla var påfallande positiva!

Skriv svar