Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
Allegro27
- Erfaren medlem

Hej!!
Ny här på forumet så jag funderar på en sak.
Var sätter jag ett landströmsintag, så att det är så skyddat som möjligt. Båten det gäller är en Allegro27.
Uttaget heter Marinco.
Eller finns det ngt som är bättre??
MVH Bosse Västerås
-
toaen
- Diamantmedlem
Är det ett sådant här
http://www.hjertmans.se/shop/artiklar/a ... ?rubnr=813 5502-10
Det kan du väl sätta var som helst där det passar. Det verkar va ett bra iintag.
Jag har ett sådant här
http://www.hjertmans.se/shop/artiklar/a ... ?rubnr=811 5501-10
Mitt sitter infält i överkant på sittbrunnsbänken. Det har några år på nacken och luckan har gått sönder, likaså fästet till det utsvängbara intaget. Tänkte sätta ett nytt uttag i ankarboxen på ördäcket, där jag också kan förvara sladden. man avråder ibland för den placeringen utifall man sulle fylla ankarboxen. Jag har haft ankarbox på flera båtar och har aldrig råkat ut för det problemet. Skulle det ske är jag ganska säker på att elen inte är ansluten om båten inte sjunker vid bryggan. Om så skulle vara fallet får man väl lösa de problem som kan uppstå, då.
Du har väl ingen ankarbox på Allegron?
tomm
thallatha(alfakrull)hotmail.com
-
bosseh
- Diamantmedlem
Har funderat på samma sak. Jag har ingen ström på hemmabryggan så landanslutning blir mer vid "högtidliga" tillfällen.
Bästa plats verkar vara på masten. En rostfri låda med ett intag. Lådan kan enkelt lossas från masten vid avmastning. Från lådan går kabeln i en gammal metall-duschslang och sen genom däck. Metallslangen ger ett gott mekaniskt skydd. Centralen sitter nere i garderoben. Kabeln blir två som förvaras "inombords". Har en lös jordfelsbrytare kombinerat med övengån stickpropp/CEE som kan användas om man kan misstänka att det saknas jordfel i land. Landkabeln är troligen den mest utsatta delen av systemet.
Hade jag haft anslutning på min hemma brygga och ankarbox hade jag troligen satt den där.
-
Anders S
- Diamantmedlem
Intaget sitter bättre i sittbrunnen av två skäl: Dels är det mer skyddat för saltvatten, dels blir (vanligen) vägen kortare till båtens egen elcentral. Jag har haft elintag i ankarbox, och det går inte enligt mina erfarenheter att undvika korrosion och fukt i detta utrymme.
Nu är det här uttaget som Allegro27 tänker sig rätt väl skyddat, så det kan nog gå bra att sätta i ankarboxen, om man sätter på "korken" då det inte brukas. När det används får man förvissa sig om att regnvatten inte kan droppa. En inlaminerad "keps" (droppnäsa) över intaget kan vara en bra ide hur som helst.
Sedan (med stäven mot bryggan) väljer man sedan mellan pest och kolera. Med ankarboxen får man en lång oskyddad ledningsdel inne i båten, med sittbrunnsintag får man en ledning på däck. Med jordfelsbrytare på bryggan är det inte så kinkigt, men utan, så hade jag tänkt mig för noga vilket jag sett som den större risken. Bosses tips om en "egen" jordfelsbrytare är bra.
Anders S
-
hhmcsv
- Diamantmedlem
Der findes faktisk nogen meget mindre stik (jeg tror de er tyske) som i hvert fald kan købes i Danmark, se her:
http://dansea.net//product.asp?product= ... =14&page=1
Jeg synes at de vanlige CEE stik er meget voldsomme i størrelsen, specielt i en mindre båd. De her er kun 1/3 så store, og jeg har gode erfaringer med dem!
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark
-
SWE54
- Diamantmedlem
hhmcsv skrev:Der findes faktisk nogen meget mindre stik (jeg tror de er tyske) som i hvert fald kan købes i Danmark, se her:
http://dansea.net//product.asp?product= ... =14&page=1
Jeg synes at de vanlige CEE stik er meget voldsomme i størrelsen, specielt i en mindre båd. De her er kun 1/3 så store, og jeg har gode erfaringer med dem!
Problemet kan vara att prylarna ska uppfylla svenska normer och krav från elsäkerhetsverk/försäkringsbolag.
Det finns massor med fina kontaktdon men det kan bli lurt om det skulle hända något.
-
bosseh
- Diamantmedlem
Den var fin! Troligen tätare och bättre än CEE pga gängan.
436 Skr för hane & hona, inte så farligt
Är den godkänd i Danmark är den CE-godkänd och bör få användas här, sen den korkade S-märkningen försvann.
Fast Danmark är väl lite före oss när det gäller elsäkerhet, användnigen av jordfelsbrytare var väl minst 10 år öre oss.
-
Mats Brage
- Diamantmedlem
Är jag helt fel ute som lever i förvissningen att efter EU-inträdet så anpassades i stort sett alla elföreskrifter till europeisk standard, med det praktiska undantaget att vi i Sverige ofta har jordkabel dragen i ledningsgator till servisinmatning, medan centraleuropeer fram tills ganska nyligen var tillåtna att använda jordningsgaller (gäller naturligtvis inte båt - men som ett exempel).
Om man köper en elcentral på biltema som jag gjort så finns bara EU-märkningen.
Vad gäller försäkringen kan det naturligtvis vara riktigt att läsa det finstilta, men skulle även där blir förvånad om det finns regler som hindrar det fria flödet av varor inom EU.
Någon som vet?
Hälsningar
Scanner 391 nr 142
-
bosseh
- Diamantmedlem
Elsäkerhetsföreskrifterna harmoniserades väl före EU-inträdet? S-märkningen ersattes med CE-märkningen. Detta innbar inte att man egentligen minskade kraven. Enligt Lågspänningsdirektivet ska det mesta vara provat av en akrediterad provnngsanstalt. I vissa fall innebar CE-märkningen betydligt tuffare krav. Kontentan var väl att duger det åt danskar mm så duger det åt oss. S-märkning finns kvar men är bara en frivillig provning som ska ge lite extra säkerhetsstatus åt prylar. Antagligen ett sätt att försöka rädda arbetstillfällen åt SEMKO när man kunde börja prova hos någon annan snabbare och billigare.
S-märkningen var bara ett kostsamt och tidsödande handelshinder.
Försäkring vet jag inget om men det förefaller osannolikt att man skulle ha nationalistiska krav.
-
hhmcsv
- Diamantmedlem
Jeg sidder her og kigger på stikket!
Det er mærket IP66 220V 16A
Så det er vel OK?
Hans-Henrik
-
hhmcsv
- Diamantmedlem
Nu hittede jeg fabrikatet på de stik jeg bruger: Det hedder Philippi, er tysk og de har en hjemmeside:
http://www.philippi-online.de/gb_frameprodukte.html
Her står der om stikkene:
The round plug connections are tested by Germanischer Lloyd and approved for use in low voltage 230 V/50 hz cycles and voltage up to 50 V water craft.
Det er rigtigt, at de er væsentligt dyrere end de sædvanlige CEE-stik, som jo også er ganske robuste, og nogle typer kan man "marinisere" ved at montere rustfri skruer, smøre med silikonefedt etc.
En af fordelene ved CEE er jo også, at i takt med at de bliver mere og mere standard så bliver det lettere at hjælpe andre og selv få hjælp. Når man har Phillipi-stik, så er man overladt til sig selv, og mister man sin ledning så har man et problem

Hans-Henrik
-
hhmcsv
- Diamantmedlem
Her kan I se hvordan stikket er monteret i min ankerbrønd:

Hans-Henrik
-
Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
av Guitar Nilsson » lör 23 feb 2008, 13:01
Jag struntade i att sätta ett fast intag, det var slut på hyllan när jag var på Biltema så jag satte dit en stickpropp i stället. Kabeln är lite halvlång så jag kan lyfta upp den när jag ska koppla i och ur, nu när jag haft så en sommar tycker jag det är så bra att de får vara lika i fortsättningen. Jag kan hänga upp kontakterna bra runt andra grejor där.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
-
bosseh
- Diamantmedlem
hhmcsv skrev:Nu hittede jeg fabrikatet på de stik jeg bruger: Det hedder Philippi, er tysk og de har en hjemmeside:
http://www.philippi-online.de/gb_frameprodukte.html
Her står der om stikkene:
The round plug connections are tested by Germanischer Lloyd and approved for use in low voltage 230 V/50 hz cycles and voltage up to 50 V water craft.
Det er rigtigt, at de er væsentligt dyrere end de sædvanlige CEE-stik, som jo også er ganske robuste, og nogle typer kan man "marinisere" ved at montere rustfri skruer, smøre med silikonefedt etc.
En af fordelene ved CEE er jo også, at i takt med at de bliver mere og mere standard så bliver det lettere at hjælpe andre og selv få hjælp. Når man har Phillipi-stik, så er man overladt til sig selv, og mister man sin ledning så har man et problem

Jag tror du kan vara trygg, Philippi säljer inte en produkt som inte är godkänd.
Problemet som du säger är väl just i fall man slarvar bort kabeln så kan det vara lite besvärligt att ersätta den direkt. Men nog löser man det på något sätt.
-
bosseh
- Diamantmedlem
Guitar Nilsson skrev:Jag struntade i att sätta ett fast intag, det var slut på hyllan när jag var på Biltema så jag satte dit en stickpropp i stället. Kabeln är lite halvlång så jag kan lyfta upp den när jag ska koppla i och ur, nu när jag haft så en sommar tycker jag det är så bra att de får vara lika i fortsättningen. Jag kan hänga upp kontakterna bra runt andra grejor där.
Visst fungerar det lika bra! Fast du uppnår ju inte lika hög status som med ett blankt, dyrt och väl synligt intag!