Eller?

HEj Robin! Ser att du "citerar" mig, men jag har nog inte lagt mig i den här tråden tidigare. Kan ju passa på att fråga hur det går med egna båten? Själv har jag inget nytt att rapportera om vårt 707-projekt.Robin skrev:Ja, jag får nog hålla med Seglaren, den skroformen ser verkligen inte effektiv ut.
//Robin
Tror faktiskt det är lugnare att kryss med en 707a, Turkryssaren kräver säkert dubbelt så många slagRobin skrev:Nej, precis, omöjligt kan det ju knappast vara! Vi får väl se vilka krafter våren ger;) Lycka till i varje fall:)
Går det att kryssa på nåt annat sätt än lungt med Turkryssaren?;)
//Robin
Kan man överhuvud taget säga något om vad som är "bäst" utan att tala om till vad?Robin skrev: ...
Tja, att bermuda regerar bara för att alla insnöade på det, det köper ja inte. Vilken sorts rigg har världens snabbaste segelbåt Hydroptere? Ja inte fasen är det fasta vingsegel, råsegel eller aktermast, utan en vanlig bermuda rigg med fathead stor! Den seglar på bärplan med topprekord på ca 48knop. Hade de kunnat ha en effektivare lösning tror jag att de hade haft det, de har hållt på med båten i ca 20år.
...
//Robin
Den där artikeln av Gary Hoyt, har du den i högre upplösning? Det är lite svårt (omöjligt) att läsa den du har på din hemsida.bohj skrev:Nu finns bogserbåten jag ritade 1970 på min hemsida. Den används fortfarande och beskrivs av Ing 2 fungera bättre än den nya i aluminium särskilt på vintern med is och kyla.