Mast i aktern

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
bohj
Silvermedlem
Kontakt:

Mast i aktern

Inlägg av bohj » sön 02 sep 2007, 15:35

Finns det några fler i Sverige eller Europa som har aktermast. Det är tydligen bara jag och några i USA som har kommit på fördelen med att ha den i aktern. Varför är det så?

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 02 sep 2007, 17:07

Det är väl ytterst få som exprimenterar med egna segelbåtkonstruktioner, de flesta köper nog färdiga båtar. Jag tänkte i 14 år att jag skulle göra en bipodmast till min snipa för att motorsegla, men det blev förstås aldrig av. Jag tänkte ställa ett ben på varje skarndäck, sen ett stag framåt och ett bakåt, masten skulle stå långt bak så att förseglet skulle bli ganska stort. Nåt storsegel skulle jag inte ha tänkte jag. Med enbart ett försegel på rulle skulle man nog använda det ganska ofta.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

G-man
Erfaren medlem
Kontakt:

Inlägg av G-man » mån 03 sep 2007, 07:26

Kan man få sen en bild på din rigg?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 03 sep 2007, 07:48

Man kan (på rätt goda grunder) anta att den traditionella placeringen av en segelbåtsmast ger en bra kompromiss mellan vikt, styrka, lätthanterlighet, säkerhet, funktion, seglingsegenskaper etc. Hade en extrem akterplacering givit fördelar hade vi ju sett detta i de öppna konstruktionsklasserna, och det gör vi ju liksom inte. Den enda produktionsbåt som gått denna väg (till en del) är Elvström38MS och det har tydligen inte manat till efterföljd.

En riktig dräpare, rent aerodynamiskt är att låga, långa segel (tänk flack deltavinge) blir mycket ogynnsamma i låga vindhastigheter jämfört med långa, smala segel (tänk segelflygplan eller U2).
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » mån 03 sep 2007, 08:31

Anders S skrev:Man kan (på rätt goda grunder) anta att den traditionella placeringen av en segelbåtsmast ger en bra kompromiss mellan vikt, styrka, lätthanterlighet, säkerhet, funktion, seglingsegenskaper etc. Hade en extrem akterplacering givit fördelar hade vi ju sett detta i de öppna konstruktionsklasserna, och det gör vi ju liksom inte. Den enda produktionsbåt som gått denna väg (till en del) är Elvström38MS och det har tydligen inte manat till efterföljd.

En riktig dräpare, rent aerodynamiskt är att låga, långa segel (tänk flack deltavinge) blir mycket ogynnsamma i låga vindhastigheter jämfört med långa, smala segel (tänk segelflygplan eller U2).
Anders, blandar du inte ihop Elvström och Fjord? Fjord byggde en gång i tiden en motorseglare som såg ut som en ketch utan stormast och hade en jättegenua. Elvström 38 har däremot för ovanlighetetns skull utrustats med en bulb!
http://www.boatshop24.com/web/se/werfte ... 544996.htm
http://www.theyachtmarket.com/boats_for_sale/14450/

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 03 sep 2007, 09:33

U2? Från Irland?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

bohj
Silvermedlem
Kontakt:

Mast i aktern

Inlägg av bohj » mån 03 sep 2007, 10:05

Båten finns på min hemsida www.nogg.se/bohj. Den kan ju utvecklas med wishbonerigg och masten lutande bakåt för att få större segelyta. Båten kan skalas upp till t.ex. 10 x 4 m och masten ca 20m med dubbla förstag och två segel på ca 100 kvm.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » mån 03 sep 2007, 10:48

Calle

Se gla ut

bohj
Silvermedlem
Kontakt:

Mast i aktern

Inlägg av bohj » mån 03 sep 2007, 12:36

Den seglar ju inte och skrovet verkar tungt och klumpigt och konventionellt. Fram för nya ideer.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » mån 03 sep 2007, 12:51

Visst gjorde Elvström en 38-ft med masten en god bit bak. Men storsegel, och liten d:o bom fanns det.
Dessutom hade (har) båten förbulb, en sån där som finns på de stora oceanångarna.

Själv skulle jag inte klassa den som en båt med masten i aktern, inte alls likt Bohj förslag, utan mera som att Elvström & co drog Masthead till sin yttersta spets. Dvs mera vidarutveckling av befintligt koncept än ny arkitektur ....

Anders slutsatser har jag lite svårt för att dela, dvs jag har svårt att ta just den båtens ev framgångar som intäkt för något alls. Det är ju bara ett skott!

/J

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » mån 03 sep 2007, 13:40

Elvström 38, är det inte denna vi talar om?Bild

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 03 sep 2007, 16:04

Eilean skrev:
Anders S skrev: Den enda produktionsbåt som gått denna väg (till en del) är Elvström38MS och det har tydligen inte manat till efterföljd.
Anders, blandar du inte ihop Elvström och Fjord?
Det gör jag antagligen, nu när du säger det (kollar på bilderna och drar mig till minnes)...

... Jovisst gör jag det :-). Tack för pepåkandet!
Anders S

bohj
Silvermedlem
Kontakt:

Mast i aktern

Inlägg av bohj » tis 04 sep 2007, 19:27

Brian Eiland skrev bl.a. : That was an extreme aftmast när jag skickade en bild på min båt till honom. Hans båtar finns på www.runningtideyachts.com/sail. Där förklarar han fördelarna med aktermast. När jag byggde min båt kände jag inte till honom eller någon annan liknande utan jag ritade och byggde några modeller och upptäckte att detta var bästa lösningen för min båt.

bohj
Silvermedlem
Kontakt:

Mast i aktern

Inlägg av bohj » fre 07 sep 2007, 16:45

Nu har jag lagt in en Cyclone rig på min hemsida. Det är liknande min utom att jag har katamaranskrov i aktern vilket gör den stabilare.

bohj
Silvermedlem
Kontakt:

Aktermast

Inlägg av bohj » fre 14 sep 2007, 16:49

Finns det någon som sett en Wishbonerigg eller Cyclonerigg hur dom seglar.

Skriv svar