Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
Sneseglarn
- Diamantmedlem
Anders S skrev:
Jag har en ide på detta. Nu över vintern, så vill jag ladda, men inte alltför mycket. Då har jag ett tidur som slår till laddaren en timme per dygn.
Samma princip borde man kunna ha på VV-beredaren om man "långligger" i hamn - en á två timmar VV-beredar-ström i gryningen, så har man varmvatten då man går upp.
Blir det verkligen rätt? Som jag ser det finns två alternativ:
1) Ett vanligt tidur bryter en eller högst bägge polerna - och inte jorden vilket är den som skapar problemen här
2) Använda en kontaktor/relä som bryter trepoligt dvs även jorden - men då är man antagligen utanför vad som är ok enligt "reglerna"
Eller?
-
Sneseglarn
- Diamantmedlem
bosseh skrev:
Sen skulle man även kunna tänka sig att kopla skyddsjorden via några kondensatorer som stoppar den galvaniska likströmmen. Eller en stor, fet skyddstrafo.
Det är nog enklare att dra ur sladden till värmaren...
1) Kondingar på skyddsjorden!? Varför inte köra ojordat med en gång... Personskyddsmässigt lär det bli samma.
2) Skyddstrafo funkar, och är ok - men tungt och dyrt
3) Enklast är att dra ur sladden - håller med.
-
Sneseglarn
- Diamantmedlem
Sjuka barn som sover ger tid att roa sig med starkströmsföreskrifterna...
De lämnar väldigt lite valfrihet (nämligen ingen) avseende typ av intag.
709.53.2.3 Intag
När anslutning till fritidsbåt är utförd med apparatintag och skarvuttag skall dessa ha
kapslingsklass IPX4 och skyddsledaren ansluten. Intaget skall vara av utförande enligt
SS-EN 60309-2, utgåva 1, 1992, måttblad 2-I. Det skall vara monterat på lätt tillgäng-
lig plats och så att varken detta eller ansluten kabel kan utsättas för mekanisk åverkan.
Råd: I föreskriften avsedd åverkan kan t.ex. uppstå genom båtens rörelser, beröring eller nötning
mot ankar- eller förtöjningslinor e.d. eller genom beröring med andra rörliga delar, t.ex. en
jolle."
-
bosseh
- Diamantmedlem
Kondingarna är väl möjligt, skulle man få ett överslag fas-jord löser säkringen. Troligen blåser man kondingarna också.
En swicthad isolertrafo är väl optimalt utom möjligen kostnaden. Jorden är väl "mitt nolla" så spänningen mellan jord och ledare blir max 115V.
Ett switchat aggregat kan ju dessutom stabilisera spänningen, övervaka uttagen effekt etc.
-
Sneseglarn
- Diamantmedlem
Jag förstår inte hur du resonerar här - menar du att man skall sätta en kondensator mellan vv-beredarens jordledare och landströmmens jordledare?
Förvisso så lär det bryta den galvaniska kopplingen. Men isåfall tar du också bort skyddseffekten av att ha en jordad beredare.
Dessutom är det garanterat i strid med ev regler (om man bryr sig om dom)
Eller menar du på något annat sätt?
-
bosseh
- Diamantmedlem
Sneseglarn skrev:Jag förstår inte hur du resonerar här - menar du att man skall sätta en kondensator mellan vv-beredarens jordledare och landströmmens jordledare?
Förvisso så lär det bryta den galvaniska kopplingen. Men isåfall tar du också bort skyddseffekten av att ha en jordad beredare.
Dessutom är det garanterat i strid med ev regler (om man bryr sig om dom)
Eller menar du på något annat sätt?
Visst är det säkerligen regelvidrigt, det är mest principen som är intressant. Skyddseffekten kvarstår i huvudsak, kondingen leder ju växelströmmen. En likström som kopplar till jord i någon apparat skyddas man inte emot. Kondigen skulle möjligen vara bättre än att köra ojordat om man är rädd för galvaniska strömmar.
Men är man rädd för galvaniska strömmar är det egentligen bara skyddstrafo som gäller. Det är ju också det i särklass mest trygga!
-
hhmcsv
- Diamantmedlem
Er det ikke bedre at lade beskyttelseslederen (den grøn/gule) fra land ende blindt, og så have eget HPFI-relæ i båden koblet til bådens jord (køl/motor)??
I Danmark begynder der også i visse havne at være krav om skilletransformer, jeg er personligt meget skeptisk hertil, en sådan er i gammel teknologi både dyr og tung, og hvad ekstra sikkerhed giver den?
Kravet begrundes med risikoen for galvanisk korrosion, men hvilke nettilsluttede apparater har nogen DC-forbindelse mellem faser og beskyttelsesleder?
Findes der nogen både / bådejere der har installeret en sådan skilletrafo som kan fodre en elkedel/kaffemaskine på 2kW?
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark
-
bosseh
- Diamantmedlem
Kolla här, förklaring på danska !
Den simple forklaring på et HPFI-relæ's virkemåde er, at relæet overvåger om strøm men, der kommer ind i en elektrisk installation, svarer til den strøm, der går ud igen.
Elektriske fejlsituationer vil ofte skabe en ubalance i dette forhold, fx en person, der rører ved en spændingsførende del og får elektrisk chok. En del af strømmen vil i dette tilfælde, i stedet for at returnere gennem ledningerne, blive afledt til jord. Et i instal lationen siddende HPFI-relæ vil koble elektriciteten fra, såfremt fejlstrømmen er tilstrækkelig stor i relation til fejlstrømsrelæets mærkeudløsestrøm.
Enkelt uttryckt så håller jordfelsbrytaren reda på att lika mycket ström går ut genom den ena ledare som det kommer tillbaka i den andra. Skiljer det >30mA så bryter reläet. Funktionen har inget med skyddsjorden att göra.
Men har det ändå indirekt. Ska det bli obalans mellan ledarna måste "felströmmen" ta vägen någonstans och då finns det bara jorden som den kan försvinna i.
Om jag nuinte kopplar skyddsjorden i båten till inkommande utan kopplar den till t ex motorn. Ja då har jag något som kan kallas lokal jordning. Vad händer nu om jag tar i den trasig kaffekokaren där fasen ligger emot höljet, och samtidgt tar i båtens motor. Jo strömmen går igenom mig, via motorn ut i vattnet och sen in i landnätet. Jag får en stöt och jordefelsbrytaren löser ut!
Isolertrafons stora fördel är att man skapa jordpunkten genom ett mittuttag på trafon. Mäter man mot den har man halva nätspänningen till vardera polen. Visst, den är dyr, tung oklumpig, men funktionen är utmärkt. Säkrast och bäst om den stod på bryggan!
-
Anders S
- Diamantmedlem
Sneseglarn skrev:Anders S skrev:
Jag har en ide på detta. Nu över vintern, så vill jag ladda, men inte alltför mycket. Då har jag ett tidur som slår till laddaren en timme per dygn.
Samma princip borde man kunna ha på VV-beredaren om man "långligger" i hamn - en á två timmar VV-beredar-ström i gryningen, så har man varmvatten då man går upp.
Blir det verkligen rätt? Som jag ser det finns två alternativ:
1) Ett vanligt tidur bryter en eller högst bägge polerna - och inte jorden vilket är den som skapar problemen här
2) Använda en kontaktor/relä som bryter trepoligt dvs även jorden - men då är man antagligen utanför vad som är ok enligt "reglerna"
Eller?
Det låter "rätt" - så enkelt som i 1 kan man inte göra det för sig, - inses.
Det är en smal sak att fixa det enligt (2), men det kan ju tänkas att man då bryter mot reglerna. Får man, eller får man inte installera i den egna båten, det är frågan?
Anders S
-
bosseh
- Diamantmedlem
Då är det väl ganska klart att det inte behövs behörighet.
Två citat från bygga-hus-tråden:
1.
"Jag citerar från ett brev daterat 2006-02-28 från Elsäkerhetsverket Dnr 88-2005-1882 och hoppas att det kan släta ut något frågetecken.
En fritidsbåt är att betraktas som en produkt. Starkströmsföreskrifterna gäller således inte. Den som gör förändringar på en produkt tar normalt över producentansvaret och ansvarar för att produkten utförs enligt god elsäkerhetsteknisk praxis, så att den inte medför risk för människor, husdjur eller egendom. I klartext innebär detta att ingen elbehörighet krävs, men tillräckliga kunskaper för att göra detta på ett säkert sätt erfodras."
2.
"Men... enligt samtal jag hade med Bo Johansson på Elsäkerhetsverket så krävs det behörighet på husbilar/husvagnar dock inte på båtar eftersom de omfattas av sjösäkerhetsverkets krav."
--
Man kanske förstå att Elsäkerhetsverket inte gärna vill basunera ut att det inte krävs behörighet.
Men den fina tyska kontakten rök!
-
SWE54
- Diamantmedlem
Den foldern från elsäk. är ju samma som det som står på nätet, dvs handlar om arbete i befintliga anläggningar.
Här finns en sammanställning, visserligen några år gammal.
http://www.tyresobat.se/hamnsek/Elsakerhet.pdf
Skilj på befintlig anläggning och installation av en helt ny.