Mast i aktern

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » mån 04 feb 2008, 23:24

En fråga kring din skrovform. Vad är fördelen med en platta fören och "urgröpningen" under aktern? Nackdelarna känns ganska uppenbara med en trubbig för och hålet under båten borde bara skapa ett bromsande baksug, så det borde finnas fördelar som jag inte kan se eftersom du valt den här konstruktionen.
Eller?
Bild

Bild
Alla borde ha skägg

Robin
Diamantmedlem

Inlägg av Robin » tis 05 feb 2008, 19:58

Ja, jag får nog hålla med Seglaren, den skroformen ser verkligen inte effektiv ut. Och garanterat inga problem att segla av den masten, speciellt inte om båten nu är så styv som du säger. Framför allt på undanvind då den saknar akterlig stagning.

Jodå, rullgardinstyle råsegel uppfanns för typ 50-70år sen, fungerade aldrig med den tidens material. Men uppenbarligen har ni missat Maltese Falcon, den har rullråsegel, in i masten! Fristående kolfibermaster med böjda rår.
Visst, den fungerar bra, seglar på ordentligt, men kan ändå inte mäta sig med bermudariggen på kryss.

Jag har seglet med råsegel, riktiga råsegel, och det har fördelar, men många nackdelar, definitivt fler än fördelar, därför har de så gott som försvunnit. Dock inte på traditionsfartyg, som ni borde veta att jag vet:)

Visst, fasta vingsegel är rätt effektivt, om man bara ska segla, men så är det ju inte i verkligheten. Lös ett nertagbart vingsegel, då kan man snacka:) Det finns lösningar på det har jag sett.

Tja, att bermuda regerar bara för att alla insnöade på det, det köper ja inte. Vilken sorts rigg har världens snabbaste segelbåt Hydroptere? Ja inte fasen är det fasta vingsegel, råsegel eller aktermast, utan en vanlig bermuda rigg med fathead stor! Den seglar på bärplan med topprekord på ca 48knop. Hade de kunnat ha en effektivare lösning tror jag att de hade haft det, de har hållt på med båten i ca 20år.

Bohj, sluta inte utveckla dina ideér, men var inte så nedlåtande mot det som finns och faktiskt ser ut att vara bättre...

Ja menar, ska man segla fort, då får man ta nackdelen att flerskrovare inte vänder rätt, men även det går att lösa. Sen är det oxå en alldeles överdriven rädsla. Båten sjunker tex inte. Enligt Lloyds är det säkrare att segla flerskrov, det sjunker tydligen procentuellt fler enskrovare än vad det välter flerskrovare. Racebåtar såklart inte inräknade. Det skall därför tydligen vara billigare att långfärdsförsäkra därför.

//Robin

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tis 05 feb 2008, 22:19

Robin skrev:Ja, jag får nog hålla med Seglaren, den skroformen ser verkligen inte effektiv ut.
//Robin
HEj Robin! Ser att du "citerar" mig, men jag har nog inte lagt mig i den här tråden tidigare. Kan ju passa på att fråga hur det går med egna båten? Själv har jag inget nytt att rapportera om vårt 707-projekt.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Robin
Diamantmedlem

Inlägg av Robin » ons 06 feb 2008, 09:01

Oj, Seglaren, förlåt, jag ber så hemskt mycket om ursäkt! Det var Misil no87 jag menade, vet inte hur jag kunde blanda ihop er. Hemskt ledsen!

Nej, tyvärr har ja inte mycket roligt att rapportera om min båt, skolan har tagit all tid och lite till. Läser ju just nu Fartygsbefäl klass 7 på Chalmers, och jobbar samtidigt, men klart om några veckor. Då ska det börja byggas på allvar! Jo, jag har så gott som byggt färdigt rattpiedestalen, blev rätt bra, ska bara på lite mer gelcoat så är den klar.

Okej, så det blir ingen segling iår med 707an eller? Synd! Det ska bli kul att se den färdig sen en dag:)

//Robin

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » ons 06 feb 2008, 09:58

Robin skrev:
Okej, så det blir ingen segling iår med 707an eller? Synd! Det ska bli kul att se den färdig sen en dag:)

//Robin
Vi får se, omöjligt är det inte. Men heller inte säkert... vi får se. Jag får kryss lugnt med Turkryssaren så länge :wink:

Robin
Diamantmedlem

Inlägg av Robin » ons 06 feb 2008, 10:02

Nej, precis, omöjligt kan det ju knappast vara! Vi får väl se vilka krafter våren ger;) Lycka till i varje fall:)

Går det att kryssa på nåt annat sätt än lungt med Turkryssaren?;)

//Robin

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » ons 06 feb 2008, 10:23

Robin skrev:Nej, precis, omöjligt kan det ju knappast vara! Vi får väl se vilka krafter våren ger;) Lycka till i varje fall:)

Går det att kryssa på nåt annat sätt än lungt med Turkryssaren?;)

//Robin
Tror faktiskt det är lugnare att kryss med en 707a, Turkryssaren kräver säkert dubbelt så många slag :?

bohj
Silvermedlem
Kontakt:

Mast i aktern

Inlägg av bohj » tor 07 feb 2008, 10:33

Som sagt detta är ju bara en prototyp som måste utvecklas. Skrovet är ju en katamaran i aktern och enskrov i fören. Eftersom ofta läpontonen skär ner i vågorna och båten välter framåt undviker jag detta genom min konstruktion. Det gäller även trimaraner t.ex. Eric Tabarlys. Att jag kapat fören är mest för att spara material och en spets som jag inte har någon nytta av. Vattenlinjen ligger ju långt under den. Nästa båt blir ca 4 x 10 m med en rigg ev. som den Wishbonerigg som finns på min hemsida. Med skillnad att akterspegel och mast lutar 20-30 grader bakåt. Masten blir ett triangelformat stativ med en kraftig akterspegel. Den mast jag har idag är från en IF som bröt masten vid SM. Seglet är en Genua från en IF. Jag ritade ett liknande skrov till ingenjörstrupperna 1970 med en luftkyld diesel och ett Schottelaggregat. Det tillverkades 200 st av den på Oskarshamns Varv. Den var mycket stabil.

Lars J
Platinamedlem

Inlägg av Lars J » tor 07 feb 2008, 12:54

Robin skrev: ...
Tja, att bermuda regerar bara för att alla insnöade på det, det köper ja inte. Vilken sorts rigg har världens snabbaste segelbåt Hydroptere? Ja inte fasen är det fasta vingsegel, råsegel eller aktermast, utan en vanlig bermuda rigg med fathead stor! Den seglar på bärplan med topprekord på ca 48knop. Hade de kunnat ha en effektivare lösning tror jag att de hade haft det, de har hållt på med båten i ca 20år.
...
//Robin
Kan man överhuvud taget säga något om vad som är "bäst" utan att tala om till vad?
Bermudariggen är säkert bäst till kappsegling, som ju brukar ske på en sluten bana, dvs med mycket kryss.
För tex långsegling ser man ju till att föja vindarna och har större nytta av en båt me d bra undanvindsegenskaper. De sista stora fullriggarna var väl optimerade för just sådana vindar.
/Lars J

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » tor 07 feb 2008, 15:37

Bara för att en båt seglar med hög hastighet är ingen entydig bekräftelse på att riggen är effektiv. Det säger bara att drivande och bromsande krafter är lika stora vid denna hastighet. Hastighetsrekordet för isjakt är ca 125 knop! Andra farkoster som uppnår höga hastigheter (40 - 50 knop) är windsurfingbrädor vars rigg inte är Bermuda.

De höga hastigheter som både en- och flerskrovsbåtar presterar sker ju ofta med spinaker, dvs med flygande segel. Det är väl tveksamt om en spinaker kan anses endast "tillhöra" Bermudariggen. Spinaker kan i princip bäras av nästan alla riggtyper, t ex gaffelrigg.

bohj
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av bohj » tor 07 feb 2008, 17:56

Nu finns bogserbåten jag ritade 1970 på min hemsida. Den används fortfarande och beskrivs av Ing 2 fungera bättre än den nya i aluminium särskilt på vintern med is och kyla.

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tor 07 feb 2008, 20:06

bohj skrev:Nu finns bogserbåten jag ritade 1970 på min hemsida. Den används fortfarande och beskrivs av Ing 2 fungera bättre än den nya i aluminium särskilt på vintern med is och kyla.
Den där artikeln av Gary Hoyt, har du den i högre upplösning? Det är lite svårt (omöjligt) att läsa den du har på din hemsida.

bohj
Silvermedlem
Kontakt:

Mast i aktern

Inlägg av bohj » fre 08 feb 2008, 10:28

Ja den finns på www.runningtideyachts.com/article. Den är ju ganska lik min konstruktion förutom att jag har katamaranskrov i akren. Hur påverkar det stabiliteten.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » fre 08 feb 2008, 21:58

Det här med skrovet - katamaran i aktern - känns fel i min värld. Jag förstår hur du tänker, men så länge du seglar med båda "pontonerna" i vattnet kommer du att få ett märkligt baksug i övergången från ett till två skrov vilket kommer att bromsa farten något fruktansvärt. Detta kommer i stort sett alltid att inträffa då du har vinden akter om tvärs.
Alla borde ha skägg

bohj
Silvermedlem
Kontakt:

Mast i aktern

Inlägg av bohj » mån 18 feb 2008, 12:23

Jag har inte märkt att den bromsar. Men en platt akter ger mer turbulens än en spetsgattad således skulle en snipa vara snabbare än en med platt akter. Det är nog fler faktorer som avgör. Däremot kanske snipformen är vackrare.

Skriv svar