First 35s5 - var handla fint ex???

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Svante
Diamantmedlem

First 35s5 - var handla fint ex???

Inlägg av Svante » sön 02 dec 2007, 22:03

Håkan ledde in mig på denna modell. Verkar vara i rätt riktning.

Tips om var man hittar ett fint exemplar till rätt pris.

Så man kan börja räkna lite budget och kanske ge mig själv i 50-års present lite längre fram :D :D

http://www.eyb.fr/fr/annonce_simple.cfm ... ero=548765

Även annan info mottages tacksamt.

Svante

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 02 dec 2007, 23:19

Räkna på budget och få köptips? Fyller du närmsta halvåret eller?
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 03 dec 2007, 01:42

Kompisen köpte en sån i fjol, han är väldigt nöjd med den både till kappsegling och som familjebobåt. Enormt ljus invändigt. Jag hade äran att sova i den på land förra hösten, dan efter körde jag följebil, "varning för bred last" bakom lastbilen som tog den från Luleå och till Söderhamn.
Så hur den är att segla vet jag inte. Men polarn har kappseglat i många år åt andra och har även haft mindre seglare så han var nog ganska kräsen i båtval. Han påstår att konkurensen har gjort att Firsts båtar idag inte kan hålla samma kvalitet, det skulle bli för dyrt att bygga så idag.
Jag personligen tyckte det var för mycket stora takfönster, jag vill kunna gömma mig.

Jäklars, nu ser jag att det var en 35-fotare. Polarns är nog en 32S5...
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » mån 03 dec 2007, 07:14

Anders S skrev:Räkna på budget och få köptips? Fyller du närmsta halvåret eller?
Det är lite dålig fart här på forumet så det krävs kraftåtgärder.
:D :D :D

och "huka dig Calle" nu är han på gång igen...

Svante

Användarvisningsbild
vaffe
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av vaffe » mån 03 dec 2007, 11:11

Hallo Svante

Snart är det vår!
Jag tittade lite på 35s5:an i våras och den verkar fin. Hittade ett ex på seglingsbart avstånd: ( ledsen för den långa länken)

http://www.yachtworld.com/core/listing/ ... 6&cit=true

/Leif

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » mån 03 dec 2007, 13:03

Hej Svante, kul att du kommit på rätt spår igen :wink:

Det är som med alla andra båtar, det gäller att kolla på flera stycken.
Norra Frankrike är väl ett annat tips.

Mvh / Håkan
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » mån 03 dec 2007, 22:57

vaffe skrev:Hallo Svante

Snart är det vår!
Jag tittade lite på 35s5:an i våras och den verkar fin. Hittade ett ex på seglingsbart avstånd: ( ledsen för den långa länken)

/Leif
Nog går det att segla hem båten även om det är j:ligt långt - dubbelt så långt som från amsterdam. Får väl ta hjälp av min kompis som efter att ha hjälpt mig halvvägs (han mönstrade av i Emden) seglade hela streckan från LaRochelle i fjol med en ny Beneteau Oceanis :D

Han sa det var väldigt segt till slut. Med tanke på att det var en leveranssegling. Drygt 900 nm tror jag det blev... puuhh

Nåja, jag har inte eld i brallan så jag hittar väl min drömbåt på närmare håll. Blue Ocean yacht har en superfin men den känns lite för dyr för oss, i alla fall just nu.

Svante

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tis 04 dec 2007, 09:02

Hur lång tid tar det att segla hem en båt från La Rochelle?
Sträckseglade de?
Pauser?

Det finns ju många roliga 33.7 och 36.7 i Frankrike :wink: :twisted:

Mvh / Håkan
Håkan

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tis 04 dec 2007, 13:58

Svante skrev:
Nåja, jag har inte eld i brallan så jag hittar väl min drömbåt på närmare håll. Blue Ocean yacht har en superfin men den känns lite för dyr för oss, i alla fall just nu.

Svante
En sån fin hittar du nog inte i Frankrike :!:
Hur mycket billigare är de i Frankrike? 100000SEK?
Vad kostar det dig att ta hem den?
X antal flygresor, hotell, semester för 4 pers, sjökort, slussar mm mm

Pruta :twisted:

Du bor ju nära

Ha det /
Håkan

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » tis 04 dec 2007, 15:38

Håkan skrev:
Svante skrev:

Svante
En sån fin hittar du nog inte i Frankrike :!:

Pruta :twisted:

Du bor ju nära

Ha det /
Det skiljer upp till c:a 200.000:-.
Skicket "där nere" är väl i allmänhet sämre även om man förmodligen kan hitta väldigt välskötta båtar även där. Solslitage, mentalitet osv... ja ni vet, det är ju avhandlat ett antal gånger i andra trådar.

Räknar man bort ledigheten så behöver det inte bli så dyrt. Sjökort behövs såklart men man kan tigga till sig det av säljaren en bra bit från köpstället. Det är ju öppet hav mest hela vägen. Flygresan blir inte heller sådär förtvivlat dyr om man väljer rätt veckodag.

Sen äventyret :D :D :D

Kör hårt.

Svante

Skall kolla med kompisen hur lång tid det tog från LaRochelle

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » tis 04 dec 2007, 15:54

Ett alternativ om man köper båten utomlands är ju att låta frakta hem den också. En båt i 35-fotsklassen bör ju gå att ta hem på en trailer (den kan vara för bred).

Det går också att skicka den med båt. Min maggropskänsla siger mig att det inte borde bli dyrare än kanske 50.000:-
X-342 SWE 18 "Kexet"

bassace

Inlägg av bassace » tis 04 dec 2007, 16:42

Håkan skrev:
Svante skrev:

Svante

En sån fin hittar du nog inte i Frankrike

Pruta

Du bor ju nära

Ha det /

Det skiljer upp till c:a 200.000:-.
Skicket "där nere" är väl i allmänhet sämre även om man förmodligen kan hitta väldigt välskötta båtar även där. Solslitage, mentalitet osv... ja ni vet, det är ju avhandlat ett antal gånger i andra trådar.

Räknar man bort ledigheten så behöver det inte bli så dyrt. Sjökort behövs såklart men man kan tigga till sig det av säljaren en bra bit från köpstället. Det är ju öppet hav mest hela vägen. Flygresan blir inte heller sådär förtvivlat dyr om man väljer rätt veckodag.

Sen äventyret

Kör hårt.

Svante

Skall kolla med kompisen hur lång tid det tog från LaRochelle
Jämför man den hos Blue Ocean Yacht med den i vaffes post så verkar den sistnämnda tämligen sunkig.

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tis 04 dec 2007, 17:07

Jag är själv sugen på att kanske hämta hem en 33.7 eller 36.7 i vår.
Men då får det nog skilja minst 200000 för samma skick för att jag tycker det är lönt.
En veckas semester, flygbiljetter, hotell, hyrbil för att kolla 4-5 båtar för att senare åka ned 4 pers och hämta den så visst blir det pengar.
MEN har man mer tid än pengar är det en annan sak, jag har mer pengar än tid eller ännu mindre tid än pengar... :wink:
Skall du tjäna 200000 på en 35S5 måste den kosta under 500000 men då är nog skicket sämre.
Ens värsta mardröm är att man tvingas till 2-3 resor men kommer ändå hem tomhämt :(
En bilresa till Holland är väl en sak men till tex La Rochelle är det långt att köra.

Vi kanske skall samköra i vår :?: :P
Håkan

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tis 04 dec 2007, 17:20

Känner några som har just 35S5. Trevlig båt, inredningen designad av Philippe Stark. Dock tycker jag att utrymmena inte tas tillvara så bra som de kunde. Och så är det en del i byggandet som kan diskuteras.

Det är en båt av 80-talet. Seglar inte speciellt fort, den hävdar sig knappast mot xx.7-serien, och också ganska dåligt mot hyfsade svenska konstruktioner av samma datum. Ur seglingssynpunkt är det bara att instämma med Håkan, xx.7 är kuligare.
Förmodligen var den tänkt som cruisingalternativet till Firsts racingserie, utan att för den skull förfalla till husvagnsstuket som man kan säga att Oceanis representerar. Var i den skalan vill du vara / segla?

Man får räkna med att byta en del dyra grunkor på en så gammal båt. Kanske rigg, eller delar av den. Segel osv. Lite däcksutrustning.

Det finns en del exemplar i Sve-DK. Har för mig att det var en 38s5 (?) till salu i Köpenhamn i somras, till ett bra pris (guess why). Lite svårt att se varför man skall besvära sig med att hämta långtbortifrån, med de ökade svårigheterna med att kolla skick osv.
Speciellt kan det vara bra att väga in ursprunglig byggkvalite och det underhåll som är brukligt i tex Frankrike.

/J

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 04 dec 2007, 17:28

Håkan skrev: Ens värsta mardröm är att man tvingas till 2-3 resor men kommer ändå hem tomhämt :(
Nähä då. Den "mardrömmen" överträffas lätt av verkligheten, om man köper "fel båt".

Jag tror tvärtom att det är mycket bra att mentalt ställa in sig så man klarar av att gå därifrån, utan båt - även om resan är dyr, man kollat upp flera och den sista man tittar på känns "sådär" (minst fel). Det är ju (tänk efter) kanske inte de finaste, mest prisvärda båtarna som ligger osålda länge nog för att vi skall få korn på dem.
Anders S

Skriv svar