Plastning av relingslist-sockel

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Fribbe

Plastning av relingslist-sockel

Inlägg av Fribbe » ons 31 mar 2004, 20:01

Jag är i färd med att byta teakrelingslisten på min båt.
Denna sitter ovanpå en sockel som utgörs av två parallella plastlaminat (fribordet och däcksmodulen). Dessa är ihopfogade i underkant varvid en \"ränna\" ca 2cm bred och 7cm hög bildas ovanför, mellan laminaten.
När jag monterade loss den gamla teaklisten upptäckte jag att \"Händige Hugo\" som fyllt denna ränna (min båt är halvfabrikat) har gjort det med något som närmast kan liknas vid sågspån i botten och sedan solid polyester upptill som numera är krackelerad.

Nu måste jag alltså rensa denna ränna (tänkte anväda vinkelslip) och fylla på med något mer lämpligt.
Min första tanke var att använda epoxi men efter att jag räknat lite på volymen så kom jag fram till att det kommer gå åt bortåt 15 liter och då börjar tusenlapparna få vingar.

Är det någon som vet om det finns lösa glasfibrer i påse/säck att köpa och om man i sådana fall kan blanda i polyester och fylla rännan med detta.
Ovanpå denna fyllning ska sedan teaklisten ligga, gängad i fyllningen.

Finns det någon här som gjort något liknande jobb eller någon annan som kan ge tips och råd?

Pelle

Inlägg av Pelle » ons 31 mar 2004, 22:21

Du skall nog inte fylla helt med härdande hårt material.

Förslag: Bottna med någon slags gummilist (neoprene?), som är
mjuk och formbar. Toppa sedan med Sikaflex, Thiodikt eller liknande,
som är tätt, har bra vidhäftning till plasten, och är elastiskt, för att ta
upp rörelserna mellan skrov och däck.

Vad är det för båt? Låter som något med Amigo-stuk.

Fribbe

Amigo

Inlägg av Fribbe » fre 02 apr 2004, 15:45

Det är en Amigo 23a.
Problemet är att skruvarna till teaklisten ska gängas i fyllningen.
Jag fick tipset av en båtbyggare att fylla upp rännan med frigolit typ rosa markisolering men att spara ca 1,5 cm som jag fyller med epoxi.
Låter som en bra lösning för mig.

björn
Erfaren medlem

Inlägg av björn » ons 21 apr 2004, 23:41

Det var roligt att det fanns en lösning som verkar fungera.

Fribbe, jag har en fråga som inte riktigt passar in, men som du kanske ändå kan svara på: hur ordnar du med träet till din Amigo? Listen är om jag förstår det rätt, u-formad (urfräst i mitten?). Sektionerna är väl raka från början, eller?

Har en båt med liknande reling, och undrar om man basar/kokar sektionerna och tvingar dem på plats.

Skriv svar