Landströmsintag

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » lör 23 feb 2008, 16:38

Jag slipper skruvhål, och rostar det sönder är det lätt att byta. Har jag ett fasy monterat kanske jag inte hittar ett likadant och så blir det än mer skruvhål. Om man vill ta in strömmen genom ankarboxen kan det nog vara smart att ha en lös stickpropp där med ca en meter lös kabel. Man får förstås se till att ha en bra avlastning så inte kabeln kan fara ur.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Maxi33
Diamantmedlem

Olika landströmsarrangemang

Inlägg av Maxi33 » lör 23 feb 2008, 16:52

Jag har en kombination av detta med fast och flexibelt uttag.
Fast uttag i ankarboxen, och en lång kabel som jag aldrig kopplar loss därifrån utan stuvar undan i ankarboxen då den inte används.

Ingen nämnvärd statusfaktor, men med en Maxi 33 behöver man inte mer sånt.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Olika landströmsarrangemang

Inlägg av Anders S » lör 23 feb 2008, 18:06

Maxi33 skrev: Ingen nämnvärd statusfaktor, men med en Maxi 33 behöver man inte mer sånt.
Ur den synvinkeln vinner man ju föga med ett aldrig så lyxigt uttag, om man sätter det i skymundan.
Anders S

asdf
Silvermedlem

landströmsintag

Inlägg av asdf » sön 24 feb 2008, 12:28

Köp en sådan som sitter i kofångaren på bilar med motorvärmare.
den är ca 2cm i diameter, ni vet säkert vilken jag menar, tror calix.se har. mycket smidigare än de stora klumpiga för båtar.
säkert 1/10 av priset också.

SWE54
Diamantmedlem

Re: landströmsintag

Inlägg av SWE54 » sön 24 feb 2008, 12:58

asdf skrev:Köp en sådan som sitter i kofångaren på bilar med motorvärmare.
den är ca 2cm i diameter, ni vet säkert vilken jag menar, tror calix.se har. mycket smidigare än de stora klumpiga för båtar.
säkert 1/10 av priset också.
Det finns liknande för marint bruk numera.

Men som sagts tidigare. Kolla upp noga att dom är godkända för ändamålet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 24 feb 2008, 13:35

Godkända OCH lämpliga... Jag såg CEE-kontakter med tätt skruvlock i en dansk marinkatalog. Masnedö Marinecenter, http://www.mmc.dk/ sök på "landestik".

En kabel som förvaras i ankarboxen kan dessutom skadas ohjälpligt om man råkar ut för att ankarboxens dränering täpps till, det vet jag alldeles bestämt.
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 24 feb 2008, 16:36

CTEK gör reklam för landströmsgrejer som är godkända för montering av icke-elektriker.

http://www.ctek.com/SV/News.aspx?id=20
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 24 feb 2008, 17:00

Så här säger Elsäkerhetsverket:
http://www.elsakerhetsverket.se/allmanh ... 04269.html

Notera gärna passusen om vilka kontaktdon som skall användas samt vad de säger om behörighet.
Anders S

Sneseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av Sneseglarn » sön 24 feb 2008, 17:29

Läste elsäkerhetsverkets text. Avsnittet handlar om vad som skall sitta på bryggan och inte vad som används internt på båten om jag inte tolkar fel.

CEE-donen har en fördel förutom sin mer robusta mekanik - det är att man vet vad som är fas och nolla.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 24 feb 2008, 17:38

Sneseglarn skrev:Läste elsäkerhetsverkets text. Avsnittet handlar om vad som skall sitta på bryggan och inte vad som används internt på båten om jag inte tolkar fel.

CEE-donen har en fördel förutom sin mer robusta mekanik - det är att man vet vad som är fas och nolla.
Jag förstår det också som att man kan använda litet vad-som-helst på båtar, men då får man också ta ansvaret för att det fungerar. Tyvärr tror jag inte att Ctek eller Martin Timell går att få som garanter, även om ett bra system med kopplingar och kontakter naturligtvis kan vara användbart. Jag minns kanske fel, men DEFA eller något annat av de kända "motorvärmarfabrikanterna" hade ett marinanpassat system i sortimentet för några år sedan. Kanke finns det än, kanske är marknaden ointressant - jag har inte sett det på ett tag. Hur som helst är inte CEE-donen speciellt dyra (men de är stora!).

Min egen lösning är mer pragmatisk. Jag kopplar själv, och så ber jag en riktig elektriker att kolla så det är riktigt och säkert.
Anders S

Allegro27
Erfaren medlem

Landströmsintag

Inlägg av Allegro27 » sön 24 feb 2008, 17:46

Det finns ingen ankarbox på min båt.

Jag bryr mig inte om det är blankt och fint, är ute efter ett funktionellt och säkert intag . Men det får inte sticka ut så mycket så jag slår i mina fina lurviga och får blåmärken.
Med vänlig hälsning
Bosse Nilsson, Västerås

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 24 feb 2008, 17:52

Marinco, som du hade nämnt, finns tydligen i plast eller i RF. Det sitter som standard på många nyare båtar, och kan nog sättas litet var man vill. Personligen hade jag satt det i sittbrunnen, särskilt om man kan sätta det i skydd av sprayhooden. Sedan är kanske frågan om man vill kunna lämna båten med ström inkopplad - vill man inte det kan ju intaget sitta inne i båten.
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Landströmsintag

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 24 feb 2008, 18:18

Allegro27 skrev:Det finns ingen ankarbox på min båt.

Jag bryr mig inte om det är blankt och fint, är ute efter ett funktionellt och säkert intag . Men det får inte sticka ut så mycket så jag slår i mina fina lurviga och får blåmärken.
Gör som jag då, en lös CEE stickpropp nere i stuven. Jag ville inte heller ha nåt som stack ut i sittbrunnen det kan gå sönder, man kan skada sig om man har otur. Med en lös propp på en kabel som kan lyftas en halvmeter drygt är det lättare att sätta ihop eller dra isär mot för om du ska stå på huvudet ner i stuvfacket och härja med kontakterna.
Jag har en kort kabel, skyddad av en kraftig slang in under diskbänken som ligger framför stuvfacket. Där har jag ett dubbelt kapslat jordat uttag, det är hela 220-voltsdelen på min båt. Har även CTEK-laddaren där inne kopplar den i det ena hålet. Enkelt och funktionellt. Behöver jag 230 volt längre in i båten drar jag en skarvsladd. Men det händer så gott som aldrig, så jag kommer nog inte att bygga på mitt 230-voltssystem

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » sön 24 feb 2008, 18:26

Så gör jag med.
Man kommer även runt "problemet" med fast installation av 230 VAC om man nu inte har det från början.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » sön 24 feb 2008, 18:33

Anders S skrev:Så här säger Elsäkerhetsverket:
http://www.elsakerhetsverket.se/allmanh ... 04269.html

Notera gärna passusen om vilka kontaktdon som skall användas samt vad de säger om behörighet.
Behörihet ja.
Det gäller ju enbart vid arbete i befintlig anläggning. Alltså inte när det gäller nyinstallation.
Finns det ingen fast anläggning från början så krävs det behörighet att installer/godkänna den.

Skriv svar