Fuktigare närmare vattnet på uppställningsområdet?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
FredrikW
Diamantmedlem

Fuktigare närmare vattnet på uppställningsområdet?

Inlägg av FredrikW » lör 13 okt 2007, 13:35

Hej, någon som har erfarenhet av om det blir mer fukt i båten på vintern om man står nära vattenbrynet på uppställningsområdet? Jag hamnade i första led bara några meter från vattnet.

Tackar på förhand /Fredrik
Gillar att segla!

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » lör 13 okt 2007, 15:36

marginell effekt. På träbåtarnas tid försökte man ofta spola vatten under båten, hålla det fuktigt under båten, hjälpte bara lite.

Viktigare är om det ofta blåser från vattnet eller från land. Vattenvinden bär ofta mycket fukt osv.

/J

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » lör 13 okt 2007, 15:41

Det har jag svårt att tro. Här på (bredvid) södra Bottenhavet brukar det vara ganska torrt på vintern för det mesta. Kanske helt annat på västkutsken?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Fuktigare närmare vattnet på uppställningsområdet?

Inlägg av Eilean » mån 15 okt 2007, 10:07

FredrikW skrev:Hej, någon som har erfarenhet av om det blir mer fukt i båten på vintern om man står nära vattenbrynet på uppställningsområdet? Jag hamnade i första led bara några meter från vattnet.

Tackar på förhand /Fredrik
Knappast. Min båt liger i vattnet året runt sedan 16 år. Närmare än så kommer man inte!

Det är inte fuktigare än att jag lämnar i stort sett allt kvar ombord - böcker, dynor, sängkläder, torrskaffning...
Det är bara det mest stöldbegärliga som åker hem.
Normalt har jag ingen uppvärmning i båten och den är heller inte täckt.
Jag har inga problem med mögel eller fuktskador. God ventilation är viktigast!

cruisaren
Diamantmedlem

Inlägg av cruisaren » tis 16 okt 2007, 13:49

Min båt liger i vattnet året runt sedan 16 år
Gunnar, den bottenfärg som klara detta måste vara konon! Har du något tips?!?

//Niklas S
Faurby424 Alinde

Il Capitano
Trogen medlem

Inlägg av Il Capitano » tis 16 okt 2007, 16:12

Man får ju hoppas att Eilean lyfter nån gång emellanåt och kollar hur det står till under vattenlinjen. Man kan väl gissa att det målas samtidigt.

/ Il Capitano

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » tis 16 okt 2007, 16:34

jag ska åxå ligga kvar i sjön hela vintern i år så det blir spännande att se hur det går med fukt och mögel, men jag inbillar mej att jag kommer att ha mer koll på sånt med båten i sjön än när den står på land. förra vintern blev det rätt mögligt på land tycker jag. det borde ju bli jämnare temperatur i båten när den ligger i sjön. dessutom kommer jag att använda den och då öppnar man ju luckorna. gissningsvis tror jag att den kommer att hålla sej fräschare i sjön än på land. det är ju trevligare åxå att komma ut med den istället för att gå på land 6-7 månader och gnälla :lol:

det blir en testvinter i år. förra året möglade det fast båtarna stod inne med alla luckor öppna i ett hyfsat ventilerat båtskjul. i vinter kommer en att stå i skjulet med igenbommad rufflucka och torrboll i ruffen, en kommer att stå utomhus och bara vara täckt över sittbrunnen och troligtvis öppet in i ruffen och den sista kommer att ligga i spat och användas

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 16 okt 2007, 17:12

cruisaren skrev:

//Niklas S
Faurby424 Alinde
Den heter "Tot-Alles Cyclon B"!

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 16 okt 2007, 17:15

[quote="matsa"]jag ska åxå ligga kvar i sjön hela vintern i år så det blir spännande att se hur det går med fukt och mögel, men jag inbillar mej att jag kommer att ha mer koll på sånt med båten i sjön än när den står på land. förra vintern blev det rätt mögligt på land tycker jag. det borde ju bli jämnare temperatur i båten när den ligger i sjön. dessutom kommer jag att använda den och då öppnar man ju luckorna. gissningsvis tror jag att den kommer att hålla sej fräschare i sjön än på land. det är ju trevligare åxå att komma ut med den istället för att gå på land 6-7 månader och gnälla :lol:

det blir en testvinter i år. förra året möglade det fast båtarna stod inne med alla luckor öppna i ett hyfsat ventilerat båtskjul. i vinter kommer en att stå i skjulet med igenbommad rufflucka och torrboll i ruffen, en kommer att stå utomhus och bara vara täckt över sittbrunnen och troligtvis öppet in i ruffen och den sista kommer att ligga i spat och användas[/quote

Ja, förra året var en riktigt fuktig vinter. Den värsta någonsin. Vi skulle ut till nyår och fick köra kupévärmare i hytterna för att få dynor och sängkläder användbara. Inget mögel dock som tur är.

Il Capitano
Trogen medlem

Inlägg av Il Capitano » tis 16 okt 2007, 19:49

Eilean skrev:
På gränsen :|

Il Capitano

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 17 okt 2007, 07:01

Eilean skrev:
cruisaren skrev:

//Niklas S
Faurby424 Alinde
Sprayfärg, gissar jag ?
Anders S

FredrikW
Diamantmedlem

Inlägg av FredrikW » ons 17 okt 2007, 17:40

Lägg av med det där cyclon B snacket va? Det representerar en tragedi värre än någon här kan förstå.
Gillar att segla!

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 18 okt 2007, 08:10

FredrikW skrev:Lägg av med det där cyclon B snacket va? Det representerar en tragedi värre än någon här kan förstå.
Okej, Medger att det var dumt. Fingrarna är ibland snabbare än hjärnan!

Skriv svar